Kattenvoer

Discussie in 'De lounge' gestart door Veertje1986, 6 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Hier krijgt ze Carocroc kat met lam. Ze lust niks anders. Niet duur, 28 euro voor 7 kilo. Hoog vleesgehalte (geen Orijen maar zeker geen whiskas) geen granen/tarwe.

Onze kater moet nu helaas blaasgruis voer maar dat vind hij niet te hachelen, zo zielig... Die brokjes van Carocroc zijn mergens veilig.

Heb trouwens Orijen wel geprobeerd, en kvv en Acana maar ze zijn niet te verleiden. Dat eten ze 2 dagen en dan wordt er geweigerd terwijl ze die Carocroc al jaren eten.

Verder krijgen ze gevriesdroogde snacks of stukje vers vlees als snack. Nooit dat vieze stinkende blikvoer brrrr.....

2. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Wij geven een mix van Royal Canin en SciencePlan. Onze kat krijgt diarree van o.a. Whiskas. Met brokjes Royal Canin gaat het altijd goed. Sinds vorig jaar heeft hij echter wat tandsteenproblemen, dus op advies van de dierenarts over gegaan op Hill's SciencePlan VetEssentials. Het is echter een langharige kat en met een dieet van alleen VetEssentials kreeg hij weer haarballen. Dus nu mix ik half VetEssentials en half Royal Canin Noorse boskat en meneertje is weer helemaal happy.

3. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Onze katten krijgen ook Royal Canin op advies van asiel en dierenarts. Van goedkoop (supermarkt) voer moet je vaak meer geven, en dan krijgen ze ook meer (stinkende) ontlasting. Dus per saldo ben je dan net zoveel kwijt.

4. Valiona

Valiona Lid

15 mrt 2011
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    #24 Valiona, 6 jun 2016
    Laatst bewerkt: 6 jun 2016
    Ik heb mijzelf door de voedselallergie van mijn hond, mijn dier&zorg opleiding en het werken in een dierenwinkel verdiept in honden en katten voer.

Voer wat je in de supermarkt kan kopen zoals whiskas, felix, etc etc raad ik echt af. Net zoals Royal Canin, Purina en al het andere bekende merkvoer.
    Hier zit veel troep in wat katten helemaal niet nodig hebben en niet goed voor ze is. Het meeste is goedkoop vulmiddel zoals granen, zout, geur en kleur stoffen en restafval, maar echt voedingstoffen zitten er niet veel in.

Gevolg:
    Beestje moet er meer van eten om voldoende binnen te krijgen, gaat vaker ontlasten om al het overbodige afval weer kwijt te kunnen en de ontlasting stinkt ook meer!

Ik zal adviseren om een brok te gaan voeren waar geen geur kleur of conserveringsmiddelen in zitten, of zo weinig mogelijk. Ook granen etc moet er niet inzitten. (Een kat is 100% vlees eter) kies dus een brok waar een hoog percentage aan vlees in zit. (Zoals in Orijen) je hoeft je kat minder van te voeren, ze gaan minder vaak op de bak, en ze stinken minder!

Natvoer en blikvoer van de bekende merken zit trouwens vol zout en vocht, zout tast de nieren aan en vocht wordt uitgeplast en echt vlees zit er niet in. Zowel dus de brok als natvoer is zonde van je geld want je kat neemt er nauwelijks wat van op het meeste komt in de kattenbak terecht, wat je ook weer meer kattenkorrels kost.

Orijen bevat ongeveer 80% vlees/vis vers en gedroogd
    Acana ongeveer 60% vlees/vis vers en gedroogd
    Taste of the Wild ongeveer 50% vlees/vis vers en gedroogd

In de bekende merken zit vaak maar 4% gedroogd vlees (vleesmeel, ruwe as, bijproducten etc)

EDIT:

Nog even een toevoeging:

De meeste katten zijn GEK op whiskas, felix, lidl voer etc, omdat dit in principe voor hun junkfood is zoals patat hamburgers (mc donalds, heerlijk maar na een uurtje heb je alweer honger) chips en snoep voor ons. (Geur en smaakmiddelen, zout etc)
    Overschakelen op beter voer kan altijd, langzaam jet nieuwe voer mengen door het huidige voer en het huidige voer steeds minder laten worden. Een kat laat zichzelf niet verhongeren en zal echt wel eten!

5. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn katten krijgen een mix van almo nature en sanabelle brokken, afgewisseld met vers voer. Hier doen ze het prima op, brokjes uit de supermarkt zou ik mijn katten persoonlijk nooit voeren.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik voer cat lovers gold, en ons kitten zat op RC. Dat heb ik nu nog even gemengd.
    Ze doen het er goed op.

7. mumija

mumija Niet meer actief

Ik heb mijn katten altijd RC gegeven. Ze doen het er prima op en zijn nooit ziek.

8. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    @ valiona - die ervaring heb ik niet met royal canin. De kattenbak staat naast mijn bureau zo ongeveer. Heb kattengrit van die 3voudige hygiëne. Mijn katten zien er goed uit. Ik heb 2 grote katten, maar ze krijgen max 50 gram op een dag. Dus de hoeveelheid voor een overgewicht kat.

Nog een tip bestel je voor bij zooplus. Doe ik al jaren. Je kan een soort abonnement nemen om korting te krijgen. 10 kilo zakken zijn daar meestal het goedkoopst.

9. mumija

mumija Niet meer actief

Hier precies zo;)

10. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hier een kat waar altijd zorgen mee waren.
    Te klein, te licht, vaak ziek etc.
    Heel veel dingen geprobeerd.
    Voer van dierenarts, speciale dieet voeren, vers vlees etc etc.
    Ze bleef problemen houden.
    Sinds een jaar koop ik hier bij de dierenspeciaalzaak een zak van mix brokjes.
    Ze mikken allerlei restanten door elkaar van verschillende merken.
    Daar doet ze het fantastisch op gek genoeg.
    Nergens meer last van..

11. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Er is ook gewoon kompleet vers vlees ( rauw) voor de kat, kompleet , dus dan krijgt de kat alles wat die nodig heeft ook taurine, dat zit namelijk al van nature in rauw vlees ( hart) , bij brokjes wordt het toegevoegd omdat de het doorgekookte meuk is.
    En als je rauw voert en de hygiene in acht neemt die je bij je eigen vlees toepast wordt je niet zomaar ziek .

Inmiddels voer ik al 15 jaar rauw aan me huisdieren, pup, kitten en ook de senioren, en ja ook wel eens brok als dat zo uitkomt. En ik ben er nog nooit ziek van geworden , en een worm besmetting kan je ook in de zandbak oplopen.

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier eigenlijk altijd purina one, omdat dat het enige is wat onze kat goed blijft eten. Ander voer eet hij misschien een paar dagen en dan is hij het beu. Ook het dure voer van de dierenarts tegen tandsteen hebben we weg kunnen gooien ;). Qua gezondheid is zijn gebit een keer gereinigd en een paar jaar geleden is hij geopereerd aan een dubbele hernia perinealis, of die aan het voer lag, weet ik niet, maar ik denk eigenlijk eerder ouderdom. Hij krijgt nu lactulose om zijn ontlasting soepel te houden.
    Hier nog steeds een mooie glanzende zwarte vacht, met hier en daar wat grijze haren, want onze kat is inmiddels 16 jaar oud. Weleens ander voer geprobeerd dus, maar dat wil hij niet.

13. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties. Een rauw vlees dieet zal ik zelf niet snel geven. Onze voorkeur gaat toch uit naar brokjes. Ik ben er nog niet over uit welk merk het gaat worden, maar weet nou wel beter waar ik op moet letten. Ik zal er nog eens rustig voor gaan zitten.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mijn katten krijgen kant en klaar vers vlees. KVV. dus niet die zakjes en blikjes met whiskas troep (water met een smaakje) maar echt vlees.
    ALS ze brokken krijgen dan zijn het brokken met een hoog vlees gehalte zoals orijnen. geen whiskas, royal canin, felix/supermarkt rotzooi.
    Hier zit bijna altijd toegevoegde troep in. vulmiddelen, spul voor houdbaarheid enz. rotzooi waar een kat weinig mee kan en wat hij dus weer uit poept. gevolg: vaak veel en stinkende poep. brokjes zijn droog en bevatten vaak zout zodat ze het lekker vinden met als gevolg dat ze meer drinken en dus ook meer plassen. sneller een vuile kattenbak dus.

sinds ik vers vlees voer merk ik echt duidelijk verschil! weinig verharen, geen haarballen/kots meer. weinig ontlasting omdat ze bijna alles verteren. 1-2 kleine drolletjes die ook niet stinken. met brok bleef ik water vullen en met vlees niet. ze plassen minder dus ik doe langer met de kattenbak.
    1 kat heeft blaasgruis, hoogstwaarschijnlijk van de brokken gekregen en hij moet eigenlijk op speciaal dieetvoer. met vlees nergens last van.
    het zijn kant en klare pakjes vlees dus een beetje in het bakje en klaar.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Vers vlees. Allerbeste en echt niet duur....

Deel Deze Pagina