Iemand verstand van Erfrecht? Schenking berekening kindsdeel

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 17 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    #1 brownielover, 17 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2021
    Hoi allemaal,

Ik heb al contact opgenomen met mijn rechtsbijstand verzekering maar hier krijg ik niet op tijd antwoord van terug (ik moet het weten voor a.s. Vrijdag) dus ik probeer het hier even.

Situatie:

Mijn oma is vorig jaar overleden (opa al langer geleden).
    Mijn oma heeft 1 kind, mijn vader.

Nu heeft mijn oma een goed testament opgesteld waarin wij als erfgename worden aangewezen en heeft ze mijn vader onterft.
    Mijn vader heeft beroep gedaan op zijn kindsdeel. Hij krijgt dus de helft.

Nu willen ze de grootte van zijn kindsdeel bepalen, en hier is dan ook mijn vraag:
    Om die grootte van zijn kindsdeel te bepalen willen ze de gedane schenkingen van oma aan mij en mijn halfzus (van 3 a 4 jaar geleden) meenemen in de berekening van het kindsdeel van mijn vader.

Kan iemand mij vertellen of dit mag? Er staat mij bij van niet, op internet zie ik ook dingen als een 180 dagen regeling maar ik kan het niet goed vinden. Staat dit ergens in de wet beschreven en zo ja, kan iemand mij vertellen waar?

Alvast bedankt!

2. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
  3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Misschien kan @pippa26 je helpen!

Wel naar dat het zo moet lopen en ook vreemd. Dat geld kan je allang uitgegeven hebben, stel dat ze nu niets meer had, hoe zou dat dan gaan?

pippa26 vindt dit leuk.
  5. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    892
    1.743
    93
    Jouw link zegt niet tot 5 jaar terug, maar alle giften die ooit zijn gedaan:

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Dat is jammer. Toch bijzonder, dat iemand die onterft is zijn legitieme portie flink weet op te krikken door zoiets.:| Nouja ik snap wel meer niet van de hele afwikkeling. Alle wensen van mijn oma die benoemd staan in het testament, worden zo van tafel geveegd. Dan vraag ik mezelf wel eens af, waarvoor hebben we in vredesnaam een testament nodig. Sorry dit gaat een beetje offtopic, frustratie :D:p

7. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Hier ben ik het wel mee eens..
    Zeker als alle giften ooit meetellen. Ik vind dat echt bizar

8. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    975
    1.256
    93
    Vrouw
    Beste TS gecondoleerd, wat zal dit een wrange nasmaak geven na het overlijden van je dierbare. Je vader die ondanks de wens van je oma er wat uit wil halen en dan nog over jullie rug heen. Normaal zou een vader dit aan zijn kinderen gunnen.
    Wat heeft een testament dan nog voor zin idd.

Mbt tot je vraag heb ik geen idee.

9. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Wat een veroordelingen over de vader. Of ken jij de complete familiegeschiedenis dat je het nodig vindt om hem zo te beoordelen?

Forumnaam vindt dit leuk.
  10. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Is er dan geen notaris die het afhandelt? Je kunt er ook iets van zeggen als die de wensen uit het testament niet naleeft.

11. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    975
    1.256
    93
    Vrouw
    Wens moeder niet nakomen? Kinderen deel van erfenis afnemen door kindsdeel op te eisen. Mwa zegt mij genoeg maar jij mag je eigen mening toebedeeld zijn. Iedereen mag een eigen mening hebben.

12. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Hi Melaniie,

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je oma en dat je nu in de financiële afwikkelingen zit.

Mag ik vragen waarom je vader het kindsdeel opeist? Hij is in het testament onterft en alles zou dan naar de kleinkinderen gaan. Is de erfenis een substantieel bedrag? En door het opeisen van het kindsdeel dat dan voor jullie allen dan de belasting minder wordt?

De hoogte van je vaders kindsdeel is overigens maar de helft daarvan

Als dit inderdaad het geval is dan snap ik dat je vader zijn kindsdeel opeist om zo belastingtechnisch voor jullie allen voordeliger te zijn.

Ik wil er wel even bijmelden dat ik geen inhoudelijke kennis heb hoor! Maar hopelijk dat je door deze info wat meer inzicht kan krijgen voor jezelf :)

13. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben. Maar een mening over iemand vormen zonder alle informatie te hebben vind ik niet netjes.
    Want waarom is hij onterfd. ( dit hoeft echt niet aan hem als persoon te liggen) En waarom eist hij zijn kindsdeel op. Zonder deze info ga jij meteen van het negatieve uit. Dat siert je niet.

Forumnaam vindt dit leuk.
  14. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Wauw.
    Hij heeft er ook gewoon recht op? Misschien heeft hij het echt nodig door mogelijk de corona crisis? Niet te snel oordelen....

LisbethSalander vindt dit leuk.
  15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Ik zal even algemeen proberen te reageren.

Mijn vader is onterft omdat hij mijn oma in 2019 heeft mishandeld. Daarnaast zijn er in het verleden tientallen meldingen door mijn opa en oma gedaan bij de politie en heeft hij zelfs een straat verbod gehad. Ik wil er verder niet te diep op in gaan maar hij heeft een enorm dik dossier. Zo heeft hij (of een kennis van hem, we zullen het nooit weten) kort na het overlijden bij mijn oma ingebroken via de zijdeur die grenst tussen beide woningen en zijn er dierbare spullen gestolen. Een deel hebben we teruggevonden via Marktplaats en recent terug gekregen. Om even een beeld te schetsen over wat voor man we het hebben.:rolleyes:

Mijn vader eist zijn kindsdeel niet voor ons op, maar puur voor zichzelf. Wij hebben allemaal geen contact met hem.

Verder is er inderdaad een notaris aanwezig, aangewezen door oma. Deze wikkelt de erfenis af en probeert te schikken tussen ons en de advocaat van mijn vader. Het gaat inderdaad om een aanzienlijk bedrag en daarbij speelt mee dat mijn vader dus op het erf woont, grenzend aan het huis van oma. In het testament staat beschreven dat hij er niet mag blijven wonen. Omdat hij in hoger beroep gaat als de rechter ons gelijkt geeft en het anders nóg een jaar duurt willen wij hem een deel van de boerderij geven met een bijbehorend stuk grond als kindsdeel. Officieel heeft hij alleen recht op geld en niet op goederen. Alleen, zoals het nu lijkt, is dat stuk erf met land niet voldoende voor hem en probeert hij het onderste uit de kan te halen door dus o.a. onze schenkingen mee te laten berekenen in zijn kindsdeel.

Volgens mij is dit het zo in korte lijnen. Ik snap er soms zelf niks meer van omdat we de ene rechtszaak na de andere hebben (gehad) en steeds moeten wachten (of hebben gewacht) op de uitspraak daarvan en er daar weer vervolgstappen op volgen. Het is iniedergeval een zeer complexe en frustrerende situatieo_O

16. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Jeetje ja dan snap ik dat hij onterft is. Hoe lullig het is ook hij blijft er recht op hebben....
    Vooral als je beschrijft wat hij gedaan heeft en hoe hij is verbaasd het mij niks dat hij doorgaat tot de laatste cent, dat maakt het wel extra vervelend. Sterkte met de situatie

17. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij (ik, broers, zus, neven en nicht) hebben een jaar geleden een erfenis van mijn oma gehad. Al tientallen jaren geen contact gehad (net als onze ouders) maar onze oma had dus mijn vader, oom en tante laten onterven. En ja, zij kunnen dan beroep doen op hun kindsdeel en hebben daar ook recht op.
    Nou wilde mijn vader, oom en tante er niks van weten en hebben het aan de kleinkinderen overgedragen, wel met alles wat nog geregeld moest worden.
    Ik ken de regels en wetten niet en dat hoefde ook niet omdat alles soepel verliep en de kinderen het niet wilden. Maar voor zover ik het begrijp heeft je vader hier dus recht op.

Deel Deze Pagina