Hallo Dames. Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen. Het begint zo: Al een lange tijd loop ik met flinke darmklachten. Pas geleden te horen gekregen dat ik PDS heb, en loop nu sinds een aantal weken bij een dietiste. Doordat ik vaak darmklachten heb, ben ik dus, om de darmklachten zelf, zo'n 3 a 4x per jaar ziek (1 of 2 dagen). Daarnaast heb ik natuurlijk ook wel eens een griepje. Mijn filiaalmanager, en de mensen van pz (personeelszaken) weten van mijn darmklachten af. Ik werk nu 3,5 jaar bij dezelfde werkgever en heb sinds 1 jaar een vast contract. Zaterdagavond, tijdens de Toppers, ben ik flink hard gevallen op mijn knie. Zondagochtend werd ik wakker met een flinke bult onder mijn knie. Ik heb er toen toch maar even een ice pack er tegen aan gegooid. Die avond ben ik nog wel uiteten geweest met een aantal collega's. Ik kon wel lopen, maar het deed ontzettend pijn. Ik had mijn collega's ook op de hoogte gebracht van mijn val en ook dat ik pijn had. In de verste verte van mijn geweten wist ik dat ik het beste thuis had kunnen blijven, maar het was een afscheid diner, dus vond eigenlijk dat ik dat niet kon maken. En met een pijnstiller was het uit te houden. Afgelopen nacht heb ik ontzettend slecht geslapen omdat geen enkele houding ideaal was, voor de pijn die ik in mijn knie voelde. Toen ik uiteindelijk in de ochtend mijn bed uit wilde stappen, voelde ik dat het niet goed zat, en kon amper op mijn been staan. Dokter gebeld en resultaat, een flink gekneusde knie. Medicijn: poot omhoog en koelen. Ik moest mij dus, weer, ziek melden (laatste ziekmelding was 18 feb). Niets aan te doen! Toch voelde ik me wel schuldig! Mijn filiaalmanager heb ik hetzelfde verteld, als wat ik hier nu getypt hebt. Hij reageerde cool (doet hij eigenlijk nooit) en vond het vreemd dat ik, aangezien ik gister nog kon lopen, nu minimaal een week met mijn voet omhoog moet. Op advies van de dokter. Volgende week (in de eerste week van mijn vakantie) moet ik terug komen bij de huisarts ter controle. Ik heb zelf aangegeven dat ik het per dag bekijk, en ik me er goed bij voel, wanneer ik weer ga werken. Hetzij plaatsvervangend of gewoon staand werken. Ik ben zo angstig dat hij dit als reden ziet om een ontslag in te gaan dienen. En aangezien mijn partner en ik pas geleden een koopcontract hebben getekend, maak ik me enigszins toch wel een beetje zorgen. Zijn deze zorgen terecht? Alvast bedankt voor jullie (geruststellende) reactie's. Groetjes Friesin
dit is geen reden volgens mij om jouw ontslag in te dienen aangezien je een vast contract hebt. bij een tijdelijk contract had dat wel makkelijk gekund.. volgens mij he, ikw eet het niet 100 procent zeker
Ja.. Dat is best lastig.. en vooral in deze tijd al helemaal.. voor beide partijen natuurlijk.. Ik snap jou, je vind het zelf ook niet leuk, maar ik zal hem eventueel ook snappen.. Ik hoop dat het meevalt, dat je snel weer op de been bent en weer kunt werken Succes en rustig aan met je knie!
Met een vast contract heeft hij meer nodig dan een zere knie om je te kunnen ontslaan hoor. Maar eerlijk gezegd begrijp ik de twijfel in zijn reactie wel een beetje, gisteren was je er "gewoon" en nu kan je niet komen werken.
Als manager zou ik ook zoiets hebben, o voor leuke dingen doet ze wel haar best om te komen, en voor het werk niet. Ik hoop voor jou dat je collega's het ook niet zo zien, maar het was beter geweest als je gisteren niet mee was uiteten. Ik had dan nu gewoon naar m'n werk gegaan en daar overlegt of je geen zittend werk kan krijgen. Op die manier toon je je goede wil. Je moet niet vreemd opkijken als ze je nu extra in de gaten gaan houden hoe je je werk doet en een dossier gaan opbouwen om je straks te kunnen ontslaan. Enneh tegenwoordig hebben kunnen ze je makkelijk ontslaan op economische gronden. Ik vind zelf persoonlijk dat je deze situatie anders had moeten aanpakken. Het is in de huidige economie op eieren lopen. Voor jou 10 anderen.
Dat het niet helemaal handig is geweest hoe je het hebt aangepakt... dat is ook voor jezelf wel duidelijk. Puur en alleen om deze ziekmelding is het geen grond om je te kunnen ontslaan. Wel zou ik er rekening mee houden dat ze je voorlopig "even" kritisch" zullen bekijken. Wat hierboven wordt gezegd "ontslag op economische gronden" dat is ook nog niet zo gemakkelijk als hier wordt aangegeven... het bedrijf moet echt grondig onderbouwen (met cijfers etc) waarom er bepaalde mensen moeten worden ontslagen. Plus dat ze dan ook moetne kijken naar andere dingen.
Ook niet helemaal waar. Je kunt een medewerker prima ontslaan zonder cijfers. Je moet wel een dossier hebben, en laten zien dat er gesprekken zijn geweest waarin het bedrijf ook zeker voorstellen doet om het te verbeteren. Een ontslagvergunning doorgaans is dan niet van toepassing. Meestal worden zulke contracten met "wederzijds goedvinden" stopgezet. Wel met zulke bewoordingen dat je bij het UWV een WW uitkering kan aanvragen. Het is dan niet op economische gronden (want daar heb je idd cijfers voor nodig), maar gewoon een ontslag wegens disfunctioneren.
Bedankt voor de reacties allemaal. @ sas7. Bedankt voor je eerlijkheid. Als ik in zijn schoenen had gestaan, had ik misschien wel hetzelfde gezegd. Er zijn altijd twee kanten van het verhaal.
Ik functioneer naar behoren. Nooit geen commentaar. Wel natuurlijk tips om te groeien in het bedrijf zelf, maar dat lijken mij geen redenen voor ontslag. Opbouwende kritiek!
Klopt, tegenwoordig is een vaste baan niet meer zo vast. er zijn altijd mogelijkheden om het contract open te breken. TS; vervelend voor je knie, maar ik snap de reactie van je manager wel. het risico bestaat nu namelijk ook nog eens dat jij je vakantieperiode ziek blijft zodat je je vakantie op een later tijd op mag nemen. Dit in combinatie met de oorzaak en het etentje, tja dan begrijp ik het wel.
Nou dat mag ik hopen van niet.. Ik blijf sowieso geen week thuis! Ik heb afgesproken met mijn filiaalmanager dat ik morgen eind van de dag even contact opneem en we dan gaan kijken of ik plaatsvervangend of normaal werk kan gaan doen. Mijn intentie was wel om woensdag weer aan de bak te gaan! (als het ff kan)
Ook ik begrijp het van beide kanten.. In de afgelopen 13 jaar heb ik heel wat collega's gehad en het waren wel altijd dezelfden die 'het onheil' leken aan te trekken waardoor ze weer in ziektewet zaten. Sorry maar dat is nu eenmaal zo. Aan je kwalen kan je niets doen maar ik kan me voorstellen dat als je de zoveelste keer voor 'iets' ziekmeld dat ze daar de pest over in krijgen. Naast het feit dat de werkdruk hoog wordt voor collega's kunnen ze niet goed op je bouwen als werknemer. En ik zeg het niet om te zeiken ofzo hoor, ben zelf ook een baan kwijt geraakt doordat ik steeds ziek werd door mijn zoontje op het KDV. Maar kan heel goed begrijpen dat een werkgever er niet op zit te wachten. Een keertje kan gebeuren maar als het vaak gebeurt dan is een werkgever daar natuurlijk niet content mee.
Raar verhaal zeg, dat je ontslagen bent omdat je zoontje ziek is.. Is geen reden toch? Werk druk is momenteel niet zo hoog.. Ik werd vorige donderdag opgebeld of ik vrijdag vrij wou i.v.m een te hoge bezetting op de werkvloer!
Ik verwijs toch ook expliciet naar ontslag op economische gronden. En ook zeg dat ze haar niet op ALLEEN deze ziekmelding kunnen ontslaan. Wel zoals je zegt wanneer ze een dossier hebben opgebouwd, maar dan nog zullen ze ook officiële waarschuwignen etc moeten hebben gegeven.
Even voor de duidelijkheid; iedereen vind dus dat hij niet naar dat afscheidsetentje had moeten gaan?????
Ja, eigenlijk wel ergens. Zeker niet als het een feestje met collega's is. Je kunt op je 10 vinger uittellen dat daar vraagtekens bij komen als je eerst wel een avond op een feestje kan zijn, maar maandagochtend je gelijk ziekmeldt (terecht of niet). Dus of en naar het feest en naar je werk (met de vraag om aangepast werk) of beiden niet. Ik had het laatste gedaan.
Ik weet natuurlijk niet wat voor een werk je normaal gesproken doet maar kun je niet met één van je collega's afspreken dat je thuis wordt opgepikt en dat je op je werk zittend/aangepast werk doet? Dan toon jij je goede wil en je werkgever is er misschien ook mee geholpen.
ik vind van wel..ze had toen al last end at zagen haar collega's ook... ze zegt niet dat ze toen nergens last van had. nou feestje voorbij naar huis, slapen en in die paar uur is het gewoon erger geworden waardoor ts zich ziek moest melden. kan gebeuren. ik heb ook wel eens een dag met een snotneus vrolijk op de werkvloer gewandeld en de volgende dag lag ik als een zielige zieke puppy op bed onder invloed" van paracetamol en neusspray.
Ze hebben me gelukkig nog nooit een officiele waarschuwing gegeven. Misschien zie ik ook wel spoken hoor. Hoorde namelijk net van mijn collega dat mijn filiaalmanager vanochtend zelf ook bij de huisarts zat.. Misschien wel slecht nieuws te horen gekregen! Ik zal in het vervolg wat voorzichtiger zijn! En ook waar ik loop, zodat ik niet met een mega ei onder mijn knie hoef te lopen! Bedankt voor de reacties, nogmaal!
Nu er toch verscheidene mensen zijn die mee lezen, kunnen zij misschien ook antwoord geven op de volgende vraag: Als je naar mijn handtekening ziet, zie je dat mijn cyclus niet echt heel regelmatig is.. (op zijn zachts uitgedrukt). Iemand tips om dat een beetje op orde te kunnen krijgen? Wil eigenlijk wel naar de dokter, maar misschien bestaat er een middeltje wat heel goed werkt om mijn cyclus wat meer op orde te krijgen. Mocht de dokter het voorschrijven en het helpt niet, dan kan ik al aangeven dat ik dat in ieder geval heb geprobeerd!