Katten weg doen maar liever niet in asiel

Discussion in 'De lounge' started by rbnlin, Aug 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rbnlin

rbnlin Actief lid

Jul 28, 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Wij hebben al jaren twee katten, de poes is 8 jaar, de kater is 6 jaar (binnenkatten). Ze zijn gesteriliseerd en gechipt.

Sinds de komst van onze oudste dochter is gebleken dat ze kinderen niet leuk vinden.
    Nu de tweede binnen nu en een week of vier geboren wordt denk ik dat ik ze meer plezier doe door een huisje zonder kinderen en honden voor ze te zoeken dan door ze met nog zo'n "terrorist" te laten leven.

Ik wil ze graag samen plaatsen en daarom zoek ik het liefst zelf een nieuw baasje voor ze ipv dat ik ze in het asiel in een kooitje laat weg kwijnen.

Mijn vraag is of jullie misschien een andere optie weten of misschien zelfs een adresje weten. We wonen vlakbij Rotterdam.

Bedankt alvast voor het meedenken.

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Moeilijke keuze! wel goed dat jullie dat inzien. helaas zelf ook moeten doen en heb toen een geschikt baasje via markplaats gevonden. Duidelijke advertentie geplaatst met de wensen van de kat( zover je dat kan weten). Als mensen heel kortaf reageerdem was het al een nog go. Mensen die de moeite deden om een mail te schrijven met informatie over hun en waar de kat terecht kwam was een vereiste. Uiteindelijk de mensen ontmoet bij ons thuis en het voelde goed. Succes!

3. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Zonde dat je ze weg doet. Ben er nooit een voorstander van, maar aan commentaar hebben je katten niks.

Het asiel is op de een of andere manier altijd een beetje een soort van taboe, wat ik niet zo goed begrijp want ik ben ervan overtuigd dat de meeste asieldieren beter terecht komen dan de huisdieren die zelf (vaak via marktplaats) herplaatst worden.
    Ik heb zelf in het asiel gewerkt en er word echt goed voor de dieren gezorgd, nieuwe eigenaren worden goed gescreend en er worden voorwaarden aan gesteld (dier mag bv nooit door de nieuwe eigenaar herplaatst worden maar dan terug naar het betreffende asiel).
    In de meeste asielen heb je ook gewoon een 'huiskamer' waar de katten na een gewenningsperiode samen leven terwijl ze wachten op een nieuw baasje. Dus dat ze in een hokje zouden wegkwijnen is ook niet altijd waar.
    Verder zijn er vaak ook wel kleinschaligere opvangen voor katten en honden, maar dan zou je even via internet moeten gaan zoeken bij jou in de buurt.
    Een andere optie is nog een leuk bericht met een mooie foto op fb te plaatsen en mensen vragen dit zo veel mogelijk te delen.
    Marktplaats en dat soort websites zou ik niet aan beginnen omdat daar op gebied van dieren ook heel veel slecht volk zit. Voordeel is wel dat ze geholpen zijn dus niet interssant voor broodfokkers, dat maakt de risico's wat kleiner..
    Tja en verder... Gewoon veel navraag doen in je omgeving bij vrienden en familie, en iedereen zijn ogen en oren laten openhouden..

Succes!

Edit: als je bij het asiel aangeeft dat ze altijd samen geweest zijn dan worden ze ook alleen als koppel geplaatst. Ze gaan geen dieren uit elkaar halen die niet zonder elkaar kunnen.

4. MamavC

MamavC Niet meer actief

Via facebook-marktplaats? Zie je meteen naam, foto ed van degene die reageert.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Facebook? Marktplaats? Weet je in elk geval waar ze terecht komen, dit weet je bij een asiel natuurlijk nooit.
    Verder heb ik dezelfde mening als w03z3l ben er ook niet van om dieren weg te doen, mijn kater vind mijn zoon best eng. . Daarom Let ik goed op dat mijn zoon niet achter hem aanrent oid en verder heeft de kat een heel huis om te spelen en te slapen .
    Zie trouwens dat je eerste ruim 2 jaar is, waarom nu pas vraag ik mij af?

6. rbnlin

rbnlin Actief lid

Jul 28, 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL

Mijn eerste is inderdaad 2,5 jaar.

Ik ben van mening dat je een kat voor het leven neemt en niet weg doet als het je niet meer uitkomt. Ziektes zoals astma daar gelaten natuurlijk.
    Echter is mijn man al van kinds af aan bang voor katten en helaas ook voor onze katten. De katten waren er al voor ik hem leerde kennen. Maar hij zit echt met dik kippenvel als ze een renbui hebben. Dus hij zit al jaren niet lekker relax in z'n eigen huis maar daar heb ik "maling" aan gehad. Sinds de komst van de eerste is pas gebleken dat ze kinderen niet leuk vinden en ik ben ook continue bezig met waarschuwen en in de gaten houden. Straks met een tweede erbij zal het alleen maar drukker worden, niet alleen voor mij maar ook voor de katten. Ik gun ze een leuker leven dan ze nu hebben. Dit is eigenlijk gewoon zielig vandaar nu pas zoeken naar een ander huis. Marktplaats heb ik ze op gezet maar stond me tegen. Had een reactie van iemand uit Amsterdam. Wilde er maar 1 van de 2 en of ik ze even kon brengen..... Uhm nee! Mijn broer daarentegen is zijn katten ook via Mp "kwijt geraakt". Bij een hartstikke leuk gezin geplaatst. Mensen hebben achteraf nog foto's gestuurd dus die zijn goed terecht gekomen. Het kan dus goed gaan.

Ben ook al aan het rondvragen geweest en heb wat opties die ik had nagetrokken. Helaas allemaal negatief. Vandaar mijn vraag hier.

7. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Hier ook 2 katten die de kleine man niet zo leuk vinden (lees: te druk) en ook een tweede onderweg. Maar hoezeer ik ook baal van dat gehaar en telkens alles eerst haarvrij maken voor ik überhaupt ontbijt kan maken, ik zal ze niet wegdoen.

Ze lopen zelf wel weg voor de kleine man en hij weet ook dat als hij de katten vastpakt of stoort in hun mandje, dat ze een keer kunnen slaan. En ik probeer zoveel mogelijk alledrie (dus de kleine man, maar ook de katten) te corrigeren als er iets wordt gedaan wat niet mag. Uithalen zonder reden, aan de staart trekken etc.

Aan de andere kant snap ik je wel een beetje, mijn vriendin had hetzelfde. Die heeft haar katten bij andere vrienden van ons kunnen herplaatsen. En anders idd oproep via Marktplaats of Facebook, maar dan wel net wat Deedee zegt: ik zou ze het niet naar de eerste de beste laten gaan die kortaf reageert.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Via het asiel in Zwolle kun je ze ook op de site als bemiddelingsdier zetten, dan blijven ze thuis bij jou tot ze een nieuwe eigenaar hebben gevonden. Misschien dat je eens kunt informeren bij het asiel bij jou in de buurt. En ook eens kijken hoe het daar aan toe gaat, want in een kooitje wegkwijnen is het in de meeste asiels toch echt niet (meer).

Voordeel van het asiel is dat mensen moeten betalen om de kat op te halen, dan zie je direct dat ze willen investeren.

Maar als je niet via het asiel wilt, toch via facebook.
    En ook je vrienden en familie vragen of ze nog iemand weten. Misschien dat er net mensen op zoek zijn naar katten.

9. Babystew

Babystew Niet meer actief

Nou een asiel zou ik niet snel doen. Ze zullen vast prima verzorgd worden maar het is wel een enorme stressvolle omgeving voor de meeste katten.

Wij hebben in oktober '13 2 van onze katten herplaatst vanwege ongeveer dezelfde reden. 1 kat was erg bang en zat de hele dag onder het bed. 's Nachts vochten ze met elkaar vanwege de stress. Ook plaste hij in huis vanwege de stress (geen blaasontsteking). Omdat hij heel erg gehecht was aan zijn broer hebben we ze toen samen herplaatst. Advertentie op marktplaats gezet en goed gescreend. Langsgeweest om kennis te maken en daarna zelf de katten naar hun nieuwe huis gebracht zodat ik kon zien waar ze terecht kwamen. ze hebben het supergoed en ik krijg nog steeds foto's en filmpjes van ze :) Hoewel ik ze nog steeds erg mis weet ik dat ik het juiste heb gedaan. Houden van is soms ook loslaten. We hebben nu nog 1 kat in huis, die het prima doet met de kindjes en totaal niet bang is!

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik begrijp dat je het goed bedoeld, maar ik begrijp deze redenering nooit zo, zeker niet wanneer het om katten gaat. Als je weet dat je katten niet lekker in hun vel meer zitten in jullie gezin, of zelfs ongelukkig zijn, zou ik er juist voor kiezen om ze te herplaatsen. Katten hechten veel minder aan een baas dan een hond en willen gewoon hun natje, droogje en verder hun gang kunnen gaan en een aai of knuffel. 😁 Soms is houden van ook loslaten dus grote kans dat de katten juist veel gelukkiger zouden zijn elders, ze zijn zó weer gewend aan een nieuw huis normaal gesproken!

Succes TS, ik denk dus dat je een juiste keuze voor je katjes maakt. Je kan ook nog een oproep op kattenplaza forum plaatsen en anders idd op zoek naar een goed asiel.

11. rbnlin

rbnlin Actief lid

Jul 28, 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor de tips. Ook bedankt dat er niet veroordeeld wordt want makkelijk is deze beslissing niet.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik word er een beetje moe van dat mensen reageren met: ik zou ze niet wegdoen etc etc. Ik zou mijn katten juíst herplaatsen als ik weet dat ze zich niet prettig voelen thuis. Het is juist egoïstisch om ze dan te houden omdat je " dieren niet weg doet" . Als je kind allergisch is wordt het logisch gevonden, maar als de dieren zelf zich rot voelen dan is het niet logisch? ..ik vind dat je een goede keuze maakt TS. Is er geen boerderij in de buurt waar ze heen kunnen? Boerderijen vragen vaak katten ivm muizen en wat is er mooier voor ze om samen op een enorme boerderij te wonen...

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Precies dit bedoel ik.....

14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,301
    2,569
    113
    Onze kat heeft na de geboorte van de tweede een paar jaar veel op,zolder geleeft naar sinds twee jaar is ie weer beneden en mogen de kinderen hem aaien. Hij is bijna 15. Het kan goed komen dus

15. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Wij hebben onze 2 katten toen ook weg moeten doen, door omstandigheden was het voor de dieren beter om een nieuw huisje te krijgen. Wij hebben ze naar een opvangtehuis gedaan, waar ze binnen 2 weken weer herplaatst waren met z'n tweetjes :) ze kregen daar echt ruime kooien en ze hadden lekker de ruimte, dus ze zaten geen hele dagen op een vierkante meter. het was echt mega moeilijk om ze weg te brengen, maar achteraf zijn we blij dat we het toen gedaan hebben.

Dit opvangtehuis is in noord-Brabant dus voor jou wel erg ver weg, ts. Maar misschien is er ook zoiets bij jullie in de buurt? Succes en sterkte alvast

16. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

Apr 14, 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze poes is ook gen fan van onze zoon maar zij ontloopt hem gewoon. Ze kunnen hier de hele dag door het hele huis en de tuin is afgezet dus ze kunnen altijd een rustig plekje opzoeken.
    Misschien is er voor jou ook een mogelijkheid om de tuin af te zetten? Dan kunnen ze altijd weg van de kleine (moet je wel een kattenluikje maken).
    En dat katten snel wennen in een ander huis is niet altijd waar, wij hebben ze allemaal (7) uit het asiel maar als een volwassen kat verhuist duurt het soms twee jaar voordat ze zich echt weer helemaal thuis voelen. Het kan ook anders maar dat is onze ervaring (maar wij hebben katten met een vervelende achtergrond).

17. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,387
    113
    Female
    Broek
    Ik ook 1 van de 3 weg moeten doen om een andere reden weliswaar. Ook via marktplaats een advertentie gezet. Had er wel geld voor gevraagd dan vielen alle slangenvoer mensen af :) uiteindelijk heb ik hem wel gratis weg gedaan hoor. Aan een heerlijk mens die nu de kinderen uit huis waren op zoek was naar een dikke kater die ze altijd al graag had willen hebben. Maar mijn kat was een raskat, noorse boskat, de reacties stroomden binnen. Kortaf of alleen biedingen kwamen bij mij ook op de is niks stapel ;). Maar uiteindelijk dus toch via marktplaats succes. We zoeken hem nog weleens op en krijgen regelmatig foto's, zelfsnu nog na 3 jaar.

18. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik zou toch ook serieus het asiel overwegen hoor..

Als je katten hebt die verder niet lastig plaatsbaar zijn, zoals die van jou, dan zijn ze vaak snel weer weg. De katten die langer in het asiel zitten zijn vaak degene waar wat meer mee 'mis' is.. Speciaal voer bijv. of meer eisen (naar buiten + geen kinderen + alleen, enz. enz.)..

19. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0

Ik word juist een beetje moe van 'kind-erin-dier-eruit' taferelen. Vaak word het afgedaan als allergie, of kind is bang/dier is bang, maar in de meeste gevallen is het gewoon gemakzucht, zonder dat eerst andere oplossingen zijn uitgeprobeerd. Ik zeg niet dat het in dit geval ook zo is, maar zie het helaas vaak genoeg.
    Ga eerst alles proberen om de situatie voor allen beter te maken, voor dat je dier weg moet...
    Als je eerste kind moeite heeft om de aandacht te delen als er een tweede komt, dan moet je daarin toch ook naar een oplossing zoeken? Kun je ook moeilijk een kind wegdoen. En vaak zijn er echt wel oplossingen die geprobeerd kunnen worden.

20. Asuka

Asuka Niet meer actief

+1

Geld misschien niet voor TS, maar gebeurt idd veel te vaak.

Share This Page