Koolhydraatarm/beperkt eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Rainbow88, 2 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hoi !

Ik wil graag blijvend 12kg afvallen en een gezondere leefstijl ontwikkelen.

KHA/KHB eten lijkt me wel iets.
    Maar hoe begin je aan zoiets?

Ik zit al in in enkele facebook groepen.
    Er bestaan zoveel boeken.. the new food, grip op koolhydraten, koken met Lisa, Pascale Naessens, ...

Iemand ervaring met deze of wat anders?
    Liefst geen te moeilijke recepten icm het gezin/werk :rolleyes:

En welke app is fijn om de KH inname bij te houden?

2. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Je kan ook prima afvallen met koolhydraten, het is gewoon je aantal callorien bijhouden.
    Ik kan je wel een dagmenu geven waar ik inmiddels bijna 12 kilo mee kwijt ben geraakt sinds half augustus.

Neuzeke, Marsepein, Seffie en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Manana

Manana Fanatiek lid

3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Dit. Afvallen is minder calorieën eten dan dat wat je verbrandt.

Ik ben 25 kilo afgevallen door het bijhouden van calorieën en ik eet gewoon alles.

Gootje1988 vindt dit leuk.
  4. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Als je "gewoon" wat wilt afvallen zou ik niet voor KHB/KHA gaan om eerlijk te zijn. Dat is namelijk een totale verandering van eetstijl. Wanneer je daarmee stopt en dus weer op normale voet koolhydraten gaat eten kom je vaak gewoon weer (soms meer) aan.
    Je kunt ook afvallen door inderdaad meer op je calorie inname te letten en dan kun je dus blijven eten wat je wilt (met mate uiteraard).

citroenrasp vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Heel suf, en niet waar je om vroeg, maar hier werkt Sonja goed. Dagelijks staat geschreven wat je ‘mag’ eten, tijdens de lock down kom ik nergens in verleiding, ik zit nu in week 3 en het is prima vol te houden, juist omdat het zo normaal is. Ik verheug mij ook echt op sommige tussendoortjes of gerechten.
    Vorige keer (15 jaar geleden ongeveer) was ik ook veel afgevallen en bleef ook stabiel, alleen de zwangerschappen waarin ik vanaf week 20 rust moet nemen hebben voor toename gezorgd)

6. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    791
    147
    43
    Ik heb wel interesse in dit dagmenu

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Helaas is dat toch te generaliserend.
    Met “gewoon” koolhydraten eten val ik niet af.
    Met KHB eten wel, al gaat het langzaam. En dat in combinatie met minder calorieën.
    Is ook geen dieet maar een levensstijl. Ik heb levenslang wat dat betreft. Maar voel me er wel beter bij.
    Ik wist dat allemaal zelf al jaren uiteraard maar toch ook maar weer eens bij een diëtist geweest.

Het idee dat als je maar dit of dat doet, dat je dan wel afvalt, is achterhaald.
    Men komt er steeds meer achter dat wat voor de een werkt, niet per se voor de ander werkt.
    Dat heeft te maken met genen, omgeving, of je al vaker bent afgevallen/aangekomen,leeftijd etc.
    De kunst is om die manier te vinden die bij je past. Dat is niet altijd even makkelijk.

Rainbow88 en Amaranthas vinden dit leuk.
  8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Er is wel echt een verschil tussen KHA en KHB..ben je bekend met de verschillen?

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Hier hebben we t geprobeerd met mn man, maar was geen succes. Te grote ommezwaai, het werd teveel een "ding". Nog los ervan dat ik op gewicht moet blijven, dochter opgroeiend is (was destijds er nog niet) en ik geen trek heb in dubbel koken. Koolhydraat arm brood was niet zo problematisch, dat haal je zo, maar hier kostte t mij vooral meer werk en hij miste zijn dingen.

Wat wel enorm hielp was gedeeltelijk suikervrij. En dan niet alles vervangen maar alleen de "verborgen kristal suiker en afgeleiden daarvan (karamel bijv)", fruitsuikers bijv. staan daar dan dus los van.

Frisdranken en snoepjes weet je t van, daar kies je bewust voor maar we wilden t hier vooral "lijnen zonder lijnen" laten wezen, zonder overstap naar aspartaam/stevia.

Dus die suiker in vleeswaren (gesneden kipfilet bijv) brood of in pakjes die je voor avondeten enzo kan gebruiken ontweek ik.

Als je t niet gewend bent, schrik je je de eerste keer helemaal kapot waar overal suiker in zit overigens. Mijn ex kon er niet tegen dus ik had t iets makkelijker.

Wij aten dus eigenlijk "normaal" maar dan kookte ik vanaf scratch en in de supermarkt was het etiketjes kijken en evt. alternatief ervan pakken of zelf maken.

Met alleen die wijziging ging er al de nodige kilo's vanaf, 16kg in 4 maanden. Denk dat het wel gekker kon worden als hij de haribo en aanverwanten ook zou afzweren, maar dat ging hier het doel voorbij. Moest "lijnen zonder lijnen" zijn, dit niveau was prima vol te houden, maar na verloop van tijd blijf je dan stilstaan en zal je een stapje bij moeten doen. (althans was hier het geval).

Ik kook overigens nog steeds zo, maar dat is voornamelijk een principekwestie. Komt er een verkeerd type bouillionblokje binnen, dan is dat niet problematisch. Slowcooker is daarbij ook wel een uitkomst moet ik zeggen wortel zoet alles :thumup:

10. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Gestuurd. Succes! Hopelijk werkt het voor jou ook.

11. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Ja daar heb je een punt. Maar ik zou toch eerst kijken om met callorien te minderen af te vallen en dan pas KHA of KHB te gaan doen.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Mee eens hoor, ik vind afvallen puur op calorieën ook makkelijker in het dagelijks leven (alleen werkt het dus niet bij mij).
    Voor onderweg gewoon een appel en een mandarijn mee is qua calorieën geen punt maar qua koolhydraten zit je dan al gelijk skyhigh...
    Zeker koolhydraatarm eten is echt een enorme aanpassing in je leven, waar je heel goed over na moet denken en plannen. Ik kon dat voordat er kinderen waren wel maar kan het nu niet meer opbrengen.
    Daarom niet KHA maar KHB

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Zou je hem mij willen sturen?

14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ik heb een tijdje khb gedaan, prima vol te houden.
    Alleen vond ik het met avondeten lastig. Elke keer vervangingen zoeken en aanpassen was best duur.

Wil er volgende week weer mee beginnen. Er moet gewoon wat af helaas.

15. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.011
    1.722
    113
    Vrouw

Zou je het dagmenu ook naar mij willen sturen?:oops:
    Hier al met Sonja geprobeerd, maar na een aantal weken terug gegaan naar oude gewoontes. Probeer nu weer calorieën bij te houden in de app en te beperken tot 1450 (wat volgens de app op mijn gewicht/lengte van toepassing zou zijn) maar zonder een echt leidraad vind ik het toch wel heel lastig. Moet heel nodig wat kilo's kwijt of in ieder geval stabiel houden, want was tijdens de eerste lockdown 7 kg aangekomen en daar nog eens 6kg bij tijdens de zwangerschap en ben maar 3 maanden ver:eek:

16. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Ik plaats hem wel hier :p

Als ontbijt: 250 ml magere kwark met 20 gram havermout, een banaan en bevroren mango stukjes. Wat water erbij en dan met mijn Domo word het een shake.

Tussendoor 2 rijstwafels met biologische pindakaas

Lunch 2 boterhammen met boter, 1 met kaas en 1 met runderrookvlees of kipfilet

Tussendoor een appel

Avondeten: 100 gram rijst/pasta/aardappel
    Veel groente en 100 gram mager vlees of vis.

8 amandelen nog eten savonds rond +/- 20:00 uur.

Ik wissel dus alleen af met mijn avondeten de rest eet ik elke dag hetzelfde en is prima vol te houden.
    2,5 a 3 liter water per dag is ook een must.

Asil, marina kl, MamaChantal en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Wij hebben een tijd koolhydraat arm gegeten. Met het boek lekker en makkelijk koolhydraat arm van anna karina van denderen. Veel online ook gekeken naar recepten, atkins is ook veel koolhydraat arm. Maat wij konden het echt niet volhouden. Ik denk dat we het zo’n 3 maanden hadden gedaan maar het is toch echt moeilijk als je zo vast zit in maaltijden met brood, pasta etc. Ook echt alle verpakkingen iedere keer bekijken. In zoveel producten zitten veel koolhydraten.
    Ik mis de koolhydraten gewoon echt. Geen pasta, Geen rijst, geen lekker brood, geen muesli.
    Er zijn wel vervangers makkelijk verkrijgbaar zoals bloemkoolrijst, en courgette spagetti.
    En volle producten, noten, kaas, worst, etc zijn natuurlijk wel heel lekker.

We hebben ook een boek van afvallen met project gezond. En dat is heel makkelijk zoals sonja bakker met weekmenu’s recepten. Dus misschien is dat meer wat voor je. Dan mag je ook gewoon alles eten.

MamaChantal vindt dit leuk.
  18. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.180
    1.364
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Misschien weight watchers nog een optie?
    Relatief gezien vond ik het wat duur, maar uiteindelijk ben ik er wel (blijvend) 10 kilo mee afgevallen...
    Zelf vind ik het fijn dat je eigenlijk kan eten wat je wilt, maar binnen je punten, veel recepten ook te vinden.

19. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ja dat weet ik
    Weet enkel nog niet waarvoor ik zou gaan

Zoe123 vindt dit leuk.
  20. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013