Hallo, Heeft iemand van jullie ervaring om als alleenstaand moeder een studie te volgen, waar je studie financiering voor ontvangt. Het volgende is namelijk het geval. Ik studeer op dit moment nog, en krijg studiefinanciering. Maar het is niet mogelijk om en te studeren en te werken en een kindje op te voeden. Nou wil ik dit ook helemaal niet, want ik wil wel aandacht hebben voor de opvoeding van mijn kind en hem niet overal onder brengen. Nu heb ik gelezen bij de IB-groep dat je alleenstaande ouder bijdrage kan krijgen van ongeveer 428,00 p/m Heeft iemand hier ervaring mee of krijgt iemand dat en kan me daar meer over vertellen. Hoor het graag even! Liefs Shy
Afhankelijk van op welk niveau je een opleiding volgt, krijg je idd een moedertoeslag. Je kunt dat allemaal vinden op de site van de IBG. Verder heb je dan natuurlijk niet een heel erg hoog inkomen, maar wel weer recht op allerlei kortingen enzo... Daarover kan de gemeente waar je woont je meer vertellen. Verder zijn er ook instanties die alleenstaande studerende moeders adviseren en bijstaan, elders hier op de site vind je wel meer meiden die studeren en moeder zijn... Succes!
Hoi Shy, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Misschien heb je wat aan deze linkt. Hij is wel wat ouder, maar er staat aardig wat informatie op. Verder kun je ook de zoekfunctie in het linkermenu gebruiken om meer hierover te vinden. http://www.zwangerschapspagina.nl/about54271.html Succes!
Bedankt! Had dat stukje al gelezen. Bedankt! Ik vind 428 toch best een hoog bedrag als je dat bovenop je studie financiering krijgt. Ik krijg nl een maximale beurs, plus aanvullend, zonder lening 475,00. Dus samen is dat toch zo'n 900,00. Als ik 3 dagen ga werken, zal ik niet meer verdienen dan dat, denk ik.
Dat is waar natuurlijk...... Meer is altijd beter, dat ben ik met je eens. Maar van alles is iets te maken. En ben nu alleen en wil niet zoveel werken en mijn kind onderbrengen bij andere. Max 3 dagen werken in de week of mijn studie afmaken. Het is kiezen of delen..... Daarbij was ik met zijn 2en en was ik ook anders gewend, maar ja..... moet het nu alleen zien te redden
@shy: wil alleen even zeggen dat ik het persoonlijk heel slim van je vind om je studie af te maken en met die 900 euro red je het waarschijnlijk wel omdat je ook nog toeslagen krijgt van de belasting. Je hebt een positieve instelling en dat doet al de helft!
offtopic idd, ik sluit me aan bij suus, een goede houding vind ik, zo kom je er absoluut! succes met je studie en straks je mooie uk!
suus en claartje@ Dank jullie wel! Vind het belangrijk om mijn studie af te maken, ookal vind ik het werk wat ik doe leuk. Als ik het niet doe zit ik met een studie schuld, dus dubbel, denk ik...... als ik alleen ga studeren heb ik dan idd die 900 euro. Maar ik moet 2 avonden in de week naar school en daarnaast 1 dagje stage lopen. Zou ik daarnaast nog 1 dag werken komt er denk zo'n 300 euro bij, dan moet ik zeggen dat ik al een aardig bedrag heb al vind ik het zelf. Met toeslagen en eventuele alimentatie moet ik het toch zeker wel redden denk ik?
Je hebt inderdaad best wel veel recht op allerlei toeslagen en dergelijke. Ik denk dat je het wel moet kunnen redden hoor Het zal geen vetpot zijn, maar het is te doen. Daarbij kun je volgens mij nog steeds een extra bedrag lenen bij de ib-groep. Nu hoef je dat niet direct te doen, maar stel dat je het een periode moeilijk hebt om wat voor een reden dan ook, heb je dat wel achter de hand (en nee, lenen bij de ib-groep is niet eng ). Ik vind het heel goed van je dat je eerst je studie af wilt maken! Veel succes en gefeliciteerd met je zwangerschap
Gaat helemaal lukken hoor meid! Heb je idd een aardig bedrag en hoef je je kleine niet eens vaak weg te brengen, ga ervoor zou ik zeggen.
He, en voor die stage: kun je daar geen stagevergoeding krijgen ook? Alimentatie lijkt me ook dat je daar recht op hebt. De vader erkent het kindje gewoon? Doet hij dat namelijk niet, dan is dat nog wel een heel circus, (waarbij je eventueel met een DNA-test dient te bewijzen dat hij de vader is). Maar hopelijk doet hij niet zo moeilijk, en dan zal hij gewoon moeten bijdragen aan de zorg voor je kindje...
Als het goed is erkend hij het kind wel en krijg ik alimentatie. Maar hoeveel dat zal zijn heb ik ook geen idee van!? Wil ook kijken of ik het zonder kan redden. Hij heeft wel lovende woorden, maar laten we eerst maar eens kijken als we een paar maanden verder zijn of hij er dan nog zo over denkt.
Over studieschuld zou ik me persoonlijk niet druk maken. Het afbetalen daarvan mag je heel geleidelijk doen en als je inkomen niet hoog genoeg is, hoef je ook niet alles terug te betalen. Ik hou niet van geld lenen, maar vind een studieschuld iets heel anders dan een lening voor luxe spullen. Mijn mening: investeer in jezelf (en in je kleintje!) en maak die studie af. Daarna kun je dan gaan werken en beginnen met afbetalen van je schuld. Veel succes!
Bri@ Maar je studieschuld heb je toch alleen maar als je je studie niet haalt binnen de afgesproken tijd. Je moet binnen 10 jaar je studie halen, je kan uitstel krijgen...... Maar als je extra leent dan moet je dat toch altijd terug betalen!? Heb wel het een en ander uitgezocht en weet dat je eigenlijk het beste een schuld kan hebben bij de IB dan ergens anders. Gelukkig heb ik geen geen schulden!? Behalve me stufie natuurlijk! Wil gewoon heel graag dit afmaken!
Je basisbeurs en aanvullende beurs hoef je inderdaad niet terug te betalen zodra je je diploma hebt behaald. Alleen een lening zou je terug moeten betalen. Maar ook daar zou ik niet bang voor zijn: de regelingen hiervoor zijn op zich prima. Het wordt niet geregistreerd (ik weet niet meer waar dat precies wordt gedaan, maar er is wel een database waarin je kunt opzoeken of mensen schulden hebben en wanbetalers zijn) dus met bijvoorbeeld een hypotheek kom je niet in de problemen. En als je inderdaad te weinig verdient (of werkloos bent), krijg je ook uitstel van betaling of het wordt zelfs kwijtgescholden. Natuurlijk is het makkelijker om straks geen studieschuld te hebben, maar ook ik vind: het is een investering in je toekomst. Als je het nodig hebt om je studie af te kunnen maken, dan moet je daar zeker voor gaan. Ik leen ook van de ib-groep
Ik zie dat MerleQ je al een prima antwoord gegeven heeft. Die registratie waar ze het over heeft is bij het BKR in Tiel. Studieschuld wordt daar inderdaad niet geregistreerd, dus heeft geen invloed als je ooit een hypotheek o.i.d. zou willen afsluiten.
Nou dat scheelt natuurlijk al een hele hoop en is ook voor de toekomst een goed vooruitzicht. Heb morgen een gesprek met mijn decaan, en zij weet er ook een hoop van, dus gooi dit alles maar is op tafel en ze kan me vast ook goeie adviezen geven. Bedankt jullie voor het fijne advies. Geeft toch een goed gevoel en een nog positievere blik op wat komen gaat! Dank jullie wel!