Kattendrama! (kattenkenners aub lezen)

Discussie in 'De lounge' gestart door Sjors82, 12 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Na lang wikken en wegen had ik besloten om mijn kat onder te brengen bij mijn broer. Ik kan elk moment mijn kindje krijgen, en ik vond het beter dat mijn huis zo schoon en haarvrij mogelijk was voor de komst van het kindje. Bovendien zou de kat niet echt een leuk leven meer hebben als hij nergens meer mocht komen, bij mijn broer zou hij vrijer zijn. (ik woon op een bovenwoning en hij kon dus ook niet naar buiten). Ook al ging ik het beest natuurlijk enorm missen, het leek bij de beste beslissing.

Vandaag dan een lang gevecht gehad omdat ze niet de reiskooi wilde, wat al apart was want ze heeft dat ding nog nooit gezien want ik heb haar nog nooit vevoerd. Uiteindelijk na een paar krassen op mijn handen is het me gelukt om haar in een grote reistas te stoppen, uiteraard gezorgd voor genoeg lucht. Maar toen ik eenmaal in de auto zat bewoog ze niet meer. Ik heb de hele weg naar mijn broer (20 min.) gehuild omdat ik ervan overtuigd was dat ze dood was. Eenmaal overstuur daar aangekomen bleek dit gelukkig niet het geval, ze wist gewoon niet wat er gebeurde maar het ging goed met haar.

Mijn broer heeft zelf ook een kat, dit is de vader van de mijne. We wilden ze al apart houden omdat we niet wisten hoe ze op elkaar zouden reageren, maar mijn broers kat glipte toch naar binnen en er ontstond 1 groot gevecht. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Pies. poep en bloed vloog in het rond. Ze waren allebei zó bang. Inmiddels is mijn kat gelukkig weer wat gekalmeerd, maar dat heeft een hele tijd geduurd.

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik moest het kwijt. En ik wil graag aan de kattenkenners onder ons vragen:
    Hoe kan het dat die 2 zo ontzettend fel op elkaar reageerden?
    Mijn broers kat laat namelijk wel gewoon andere vreemde katten in huis, maar van deze moest hij écht niks hebben. Ik denk als we het hadden laten gaan dat ze alkaar hadden afgemaakt. Ik hoop dat jullie een verklaring hebben.. Alvast bedankt.

p.s. ze zijn allebei niet geholpen. Heeft dat er iets mee te maken?

2. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    sorrie hoor, wil je niet beledigen, maar waarom neem je dan een kat? er komt een kindje kat moet weg...

Even ot, tja mensen vinden elkaar ook niet per direct aardig. En wie weet moesten ze elkaar niet

3. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Ja zo'n reactie was ik al bang voor, maar ik heb de kat 4 jaar en toen stond het kindje nog niet in de planning. Ik heb aan de gezondheid van het kindje én de kat gedacht. Bij mijn broer kan zij lekker naar buiten en dan zal dat beest ook alleen maar gelukkiger zijn.

Ik hoop dat niet iedereen het me nu kwalijk gaat nemen dat ik haar 'weg' heb gedaan. MIjn kindje komt op de eerste plaats, en als je al haren in de wieg ziet dan lijkt me dat niet echt gezond.

Natuurlijk alle respect voor mensen die hun kat gewoon houden, als mijn broer haar niet had gewild had ik dat ook gewoon gedaan, ik had haar nooit in een asiel gestopt ofzo.

4. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

@sjors82, vechtende katten ziet er vaak ook heftiger uit dan het is. Het is meestal een kwestie van wennen en kijken wie de baas is.

5. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Van een paar kattenharen krijgt een kindje niks hoor..

Misschien mogen ze elkaar gewoon niet..

6. Wupsie

Wupsie Niet meer actief

Nou dan heeft ons kindje zo toch pech. Ik heb al 4 kindjes, tja 4 katten! Het huis is altijd super schoon en van een paar haren krijgen ze niks.

Verder vechten is wel normaal. Maar dit moet wel snel afnemen, na 2 a 3 dagen moet dit minder tot zo goed als over zijn. Misschien willen ze gewoon niks van elkaar hebben.

en niet geholpen kan het mee veroorzaken:)

7. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Ik vind het wel goed van je dat je hebt gezorgt dat je kat zo'n goed huis krijgt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het zielig vind voor je kat als het nog maar in heel weinig ruimtes kan/mag.

Dat de katers nog niet geholpen zijn kan er volgens mij zeker mee te maken hebben, ze zullen toch even moeten uitvechten wie de baas is.

Ik heb ook 2 kinderen en 2 katten, maar wel genoeg ruimte en ze kunnen hier naar buiten, als ts voor een goed tehuis heeft gezorgt dan heeft het toch niet zoveel zin om reacties te geven dat kinderen en katten wel samen gaan

8. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik denk dat de kat van je broer gewoon zijn territorium aan het bewaken is. Vechten hierbij is normaal.
    Als het goed is stopt het na een tijdje. Ze moeten gewoon uitmaken wie nu de baas is in deze nieuwe situatie.

Wij hebben een Heilige Birmaan, een binnenkat en die komt alleen in de woonkamer en in de keuken.
    Boven komt ze niet. Ik vind dit helemaal niet zielig.
    Het is maar net waar je ze aan leert wennen.
    En van een paar kattenharen wordt een baby echt niet ziek hoor. Het is juist slecht om alle bacteriën weg te halen.
    Katten kun je veel afleren. Die van ons wilde ook in de box en in de kinderwagen, maar na een paar keer wist ze dat ze dit niet mocht.

9. Saskia1982

Saskia1982 Fanatiek lid

28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Wij hebben ook twee katten, maar idd van een paar haartjes krijgt een kleine niets..
    Dan maar iets vaker stofzuigen etc maar ga de katten er niet voor weg doen.
    Dat vechten, tja twee ongeholpen katers samen is vragen om problemen volgens mij..
    Maar zag ik je nou "haar zeggen"?
    Een ongeholpen kater en dan vervolgens zijn ongeholpen dochter samen?
    Kan niet zeggen dat ik dat erg verantwoord vind, dus ik hoop maar dat dat gewoon een tikfout oid was..

10. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    toen ons 1e kindje geboren werd lag 1 van onze katten langs mij op bed! de verloskundige en de kraamhulp vonden dit ook erg schattig!

die haren kunnen totaal geen schade aanrichten!
    een huisdier is juist goed voor kinderen en baby's!

maar goed, dat was je vraag niet, ik denk idd dat het komt doordat ze niet geholpen zijn.

11. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    en nog even een vraagje..

als je eigen kat nog nooit in een reismand heeft gezeten,
    ben je met hem dan nog nooit naar de dierenarts geweest?
    bv voor de jaarlijkse inenting?

12. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Wij hebben ook twee katten waarvan er 1 enorm verhaard maar als je het gewoon goed bij houd ( schoonmaken ) dan blijft het gewoon schoon en heb je weinig tot geen last van katten haren.. Bij ons weten mensen vaak niet ( tot dat ze via het kattenluikje binnen komen ) eens dat wij katten hebben, sommige denken dat als je katten hebt dat dan je hele huis vol met haren zit ;) ...

En van een paar katten haren gebeurd er niets met het kindje ;)..

Vind wel dat je een goed huis hebt gevonden alleen jammer dat ze elkaar niet mogen ..

Succes !

13. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Hier vechten ze ook wel, we hebben een oudere kat van 3 jaar en een kitten nu bijna 18 weken, die probeert de "leiding"te nemen over de oudere kat en dan geeft de oudere kat weer even de plek aan waar de kitten hoort, onderaan de ranglijst.
    Misschien komt het omdat noodgedwongen er een kat in de terotoruim van een andere kat kwam dat geeft conflicten, hier de eerste dagen ook grote ellende gehad, vechten,blazen en dergelijke. Zolang er geen bloed gaat vloeien kan je ze gewoon laten vechten, begint er bloed te vloeien dan wel uit elkaar halen, hier betrapt ik ze af en toe erop dat ze bij elkaar liggen en elkaar wassen ( 2 mannekes). Mocht toch de kat van jou daar niet goed op zijn plek zitten, en ben je bang voor haren ? Haal een netenkam, de grove kant haalt direct haren uit de vacht die los zitten, doe het hier 1 maal daags en vind nooit een kattenhaar, tenzij ze gevochten hebben. Een gladharige kat verliest haast niks, die van ons iets meer ( kwart maincoon en een halve pers)

14. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Na 4,5 jaar vechten mijn 2 dames af en toe nog als kemphanen..
    die moeten elkaar duidelijk niet.. nou ze hebben genoeg ruimte dus gaan ze elkaar uit de weg.

15. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.
    Mijn kat is inderdaad een vrouwtje, maar deze is aan de kattenpil en dus niet vruchtbaar.
    Van een paar haren heeft een baby inderdaad vast niks, maar dit bleef niet bij een paar.
    Bovendien was mijn hoofdreden nog altijd dat de kat in weinig ruimtes meer terecht kon, en dat vind ik zielig voor zo'n jonge speelse kat.

16. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Toen ze klein was ja, maar toen had ze er nog niks van.
    Nu was ze zich er heel erg bewust van.

17. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hallo

inderdaad katten doen vaak aan terretoriumverdediging
    heb heev veel katten opgevangen en geflest enz

echter dit kan ook te maken hebben met dat het vader en zoon zijn. het kan dan zijn dat dit blijft, hoeft niet maar hoor je vaker. in de natuur blijven de katers ook niet bij vader. \
    het kan natuurlijk gewoon goed gaan maar hoeft niet

de katten moeten elkaar eerst de tijd en rust geven elkaar te gaan accepteren. ze zullen eerst elkaar ontwijken en af en toe de nodige vechtpartijen hebben wat er idd vaak heftiger uitziet dan het is.
    als na een tijdje (ongeveer maand) die niet afneemt kun je kijken of je hierin wat kan helpen

ieder een eigen katteak, voerbak is wel raadzaam en misschien in begin op elk een andere plek
    verder kan de feliway stekker helpen en moet je het maar beetje aankijken

succes ermee

18. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Ze hebben nu inderdaad allebei een eigen ruimte met alles wat ze nodig hebben, eten, drinken, kattenbak, enz.

Nog even voor de duidelijkheid. mijn kat is een vrouwtje, het is dus vader en DOCHTER ;)

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Sowieso moet je allebei de katten laten helpen. Ik begrijp nog steeds niet dat mensen een kat nemen, m niet helpen en vervolgens ook nog buiten laten lopen.
    Weet je hoeveel zwerfkatten er zijn? Vast een zeker dat de kat van je broer daar ook z'n aandeel in heeft.

Aan de poezenpil kunnen ook behoorlijk wat nadelen zitten, vooral lichamelijke. Echt, laat de poes steriliseren en de kat castreren.

En wat betreft het enten: iemand zei het hier al. Als je kat niet gewend is aan een reismandje, hoe heeft ze dan haar entingen gekregen? Als de kat van jouw broer naar buiten gaat kan hij van alles met zich meenemen. Jouw poes is nu zeer gestressd dus extra gevoelig voor ziektes.

Het vechten is heel normaal. Dat duurt nog wel even. Vooral twee volwassen katten bij elkaar waarvan er al 1tje gestressd is, is niet echt bevorderlijk. Maar ze moeten aan elkaar wennen en dat heeft tijd nodig. En 2 a 3 dagen is kort, kan rustig een paar weken duren. Het heftige vechten moet er trouwens wel afgaan hoor, maar deze reactie is waarschijnlijk ontstaan doordat ze allebei zo geschrokken zijn van elkaar.

Verder moet ik nog even iets kwijt. Je vroeg er niet om, maar dit soort dingen gaan mij nu eenmaal aan het hart. Ben een enorme kattenliefhebster en no way dat ik mijn 2 katten weg doe. Behalve als mijn kind allergisch zou zijn, want dan kun je niet anders, maar daar denk ik maar niet aan, want dan heb ik nu al slapeloze nachten.
    Ik vind je excuus van dat je kat nu gelukkiger zou zijn en naar buiten kan alleen maar een reden om het voor jezelf goed te praten dat jij je kat wegdoet.
    Maar toen jij 4 jaar geleden je kat had aangeschaft en er nog geen kindjes in de planning waren, wist je ook dat je kat niet naar buiten kon en minder ruimte zou hebben.
    Ik vind het echt ongelooflijk sneu dat een beestje wat al vier jaar op zn eigen plekje leeft, nu zo de deur uit moet, zonder dat je uberhaupt hebt geprobeerd of het wel samen gaat met je baby. Want die moet nog geboren worden...

Heb er geen woorden voor...bah...

20. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Thanks Romy, daar hebben we wat aan :)
    En natuurlijk weet jij precies hoe het gegaan is, en wat voor verdriet en gepieker eraan vooraf gegaan is :)

Deel Deze Pagina