Uitkering levensverzekering. Belasting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rylie, 15 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Hoi dames

Iemand die toevallig hier veel kennis van heeft.
    Ik heb een hoop gegoogled maar weet nog steeds niet of ik nu wel of niet belasting er over moet betalen.

De situatie:

Ik krijg een x bedrag(kan ik wel via pb laten weten als dat belangrijk is) dat vrij komt door dat over levensverzekering weg gaat.

Ik en mijn ex partner gaan uit elkaar na bij 9 jaar samen fiscaal partner te zijn geweest. Niet getrouwd of iets anders. Ik ga na de verkoop een huis huren via een urgentie verklaring ( hopelijk als die goed gekeurd wordt. Ik kan niet zelf gaan kopen. Ex heeft mijn uitgekocht uit onze woning waar een overwaarde opzat van 10.000 dus 5 voor elks.

Ik wil graag weten waar ik aan toe ben en niet voor verrassingen komen te staan.

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Daar is met deze info helaas niets over te zeggen. Wat voor levensverzekeringen is het? Ik denk een kapitaalverzekering eigen woning aangezien je aangeeft dat je ex jou heeft uitgekocht van jullie woning.
    Ik adviseer om een afspraak in te plannen bij de adviseur. Want een dergelijke verzekering valt alleen maar in box 1 als er aan de juiste voorwaarden is voldaan. En in deze dus gebruikt wordt voor het aflossen van de eigenwoningschuld.
    Maar zoals gezegd met de sumiere info is het niet aan te geven of het belast of onbelast gaat zijn. Daarvoor zou ik echt naar jullie adviseur gaan.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
  4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
  5. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Die adviseur is helaas met pensioen. Heb hem wel gebeld maar hij zei wel het een en ander en opzoeken op internet. Maar wist dan nog niet meer dan voor het gesprek. Vandaar dat ik het hier probeerde...

Het is inderdaad een kapitaal verzekering die in de hypotheek was verwerkt.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.170
    35.831
    113
    Als je die niet gebruikt voor aflossing van de hypotheek, moet je er volgens mij belasting over betalen.

Deel Deze Pagina