Katten ellende - De kat eet niet meer, iemand hét ultieme voer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vero0504, 25 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Hier een bejaarde (10) met reuma pootjes die t vertikt om te eten.

Het is om te beginnen al een zeikwijf qua eten, altijd al geweest.
    • Royal canin adult veranderde receptuur...nooit meer aangeraakt
    • Prins begon goed maar haakt hij ook af
    • Royal canin Outdoor brokken, ging goed maar werd spugen, en moet het niet meer.
    • Rawfood style brokken...wat is dat voor gif? Loopt beledigd weg.
    • Senior brokken van Hills (geloof ik). Direct spugen moet niet meer.
    • Compleet assortiment almo nature 1 soort die hij wel at (tonijn met inktvis...brrrr) . Ook die spugen (na een wat lange tijd), moet hij niet meer
    • Whiskas...wat flik je me nou?
    • Gourmet en Sheba...pardon?!?
    • Felix tonijn en zalm, wekenlang goed, van de week spugen en eet t niet meer.
    • A/D voer van de dierenarts kijkt erna en is beledigd.
    • Catisfaction snoepjes, blijven wel binnen maar ga je t niet mee redden.
    We zijn al bij de dierenarts geweest.

Niets bijzonders wat opvalt, ja mager (4.2kg, was 4.7-4.9), stram en stijf door de al lang bekende reuma, hartruis ook geen onbekende, maar geen koorts, nierwaarden bleken ook goed. Liet zich wel erg makkelijk in een transporter zetten, weinig verzet meer.

Iets anders dan catisfaction eet meneer gewoon niet. Voor nu voor nood terwijl ik me rotzoek naar wat meneer wel eetbaar dunkt ala, maar dat wordt m niet voor de lange termijn. Tabletten tegen misselijkheid hebben ook geen invloed gehad (eerste was een prik)

Dwangvoer lukt je 1x en nooit meer (en reserveer vast een AB kuurtje voor de nagels in je armen)

Enige wat we nog kunnen proberen is een pijnstiller er onder. Een anti depressiva lijkt me niet zinvol ik heb ook niet t idee dat dat het is (hij zoekt me nog altijd op om te kroelen ookal ben ik zwanger).

Wormenkuur is bij (en nu nogmaals gezet). Iets verkeerds gegeten buiten kan niet, hij wil al tijden niet meer de deur uit.

Mja zonder eten wordt t wel een issue en is de tijd om t te vinden ook wel beperkt.

Iemand nog het ultiem verleidelijke goddelijke kattenvoer gevonden? Maakt niet uit wát het is (geen brokken) als t maar de catnip onder t eten is.

Bij voorkeur wel een kant en klaar (rawfood is wat mij betreft prima maar de tijdslijn laat weinig ruimte voor eerst nog een leercurve)

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hmmm lastig. Als je het haar aanbied eerst op een lepel? Zodat ze de smaak te pakken krijgt?
    Hier helaas ook echt een zeikwijf met eten. Wil geen kattensnoepjes, natvoer, vers vlees. Alleen RC Ragdoll.
    Toen ze zwanger was, en was bevallen, gaf ik RC Recovery op een theelepel.
    Het enige natvoer wat ze wel wil af en toe en die echt aanzet.
    Blijven eten en drinken is wel cruciaal bij katten.
    Oh en 10 is nog niet bejaard hoor :p

3. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Toen onze kat een tijdje slecht wilde eten heb ik ook wel kip gekookt. Dat ging heel goed. Maar ja, niet echt lange termijn oplossing

ik zou denk ik eerst de pijnstillers proberen. Zou goed kunnen dat ze pijn heeft en daardoor niet wil eten

sterkte en succes!

Vero0504 vindt dit leuk.
  5. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Hier brokken van Fokker en vers vlees/vis van almo nature. Vooral de tonijn met jonge ansjovis is favoriet.

Vero0504 vindt dit leuk.
  6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    #6 Neuzeke, 25 mei 2021
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
    Hier een hoogbejaarde van bijna 18.
    Ze heeft maar 1 tand meer dus enkel nog nat voer.
    Goedkope merken gaan haar haren van klitten en eet ze amper van.
    Duurdere merken zijn ook niet altijd haar ding.
    Nu eet ze dus shiba met konijn (potje met deksel) en felix soep (zakje).

spruitje80 en Vero0504 vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Als je deze ziet lopen is t meer een bejaarde...zo stram en stijf...net alsof ie 20 is :cry:. Hij is de enige nog levende uit t nest ook. De broertjes en zusjes zijn al overleden, de laatste twee jaar geleden. :confused: mja werkt dit niet wordt t nog een buik/darm echo, als hij tot zo ver haalt en dan wordt t lastig...:oops:

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Denk goed om lever vervetting. Onze lieve kat at ook steeds slechter, kreeg hierdoor lever vervetting en is hier uiteindelijk aan overleden. En dat kan heel snel gaan

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Aah sneu. Anders is dwangvoeren de enige oplossing. Door lever vervetting worden ze vaak misselijk, willen ze niet eten en is het een vicieuze cirkel naar beneden.

10. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Iets geks hoe is het zijn tanden

Als het kauwen niet goed gaat word het al snel spugen

Jessi79 vindt dit leuk.
  11. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Hier krijgt onze kat Canagan senior brok en natvoer kip en kip/tonijn.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    We kregen laatst van mijn moeder een zakje met een soort kippensoep er in. Onze 2 katten waren aan het miauwen als of ze een week niks meer hebben gehad. Het was bijna niet af te knipogen of het was al op.

Brokjes met wat heet water hielp ook wel eens bij een oude kat die we hadden. Kwam meer geur vanaf.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Zijn nagekeken, ik had verwacht problematisch juist vanwege dat spugen maar zag er nog keurig uit!

Nou dr zijn wat brokjes van de buurvrouw in...kijken of t blijft zitten. Andere buren hadden ook nog opties. Beetje creatief maar ff zoeken wat wel werkt.

Die almo nature hebben we al gehad, de laatste die hij wel at moet meneer ook niet meer. Fokker en Orijen ga ik even naar kijken, zooplus had die niet. Gekookte vis of kip etc. moet meneer niet. Shiba en felix soep niet.

Dietenarts had nog purina pro plan CN convalescence staan. Kijk nog een uurtje de brokjes aan en dan dat een beetje proberen.

Leververvetting is inderdaad precies hetgeen wat ik probeer te voorkomen want dan kan je t vergeten met ze. Al knaagt ie dan maar catisfaction weg, beter dan niks, vervalt dat ook dan wordt t lashandschoenen aan en dwangvoeren maar.

Peuters en kleuters zijn erg maar als je eet issues wilt...katten met een mening. :|

mja tis nu of gaan eten met een pijnstiller er op. Zit daar weer vaart in, pijnstiller dr af...zakt t weer in elkaar dan wordt t medicat. lost die pijnstiller ook niks op dan hebben we nog een echo en dan zijn we door de opties vrees ik...Hooguit nog de anti depressiva (ik ben tenslotte zwanger en t zijn soms net autisten volgens de dierenarts)

Wil nog ff niet aan mn dochter uitleggen dat opa en kat erbij heeft gekregen eigenlijk...:$ Ze weet al wel dat hij erg ziek is en ze ziet zelf ook dat het niet lekker gaat met m.

14. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Is zijn schildklier ook gecontroleerd? Meeste katten met een schildklierprobleem gaan veel meer eten, maar sommigen stoppen juist. Alvleesklier gecontroleerd? En bloeddruk gemeten?

Als er oorzakelijk niets gevonden wordt (ik zou iig bovenstaande laten controleren en inderdaad een echo doen) kan je je dierenarts nog vragen om eetlust stimulerende middelen, bijvoorbeeld Mirataz.

Los van bovenstaande: als een kat van 10 als een bejaarde loopt zeker pijnstilling blijven geven!

Miekje86 vindt dit leuk.
  15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Absoluut proberen!
    (En pijnstilling voor de reuma)
    upload_2021-5-25_22-14-54.jpeg

16. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Wij kookten kip, kochten gebraden kippenpoot (wel botjes eruit halen) maakte kabeljauw klaar (graten eruit halen)
    Gebakken tartaar was ook een favoriet.

17. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Wat sneu....
    Ik weet dat je bij Zooplus ook proefpakketen kunt bestellen, dat je niet elke keer met een paar kilo extra zit...
    Als onze kat ziek is lust ie wel tonijn, maar dat is ook geen lange termijn oplossing.... Misschien iets van kittenbrokken? Daar zitten meer calorieën in, dus elk hapje die de kat neemt is meer "waard".
    Ik heb wel een paar verschillende soorten natvoer staan (ook met minder granen), als je in de buurt van t Westland woont mag je best wat komen halen om te laten proeven....

18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Onze kat (net geen 20 geworden) at qua natvoer alleen gourmet mousse en dan met water gemengd, werd een soort van vleessoepje, hij kreeg dan 1/3 blikje per dag met water, want meer at hij ook niet goed op, hij vond dat wel heel lekker. Qua brokjes at hij uit de supermarkt alleen purina one, en ik ken meer katten die dat hebben. Ik had van zooplus ook wel graanvrije brokjes die hij ook redelijk at, die gaven we er meer bij op het laatst als soort van snoepjes. Ik weet alleen het merk daarvan niet meer.

Edit: om onze kat aan het eten te krijgen na een operatie, gaven we hem dit. Ook een paar keer toen hij heel oud was en soms niet meer zo goed at. Het bevat alleen niet veel calorien, is echt om ze naar de bakjes te krijgen:
    https://www.medpets.nl/virbac-nutribound/?gclid=EAIaIQobChMI_M-joM7m8AIVZRoGAB1XcQwaEAQYBSABEgL7f_D_BwE&var=8739

Aszz vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier eten ze Purizon (graanvrij) en ingevroren vlees (ontdooid natuurlijk ;)) en af en toe vis. De vorige kat at alleen ingevroren vlees en dan enkel runderhart, van andere dingen gaf ze over.

Zou inderdaad wat dingen van anderen uitproberen of proefverpakkingen via de dierenarts of kleine verpakkingen via Zooplus ofzo. Blijft lastig...met de vorige kat hebben we ook jaren gezocht naar iets wat binnenbleef.

20. Goldieloks

Goldieloks Bekend lid

17 aug 2017
    594
    440
    63
    Vrouw
    Krijgt je kat medicatie voor de reuma? M’n kat kreeg voor haar artrose medicatie(novacam) en ging daarna ook beter eten. Bij haar was het duidelijk pijn gerelateerd qua slecht willen eten.
    Rc heeft nog een variant voor moeilijke eters...uit m’n hoofd heet het rc aroma exigent.

Deel Deze Pagina