kattenbak

Discussion in 'Gezondheid' started by Angelo6, May 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angelo6

Angelo6 Nieuw lid

May 29, 2008
    1
    0
    0
    hoi hoi

Heb ff een vraagje.
    Ik ben nu 25 weken zwanger en wij hebben 2 katten.
    Normaal gesproken maakt mijn vriend de kattenbak schoon maar doordat hij deze hele week eigenlijk al overwerkt heb ik vandaag de kattenbak schoon gemaakt omdat het nu echt nodig was.
    Ik heb hem maar gewoon leeggekiept in een vuilnis zak.
    Maar nu doordat ik hem dus leeggooide ademde ik de urine lucht wel in , nou is het misschien een domme vraag , maar kan dit kwaad voor de kleine ?
    Ik hem daarna wel meteen mijn handen gewassen.

Hoop snel iets te horen

Mvg Chrissie

Edit moderator: Ik heb je vraag verplaatst. Graag goed kijken waar je iets plaatst.

2. Miracle08

Miracle08 VIP lid

Mar 6, 2008
    6,426
    0
    0
    Verkoopster
    Noord brabant
    volgens mij kan dat geen kwaad.

3. louloutje

louloutje Actief lid

May 23, 2007
    190
    0
    0
    kan geen kwaad, gaat meer om de bacterien van de uitwerpselen.

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,036
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    Nee de urine geur kan geen kwaad.

Als je de kattenbak schoonmaakt, moet je dit doen met handschoenen. In de uitwerpselen kan namelijk een parasiet zitten.

5. Anna1978

Anna1978 Actief lid

Oct 7, 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Het is idd alleen in de poep en dan moet het ook nog langere tijd in de bak liggen voordat de bacterieen ontstaan. Omdat mijn man veel weg is maak ik gewoon zelf de kattebak schoon, handschoenen aan en daarna handen wassen.
    Het is gelukkig niet airborne

6. Niet meer actief

nee de urine damp kan geen kwaad. het gaat op toxoplasmose. en parasiet wat in de uitwerpselen van de kat kan leven. deze parasiet kan een infectie teweeg brengen die voor het ongeboren kind schadelijk is.

bij mij thuis doet ook de vriend de bakken momenteel, maar als dat niet gaat inderdaad handschoenen aan, bakken leegkiepen, zo min mogelijk met handen aanraken, nieuwe korrels erin etc. handschoenen uit en voor de zekerheid handen wassen.
    dan is er in feite niets aan de hand !

gr xandra

7. kaat11

kaat11 Niet meer actief

Als je die katen al een tijd hebt, ben je waarschijnlijk al resistent voor toxoplasmose. Toxoplasmose is juist voor die mensen gevaarlijk die nooit met katten omgaan en die dus in de tuin werken waar katten in poepen. Natuurlijk hoef je het niet op te zoeken en kun je het beste je vriend de kattenbak schoon laten maken. De toxoplasmose eieren zijn zwaar en zullen dus niet via de lucht verspreiden. Geen enkel gevaar dus.

Je kunt je laten testen of je resistent bent tegen toxoplasmose. Dan hoef je daar niet bang meer voor te zijn.

gr,
    Kaat

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nuhu, dit is niet wat mijn gyn mij heeft verteld hoor. In het LUMC laten ze vrouwen zelden testen op toxo (tenzij je er om vraagt) omdat je, ook al heb je het al gehad, nog steeds op moet passen met toxo! Waarom zou je het risico nemen? Ik heb al jaren katten, maar no way dat ik de kattenbak aanraak.

9. kaat11

kaat11 Niet meer actief

Volgens mij zeg ik ook dat je het niet op moet zoeken. Ik ben zelf dierenarts en mijn gyn. heeft dus onderzocht of ik resistent was. Hij heeft verteld dat indien je al jaren met katten omgaat de kans echt super klein (zeg 0) is dat je met toxoplasmose wordt besmet. Zeker een keer als je het verder niet hebt aangeraakt, maar alleen een beetje de lucht binnen hebt gekregen.

Ik ben ook voor veiligheid voor alles! Laat dat duidelijk zijn.

Kaat

10. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

Apr 17, 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    hier ook een huishouden met 2 katten en 2 berner sennen honden, ik maak nu al 2 zwangerschappen achter elkaar de kattebakken schoon, gewoon met verstand, geen drolletjes aanraken, handschoenen aan, grondig handen wassen...met de honden hetzelfde...ze hebben regelmatig hotspots met dit warme weer (ontstekingen) en eentje is net geopereerd aan zijn maag (ingeslikte tennisbal)en haal elke dag wel teken weg...handen wassen en handschoenen en vooral veel common sense! no worries!

11. lillebi

lillebi Actief lid

Feb 21, 2008
    249
    0
    0
    Hier ook kattenbakken, ik fok katten en straks weer een nestje, dus nog meer kattenbakjes voor de kittens, ik ben nu voor de 4e keer zwanger en bij alle zwangerschappen de bakken verschoond, nu heb ik antistoffen tegen toxoplasmose, maar ik kieper de bakken leeg in een vuilniszak, plons sop erin, daarna mijn handen goed wassen met anti bacterieel, en klaar is klara. Beetje nuchter blijven en goed je handen wassen en dan kan het allemaal niet zo snel kwaad.

12. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

Apr 20, 2008
    2,093
    0
    0
    Ook als de moeder al tox heeft gehad ben je imuum geworden. Ik heb als kind zijn tox gehad. (duimen he) ikzelf heb 3 katten (onderhand 7 moederpoes heeft kittens) maar uit voorzorg maakt mijn vriend de bak schoon. Ik heb ook ergens gelezen dat als je al katten een lange tijd hebt dat de kans ook min. is. Maar ja beter het zekere voor het onzekere nemen he.

13. sjudith

sjudith VIP lid

Dec 19, 2007
    13,031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Ik heb pas de bakken schoongemaakt met handschoenen aan :)
    En heb het idee dat het wel kan :)

Doe het liever niet hoor... :)

14. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

Dec 14, 2007
    235
    1
    0
    Waarom zou je, zwanger of niet zwanger, het risico nemen om met dierenuitwerpselen in contact te komen? Brrrr, vies!
    Daar zijn toch die schepjes en/of rubberen handschoenen voor.
    En dat je daarna je handen wast lijkt me eigelijk ook vanzelfsprekend!

15. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

Apr 14, 2007
    2,702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Ook ik dacht dat ik wel resistent voor toxoplasmose zou zijn. De gyn zei dat 70% van de mensen al immuun is hiervoor, doordat ze de ziekte ongemerkt al gehad hebben.
    Ik ben mn hele leven met alle dieren omgegaan, ik kom van een boerderij en ik tuinier ook nog eens heel graag.
    Maar ik ben er nu op getest, dit moest ik zelf betalen, en wat blijkt, ik ben niet resistent!
    Dus ook als je al jaren katten en andere dieren hebt, blijf voorzichtig. Ik verschoon trouwens ons konijnenhok zelf, maar wel met handschoenen aan. Ook tuinieren met handschoenen aan en als ik de kat op schoot heb gehad was ik daarna ook even mn handen.

Dus voorzichtig zijn, maar niet panisch ;) .

16. Lin83

Lin83 Lid

May 25, 2008
    41
    0
    0
    assistent manager
    Pernis
    Hoi,

Ik verschoon ook zelf de bak. Heb van die keukenhandschoenen speciaal ervoor aangeschaft, kieper m leeg en manlief brengt de zak weg.
    Hihihi als ik hem de bak laat doen komt er toch niets van terecht.Was uiterraard mn handen erna.

X

Share This Page