Dilemma in de vriendinnengroep

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 21 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Goedemorgen,

wij hebben een groep van 7 vriendinnen. Waarvan met de meeste al meer dan 35 jaar. Heel bijzonder.
    We hebben voor in september een groot vakantiehuis geboekt om met alle gezinnen naartoe te gaan. Het was echt al wel een beetje de Max qua prijs. Heel gaaf huis, maar ook vrij prijzig.
    We hadden er megaveel zin in.
    Nu gooit 1 van de meiden roet in het eten. Ze haakt de laatste tijd overal al voor af en sommigen zijn haar al best een beetje zat. Nu dus weer, want ze hebben een nieuw huis gekocht en de kosten vallen veel hoger uit dan van te voren verwacht. Heel vervelend natuurlijk, maar nu verwacht ze dat wij die kosten voor hun gezin op ons nemen of regelen dat er een ander gezin meegaat, zodat zij voor de kosten opdraaien. De 1 is daar wel bevriend mee en de ander niet echt. Het zal dan een hele andere dynamiek van worden. Ik vind het prima, want wij zijn er wel goed mee bevriend, maar als ik er over nadenk, was dat totaal niet de insteek. Dit was juist zo bijzonder.
    Nu vraagt ze ook of we anders dat huis niet kunnen annuleren en wat kleiner of goedkopers kunnen zoeken. Amehoela, dit was al een hele zoektocht.

Ik zou het er voor over hebben om de kosten over te nemen, maar eigenlijk is het wel gek. Zou dan 125,- per gezin extra zijn.
    We zijn nu zo verdeeld. De 1 vindt het prima om dat ene gezin wel mee te nemen, de ander heeft er niks mee en weer een vriendin geeft aan absoluut geen zin te hebben om haar kosten te betalen.

Wat vinden jullie hier nou van?

2. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Ik denk dat als het geld geen probleem zou zijn, dat ik dan lekker die kosten op me zou nemen en met de originele groep, zonder haar dan, zou gaan.
    Waarschijnlijk voorkom je dan ook een hoop extra gezeur want als ze wel mee zou gaan, breidt de tendens qua negativiteit alleen maar meer uit. Er zijn er al een paar die haar zat zijn. Hoef je ook niet in discussie of je het andere gezin mee zal nemen. Weet dat andere gezin dit al trouwens? Ik zou daar dan voor bedanken als ik had geweten dat er in het originele plan stond dat ik niet mee zou gaan.
    Maar goed, niet echt antwoord op wat ik vind (zoals je vraag was) maar wat ik zou doen. Wat dit betreft ben ik praktisch want er iets van vinden, helpt me niet verder in zo’n zaak.

3. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Ik vind dat toch echt haar probleem. Ik hou niet zo van mensen die hun afspraken niet nakomen (overmacht buiten beschouwing gelaten) ik neem aan dat de uitgaven voor het huisje al zijn gedaan door haar? Dat is me nog niet zo duidelijk uit jouw verhaal. Kijk als er een oplossing voor handen was waar alle partijen mee kunnen leven zou dat fijn zijn voor haar en zeker aan meewerken, maar aangezien dat niet zo is, heeft zij gewoon pech. Een hele vervelende houding dat ze dat op de groep wil afwentelen. in principe is het geld gewoon al uitgegeven en kan je niet meer terughalen. Als ze van dat geld een fiets had gekocht had ze dat geld toch ook niet terug kunnen halen omdat ze nu een huis heeft gekocht en dat geld wel goed kan gebruiken.

Jessi79 en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Ik heb ook al gezegd, ik denk dat het beter is om de kosten onder de rest te verdelen en met het originele clubje te gaan.
    Maar het lastige is dat iedereen er ander instaat. Het andere gezin, de man daarvan, is mijn man zijn neef en hele goede vriend, maar hij heeft ook net een nieuwe relatie. Lieve meid, maar een paar hebben haar ook nog nooit gezien.
    Ik ben eigenlijk wel een beetje pissig dat ze de voorpret zo wel een beetje verpest. Ze woont nu in een supergaaf huis, maar ze is nooit tevreden en gaan na 4 jaar weer verhuizen, terwijl ze daar krom voor moeten liggen. En nu kunnen wij daar indirect ook voor opdraaien.

5. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113

We hebben een kleine vooruitbetaling gedaan, maar de rest moet nog betaald worden

6. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dat alle kosten voor de verbouwing tegenvallen kan ik begrijpen. De prijzen die nu gevraagd worden zijn absurd hoog maar vaak kun je de kosten niet uitstellen.
    Dat je vriendin daarom niet op nog meer kosten zit te wachten kan ik begrijpen.
    Maar mij zegt het ook dat ze weinig waarde hecht aan het weekend met alle gezinnen.
    Dat ze daarom een ander gezin wilt toevoegen die ook haar kosten betalen is vanuit haar oogpunt dan ook niet heel raar.
    Ik denk dat je het beter toe kan laten. Krijgt de dame haar zin niet en ze gaat dwars liggen tijdens het weekend is voor jullie allemaal het weekend verpest. Dat een ander gezin het niet ziet zitten ok. Je hebt je eigen auto bij je en kan ook een paar uurtjes als gezin weg gaan.

Bij mij in de familie zijn zulke weekendjes echt een verplicht nummer. Ik bekijk het ook vanuit mezelf.
    Wij laten onze kleine man ook bij een tante die het leuk vindt. Zelf pakken we dan de racefiets.
    Elkaar de ruimte geven is wel belangrijk anders gaat het niet goed.

7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik kan niet zo goed tegen het afzeggen van afspraken. Maar ik snap wel dat situaties kunnen veranderen. Maar neem dan ook je verantwoordelijkheid. Dan moet zij voor de kosten opdraaien vind ik.
    Ik snap wel dat ze probeert een ander gezin in te schuiven, maar als jullie het daar niet unaniem over eens worden zou ik zeggen: pech voor haar.

NiekeKris en Nellie4 vinden dit leuk.
  8. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Als mijn vriendin dit zou aangeven, zou ik met liefde €125 meer betalen per gezin. Maar ik heb geen vrienden die het laten afweten en de hele situatie is anders dus niet te vergelijken.

Ik zou voorstellen dat ze de helft betalen en dat de andere helft verdeeld wordt onder de stellen. Het andere bevriende stel niet mee vragen. Straks gaat het uit met die nieuwe vriendin binnen nu en de reisdatum, zit je weer met gezeik. Zou dat soort dingen pas doen als een relatie wat stabieler is ( ver van te voren boeken )

GossipGirlxoxo, NiekeKris en Athina vinden dit leuk.
  9. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Dat maakt het wel gecompliceerder. Mijn mening blijft hetzelfde, maar als zij niet wil betalen, maakt ze daar wel jullie probleem van. Niet zo netjes. Je kunt haar niet dwingen, dus als ze echt niet betaald en als de extra kosten geen probleem zijn voor de rest van de gezinnen zou ik voor die optie kiezen. Maar haar wel als groep laten weten dat dit niet netjes is en het niet wordt gewaardeerd.

Voor de volgende keer misschien de kosten van het huisjes gelijk helemaal afrekenen? Dan ben je van dit soort ongein af.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Klinkt alsof jullie meer fun vrienden zijn dan echte vrienden.

Ik vind haar oplossing om een ander gezin te vragen wel een goede.

Ik vind het trouwens raar dat jullie hier niet over nagedacht hebben. Er kan toch altijd iets gebeuren waardoor iemand niet kan. Ziekte et cetera...
    Normaal kun je ook annuleren als je ergens heen gaat.

Dat de prijzen voor huizen en verbouwen zo hoog zijn is nu een feit en ook best snel gebeurd.
    Ik kan me juist de vriendin goed voorstellen dat ze af moet zeggen. Prioriteiten liggen nu eenmaal anders.

Mum1921, Summerbelle en Sado vinden dit leuk.
  11. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Het probleem is wel een beetje dat het eerlijk gezegd dat de vriendschap met haar en de rest wel wat verwaterd is. Wij zijn niet echt haar prioriteit. Ik vond het al bijzonder dat ze mee ging, want met een verjaardag oid altijd wel een smoes om af te haken.

12. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    je hebt vriendinnen en vriendinnen. Wij zijn al vanaf de basisschool bevriend en delen alles. Lief en leed. Zij is er later, door een wederzijdse vriend bijgekomen, die ondertussen gescheiden zijn.

13. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Kan het huis wel nog geannuleerd worden en dat je je geld terug krijgt? Als dat kan dan zou ik dat doen en iets nieuws zoeken. Voor mij zou er anders toch een smet op de vakantie hangen.

14. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ja precies. Nou goed. Dan is het toch heel simpel en is het helaas pindakaas.

Heeft zij zelf geen annuleringsverzekering? Als hun namen op de boeking ook staan, kunnen de wellicht hun deel nog annuleren?

Wij gingen een keer met vrienden. Zijn oma kwam op sterven te liggen en hij wilde dus (begrijpelijk) hier blijven ipv 1000km verderop. Ik was hoofdboeker, heb toen zijn naam ook bij de boeking erop laten zetten. Icm de doktersverklaring kon hij bij zijn annuleringsverzekering zijn deel van het bedrag terug krijgen.

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik zou ook voorstellen dat ze zelf de helft van de kosten op zich neemt en de andere gezinnen de rest. Ze heeft met haar volle verstand ingestemd mee te gaan, met haar volle verstand een huis gekocht, dan kan je niet zomaar je afspraken niet meer nakomen en andere gezinnen (je vriendinnen) belasten met hoge extra kosten.

Maslov, Madelie, Vero0504 en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja dat dacht ik al. Ze "hoort" er niet echt bij.

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Bij ziekte heb je een annuleringsverzekering, je gaat er toch vanuit dat de intentie er is om mee te gaan? Ik vind het vreemd om vooraf een plan B te maken indien iemand besluit toch niet mee te gaan.

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    Als je vriendin aangeeft dat ze het nu eigenlijk niet kan betalen, zou ik inderdaad de kosten verdelen over de mensen die wel meegaan. Of eventueel een ander gezin mee, maar dat zou ik eigenlijk best gek vinden. Beetje derde wiel aan de wagen gevoel ofzo.

Dat zou wat mij betreft zo gaan ongeacht hoe de vriendschap ervoor staat. Dit is nu een kwestie en moet ook nu opgelost worden. Daarnaast kan je er natuurlijk wel leting uit trekken voor de toekomst.

Neuzeke vindt dit leuk.
  19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    O ik vind dat juist wel slim om te doen. Wat er ook gebeurt. Er zijn zoveel dingen die ineens anders kunnen zijn in je leven.

20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Als je met 7 gezinnen bent met een hele hoop kinderen dan valt 1 iemand die niet iedereen even goed kent helemaal niet op in de dynamiek.

Als het 'onbekende' gezin het leuk lijkt om mee te gaan dan is dat een prima oplossing.

Deel Deze Pagina