Katten nooit buiten geweest

Discussion in 'De lounge' started by Brezjika, Aug 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Hallo,

Ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met katten die jaren nooit buiten zijn geweest, en ze naar buiten hebben gezet.

Ik baal ontzettend van mijn twee katten (zussen, ruim 4 jaar oud). In het vorige huis hadden ze al mijn huiskamer gesloopt, meubels/behang.

Nu in dit nieuwe huis mogen ze de huiskamer niet in. Ik heb mijn slaapkamer geopofferd, daar mogen ze komen en de overloop, hal etc. Resultaat is dus nu naar 10 maanden, dat ze daar nu alles gesloopt hebben. Ze hebben geen speelgoed tekort, krabpaal etc.

Iemand vertelde ooit tegen mij, als ik ze snel dood wil hebben, moet ik ze vooral naar buiten laten gaan :( Ok, ik heb alleen ergenissen aan deze katten, maar dood hoeven ze ook niet :D

Heeft iemand hier ervaring mee, en heeft de kat het overleefd?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik weet niet hoe je woont...Woon je in een rustige omgeving of aan een drukke weg met veel autoverkeer? In het laatste geval lopen je katten (die niks gewend zijn buiten) natuurlijk wel veel gevaar.

Zijn jouw katten ook geholpen? Want als ze dat niet zijn, loop je ook de kans dat ze zwanger worden.

Ik heb zelf ook twee binnenkatten, gelukkig redelijk rustig (alleen de jongste van 5 jaar heeft onze stoffen bank behoorlijk kapot gekrabt ondanks een grote dure krabpaal). Maar wij doen ze liever niet naar buiten, ben als de dood dat ze onder een auto komen of niet meer thuis komen.

Verder kan ik je helaas geen advies geven.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

sommige katten kun je niet binnenhouden, dat hangt van het karakter af. het lijkt erop dat jouw katten idd naar buiten moeten kunnen.

hoelang ze al binnen zijn geweest maakt in principe niet uit, ze zullen toch heel voorzichtig steeds verder het terrein verkennen. je kunt zelf kiezen of je een kattenluikje maakt of je katten zelf moeten aangeven wanneer ze naar binnen en naar buiten willen.

en ja, katten die buiten komen kunnen doodgaan door een ongeluk oid. dat weet je vantevoren. maar ze binnen houden terwijl ze boel slopen is veel erger voor ze.

ik heb al 25 jaar katten (sinds ik geboren ben dus ;) ) en maak het heel incidenteel mee dat een kat buiten dood gaat.

laat je katten chippen, steriliseren, behandel ze met antivlooien middelen en geef ze een bandje. dan kun je ze voorzichtig naar buiten laten gaan. je zult zien dat het gesloop dan een stuk minder wordt.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn katten zijn 3 jaar lang binnen geweest en gaan nu sinds 2 jaar naar buiten. Ze zijn nog nooit zo gelukkig geweest en mijn meubels hebben ook een beter leven ;). Er is nog nooit wat met ze gebeurd. Ik heb ze wel eerst ca. 2 weken binnen gehouden om ze aan het nieuwe huis te laten wennen. Dus ik zou ze gewoon lekker naar buiten laten. Je zult merken dat ze veel relaxter worden en dus ook je meubels niet meer slopen. Oh en trouwens, omdat mijn katten zo lang binnen zijn geweest waren ze niks gewend en zijn ze als de dood voor auto's. Ik woon aan een redelijk doorgaande weg, maar ze steken echt alleen over als er geen auto's in zicht zijn.

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

mijn kat is ook echt een buitenkat, als die binnen moet blijven tijdens vakantie of wat dan ook dan wordt ze helemaal gek, en inderdaad, de meubels moeten er dan aan geloven, ze heeft nu een kattenluikje, kan ze zelf erin en uit, ook tijdens vakanties, nu is het probleem over, in de zomer is ze hele nachten de hort op ;)

6. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Ik heb ook 2 binnenkatten, 1 hele bange van 3,5 jaar en een kat van 5 jaar..
    Die van 5 jaar is de eerste 2 jaar wel buiten geweest, maar zit nu al 3 jaar binnen.

Dalijk gaan we verhuizen naar een rustige buurt aan de rand van het dorp en wil ik ze wel naar buiten laten gaan.

Als je zoekt op google dan weet je precies hoe je dat het beste kan doen.

Ongeluk? Komt zelden voor hoor, een kat kijkt heel goed uit gelukkig! Maar uiteraard ben je dr wel bang voor dat snap ik.

ps: bij mij hebben ze ook alles gemold :( Heb net 3 jaar hele mooie eetstoelen van 180 euro per stuk!!!!!

7. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Bedankt voor de snelle reacties :) en tips.

Ik denk dat ik dan toch een poging ga wagen. Eerst natuurlijk de voorzorgmaatregelen nemen, bandje etc.

8. Channes

Channes Fanatiek lid

Jul 24, 2008
    3,170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Wij hebben drie katten waarvan 1 overal loopt en de andere wil niet naar buiten is erg bang en een pers die wil ook graag naar buiten maar die zit aan een lange lijn achter het huis heerlijk vind die dat.

9. baby blue

baby blue Fanatiek lid

Jun 24, 2008
    1,163
    0
    0
    Groningen
    Hier 3 katten [3, 9 en 10 jaar]. De twee oudsten zijn in het begin naar buiten geweest. Door een verhuizing naar een huisje midden in het centrum, leek het mij niet verstandig om ze daar naar buiten te doen. Ik heb ze toen zo'n 2 tot 3 jaar binnen gehad. Nu wonen we in een rustiger omgeving en hoe eng ik het ook vond, ze zijn weer lekker buiten. Gezien de leeftijd, doen ze het goed, dacht ik zo..

De jongste is een bijzonder katje, die wilde ik niet zomaar naar buiten doen. De eerste 2 jaar zat ze dus binnen, maar ik vond dat ze ook het buitenleven verdiende... Sinds een jaar loopt ook zij buiten en dat gaat ook goed.

Alle 3 hebben ze wel bandjes om en komen en elke nacht binnen.

Succes als je het er op gaat wagen... Katten moeten nu eenmaal hun energie kwijt en dat heb je liever niet op je meubeltjes ;)

10. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    1,701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    wij hebben 1 htk kater. die ging bij me ouders naar buiten. op zijn 2de verhuisde ik met me man naar een flat. daar mocht ie alleen op het balkon. hij vond het prima. en na 1,5 jaar zijn we verhuisd naar een gezinswoning en toen wou hij gelijk naar buiten. echt appart. vond het in het begin wel eng. dus eerst aan een touwtje. en misschien eerst de tuin afzetten. en als ze weer terug komen goed belonen met lekker eten.

en onze 2 noorse boskatten mogen alleen naar buiten aan een lijntje. dit vinden ze prima. maar je moet niet een raam open laten staan want dan ontsnappen ze. maar daar zijn het noren voor

xxx sky

11. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb een heilige birmaan die niet op straat komt.
    Onze achtertuin is helemaal afgeschermd, met dit mooie weer hebben we altijd de deur open en loopt ze in en uit. Ze vind het geweldig. Gelukkig is ze niet zo slim om over de schuttingen te klimmen.

12. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    ik heb jaren op een flatje gewoond en mijn katten kwamen alleen op het balkon en toen ik in een ander flatje (beneden ging wonen mochten ze in de tuin

13. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

dekat van mijn ouder woont al 13 jaar binnen en heeft eigenlijk helemaal niks vernield. alleen aan 2 nieuwe stoelen gekrabt, maar ik was zwanger in die periode(werk bij hun aan huis) dus hij was wat van slag, maar voorderest niks vernield. hij kan overal komen in huis

onze eigen kat, looptsinds dat hij 6mnd is buiten, en hij is niet slim, blijft gerust op straat zitten, helaas.
    tot nu toe gaat het goed, maar ik ben bang dat het ooit mis gaat. ik kruis elke dag mijn vingers dat hij savonds of smiddag gewoon in huis komt, wel is het zo dat ik hem snacht liever niet buiten heb, helaas komt hij soms pas om 2 uur snachts thuis, maar is hij eerder thuis gaat het luik dicht

14. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Wij hebben twee katten (broertjes). Ze hebben allbebij vanaf hun geboorte tot hun tweede jaar binnen gezeten, dit omdat ik een bovenwoning had en ze niet meer naar binnen konden. Nu wonen we in een eengezinshuis met een tuin en hebben we de katten wel naar buiten gedaan.
    In het begin alleen als wij ook in de tuin waren en ze steeds terug geroepen als ze de tuin uit gingen, dit om ze aan te leren waar het huis was. Daarna gewoon los gelaten. 1 kat komt niet verder dan de schuttingen (en wij hebben geen grote tuin) de andere wil nog wel eens bij de buren buurten maar verder ook zeker niet. Ik heb ze geen van beide nooit bij de voortuin gezien en dat is ook de straat kant. Toen we gingen verhuizen hebben we ze de eerste maand wel binnen gehouden om ze te laten wennen aan het nieuwe huis.
    We hebben een kattenluikje in de achterdeur en daar zit de bijkeuken aan vast. De katten komen als we weg zijn alleen buiten en in de bijkeuken. 's avonds en als we thuis zin mogen ze ook in de woonkamer. Als we naar bed gaan dan gaat het kattenluikje dicht en mogen ze niet meer naar buiten.

Ik was bang dat we dan geen huiskatten meer zouden hebben, maar het tegendeel is waar. Ze zijn erg gekluisterd aan huis en zijn oook het liefst de hele dag binnen.

15. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik had ook een kat in een ander huis waar ik woonde.
    Ik woonde daar aan een vrij drukke weg waar 50 km/u werd gereden. Ik zag het dan ook niet zitten om mijn kat naar buiten te doen. Heb ook een keer gezien dat er een kat was doodgereden en moest het slechte nieuws aan mijn buurvrouw vertellen, dus ik besloot mijn kat Pino ook gewoon binnen te laten. Het was alleen nogal een bijdehandte kat. Hij had een sterke eigen wil en ik vond hem moeilijk opvoedbaar. Hij kwam ook van een boerderij uit een nest met 'wilde' katten, buiten ergens in de herberg geboren of zo. Hij was altijd stront vervelend. Haalde allemaal streken uit en viel me soms uit het niets aan. 's Nachts miauwde hij voor mijn slaapkamer deur en krabbelde op de deur. Ik werd er stront ziek van. Ik wou hem gewoon niet op mijn kamer hebben. Ook een stinkende kattenbak in huis vond ik maar niks, aangezien hij niet buiten kwam en al zijn behoeftes daarop deed. Toen ik een vriendje kreeg (die nu mijn man is) besloot ik hem weg te doen, maar wel met veel pijn in mijn hart. Want het zou betekenen dat ik vaak het weekend weg zou zijn en dan was dat beest én veel alleen, én ook nog binnen. Geen leven voor zo'n kat. Ik heb een ander thuis voor hem gevonden op marktplaats en daar kon hij wel naar buiten en had de baas wel veel tijd voor hem.

Voor mij geen kat meer!!!!!

16. Marieke1983

poezen hebben wel meestal een groter terrein waar ze komen buiten dan katers.
    @Barbara, kan het me goed voorstellen hoor, maar je kater naar buiten laten was misschien toch voor hem beter geweest (als ie bij je was gebleven)
    hier wonen we ook langs een drukke weg en ik vind het niets, maar één van onze katten kunnen we gewoon niet binnenhouden. het blijft een risico jammer genoeg.

17. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Tuurlijk, dat overwoog ik ook heel vaak, maar ik vond het tóch veel te gevaarlijk! Ik hield van mijn kat en wilde hem niet kwijt. Was echt bang dat het zijn dood zou worden. Want voor het huis heb ik dus met eigen ogen gezien hoe de kat van de buurvrouw werd overreden. Daarom wilde ik hem niet buiten hebben.

18. Marieke1983

je hebt het echt zien gebeuren?? dat is echt niet leuk!!! :(

19. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Nou bijna, het was nét gebeurd. En op de parkeerplaats nog wel. Een auto die daar wegreed. Ja erg zielig.

20. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    Ik heb mijn katten van 9 jaar na een verhuizing voor het eerst naar buiten gelaten en die zijn nu een jaar later niks anders meer gewend, er worden muizen gevangen, achter blaadjes aangerend en zo goed als alle dagen zijn ze snachts binnen.
    echt een aanrader

Share This Page