Onze dochter heeft afgelopen maandag bloed laten prikken op allerlei dingen. Gister werd er gebeld dat er extra bloed geprikt moest worden. ze gaven niet echt aan waarom precies. Op het formulier waren er ook extra dingen aangegeven o.a Cortisol en een nuchtere suiker en de schildklierwaardes + algemeen beeld moest opnieuw het zat met niet helemaal lekker en heb vandaag gebeld waarom er opnieuw geprikt moet worden. want gister zeiden ze dat de uitslagen nog niet binnen waren (maar ik heb zelf in het zh gewerkt en weet dat ze na een dag vaak al binnen zijn) maar vandaag vertelde ze me dat haar schildklier waardes te laag waren en dat ze daardoor nog een keer moest prikken. maar dat dit ook kon komen door bijvoorbeeld een verkoudheid of iets dergelijks. Is dat echt zo? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan er namelijk niet echt iets over vinden op internet. (ja ik weet het je moet eigenlijk niet googelen maar dat doe je dan toch ) Dus iemand ervaring met verlaagde schildklier t.g.v verkoudheid of iets dergelijks (dat is ze overigens niet)
Nee dat kan niet door verkoudheid (zelf schildklierpatient) Was haar TSH te laag? Dan zou ze een snelle schildklier hebben Maar als haar FT4 te laag is zou ze weer een traagwerkende schildklier hebben. Welke waarde hebben ze dan precies geprikt? En heeft ze ook klachten die hierbij horen?
Oke bedankt voor jullie reacties.. de reden dat we naar de kinderarts gestuurd zijn is omdat ze heel erg is veranderd qua gedrag (heel extreem) we denken aan een gedragsprobleem maar willen zekerheid hebben of er niks medisch is, de huisarts vond het noodzakkelijk dat de KA haar zou zien. KA denkt ook aan een gedragsprobleem maar wilde toch ook een keer algemeen bloed laten prikken aangezien ze ook wat vage klachten heeft (klaagt over moeheid, regelmatig keelpijn, regelmatig buikpijn, geeft laatste dagen ook steeds aan dat ze het zo warm heeft ) en die verandering in gedrag dus. Maar wat er nu precies laag is weet ik niet, ze zeiden alleen dat haar schildklierwaardes te laag waren en dat dat kon komen door verkoudheid of iets dergelijks dat we daarom opnieuw moeten prikken volgende week... Maar daarnaast prikken ze ook op cortisol en de suiker, staat dat in combinatie van elkaar? Want cortisol is volgens mij niet echt iets standaards waar ze op prikken?
hier ook schildklier pacient, ook wel eens tijdens verkoudheid georikt, maar de waardens waren gewoon net als anders. als je fb hebt , meld je dan even aan op de fb pagina van schildklierstichting, als je daar je vraag neerzet krijg je meteen(bijna meteen) gericht antwoord, ook van ouders met schildklierpacient kinderen
Die gedragsveranderingen kunnen idd komen door schildklier problemen, zoals angstig zijn, depressieve gevoelens, niet lekker in je vel, etc Ook moeheid past bij een trage schildklier en keelpijn kan komen door de schildklier die dus in de keel zit. Voelde de schildklier ook vergroot aan? Cortisol is een "stress hormoon" bij angst/stress schiet het omhoog, maar heeft net als suiker volgens mij geen relatie mbt schildklier
Dinsdag gaan we opnieuw laten prikken.. Heb gebeld naar het LAB en die hebben melding gemaakt dat wij dan komen en we krijgen dan voorrang op de rest doordat we een spoedkaartje mogen pakken wel fijn want onze dochter heeft vaak weinig geduld
Nee dit kan niet! Schildklier is vaak chronisch en helaas alleen te helpen met tabletten. Weet je zo de TSH waardes? Wel zou ik als je je onzeker voelt je aanraden een afspraak te maken bij een internist. Merk persoonlijk vaak dat huisartsen te weinig weten over de schildklier.
We zijn niet bij de HA maar bij de kinderarts.. Ik weet alleen dat er een bepaalde waarde te laag was maar weet niet welke en ze zeiden dus dat dat ook door een verkoudheid kon komen.. Weet dus ook niet precies wat er nu laag was alleen dat het met de schildklier te maken had.. Er wordt nu geprikt op vrije T4 en TSH geloof ik en T3, bloedbeeld, cortisol en nuchtere suiker
Ik heb zelf een te trage schildklier en merk dat mijn gewicht wel invloed heeft op de te nemen dosis (maar een slecht afgestelde schildklier heeft dan weer invloed op het gewicht, dus erg opletten om niet in een spiraal terecht te komen). Vaak (maar niet altijd) gaat een schildklierprobleem gepaard met andere auto-immuunziektes, je kunt je dus ook verwachten aan verhoogde kans op vit. B-tekort etc. Ik heb geen B tekort maar heb wel PCOS (nu ja, qua symptomen, het etiket is niet geplakt) en dat is gerelateerd aan metabool syndroom (etiket wel geplakt), ook hormoongerelateerd - insuline in dit geval, misschien dat ze de bloedsuiker daarvoor prikken. Bij mij wordt vaak trouwens ook cholesterol geprikt (is altijd goed eigenlijk).
cortisol heeft weer met de hypofyse ook te maken volgens mij - en ook het schildklier hormoon wordt vanuit de hypofyse geregeld volgens mij. Dus mogelijk dat ze het daarom nu gelijk mee prikken, omdat het ook hormoon gerelateerd is. Maar oke- dit is vrij ingewikkelde materie en ik weet het ook maar half, maar ik weet wel dat het wel wat met elkaar te maken kan hebben. Verder kunnen bloedwaardes altijd verkeerd zijn- dus een extra check bij een afwijkende meting, is niet heel onlogisch denk ik.
ben ook schildklier patient en bij mij hebben ze inderdaad ook wel eens op cortisol geprikt om te kijken of dat goed was. waarom weet ik eigenlijk niet meer.
Nee ben zelf al 17 jaar schildklierpatiënt, en nee dit krijg je niet door een verkoudheidje. even de 2e prikken afwachten... Meestal gaat het om en erflijke aandoening.
Oké bedankt dames Ze is nu wel verkouden volgens jullie kan dat de waardes dus niet beïnvloeden? En erfelijk is het bij ons niet althans zover bekend zijn er geen schildklierafwijkingen in onze familie. Maar ach misschien heeft ze wel op het randje gezeten met de waardes dat ze daarom opnieuw willen prikken voor de zekerheid Ga er maar jiet vanuit dat er iets is althans dat hoop ik..
Bij de hielprik prikken ze trouwens ook op schildklier afwijkingen. Vaak komen de "erge" gevallen er daar uit Verkoudheid heeft geen invloed op de schildklierwaardes, anders voel het ook te googelen, als ik schildklier + verkoudheid intyp lees ik op dokter/internist vraag/antwoorden ook dat het geen verkeerde uitslag kan geven
Ze is dinsdag opnieuw geprikt en tot nu toe niks gehoord dus denk dat het goed is?? Al hoewel we de uitslagen eigenlijk pas 22 maart telefonisch zouden krijgen.. Is het raar als ik bel morgen of ze in ieder geval willen zeggen of de uitslagen nu wel goed waren? Of ben ik dan weer over bezorgd?
Als jij je daar prettiger door voelt zou ik gewoon bellen hoor, ik denk dat wanneer het echt niet goed zou zijn, je wel gebeld zou zijn, maar ik kan me indenken dat je wat ongerust bent. Ik zou dus zeggen: bel.