Wat vervelend voor jullie. Misschien heb ik wat tips waar je wat aan hebt. Het ontspoorde gedrag kan komen doordat iets niet naar wens is, dat ergens behoefte naar is wat er nu niet is. - waar doen ze hun ontlasting? Op een kattenbak of buiten, je zou de bak ergens anders kunnen plaatsen, met of zonder deksel, ander soort kattengrit. Heb je geen bak omdat ze altijd alles buiten doen dan zou ik toch ook een bak binnen zetten. - Ligt er voldoende speelgoed? Vooral speelgoed met kattennip kan helpen. - spelen jullie vaak met ze? Iedere dag een half uurtje spelen kan werken, speelgoed aan een stokje of met een laser (denk om de ogen) kunnen ze veel energie in kwijt. - hebben jullie krapplankjes? Je kan er wat druppeltjes katnip op doen. Mocht je er toch voor kiezen om ze weg te doen breng ze dan alsjeblieft naar een goed asiel, ga ze niet via internet verkopen. Ik heb zelf in een kattenasiel gewerkt en bij ons werkte alleen maar mensen die liefde voor de beestjes hadden. Er is ontzettend veel kattenleed en heb echt de ergste verhalen mee gemaakt maar als ze vanuit een asiel herplaatst worden is er na zorg en weet je zeker dat ze goed terecht komen. T zou vreselijk zijn als ze eindigen als slangenvoer od.
Mocht je er toch voor kiezen om ze weg te doen breng ze dan alsjeblieft naar een goed asiel, ga ze niet via internet verkopen. Als ze vanuit een asiel herplaatst worden is er na zorg en weet je zeker dat ze goed terecht komen. Het zou vreselijk zijn als ze eindigen als slangenvoer oid. eens
Soms... soms zou ik echt willen dat ik die keuze zou kunnen maken. Maar als ik dan weer zie hoe gek mijn zoontje op ze is en hoe gek ik zelf ook op ze ben als ze wel normaal doen. En ook al zou ik een goed huis vinden, wie zegt dat die mensen ze niet om dezelfde reden ook wegdoen als ze daar hetzelfde doen. En of ze dan goed terecht komen weet je niet. Bij ons is er wel een patroon, ze doen het 's nachts. Ze mogen alleen in de woonkamer komen, want anders heb ik boven ook echt een haarbende en nog meer sloopplekken. Dus ik kan ze ook nooit op heterdaad betrappen helaas. Maar er moet niet veel meer gesloopt worden want de druppel is wel nabij....
Hier een kat van 15 en die zet ook overal zijn nagels in. Er is gewoon geen spijkerbroek waar geen haakjes inzitten. Zo vervelend. Hij is oud, dus het aanrecht haalt ie niet meer qua springen. Maar als wij iets op de salontafel of eettafel laten staan, dan is de kans groot dat hij er van gaat eten. En dan al dat haarverlies...... De gordijnen zitten er helemaal onder. Ook loopt ie steeds voor de voeten en is erg opdringerig. Maar goed het is wel een gemoedelijke lieverd en ik krijg altijd liefdesbeetjes van hem. Nog een tijdje en dan is zijn leven ook over. Zijn zusje hebben we vorig jaar moeten laten gaan en dat was echt mijn katje. Hij is eigenlijk de enige connectie nog met haar en als ik denk dat dat straks ook over is, moet ik toch even slikken.
Zo, even tijd om te antwoorden . Iig bedankt voor je uitgebreide reactie! We hebben binnen twee kaartenbakken waar gebruik van wordt gemaakt. Verder doen ze het ook buiten, dus wat dat betreft keus genoeg... Speelgoed hebben we inderdaad niet liggen. We hebben het wel, maar ruimen het ook weer op, misschien is dat nog een idee! Ga het eens proberen! Ze zijn niet zo into het gepland spelen.. Af en toe wel hoor, maar dat is niet vaak.. We hebben losse muisjes e.d en een paar hengeltjes. In het verleden wel lasertje gehad, maar daar werden ze erg gestrest van... We hebben twee krabtorens, zit geen katnip op. Dat is idd ook nog een optie! En weg betreft wegdoen, dat is echt nog ver van mijn bed hoor! Maar mocht het ooit zo ver komen, dan zal ik het zeker niet zomaar doen !
De haren zijn af en toe ook irritant ja, maar dat vind ik dus wel een gevalletje ' dat was te verwachten '. Is jouw kat altijd al zo, of pas sinds hij oud is? Iig klinkt het verder nog niet zo dramatisch...
Als het verveling is, wat je ook nog kan doen is een voerbal (of 2 ) kopen, en dan daar hun eten in doen in plaats van in een bakje.. Moeten ze dan lekker op jagen en mee spelen voor er een brokje uitvalt.. Dit is goed voor hun natuurlijke gedrag en kost ze ook energie.. Lijkt me verder erg lastig.. Je zou ook een kattengedragstherapeut kunnen overwegen, denk dat die heel veel tips hebben wat betreft de knelpunten en hoe je dat anders kan opvoeden. Hier gelukkig een lieve sullige kater die veel slaapt en buiten speelt.. Enige wat hij niet gebruikt is een krabpaal, dus er zitten wel halen in het behang, maar verder niet aan meubels ofzo..
Die van ons mollen alleen de bank maar. Vond dat al erg maar mag niet klagen volgens mij. Je kunt feliway proberen? Dat ze daar rustiger van worden? Ik heb het nav een tip hier gekocht en het hielp hier wel goed. Maar onze katten hadden een andere reden maar wie weet.. En spelen ze genoeg overdag? Wij ebben een laserlamp en putten ze daar aardig mee uit. En anders de plantenspuit maar bij je houden? Verder geen tips.. Succes! Niet leuk