Zijn hier mensen met een kat/kattenluik? Wij hebben sinds kort 2 kittens. Ze zijn 3 maanden en rond 6 maanden mogen ze ook naar buiten. Nu spelen ze af en toe in de achtertuin, maar ze kunnen al via de kliko-ombouw in de achtertuin van de buren komen..! Vanuit daar kunnen ze niet meer terug ben ik bang..! Misschien wel als ze groter zijn? Nu willen we graag een kattenluikje nemen, wij werken hele dagen en dan kunnen ze zelf beslissen of ze naar buiten of naar binnen willen. We dachten eerst deze in de achterdeur te doen. Nu twijfel ik of de voordeur niet beter is. Maar wat raden jullie aan?
Standaard is achterdeur. Wij hebben geen kattenluik. Beestje mag naar buiten als wij thuis zijn. Soms ontsnapt ie nog wel uit de tuin, nog niet achter gekomen hoe... Maar het is een kwestie van aanleren dat ze weer naar huis komt als je even fluit. Werkt perfect hier. Het is echt niet zielig dat ze wat langer in huis zitten. Ze hebben elkaar en vast ook wat speeltjes. Verder slapen ze straks toch grotendeels van de dag. Op zich weet een kat ook wel uit een andere tuin terug naar huis te komen. Ze klimmen wel over de schutting. Maar houd er rekening mee, zeker in de zomer, dat katten soms per ongeluk opgesloten worden in schuurtjes bij buren. Als het dus enigzins mogelijk is, probeer je tuin af te schermen, zodat ze lekker bij jullie blijven. Is stukken veiliger.
Eigen tuin is veiliger maar ook fijner voor de buren 😉. Ik heb zelf 2 katten maar hou er niet van als katten van de buren bij ons komen. Onze katten gaan ook niet naar anderen toe! Veel mensen hebben er een hekel aan ivm vijver, volière of de poep.
Wij hebben een kattenluikje in de schuur;zat er al toen wij het huis kochten. Wel handig; onze kat is vaak hele dagen buiten en kan zo schuilen als het slecht weer is en wij niet thuis zijn. Een kattenluikje in de voor- of achterdeur zou ik weer nooit doen (puur op gevoel gebaseerd).
@Truus: Maar hoe kan jullie kat dan uit de achtertuin? Want onze achtertuin is verder afgesloten. Dus zit te denken aan een kattenluikje extra in de poort... Dat ze eruit kunnen.
Hebben jullie een klein raampje misschien? Wij hadden die wel en daar een nette witte plaat in gezet en in de plaat een kattenluikje.was een uitzetraampje dus raam kon open blijven en onder het raampje een decoratief stoeltje gezet zodat ze makkelijk naar binnen konden.
Ehm.... sorry maar waarom zou je kittens dit aanleren? Ze zijn nog zo jong, overweeg om ze alleen in de achtertuin te laten en de achtertuin dusdanig af te zetten dat ze niet door de tuinen van buren gaan struinen. Luikje in de achterdeur dus, en gaas over de tuin of een draadje langs de schutting.
Lijkt me sowieso niey slim om een kattwnluik te nemen aan de weg kant dus ik zou achter doen. Maar goed, ik ben er sowieso niet voor om katten naar buiten te gooien Ik vind het vreselijk asociaal naar de buurt EN naar de dieren diw gevaar kunnen lopen. Persoonlijk zou ik hem In de achterdeur doen en tuin afzetten. Zo hebben anderen geen last van je katten, ze kunnen niet weglopen, niet plat gereden worden, geen ziektes oplopen van andere katten en vechten en niet mishandeld/vergiftigt worden. En zeker niet naar buiten voordat ze geholpen zijn.
Onze kat klimt overal op, zit ook regelmatig op het dak van de schuur. Dat is toch eigenlijk katten-eigen? Alle katten die ik heb gehad klimden overal op en over. Een kattenluikje in de poort lijkt mij niet nodig
Wij hebben een kattenluik in de achterdeur. Voordeur wil ik op basis van gevoel niet en omdat ik de katten niet boven wil hebben. Onze trap zit in onze gang waar dus ook de voordeur zit. Wellicht iets om over na te denken? Wij hebben drie katten. Twee katten zijn nog nooit buiten de tuin geweest in de drie jaar dat we hier wonen, de andere kat gaat geregeld op pad. Wij hebben hem zijn eerste twee jaar binnen gehad/op het balkon van onze toenmalige flat waardoor hij gelukkig alleen maar zijn behoeftes op de kattenbak doet. Hij loopt geregeld mee als wij het park in gaan met onze hond en dat vindt hij geweldig . Natuurlijk zitten er risico's aan maar het verschilt per kat of je die risico's neemt denk ik. Stel dat mijn kat maar tien jaar wordt door een ongeluk buiten, of twintig jaar zijn leven binnen en in de tuin slijt, dan zou ik voor deze kat voor de tien jaar kiezen. Hij geniet zo ontzettend van een wandeling in het park. Voor die andere twee zou ik dit niet kiezen want zij zijn gelukkig met de tuin. Dat is dan ook prima. Wat betreft het uit en in de tuin komen: onze kat klimt via de schutting uit de tuin en komt er weer in via het dak van de garageboxen die naast ons huis staan. Gewoon vanaf dat dak zo naar beneden, hij rent een soort van tegen de muur 😅. Kan prima! Daar vinden ze zo een manier voor. Katten zijn heel vindingrijk.
Dr hoeft echt geen kattenluik in de poort hoor. Je kat kan zo goed klimmen en klauteren dat hij wel over de schutting komt als hij dat wil. Wij hebben een kattenluik in de achterdeur. En een in de woonkamer dus zodat ik geen portier ben van mijn drie lieve poesels. Ook staat er altijd een klap raampje los, hier gaan ze ook door naar binnen en buiten.
Ik herken me in jouw reactie Ik zit ook al sinds ze hier zijn te twijfelen: is naar buiten gaan wel verantwoord? Ik ben bijvoorbeeld als de dood dat ze iets giftigs eten of weglopen o.i.d.... Echter ik wil ook echt heel graag dat ze gelukkig zijn, en in het voorbeeld dat jij stelt zou ik ook gaan voor de 10 jaar en naar buiten... OK, misschien dus een optie om alleen een luikje in de deur naar de tuin te doen... Ze kunnen dan via de open keuken in de woonkamer bij hun mandje, kattenbak, e.d. Wat betreft asociaal voor de buurt; dat is voor mij ook een heikel punt.. Ik zou het echt vervelend vinden als mijn buren last hebben van mijn katten. Daarom ben ik sowieso van plan om de kattenbak te laten staan, zodat ze daar (hopelijk) hun behoefte op blijven doen.... Ze gaan nu via de klikoombouw naar het achtertuintje van de buren, dus ik kan wel gaas aan de schuttingkant van de ombouw doen, zodat dat niet meer gaat... Nog even met manlief over hebben, die is gehecht aan zijn heilige rozenstruik (die over de klikoombouw heen groeit) en vind gaas lelijk...