Katten naar buiten of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door boannan, 4 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Onzin. katten kunnen primainnen gehouden worden. Als ze een maatje hebben en/of genoeg uitdaging dan is dit geen probleem. Ik, mn zusje en mn ouders hebben allemaal binnenkatten. Beestjes zijn super tevreden en kerngezond. Ze vermaken zich prima. Rennen door het huis, spelen enz.
    Enneh, risico van een kat?:( Rare redenering. JIJ bent als baasje verantwoordelijk voor je beesten. JIJ als baasje moet er dus voor zorgen dat ze niet plat gereden worden.
    Hoe? Binnen houden of je tuin afzetten.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Zoals ik al schreef, er zijn tuinafzettingen die je niet ziet. Draadje 7 cm onder de grond, rond je tuin, kat halsband om en klaar.

3. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Maar hoezo zijn dat soort dingen het risico van een kat in huis nemen? Vrijwel ieder dier kan ontsnappen of overreden worden. En je moet niet alleen daarmee rekening houden, maar ook de zieke geesten die er rondlopen en dieren maar al te graag wat aandoen. Ik vind dat je er wel erg makkelijk over denkt, aan zo'n dier ga je je enorm hechten en als er dan zoiets gebeurt ben je daar toch echt kapot van.

Onze katten zijn nu gewend aan de afgezette tuin en helemaal gelukkig :) Onze vorige kat kwam eerst thuis met een gebroken poot, waar we nog niet veel van dachten. Een paar weken na de genezing kwam ze niet meer thuis.. toevallig was hetzelfde gebeurd bij een andere kat in de buurt, waar ik toen nog niet van wist: afgebroken tand, gekneusde poot en een geschaafd oor, een paar weken later ook dood. Dat is niet meer gewoon een risico wat je moet nemen, vind ik zelf.

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wij zorgen prima voor onze kat, hoor! Hij is inmiddels bijna 9. Hij mag naar buiten en kan zelf binnen komen, of hij zit gezellig bij ons. En met Oud & Nieuw houden we hem binnen, omdat we niet willen dat er vuurwerk naar hem wordt gegooid en omdat hij er bang voor is. Als het regent is hij binnen, als het hard waait of als 'ie het te koud vindt. Dus net zo verwend als jullie katten.;)

Natuurlijk zijn we erg aan hem gehecht en willen we niet dat er iets met hem gebeurt. We zorgen goed voor hem en we willen hem niet kwijt. Maar ik vind dat katten ook naar buiten moeten kunnen. We hebben onze kat wel eens een poos binnen moeten houden en daar werd 'ie echt niet blij van. Hij kon zijn energie niet kwijt en werd er heel depri van.

Ik denk dat jullie mijn vorige post iets anders opvatten dan het bedoeld is. Ik vind dat katten buitendieren zijn, net zoals dat je ook tijd moet nemen om een hond uit te laten en een konijn ruimte moet geven om rond te hippen. Onze kat gaat op pad, doet zijn ronde, zit achter vogeltjes, muizen en kikkers aan, speelt met andere katten. Ja, dat is de natuur. In mijn ogen is een kat niet gemaakt om enkel binnen op een kussentje te zitten. Soms moeten we ons aanpassen aan de natuur van een dier en niet andersom. Maar misschien scheelt het ook welk ras je hebt en wat het karakter van je dier is.

Mijn zus heeft twee katten en die mogen niet naar buiten. Ze is als de dood dat ze weg lopen. Met als gevolg dat ze alleen in een kleine ren mogen en de rest van de dag in haar kleine huis zitten. Je ziet de katten soms smachtend voor de tralies zitten, ze willen eruit. Ik vind dat zielig!

Omdat ik het zielig vind en een kat niet enkel in huis wil laten en ik het buitendieren vind, weet ik dus dat de kans bestaat dat hij ooit aangereden wordt of dat hij weg loopt of dat hij eens bij iemand naar binnen gaat. Ik hoop dat het niet gebeurt, maar het kan. Wil ik dat risico niet, dan had ik geen kat moeten nemen. Dat staat helemaal los van het feit hoe je voor je dieren zorgt en hoe je ze ziet. Dat heeft er niks mee te maken.

5. Minerva

Minerva Niet meer actief

Nouja, hartstikke sneu voor de katten van je zus natuurlijk, maar dat zegt weinig tot niets over álle andere katten die niet naar "buiten" (= verder dan de achtertuin) mogen. Hoe kun je oordelen over situaties van andere mensen zonder deze te kennen? Dus omdat jij het zielig vind voor die katten, is het zielig voor álle katten?

6. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Hier twee coons en een htk kat, tuin afgezet met gaas boven de schutting, ja je ziet het maar ze zitten veilig en kunnen genieten van het buitenleven. Het is het niet waard om ze beschoten terug te krijgen.

7. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0
    Ik ben serieus verbaasd dat er zoiets bestaat als je katten bewust binnen houden!!

Schuin tegenover ons heeft de buurvrouw 4 rag dolls en naast ons 2 Maincoons... Verder heeft de hele buurt wel katten. Altijd lekker buiten en ja af en toe ligt er van 1 van die jagers 'een cadeautje' voor m'n deur ;)
    Hij of zij vindt ons blijkbaar erg aardig ook al hebben 2 honden :D

Naar mijn idee zijn katten katachtige... En dus jagers... En tja, dus buitendieren... lekker in de frisse lucht of wat ik ze ook vaak zie doen, is rollen op de stenen in het zonnetje!

Ik word toch wel een beetje geraakt als ik alle voorgaande berichtjes lees over binnen houden ;(

Heb zelf 5 katten gehad. De oudste is maar liefst 21 jaar geworden en heeft zelfs een val uit ons raam van 3 hoog overleeft! Was dus blij toen we uiteindelijk op de begane grond woonde, zodat ze lekker naar buiten konden :)

8. Daphiezz

Daphiezz Lid

31 jul 2012
    55
    0
    0
    Mijn 2 katten lopen altijd buiten, heb een kattenluik. Maar ik heb gewone huis-tuin-en keukenkatten haha. Jij hebt raskatten. Ik zou niet het risico willen lopen dat mijn kat meegenomen wordt.
    Dat is voor mij reden om niet een dure raskat te nemen want eigenlijk vind ik dat katten buiten horen te lopen. Ze horen te jagen en te spelen en te onderzoeken..... Maar dat is mijn mening.

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Gelukkig, er zijn toch nog mensen die het met me eens zijn... Ik kreeg al bijna het gevoel dat ik abnormaal en een dierenmishandelaarster ben.;)

10. Nala89

Nala89 Bekend lid

3 feb 2014
    687
    0
    0
    Ik weet nu niet of ik me aangesproken moet voelen of niet... Maar verder dan mijn achtertuin komen ze niet. Blijkbaar is daar ook genoeg te beleven want madam kwam met een muis aanzetten en laatst met een enorme pad. Nog niet te spreken over alle vlinders, vliegen, libelle's en sprinkhanen. En dan wonen wij in een normale wijk, rijtjeshuis.

Jippie ik denk niet dat jij geen hart voor dieren heb, maar je berichtje kwam inderdaad heeeeel vreemd en over. Maar je hebt toegelicht hoe jou kat leeft!
    Mijn kleine drol kwam 2 jaar geleden godzijdank binnen wandeln van een groot buiten avontuur ze was gestoken in de tong door een wesp, was ze 10 minuten later geweest dan was ze er niet meer. Uit mijn oogpunt vind ik het dus fijner dat ze niet verder dan onze achtertuin komt zo hou ik heerlijk een oogje in het zeil.
    Onze Noor mag sowieso niet buiten de tuin en dit doet zij ook niet.
    Zij geven mij niet de indruk dat ze ook maar iets te kort hebben bij ons thuis.

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Amen! :) Binnen houden of tuin afzetten dus.

12. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Voor de mensen die hun kat alleen maar binnen hebben. Vinden jullie het niet sneu om een kat de rest van zijn leven binnen te houden? Nooit een muis vangen, nooit lekker rennen,vliegen. Altijd maar leven in hun kleine "kooi".? Een kat is geen binnen dier in mijn ogen, net zomin als een hond. Een binnen dier is een goudvis, of cavia, maar een kat toch niet?

13. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    @Arian die van ons zitten grotendeels binnen ,en zijn hartstikke gelukkig hoor. er komen er 2 van een boerderij af, maar die liggen heerlijk hele dagen op de bank.. de oudste mag af en toe naar buiten snuffeld op het balkon en gaat weer naar binnen.. dus neej vind het niet zielig, Daarbij hebben we genoeg speeltjes waarbij ze aan hun jachtinstinct kunnen doen, en rennen doen ze ook prima en veel:d

14. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Helemaal eens met Jippie en jolien! Een kat hoort naar buiten te kunnen (uiteraard afhankelijk per kat/situatie). En natuurlijk zijn er risico's maar je blijft zelf toch ook niet 24/7 binnen? Wij lopen ook het risico aangereden te worden of nare mensen tegen te komen die kwaads in de zin hebben...

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Nee, vind ik niet sneu. Ik zou het sneuer vinden als de kinderen van mijn buren bijna iedere dag in de stront van mijn kat zouden grijpen. Of als de kat een rotje in z'n achterwerk krijgt. Of geplet wordt door een auto en gillend van de pijn nog twintig minuten in z'n uppie ligt te kreperen. Of ergens opgesloten raakt en dagenlang geen drinken of voer heeft. Nou ja, je begrijpt wel wat ik wil duidelijk maken. ;)

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.964
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oké, ik kan hem ook heel flauw even omdraaien hoor.

Voor alle mensen die hun kat naar buiten laten gaan. Vinden jullie het dan niet sneu dat mijn konijnen nooit veilig in mijn eigen achtertuin konden lopen door de katten van de buren? Want mijn beestjes willen ook wel eens door het gras lopen... En het is toch mijn tuin tenslotte.

En vinden jullie het niet zielig voor de kinderen bij ons in de buurt dat de gemeente maar heeft besloten de zandbak weg te halen, omdat de kinderen er toch niet in konden spelen door de grote hoeveelheid kattenstront

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Statistisch gezien is dat risico voor ons mensen (gelukkig) vele malen kleiner. Er werd vroeger bij mij in de straat minstens 1x per week een kat geplet door een auto, een mens is daar al die jaren nog nooit aangereden hoor. ;) En bovendien blijf je dan altijd nog met de overlast voor de buurt zitten, dat is niet goed te praten.

18. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Binnenhouden...
    Hier meerdere nieuwsgierige buurtkatten die zomaar overal naar binnen lopen maar ik heb wel een katten vretende hond hier rondlopen. Daar lijkt 1 zich niets van aan te trekken en ik moet dus gewoon oppassen in mijn eigen huis.
    De eigenaar vindt dat het probleem van zijn kat maar heb m wel gezegd dat als ik ooit wel te laat ben dat hij zelf de zooi mag komen opruimen...
    Maar ik vind het van dr zotte dat ik in mij eigen huis moet opletten.
    Buiten neem ik mijn verantwoordelijkheid al met die hond.

19. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Bijzonder weer dat mensen die niet eens bij ts in de buurt wonen haar vertellen dat zij haar katten moeten binnen houden omdat ze er last van hebben. Heel knap dat je last van haar katten gaat hebben, terwijl je niet eens bij haar in de buurt woont.

Ts; je moet kijken wat voor jou het beste voelt en hoe je buurt is. In onze buurt staan ze gek op te kijken als je je katten binnen houdt, niet dat je ze daar buiten moet laten, maar ik bedoel ermee te zeggen dat niemand het erg vind dat ze buiten lopen, maar juist heel gezellig.

20. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ze vraagt het toch?! Moeten we dan antwoorden "ja sorry we wonen niet in jou straat dus kunnen geen antwooord geven"

Deel Deze Pagina