he meiden, ik ben nog niet zwanger, maar maak me al wel ergens zorgen over en misschien kom ik hier vrouwen tegen die er al ervaring mee hebben. Ik speel hobo en omdat dit veel van je ademsteun (en dus ruimte in de borstholte voor voldoende lucht) vraagt, ben ik erg benieuwd hoe lang ik dit kan blijven doen als ik zwanger ben. wie o wie deelt haar verhaal met mij?
Hoi! Ik ben zelf zangeres (klassiek) van beroep, en kan nu nog steeds prima zingen. In het begin was ik supermoe, toen was het iets lastiger. Maar rond de 20 weken begon ik de kleine te voelen, en merkte ik ook dat hij heel rustig van het zingen werd. Ademsteun was alleen even weer zoeken na 2 weken vakantie, maar je voelt het goed genoeg (de baby fungeert als een soort natuurlijke tegendruk). Ik denk dat je er ook heel veel profijt van hebt, omdat je juist door een (blaas)instrument te bespelen je adem goed onder controle hebt. Veel zangcollega's van mij die nu kinderen hebben zeggen ook dat persen bij de bevalling allerminst een probleem is. Dat zal voor jou ook zo zijn, omdat je voor hobo wel goed in je spieren moet zitten. Sommige mensen kunnen het niet zolang volhouden, dat is voor iedereen verschillend. Je zal het tegen die tijd wel merken, maar ik zou me er geen zorgen over maken! Groetjes, Mickey
ik speel zelf low-D, waarbij je ook flink veel adem nodig hebt. ik merk zelf dat ik nu wel minder adem heb, maar het spelen zelf gaaat wel nog goed. Alleen soms wat meer ademhalen dan normaal.
Hoi, leuk dat ik hier iets over lees want ik speel zelf ook een blaasinstrument (bariton) en was benieuwd naar de invloed hiervan op mij en de baby. Goed om te horen dat ik er straks misschien plezier van heb, een goede buikademhaling komt idd vast nog van pas. Ik ben ook benieuwd hoe de kleine er op reageert straks als 't kan horen.
Ik zing zelf in een bandje, maar voor mij werkt het nu totaal niet! Ik ben tijdens het zingen iedere keer buiten adem. Het zingen op zich gaat dus wel maar ik heb er niet de nodige energie voor.
Ik speel trompet en bij mij gaat het al niet meer zo makkelijk als eerst. Ik krijg er steken van in mijn buik en kan bijna geen hoge noten meer spelen. Ik hoop eigenlijk dat ik nog wel even door kan blijven gaan, maar we zullen het wel zien.
hoi bonnie, dat is wel erg snel al dat je merkt dat het spelen niet goedmeer gaat. Ik ben benieuwd, want bij hobo spelen bouw je ongeveer evenveel druk op als bij trompet spelen. Op dit moment ben ik iig 5 dagen overtijd, dus misschien dat ik je over 3 weken ook kan vertellen hoe 't dan bij mij voelt. groetjes!