Wij willen een stukje van onze tuin dat naar ons idee nog onvoldoende is afgeschermd van de buren volzetten met bamboo. Geeft ons lekker veel beschutting en privacy en het zou deze zomer al moeten werken, omdat het zo snel groeit. Nu vraag ik me af zou het, juist omdat het zo snel groeit, niet gaan "dwalen" naar gemeenschappelijke gebieden (zit een gemeenschappelijk grasveld vast aan onze tuin en de tuinen van de buren? Moet je er verder veel mee doen? Heeft iemand hier toevallig bamboo in de tuin en ben je er blij mee of juist niet? We staan in principe ook open voor andere typen begroeing, maar een voorwaarde is wel dat het snel lekker hoog wordt, zodat we wat meer privacy hebben. Er staan nu wel wat struiken en wat denneboomachtig grut, maar daar kun je op sommige plekken overheen of tussendoor kijken. Meer bomen lijkt ons op de lange termijn leuk, maar omdat die zo langzaam groeien duurt het nog wel een X aantal jaar voordat die voldoende privacy geven. De begroeing moet ongeveer 3 meter hoog worden en lekker dicht op elkaar zitten om echt privacy te geven (want beetje heuvels). Iemand een ander idee dan bamboo. Overigens zijn we niet echt een fan van coniferen en doen die het op deze grond ook niet zo goed (die van buren zijn heel zielig en bruin).
Ik zou in elk geval een soort nemen die niet te hoog wordt, en niet de neiging heeft zich te snel uit te breiden. Dan is het best leuk, maar ik heb soorten gezien die zich door asfalt omhoog werkten (op een camping), en een tuin hier vlakbij waarin het een meter of 5 hoog staat en snel uitbreidt (is een grote tuin en niet dichtbij het huis, maar in en kleinere tuin moet je dat niet willen). Bedenk je vooraf: zodra het eenmaal geplant is kom je er niet makkelijk meer vanaf, dus laat je goed informeren.
Wij hadden t, zat er al in toen we hier kwamen wonen. Ik zou het noooooit doen, het woekert als n malle en komt overal op. We hebben t superdiep moeten uitgraven. Weet niet of er andere soorten bestaan die dit niet doen..
Wij hebben een niet woekerende. Hij woekert ook echt niet, groeit als een zuil omhoog. Nadeel is dat hij langzamer groeit dan woekerende soorten.
Wij hebben de bamboe op de foto.. Alleen geen idee meer wat de naam is. Iets met een j en moeilijk uit te spreken. Niet woekerend, wordt zo'n 3 meter hoog. Hij begint nu iets voller te worden maar volgend jaar zal hij pas breder gaan worden. Hij staat er nu vanaf maart/april. Hier staat hij op't zuiden en met warm weer krijgt hij s avonds water. Als ze te hoog worden, kort je'm in door de lange takken aan de onderkant weg te snoeien. Dat is alles. Bij een tuincentrum kun je het beste vragen naar een niet woekerend soort, anders zit je binnen no time in een jungle. Ik vond ze wel prijzig trouwens.
Wij hebben verschillende soorten Fargesia, die woekeren niet. Ze vormen een pol die langzaamaan breder zal worden; je kan hem insluiten met tegels/betonrandjes of gewoon afsteken met een schep (en cadeau doen aan iemand anders). Fargesia sp. Jiuzhaigou 1 en Fargesia robusta ‘Campbell’ vind ik het mooist. De eerste omdat die heel mooie zachtgroene blaadjes heeft en in de zon rode stengels krijgt, die overhangen. De tweede omdat die heel rechtop groeit en mooie witte schutbladen op de stengels heeft. Fargesia Rufa heb ik wel in een pot, die groeit erg snel en blijft lager. Plaatjes staan hier: http://www.kimmei.com/bestekeuze.html
Wat ik begreep van bamboe, dat je het beste in plantenbakken kan houden. Zodat het niet kan gaan woekeren.
Top dames! Ik weet dus echt nul van bamboe (moeten alles nog uitzoeken), maar het is goed om te weten dat er kennelijke flinke verschillen in mate van woekeren zijn tussen de verschillende soorten. Bakken gaat helaas niet lukken, daarvoor is stuk net te groot, maar een niet woekerende soort en dan afsteken zou dan misschien een optie zijn. Ik denk dat de buren het echt niet leuk zouden vinden als er in hun tuinen ineens ook allemaal bamboe zou groeien. Wat betreft de hoogte, kennelijk kunnen sommige soorten dus 5 meter hoog worden! dat wist ik niet, dacht dat 3 a 3,5 beetje de max is. Eigenlijk geldt voor ons hoe hoger, hoe beter, want we willen een flink stuk afschermen en door hoogteverschillen hebben onze achterburen al vrij snel zicht op een deel van onze tuin. We willen alleen niet jaren hoeven te wachten. Moeten jullie het zomers bijwateren als het een tijdlang droog is of is het zo robust dat het het wel redt?
Wij hebben een soort riet, dat zou ik je echt aanraden. Het wordt snel een meter of 2, maar is ook prima te snoeien (en groeit dan in de zomer weer opnieuw omhoog, in de winter blijft het dan wel laag). Het blijft keurig op zijn plek, wil soms een slokje water maar kan goed tegen een stootje, ruist mooi...ik vind het ideaal!
Hier zie je 2 soorten op de achtergrond. Weet niet welke. Waren stekkies uit andermans tuin. Ze woekeren wel maar wij hebben een hele rij grindtegels in de grond ingegraven. Dat scheelt een hoop. Deze zijn wel 4 meter hoog gok ik. Wij geven ze wel water maar ze zijn aardig sterk. Wat je wel moet weten is dat je veel blaadjes in de tuin hebt. Als er nieuwe scheuten gaan groeien maar ook in het najaar
Goh bamboe, Ik zou het nooit, maar dan ook nooit, meer in de tuin zetten. Hier ook een bamboe wat niet zou woekeren, maar vorig jaar ineens wel woekerend. En nu begint het weer. 3 a 4 meter het gras in komen ineens overal nieuwe toppen. En als je die uitgraaft komen er monsterlijke wortels uit die niet kapot te krijgen zijn.
Ging wat fout, wat voor riet hebben jullie dan? Ik heb ook bamboe gehad, maar ben er 2 dagen mee bezig geweest om dat er uit te krijgen. Maar ivm privacy zit ik er toch aan te twijfelen Maar dat woekeren staat mij tegen ook als ik lees dat een niet woekerende bamboe toch gaat woekeren
Wij hadden na enkele jaren een compleet rietveld in de achtertuin. Ik heb het er uiteindelijk met een graafmachine uit laten graven. Wat een ramp dat spul
Mijn buren hebben bamboe en ze willen het er heel graag uit en ik ook! Verschrikkelijk! Komt overal in mijn tuin doorheen. Maar het is absoluut niet makkelijk eruit te halen. Dan gaat bij hun de hele tuin in puin omdat die in een hoek staat met mooie planten ervoor