Die van ons dus echt wel, wij hebben 3 Ragdolls en zijn best wel slim! Als wij naar bed gaan, klap ik 1 keer in mijn handen en ze rennen naar boven (naar hun kattenkamer) Ze kunnen apporteren enzo. Nu zijn we niet heel erg actief bezig met "trainen",vinden wij niet echt nodig. Maar als we zouden willen kunnen we ze volgens mij nog veel meer leren! Knappe slimme beestjes zijn het, die katten.
astrid85, beetje offtopic, maar euh: komen jouw katten buiten,en komen ze door hun wintervacht heen, of help je ze een handje (en zo ja:hoe?) ik word helemaal gek van die fluffy vachtjes die niet goed in zomervacht komen, ze verharen hier het hele jaar door extreem (en ook zo handig, zomers de wintervacht en hartje winter de zomervacht)
Ja alleen in de achtertuin, niet verder. Ik kam ze 1 keer in de week... Dan zien ze er ook weer een stuk mooier uit! Maar idd, ze verharen hier bijna het hele jaar daar. Ik heb de hoop al opgegeven dat het ooit nog goed komt En dan hebben ze niet eens een ondervacht... Kan je nagaan wat een ellende het was geweest als ze die wel hadden! ... Gewoon elke dag stofzuigen en swifferen. Trouwens, hier hebben ze niet een echte zomer of wintervacht... Wel merk ik dat ze weer buiten komen, in de winter is het te koud en liggen ze continu binnen. Nu ze weer buiten komen ,zitten ze mooier in hun vacht (voller)
ik ben er absoluut van overtuigd dat ze goed te trainen zijn, maar wel in dingen die waar ze zelf het nut van inzien en dat ist 'm nou juist
Heb je het wel eens geprobeerd? Je moest mij eens zien toen mij werd aangeraden ze te trainen. Ik dacht: no way dat dat gaat lukken he! Mijn kat was gewoon een irritant gemeen kreng voor we hem trainden. Echt geen leuk beest, we stonden op het punt hem terug te brengen naar het asiel. Maar nu is het een dotje! Ok, hij heeft zijn streken nog, maar ik kan het beter hebben omdat ik weet waarom hij het doet en wat hij allemaal wel heel goed kan. Esther, het is eigenlijk heel simpel. Ik ga altijd op mijn knieen zitten en vervolgens roep ik hem (rammel, als hij niet uit zichzelf komt, met zijn etensbakje met wat brokjes erin). prijs hem overdreven, met hoge stem 'goed zo huppeldepup!' en je geeft hem een brokje. Vervolgens neem je nog 1 brokje tussen duim en wijsvinger. De kat zal tegen je op willen springen, maar je houdt het brokje net te hoog en 'drukt' hem dan naar achter (je raakt hem niet aan, maar je brengt het brokje naar voren omlaag en je zegt duidelijk 'zit'. Zodra hij zit, roep je weer 'goed zo!' en je geeft hem een brokje. Neem nog een brokje en draai het achter hem langs, zodat hij het moet volgen en dus een rondje moet draaien. Zeg hierbij ook het commando 'draaien'. Weer goed zo, brokje etc. je kan hem zo dus laten springen (bv jij zit op de grond en houdt 1 been een stukje omhoog. Maak met je hand de springbeweging en laat hem het brokje zien. Zeg spring, goed zo, brokje. Soms duurt het even, want ze snappen het niet altijd even snel en soms doe je het als baasje ook niet meteen goed. Maar het is echt grappig en leuk om te doen. Zet soms de hond en de twee katten naast elkaar en zeg 'zit'. Dan zie je drie dierenkontjes omlaag wippen, want ze weten: een brokjeeee! Wow, lang verhaal is dit geworden. Je kunt ook boeken kopen (of huren bij de bieb) over het trainen van katten.
wij hebben onze katten in heel veel dingen getraind, en bepaalde dingen zijn ze heel vlot in (ik hoef maar op boze toon te zeggen 'wegwezen!' en de boosdoener rent direct naar boven omdat 'ie weet dat ie wat fout gedaan heeft), maar er zijn ook dingen waar ze echt kat in blijven, zoals het aanrecht. vanalles geprobeerd, en overdag blijven ze er ook echt wel weg, maar als ik 's nachts in bed lig hoor ik ze in de woonkamer echt wel allerlei dingen doen waarvan ze weten dat het niet mag. mijn ervaring is dus dat katten goed te trainen zijn, maar dat er ook dingen zijn waarin je ze nooit volledig onder controle zult krijgen, simpelweg omdat je niet 24/7 naast je kat kunt zitten. maar dat maakt een kat ook kat en vind ik ook wel leuk aan ze, ze hebben allemaal een heel sterk karakter
De voorbeelden die je geeft, zoals roepen 'wegwezen!' is geen trainen, maar straffen. Trainen gaat om belonen, niet om straffen (straffen werkt averechts, ik heb het een jaar lang geprobeerd tot ik gillend gek van hem werd en met belonen veranderde hij binnen een week). Dus geen wonder dat het dan niet werkt bij jou katten
Vlinder84 , je hebt me echt de ogen geopend! Ik dacht veel van katten te weten maar hier had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht en/of bij stil gestaan! Ik ga hier eens mee aan de slag, dit is een leuke bezigheid en zo geef je ook gelijk wat meer aandacht aan de katten. bedankt.
Ik wist het ook niet hoor Esther. Snapte niets van mijn katten (ben meer een hondenmens, of liever gezegd was een hondenmens, want nu ik katten beter begrijp vind ik ze ook stukken leuker!). Maar het is echt zo cool om te zien en de katten vinden het ook leuk. We doen, op advies van de kattendragstherapeut, hun eten ook niet meer in hun bakjes, maar verstoppen het. Eerst op makkelijke plaatsen natuurlijk, maar nu zoeken ze het hele huis door op zoek naar eten. En ik zie dat ze gelukkiger zijn, want ipv de hele dag slapen (om vervolgens als ze wakker zijn heel vervelend te doen), moeten ze nu op zoek naar hun voedsel. En zijn ze daarna goed moe en slapen ze als roosjes. leuk he? Het klinkt zo simpel, dat ik er niet zelf op was gekomen joh! Laat je weten hoe het gaat met de training?
Dat hielp hier destijds perfect! Ze heeft het nooit weer gedaan....alhoewel 1 keer nog toen er kipfilet aan het ontdooien lag op het aanrecht.... Tja, da's ook wel een beetje de kat op het spek binden....