Kattig?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Aegyo, Oct 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Goedemorgen meiden :)

Omdat de MMM geen pretje is, bezoek ik sinds een aantal weken een psychologe. Zo ook gisteren.

Maar ik ging naar huis met een rotgevoel :( Tijdens de sessie kwam het namelijk ter sprake dat wanneer ik de hormonenbom (zo noem ik het maar hehe) gebruik, ik kattig/ongeduldig/naar kan reageren op manlief, mijn ouders, etc.

Tegenwoordig geef ik manlief vooraf een seintje zodra ik merk dat de door mijn lijf gierende hormonenbom met m'n emoties (en m'n lijf) begint te rommelen. Zo weet hij dat ik het echt niet meen als ik kortaf doe of juist heel erg stilletjes ben als ik me niet lekker voel. En dat lijkt goed te werken...dacht ik.

De psychologe dacht daar anders over. Ze zei dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen reacties naar mijn familie toe, daar bewust van moet zijn, ik de uitspraak "ik ben hormonaal" niet als excuus kan gebruiken en dat ik niet mag verwachten dat mijn man en ouders een kattige reactie maar hoeven te incasseren.

Op zich ben ik het daar natuurlijk mee eens. Ik vind het ook niet leuk dat ik kattig kan zijn als ik me niet lekker voel door alle bijwerkingen en dat hoeven ze ook zeker niet te pikken. Ik doe ook enorm m'n best om dan tegen mezelf te zeggen "dit zijn de hormonen, dit is niet hoe je, je echt voelt".

Voor een ander zou dit waarschijnlijk no big deal zijn, maar toch blijven haar woorden op een nare manier door mijn hoofd spoken. Ik voelde me na de sessie erg schuldig en rot. Nu ik er meer over nagedacht heb, voel ik me onbegrepen.

Wat zij zei klinkt heel logisch, maar vind ik eigenlijk een onrealistische houding en verwachting. Verrassend genoeg was mijn man het ook niet eens met haar advies. Dat je juist wel tijdens die MMM momenten wat extra begrip en tolerantie mag verwachten van diegenen die het dichtst bij je staan. En dat zo'n seintje vooraf geen excuus is, maar een teken dat er wat extra steun en zorg nodig is.

Aangezien we hier een groep hormonale superbabes zijn :p, vraag ik me dus af: Wat vinden jullie hier van?

Nogmaals, het is voor anderen vast no big deal, maar het raakte me zo dat ik het echt even kwijt moest :)

2. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

May 23, 2014
    3,426
    920
    113
    Haaglanden
    Hi!
    Ik vindt het wel een beetje ver gezocht om te zeggen dat jij zelf verantwoordelijk bent voor wat jij zegt en hoe jij reageert.

Die hormonen hebben invloed op je lichaam en geest. En de ene keer hendel je t beter dan de andere keer. Dus eigenlijk zegt ze soort van; je doet het zelf?
    Is over het algemeen bekent dat je inderdaad anders reageert als je last hebt van hormonen.
    Dus iemand die zwanger is en last heeft van hormonen; eigen schuld. Heb je zelf in de hand.
    Iemand die ziek is en medicijnen gebruikt; eigen schuld. Heb jezelf in de hand.

Misschien heel zwart wit maar ik denk zelf dat mensen die dit wat wij meemaken niet meemaken, het simpel weg niet snappen.
    En een psycholoog of what ever zou beter moeten weten dat het gewoon invloed heeft op je geestelijke gesteldheid.

En zeker jou niet met een rot gevoel naar huis sturen. Zou die gene echt even bellen maar zo ben ik...

Voel je echt niet rot. Ik ben nu ook een draak en heks tegelijk. En de ene ronde meer dan de ander. Deze ronde heel erg.
    Succes meid en laat je niet gek maken. Jij kan er niks aan doen en hebt hier niet voor gekozen.
    Komt door die stomme hormonen en de spanningen. Ligt echt niet aan jou.

3. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Is het wel een psychologe die ervaring heeft met cliënten uit de MMM?

De klinisch psycholoog die ik heb gesproken (ben er niet onder behandeling omdat we doorgaan naar een ander ziekenhuis) en die vanuit het ziekenhuis beschikbaar is heeft mij gezegd dat ze handvatten geeft om met het verdriet, de teleurstellingen en de spanningen om te gaan.
    Ze is er niet om problemen op te lossen of om mij of mijn partner op het matje te roepen.

Ik heb lichamelijk veel last van de hormonen. Veel buikpijn en hoofdpijn en moe. Gelukkig niet kattig of iets dergelijks.

Maar ik vind jouw psycholoog klinken als iemand die een karaktereigenschap/blijvend probleem/relatieprobleem wil oplossen en niet iemand die je houvast geeft in deze zware MMM.
    Zij hoort je niet met nog meer verdriet naar huis te laten gaan!

Ik vind dat je het juist goed aanpakt door het tijdig door te geven. En als je partner zich hier ook in kan vinden, dan is er toch geen probleem?

Ik zou haar opbellen en aangeven dat je je zo voelt.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik vind het eigenlijk van allebei een beetje.

Ik vind het goed dat je van te voren aangeeft dat je je hormonaal voelt en dat je daardoor uit balans bent, maar tegelijkertijd mag dat nooit een excuus zijn om jezelf dan maar niet meer te beheersen.

Snap je wat ik bedoel?

Eigenlijk net zoals er vrouwen zijn die hun menstruatieperiode gebruiken als vrijbrief om een heks te zijn. Sorry, maar dat is echt te makkelijk. En natuurlijk kun je je rot voelen en kan dat doorwerken in je gedrag, maar dat is wel onwenselijk. En dat moet je je wel bewust zijn. Mijn stiefdochter van nu 17 had er een handje van om in het begin elke maand zich volledig te laten gaan en dat dan af te doen met 'ik ben ongesteld'. Ja, reuze vervelend voor je, maar je gaat je toch maar beheersen hoor.

Ik heb in de MMM 4 miskramen gehad en dat hakte er bij mij nog veel zwaarder in dan de spuiten. En ook ik heb heus wel eens zware periodes gehad, waarin mijn man mijn figuurlijke boksbal was. Maar ik probeerde dat zo goed mogelijk te beheersen en op een goede manier leren om stoom af te blazen ipv afreageren. Ook al had ik hartstikke veel reden om boos en verdrietig te zijn.

5. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

May 23, 2014
    3,426
    920
    113
    Haaglanden
    Door "hulp" te zoeken probeerd ze waarschijnlijk een manier te vinden om er mee om te gaan. Het is niet niets. En denk dat zij het zeker niet als excuus gebruikt om "kattig" te doen.
    Soms moet je iets een plek kunnen geven om er mee te leven. Alles is spannend en eng. Tis zeker geen vrijbrief. En ik vindt het zeker niet makkelijk. Alles behalve dat.
    Vindt het stoer dat je hulp hebt durven vragen!

6. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Bedankt voor de reacties :)

Catmommy: Nee, ze heeft helaas geen ervaring met cliënten uit de MMM. Zo iemand kon ik hier in de buurt (ik woon in de middle of nowhere) niet vinden :(

Mijn man schrok er overigens van dat ik denk dat ik kattig ben tijdens de medicatie. Kortaf en/of stilletjes, ja. Maar kattig heeft volgens hem toch echt een andere definitie :p Terwijl ik dus echt dacht (en bang was) dat ik naar deed.

Ik vermoed dat ik dat zo voel omdat ik zo anders doe en denk als ik die hormonenbom in m'n lichaam heb. Ik voel me dan gewoonweg niet mezelf.

Achteraf had ik het beter direct aan hem kunnen vragen i.p.v. m'n eigen conclusies te trekken en het ter sprake te brengen tijdens die sessie. Stom, stom, stom.

Hilly1980: Ik begrijp je punt :) Als een reactie van mij niet ok is, dan wil ik ook graag dat m'n familie dat direct laat weten, zodat ik dan op de rem kan trappen à lá "ho stop, sorry zeggen, even doorademen en je niet laten kennen door die hormonen".

Maar ik gebruik het zeker niet als excuus. Wanneer ik dat aangeef, is het een roep om hulp en begrip, omdat ik het zelf even niet meer goed kan verwerken wat m'n lijf en geest doormaken.

7. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Ik ben het in zekere zin met je psycholoog eens. En niet alleen om dingen die eventueel al gebeurd zijn, maar vooral om dingen die nog kunnen gaan gebeuren. Het is belangrijk dat je weet dat de hormonen invloed hebben op jou, en daarom moet je erover nadenken in hoeverre jouw reacties op je familie daaronder mogen lijden. Als je dat voor jezelf van tevoren bepaalt, dan kun je die beslissing ook terughalen op het moment dat het relevant is.

Ik denk niet dat je psycholoog de bedoeling heeft gehad dat je doet of alles koek en ei is, en dat je poeslief bent wanneer je je niet zo voelt. Er is dan ook een verschil tussen laten merken hoe je je voelt en je afreageren op een ander. Zo is het best oké om een keer chagrijnig te zijn en dat te laten merken, maar niet om die gevoelens af te schuiven op een ander. Het is oké om je familie te vragen je even met rust te laten tot je je weer wat beter voelt, maar niet om ze schreeuwend weg te jagen. Nu zeg ik niet dat jij je zo gedraagt. Het is alleen relevant omdat de botte reacties zo bevrijdend lijken. Maar ze lossen niets op. En als je dus van tevoren bedenkt op welke manier je met die emoties om wilt gaan is het makkelijker het op die manier aan te pakken wanneer het zover is dan wanneer je er niet over nagedacht hebt en er opeens tegenaan loopt.

8. Kaila

Kaila Fanatiek lid

Mar 7, 2014
    1,593
    215
    63
    Zo komt het ook op mij over!

Ik vind wel dat je niet ongegeneerd je kan laten gaan en chagrijnig tegen iedereen doen, maar ik weet ook uit eigen ervaring dat je je in die periode al kut genoeg voelt. Dan heb je het gewoon niet altijd in de hand en (bij mij in ieder geval) het veel meer helpt door begrip te tonen en dat ik het gevoel heb begrepen te worden.

9. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    En bij je ziekenhuis? Zelfs bij ons kleinere streekziekenhuis zit een klinisch psycholoog die mensen begeleid in de MMM.

Ik denk dat je daar meer aan zult hebben. De klinisch psycholoog is er om houvast te bieden en mensen te helpen om door de zware periode heen te komen.
    Een normale psycholoog (ik ken er een paar persoonlijk) is er doorgaans voor om problemen te vinden bij mensen die vast zitten en te analyseren wat er mis gaat en voor problemen oplossingen te vinden.

Maar bij de MMM ben je maar gebaat bij 1 oplossing dat is zsm met goed nieuws uit de MMM kunnen stappen:)

10. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Precies dit:) Wordt niet gezegd dat je je niet zo mag voelen of dat je een toneelstukje op moet voeren, maar dat het geen excuus moet zijn en je zelf verantwoordelijk blijft hoe je de emotie die je ervaart uit en als het goed is gaat de psych je daar dan ook in helpen:)

11. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

Sep 13, 2013
    1,100
    197
    63
    Female
    @ts, ik zou even in je ziekenhuis vragen of zij iemand weten met ervaring over de mmm... ons zkh boodt dit zelf aan, als dat niet zo is bij jullie, weten ze misschien wel een adresje. Beter iets verder weg dan niet begrepen worden denk ik

12. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    #12 Aegyo, Oct 27, 2015
    Last edited: Oct 27, 2015
    @Catmommy: Jammer genoeg heeft ons ziekenhuis niemand beschikbaar :( Ik heb het daar toen eerst nagevraagd, maar helaas. Wel balen, want qua verzekering/kosten zou dat geloof ik ook gunstiger zijn geweest.

Ik baal nu overigens dat ik dit uberhaupt ter sprake heb gebracht bij de psychologe. Ik heb zelf een conclusie getrokken zonder na te gaan of het daadwerkelijk zo is. Blehhh, voel me stom :p Wijze les voor in de toekomst in ieder geval.

Share This Page