Kattenvoer, advies gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Nonamenononsense, 8 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

Nonamenononsense Bekend lid

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    Hello:)

Ik heb nu 4 katjes, 1 van 13, 2 van 2 en sinds kort een kitten van 13 weken. De jongste 3 komen uit hetzelfde huishouden, beetje kattenhoarders. Lang verhaal, maar we hebben er melding van gemaakt en proberen de katjes te helpen.

Ik zoek nu alleen advies qua brok, maar lees het svp helemaal voor je advies geeft.

Onze oudste kat kreeg carnilove, is htk kat en deed het daar prima op. Is beschaafd met eten, was niet te dik en scharrelde hele dag brokjes of kreeg nat.

Toen kwamen de zusjes van 2 erbij, main Coon mix, en dat was qua voer drama. Die kregen vanuit dat huis purina one, maar hadden eigenlijk direct diarree. En stinken!
    Daarna carnilove geprobeerd, ook diarree en stinken. En zo bleef ik aanrommelen, met verschillende eiwit rijke en graan vrije voersoorten maar alles gaf diarree. Na advies van de dierenarts overgegaan op Royal Canin en....geen diarree....compacte poep en niet meer stinken.

Nat voer gaan ze slecht op, krijgen ze helaas zelden. Bijna alles geeft dunne poep en scheetjes. Mijn moeder heeft 3 katten uit dit huishouden, en zelfde nestje en ook die zijn slecht op de darmen.

Royal Canin en gekookte vis gaat goed dus dat hebben we zo gelaten.

Alleen is rc nu enorm duur geworden,en ik twijfel of er miss toch een net zo goed, maar goedkoper alternatief is.

De dame van 13 weken doet het ook goed op brokjes van rc en slecht op nat.

Ik denk dus dat eiwit rijke voeding, ondanks dat dat mij beter leek, niet de weg is voor ons. Hebben jullie advies voor betaalbaar voer?

Purina one was dus niks, iams, prins en britcare ook niet. Verder heb ik carnilove, applaus, purizon, concept for life en smilla geprobeerd.

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.646
    113
    Vrouw
    Eerlijk gezegd...
    Die van ons krijgen ook alleen nog royal canin. Ik heb nooit een voer gevonden waar ze beter/even goed op gaan.

T is idd duur. Maar we bestellen de megaverpakking bij zoo plus. Scheelt een beetje en je krijgt er vaak ook speeltjes bij.

3. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Hier nu sedert een paar maand op carocroc brokken. Verliezen veel minder haar, hebben weer een blinkende vacht en de stoelgang valt redelijk mee.

4. Maelyn

Maelyn Actief lid

12 apr 2017
    139
    150
    43
    NULL
    NULL
    Onze poes doet het goed op Smolke, is ook te koop bij de Zooplus (daar ook het goedkoopste). Ze heeft de adult sterilised, maar is ook te koop in gewone adult variant.

5. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Wij gaven onze maine coons ook altijd RC, maar sinds een jaar krijgen ze Concept for Life Maine Coon Adult brokken (te bestellen bij zooplus). Dat scheelt € 25 op een pak van 10 kilo met RC. Ze vinden het lekker en hebben (gelukkig) nergens last van.

6. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Ken je de website https://www.voerwijzer.com/ ?

Hier kan je uitgebreide info vinden over allerlei soorten voer maar ook vragen stellen. Kennisniveau is uitstekend.

Ik voer Porta 21. Hiervan zijn verschillende samengestelde varianten. Heb een tijdje de groene gevoerd maar ze doen het prima op de gele zakken.

Bedoel je met natvoer die kleine bakjes of blikvlees?

Als je kvv niet met natvoer bedoeld (wat ik noet verwacht) zou je dit ook nog kunnen overwegen.

Succes met je zoektocht!

7. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Oh en voor de Zooplus bestellers......
    Bitiba is het net nog een tikje goedkopere zusje of broertje

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Grotere hoeveelheden inkopen bij Zooplus scheelt een hoop. En met 4 katten gaat er waarschijnlijk toch best wat doorheen.

9. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Wij hebben dit voer https://www.bfpetfood.nl/kat/product/66/7/adult.html voor onze maine coon en kruising birmaan/ragdoll. De kruising kan eigenlijk overal wel tegen, maar de maine coon heeft ook van die gevoelige darmen en bij ander voer ook ontzettend stinkende ontlasting. En deze gaat eigenlijk prima! Hij gaat trouwens ook goed op het voer van Edgar&Cooper, inclusief het natvoer van dit merk. Zodra hij iets met granen eet, merken we het gelijk en stinkt hij een uur in de wind :|

Is giardia ook uitgesloten? Omdat alle katten die daar vandaan komen blijkbaar dezelfde klachten hebben?

10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Wij hebben een ragdoll en hij krijgt rc. Alleen met 4 word dat wel duurder idd dat begrijp ik. Wij hebben ooit ook goede ervaringen met Smolke wat hier al word benoemd.

Maar uiteindelijk is het wel wat vind je het belangrijkste, en dat kost nou eenmaal geld.

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Heb je Markus Muhle Beutenah wel eens geprobeerd? Een van de beste kattenbrokken die er zijn.

En ik zou eens proberen om pre en pro biotica toe te voegen aan het eten voor de darmen.

justme1974 vindt dit leuk.
  12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Hier een Sibeer met hetzelfde probleem die ook goed gaat op Royal Canin (main coon). Ik mix met natural health ( large bite,hoger in eiwit, graanvrij) en dat gaat/ging fantastisch. Geen diarree, niet stinken. Via via tip gekregen dat Prins brokken ook goed verdragen worden. Ik ben dit gaan introduceren (Prins maxi, zijn ook grote brokken) en dit gaat super!! Zelfde effect als de RC. Enkel graanvrij geeft ellende, mix met een graanbrok gaat goed.. Dus nu Natural Healt brokken gemixt met Prins maxi. Scheelt volgens mij ca. 25 euro op 10 kilo.

13. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.114
    1.823
    113
    Maar goede bak vulling kan ook iets schelen.
    Onze huis kat weet alleen niet hoe die moet graven dus vaak gooi ik er even wat over heen, dan is de stank weg.
    Maar hij krijgt dus wishkat brok en Felix nat.
    Hij doet het er goed op vacht glanst geur is ook niet heel erg (tenzij hij dus aan het stofzuigen is zucnt)...

Maar t is gewoon zoeken helaas.
    En ja ik ben naar duurder gegaan purina was diaree en echt vies stinken.
    Tv was stinken met scheetjes.
    Dus ja heb een wiskas katje

14. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    165
    54
    28
    Markus muhle is hoog in eiwitten. Mijn katten krijgen ook voer hoog in eiwitten en laag in koolhydraten, om heel andere redenen (diabetes). Het is inderdaad wel het beste. Ik geef Power of Nature of wildcat, maar daar heb je niks aan. Eiwitrijk voer staat er wel om bekend (kortdurend) darmproblemen te kunnen geven. Moet wel zeggen dat het bij mijn katten gelukkig niet zo is.
    Heb je ook geprobeerd om de eiwitrijke brokjes eerst te mengen met de oude brokjes? Cold turkey overstappen van de ene op de andere brok geeft ook problemen.

15. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.793
    8.462
    113
    Vrouw
    Mijn katten (2 broertjes van 14 jaar) krijgen al jaren dieetvoer, zeker al 12 jaar. Ze kregen allebei blaasgruis en werden op urinary van RC gezet door de dierenarts. Onbetaalbaar nu en 1 van beiden vindt het ook niet te hachelen, die is er op uitgegeten nu. Dus eentje krijgt nog dure (moderate calorie urinary) van RC en die ander krijgt blaasgruisbrokjes van Vital/Ekostyle en dat gaat ook prima en is een stukje beter te betalen

16. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.682
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even hoor, waar koop je de brokken?
    Want mijn katten eten bijv alleen Hills diet brokken van de dierenarts. Alleen die koop ik dan wel bij zooplus waar ze én veel goedkoper zijn én ik een spaarplan heb waarmee ik bij elke bestelling 5% korting heb. Dat maakt het nog redelijk betaalbaar!
    (Ik zag dat dit al vaker genoemd was :|)

17. Nonamenononsense

Nonamenononsense Bekend lid

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties, ik zal wat merken gaan bekijken!

Er is getest op Giardia en volgens mij nog een andere parasiet en dat was het niet. Ze zijn ook goed ontvlooit en ontwormd en komen verder niet buiten de tuin.

Met natvoer bedoel ik idd blikvoer, van almo nature gaan ze hier niet aan de diarree dus dat geef ik nog wel eens.
    Kvv is niets voor mij, in het verleden wel geprobeerd maar nee.

Ik heb altijd meerdere weken over het nieuwe voer wennen gedaan, altijd een paar brokjes, beetje meer etc. Maar halverwege was het al ellende, ik heb de 2 kilo zakken altijd opgemaakt ivm verspilling en hoop dat het op zou gaan. Maar tot nu toe alleen goed resultaat op rc.

Als het goedkoper kan, graag. Maar niet ten koste van de katjes hoor. Oh en het is niet dat ze diarree op de bak hadden en het niet begroeven. Het zijn langhaar katten en ze hadden vieze achterwerken...bah.

De kleinste vind ik nu nog geen graadmeter. Ze is er pas 2 weken, kreeg daar geen kitten voer. Is eigenlijk nog even te jong, maar werd daar ondersteboven gelopen. Alles is in overleg met de dierenarts gegaan, en in 2 weken tijd is ze verhuisd, onrvlooid en ontwormd. Dat zij een rommelende buik heeft vind ik niet gek.

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Exact dat. Nu kan ik mijn kater gelukkig makkelijk afspoelen met de douche, maar leuk vindt hij dit niet. Dus liever voorkomen. Overigens qua natvoer gaan hier de Gimcat shiny cat heel goed. Ander natvoer of lust hij niet of krijgt weer te slappe ontlasting. Ze krijgen hier damen 1 zo'n klein blikje, verdeeld over 2 bakjes, meer willen ze niet. En af en toe een stukje runderhart, dat gaat ook goed..

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Welk voer van Royal Canon gebruik je precies?
    Hier ook een HTK die gewoon alles eet rn een Ragdoll die zowat overal diarree van krijgt. Die zit momenteel aan RC hypoallergeen. Dat gaat goed, maar is duur.
    In Duitsland (daar doen we om de zoveel tijd boodschappen) en daar hebben we Kattovit hypoallergeen voer mee genomen, was veel goedkoper. Als RC op is, ik denk over 2 weken, gaan we daar langzaam op over.

20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    De dierenwinkel raadde ons Cats Lovers Gold aan zeven jaar geleden voor onze kitten .

Ze is nu 7 en zo gezond als een vis. Nooit problemen gehad.

Deel Deze Pagina