kattenbak

Discussion in 'Zwanger worden' started by lunap, Jun 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    #1 lunap, Jun 23, 2014
    Last edited: Jun 23, 2014
    Nooit verwacht dat zo kon stressen maar ik weet dat je de kattenbak niet mag verschonen als je zwanger bent maar wist echt niet dat ook al kwaad kon als je aan het proberen bent.

Ben nu toch aardig geschrokken :( het liefs ren ik naar de ha voor een bloedonderzoek maar ja hen verder geen symptomen.... maak ik mezelf gek?

2. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

Mar 7, 2013
    1,301
    599
    113
    Uhm ja, je maakt jezelf gek ;)
    Tuurlijk, het wordt afgeraden om de kattenbak te verschonen als je zwanger BENT. Maar als je dit met handschoenen doet en daarna voor de zekerheid je handen wast, is er echt niks aan de hand. (Dat staat er tegenwoordig ook vaak bij op websites)

Ik verschoon de kattenbakken (zonder handschoenen) al de hele zwangerschap en alles is prima in orde. Zolang je niet de stront met je handen op gaat rapen, is het risico erg klein.

Zo heb ik mijn hele leven veel rauw vlees gegeten en echt wel eens een drolletje met mijn handen opgepakt, maar toxoplasmose heb ik nog nooit opgelopen. Niet teveel stressen dus!!!! Stress is slechter voor een aankomende zwangerschap!

3. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Als je van die grote schoonmaakhandschoenen aantrekt kun je nog prima de kattenbak schoonmaken.

Al kun je het nu ook als prima excuus gebruiken om je man het voor de komende tijd te laten doen ;)

Niet teveel informatie googlen, daar wordt je alleen maar onzeker van.

En dat je van dit soort dingen schade oploopt in nihil.

4. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

Dec 26, 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    ik doe dagelijks de kattenbak verschonen, daarna goed handjes wassen en klaar:D:D en ik ben zwanger
    je loopt alleen gevaar als je kat de bacterie bij zich draagt, jij een drol aan raakt en vervolgens met je handen in je mond gaat zittn of iets gaat eten zonder je handen te wassen:)

5. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Ik doe het ook gewoon, ook zonder handschoenen.
    Wel schrok ik een keer toen ik langs een harde rand van de kattenbak kwam met mijn hand en de huid wat kapot was.. Maar ik dacht bij mezelf.. ik heb al heel mijn leven katten dus zal vast al eens toxoplasmose gehad hebben.

6. appelboompje

appelboompje Fanatiek lid

May 4, 2014
    1,192
    1
    36
    Wij zijn ook nog aan het proberen om zwanger te worden, maar maak zelf gewoon nog de kattenbak schoon hoor. We hebben afgesproken dat mijn man het overneemt wanneer ik positief test.
    (Wil trouwens niet zeggen dat hij het nu nooit doet, dat gebeurd ook dat hij het al heeft gedaan voordat ik er aan toe ben gekomen)

7. Storm1

Storm1 Actief lid

May 19, 2014
    208
    0
    0
    het is vaak inderdaad dat je even bewust je handen moet wassen erna en er even extra op let dat je geen poep aanraakt of opraapt..
    Het kán zo zijn dat je er iets van op loopt, maar zoals je de meeste vrouwen hier boven leest... Zou ik me niet al te veel zorgen maken er over..
    Snap dat je het doet hoor, is natuurlijk je grootste angst ;)..

8. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

Mar 7, 2013
    1,301
    599
    113
    Haha geweldige omschrijving:D

9. mommywannabe

mommywannabe Actief lid

Nov 4, 2013
    319
    0
    0
    Antwerpen, België
    Niet te hard stressen ;) hier 3 katten in huis, dus een "groter" risico. Ik laat tijdens de zwangerschap de kattenbakken wel over aan ML, mazr eigenlijk is dat niet nodig hoor.

Je kat kan maar 1x in zijn leven toxoplasmose krijgen en de bacterie overleeft maar 24u in de stoelgang. En dan moet je inderdaad al met je blote handen in de stoelgang gerommeld hebben en daarna met je vingers in je mond :D kans is dus zeeeeeer klein!

De kans dat je toxoplasmose krijgt van ongewassen groenten is een pak groter ;) hoewel dat ook voor discussie vatbaar is ;)

Gewoon voorzichtig zijn en het niet gaan opzoeken ;)

10. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Een kat scheidt ook maar enkele weken in zijn leven toxoplasmose uit, meestal als kitten. Dus de kans dat je het van in de tuin werken zonder handschoenen krijgt is groter als daar meer verschillende katten lopen. Of van rauw eten inderdaad.
    Naar de dokter rennen heeft eigenlijk ook geen zin, want zelf als zou je in het uiterst onwaarschijnlijke geval zojuist besmet zijn geraakt, is dat niet alla minuut in je bloed te zien.
    Je kan overwegen te laten testen of je antistoffen hebt tegen toxoplasmose, in dat geval weet je dat je het ooit al gehad hebt en dat je niet hoeft te stressen aangezien het alleen gevaarlijk is als je het tijdens de zwangerschap voor het eerst krijgt. Maar misschien ga je ook juist weer onnodig hard stressen als blijkt dat je het niet hebt gehad nog... dus dan is het niet handig ;)
    Gewoon goede hygiëne toepassen en niet te druk maken verder ;)

11. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    #11 Emma86, Jun 23, 2014
    Last edited: Jun 23, 2014
    Ik neem aan dat je altijd je handen goed wast nadat je de bak hebt verschoond? In dat geval is de kans echt heel klein dat je wat krijgt hoor.

12. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

Aug 2, 2012
    1,613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    De kat heeft idd maar een bepaalde periode last van deze bacterie en voornamelijk tijdens zijn kitten periode. Als volwassen kat heeft hij de bacterie dus in princiepe niet meer maar toch voorzichtig zijn. Wel uitkijken met zandbakken en tuinieren, daar loopt vaak vanalles rond natuurlijk. Ik ben geboren tussen de katten, verschoond, ontlasting opgepakt wat op de grond lag enz en nog nooit gehad.
    Ik ben op alles getest qua ziektes en dit was de enige die ik nog niet opgelopen heb :p
    Ow en als je hem eenmaal heb gehad ben je er bijna 100% imuum voor :)

13. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    We hebben juist twee kittens:)

Mag ik deze ronde zwanger zijn en voel me er nog steeds niet gerust over neem ik contact op met mij ha.
    Zoals jullie zeggen was ik wel altijd mijn handen maar toch:)

Ga ophouden mezelf gek te maken.

14. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

Aug 2, 2012
    1,613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Een bloedtest kan je gewoon vragen bij de ha. Vooral als je ongerust bent.
    Maar idd ik heb meerdere kittens gehad en ook meerdere tegelijk en nog nooit wat opgelopen. Goed je handen wassen, altijd :D

15. Happyhippie

Happyhippie Actief lid

Apr 24, 2014
    132
    0
    0
    NULL
    Sowieso hoef je niet naar de ha voor bloedonderzoek, je wordt ófwel verschrikkelijk ziek, of niet. Ik heb toen ik 2 jaar was de halve kattenbak leeggegeten (oeps... :D) en ben een week dood en doodziek geweest. Tsja, als je dan zwanger bent heb je een groot probleem. Daarom raden ze dat sterk af. Maar als je je niet naar voelt, en je bent ook nog niet zwanger, dan zou ik me zeeeeker geen druk maken. :)

16. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

hier hetzelfde, maar mijn vriend maakt de kattenbakken nooit schoon, hij ziet er nou al tegenop:p

17. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Je kan altijd een testje laten doen.

Geruststelling; ik heb 17 jaar een kat gehad en nooit toxoplasmose opgelopen dus de kans is heel klein.

Het is idd wel zo dat je tijdens het proberen ook moet oppassen want die ziekte heeft een incubatietijd van 2 weken tot een maand en symptomen hoef je niet te hebben (kan licht grieperig voelen). Dus altijd goed oppassen.

18. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

Dec 26, 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    ik heb ook een volwassen kat en 2 kittens en gaat prima zo hoor

19. appelboompje

appelboompje Fanatiek lid

May 4, 2014
    1,192
    1
    36
    hahahaha kijk maar uit straks gaat hij het nog leuk vinden als hij het straks 'moet' doen ;) :p

20. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Ik heb al mijn hele leven katten, doe de tuin en eet rauw vlees. Ik was er van overtuigd dat ik het vast al wel gehad moest hebben. Ik heb het laten testen en nee dus.
    Ik heb tijdens mijn zwangerschappen dus ook gewoon de kattenbak schoongemaakt.

Share This Page