Katten en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Samm26, 31 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samm26

Samm26 Actief lid

29 feb 2016
    136
    24
    18
    Hoi allemaal,

Kunnen er mensen met een kat mij wat geruststelling geven?
    Ik heb zelf een kat. Ik lees dus dat katten een parasiet in hun ontlasting kunnen hebben, wat zeer schadelijk is voor de zwangerschap.
    Nou poept hij eigenlijk nooit in de kattenbak (vroeger wel), maar doet dat nu altijd buiten. Je zou denken, “jeej kwaad is geelimineerd”, maar het kan toch onder zn nagels zitten, en misschien ook op zn vacht?
    Ik probeer minder te aaien en mn handen te wassen erna (voorheen knuffelden we echt heel veel, waarschijnlijk ook al toen k zwanger was). Maar ik ben dus een beetje paranoïde, laten we de hormonen de schuld geven. Als ik kijk naar de bank, kussens, denk ik het kan er allemaal op zitten.... help! Geruststelling nodig
    :(

2. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    ik woon al mijn hele leven met katten en heb de parasiet nooit opgelopen. Het gaat om toxoplasmose. Bij de bloedtest kun je aan laten vinken dat je er ook op getest wordt. Als je al een keer bent besmet, is het niet meer gevaarlijk. Standaard testen ze er niet op, dus je moet er wel naar vragen.
    Vooral bij kittens is er de kans dat ze het bij zich dragen. Het is dezelfde worm als ook in rood vlees kan zitten

Fennec en Samm26 vinden dit leuk.
  3. Samm26

Samm26 Actief lid

29 feb 2016
    136
    24
    18
    Bedankt voor je reactie. Kan het dan echt overal op zitten?

4. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.052
    17.015
    113
    Nee, toxoplasmose kan in de ontlasting van je katten zitten. Kattenbak schoonmaken dus aan een ander overlaten of met handschoenen aan doen.
    Minder aaien of bang zijn voor je bankstel is dus onnodig, daarvan loop je het niet op.

nizzie86, Fennec, Twinkle81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Samm26

Samm26 Actief lid

29 feb 2016
    136
    24
    18
    Maar ik denk dan, als het in zijn ontlasting zit, kan het aan zijn pootjes/nagels zitten, en op die manier verspreiden? Of is dit echt te ver denken?

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ja, die kans is vrijwel nihil. Het feit dat ik al mijn hele leven met katten woon (bijna 38 jaar) en nooit besmet ben geweest zegt denk ik wel genoeg ;)
    Bij de 1e heb ik ook wel de kattenbak schoongemaakt, omdat ik vond dat mijn vriend het niet vaak genoeg deed :rolleyes:. Iets met nesteldrang. Ik trok handschoenen aan en waste daarna mijn handen ook nog met Dettol.
    Gelukkig is hij nu iets enthousiaster met schoonmaken, maar als ik echte nesteldrang krijg, weet ik niet wat ik doe hoor!

Samm26 vindt dit leuk.
  7. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.052
    17.015
    113
    Ja, je denkt echt te ver. Tenzij je graag de pootjes van je kat in je mond stopt of je bank aflikt, zou ik me daar geen zorgen om maken.

Robijn89, Kikkertjekwak, nizzie86 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    :roflmao: sorry moest even lachen.
    Maar je hebt gelijk, je slaat nu een beetje door TS.. je kunt jouw kat gerust aaien.

Samm26 en Sado vinden dit leuk.
  9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ik schep de kattenbak momenteel zelfs uit omdat Mn vriend zn sleutelbeen heeft gebroken. Handschoenen aan en daarna goed je handen wassen en niks aan de hand.
    Gewoon lekker met je kat knuffelen je kan het zo echt niet krijgen zoals een voorganger schreef zolang je niet je hele kat af gaat likken etc niks aan de hand! Rustig aan en geen paniek!

Samm26 vindt dit leuk.
  10. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Het schijnt zelfs zo te zijn dat wanneer je (lang) katten hebt, de kans groot is dat je het allang een keer gehad hebt. En wanneer je het eenmaal hebt gehad, is het niet meer gevaarlijk.

In Belgie testen ze er wel op bij zwangerschap, in NL helaas niet standaard. Je kan er voor je eigen geruststelling wel om vragen?

Samm26 vindt dit leuk.
  11. Samm26

Samm26 Actief lid

29 feb 2016
    136
    24
    18
    Heel erg bedankt allemaal. Stelt me wel een beetje gerust haha.
    Ik zal bij de verloskundige inderdaad vragen naar een bloedtest. Nogmaals heel erg bedankt!

12. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Bij mn 1e ook tijdens zwangerschap gewoon de kattenbak gedaan, en geknuffeld met mn kat, en nu doe ik t ook gewoon weer :) zolang je goed je handen wast nadat je de bak gedaan hebt kan t eigelijk niet misgaan :)
    Van aaien loop je de bacterie niet op :)

13. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.272
    8.717
    113
    Vrouw
    Ik heb vorige maand 2 verloskundigen hierover gebeld. Het had kunnen zijn dat de inseminatie gelukt was en dat ik zwanger was. Ik woon alleen dus moet de kattenbak wel verschonen. Ze zeiden dat het echt gaat om de ontlasting. Als je dat aanraakt en erna niet goed je handen wast kan het in je eten terecht komen en heb je kans op toxaplasmose. Komt idd vooral voor bij kittens. En als je al lang een kat hebt is de kans groot dat je het idd al hebt gehad en er immuun voor bent. Kunnen ze idd in je bloed zien. De verloskundigen die ik aan de telefoon heb gehad zeiden wel dat ze wel echt aanraden om handschoenen te dragen bij het verschonen van de kattenbak en met in de tuin werken. Ze zeiden wel ook als je het door iemand anders kan laten doen heeft dat wel de voorkeur.

14. Nvd

Nvd Bekend lid

15 mrt 2019
    650
    543
    93
    Vrouw
    Toxoplasmose is pas gevaarlijk bij ik de ontlasting. 3 dagen of ouder. Daarom is verse piep zo goed als ongevaarlijk. Tuinieren zonder handschoenen is dan ook gevaarlijker dan de kattenbak schoonmaken als je dit gewoon dagelijks doet.

Hier doet mijn man het wel, maar de katten krijgen precies even veel knuffels als voorheen. Ga het overigens de komende maanden wel wat afbouwen zodat ze al wat gewend zijn als de baby er is en niet een link leggen tussen minder aandacht en de komst van de baby, maar dat terzijde.

Qua pootjes en haren, ja de wassen zichzelf maar smeren daarbij echt de poep niet door hun vacht. Ze maken juist schoon. En ze dansen ook niet door de stront met hun pootjes. Dat daar de parasiet aan zit kun je dan ook echt vergeten. Ga knuffelen en genieten. Alle stress van zover doordenken is veel slechter voor je baby.

Ps een van onze katten is dood en dood ziek, er werd gedacht aan toxoplasmose vandaag dat we nog veel dieper in zijn gegaan op wat de parasiet doet en hoe het werkt. Overigens dragen onze katten de parasiet überhaupt niet maar dat gebeurd heel weinig bijna elke kat heeft de paraciet in zich.

Deel Deze Pagina