Daarnaast is het zo dat als je een beetje kwaliteits grit koopt je echt geen last hebt van stank. Mijn mannetje kan er ook echt niet tegen maar hij doet t wel, en nu we goed grit hebben vind hij het al stukke minder erg want je ruikt t simpelweg niet (ja of je moet t een week laten staan maar das ook niet echt fris voor je poezels )
Ook is het zo dat katten maar 1% van hun leven toxoplasmose kunnen uitscheiden via de ontlasting en dat het 1 dag duurt voordat de protozo actief wordt. Dus als je elke dag de drollen uit de kattenbak schept is er dus in principe niks aan de hand. Ik weet dit omdat ik paraveterinair dierenartsassistente ben en we dit tijdens de opleiding geleerd hebben.
Zolang je geen asbakjes gaat zitten kleien van de kattenpoepjes en daarna gelijk wat gaat eten is er niet zoveel aan de hand. Gewoon niet met je handen aan de poep zitten. Latex handschoenen werken prima en ik zelf doe even een boterhamzakje om mijn hand. Daarna goed soppen in de Dettol, net zoals dat je zelf bent wezen poepen.... Is een hoop paniek om niet zo veel.
ik verschoon ook gewoon nog steeds de kattenbak hoor, als ik op mijn man moet wachten dan stinkt het hele huis na 3 dagen ik raak de grit + poep niet aan,stort de bak in 1 x leeg, gebruik handschoenen die ik eerst was onder de kraan voor ik ze weer uittrek en mijn kat komt geen eens dagelijks buiten, alleen in de zomer een enkele keer in de binnentuin ik denk dat het ook allemaal een beetje te overdreven wordt tuurlijk moet je wat voorzichtiger zijn maar zoals al gezegd, als je niet met die drollen gaat zitten kleien is de kans echt minimaal