Ik heb voor mijn zoontje via internet een supercoole winterjas gekocht met een autoprint (allover). Nu zegt hij dat hij de jas niet wil, omdat hij een dierenjas wil. Vorig jaar winter had hij een jas met dierenprint. En deze zomer heeft hij ook een jas met dierenprint. Ik twijfel: terugsturen (kost me 6 euro) of een maandje afwachten en nog eens tevoorschijn trekken? Wat zouden jullie doen op deze leeftijd? Toelichting: Ik weet dus eigenlijk niet hoe serieus ik hem moet nemen. Ik wil hem wel serieus nemen, maar alleen als hij hem echt niet mooi vindt. Ik heb hem wel nog 2 keer laten zien, maar hij blijft bij zijn mening. Toen ik hem liet passen, was hij moe en hongerig. Als ik had geweten dat hij een negatieve mening zou kunnen hebben, had ik wel een handiger moment uitgekozen. Ik heb een andere jas gevonden met een dinoprint, die is erg mooi maar ik weet dat 1 of 2 andere kinderen in de wijk die jas hebben. Ik heb ook een prachtige jas gevonden met een olifantprint, maar die vind ik eigenlijk te duur. Mijn dochter kreeg rond deze leeftijd ook een eigen mening over kleding.
Afhankelijk hoe sterk hij bij zijn mening blijft. Sommige kinderen kun je nog overtuigen, de andere jas die jij mooi vind hebben andere kinderen ook al. Niemand heeft super stoere auto's. Deze manier werkt bij onze uk redelijk goed al moet ik zeggen als het deze situatie was dan wou hij ook een dierenjas! ( bijna 2.5)
En hoe zie je dat precies voor je? Als mijn vierjarige iets niet mooi vindt, kan ik op mijn kop gaan staan, maar ze doet het niet aan. Dus tja... Ts: ik zou de jas even opbergen, en in tussentijd vaak genoeg vermelden hoe dol hij is op auto's. Dan op een fijn moment met heel veel enthousiasme de jas opnieuw bovenhalen als zijnde een nieuwe had speciaal voor hem. Wilt hij hem dan nog niet, dan zou ik een nieuwe kopen. Maar dat is dus op basis van bovenstaande ervaring met mijn dochter.
De kleren die ik koop moeten geschikt zijn voor twee kinderen. Vooral rond deze leeftijd nog. Een shirt of broek weigeren vind ik prima. En hij mag er best een paar uitkiezen om in huis te halen. In het geval van een jas is dat toch wel een beetje pech hebben voor hem. Maar goed ik denk dat je dat als ouder zelf moet beslissen als je die ruimte in je budget hebt.
wij hadden een zomer/lentejas toevallig ook met auto's. ontzettend gave jas en het stond hem prachtig. Maar elke keer dat ik dat ding tevoorschijn toverde was het huilen geblazen en rende hij weg. Hij moest er echt niks van hebben, heel de lente en zomer lang. Uiteindelijk heeft hij hem onder dwang wel een paar keer aangehad, maar dan bleef hij miepen. Als hij het nou gewoon geen mooie jas had gevonden had ik dat ding aangetrokken bij hem, maar dit was telkens zo'n ruzie, dat was me het gewoon niet waard. Normaal is hij namelijk super makkelijk en zou ik hem nog in een roze tutu kunnen krijgen, het boeit hem nooit. Dus de volgende keer ga ik niet meer online bestellen, maar samen met hem uitzoeken. Het eerste antwoord is altijd "nee", maar zo'n sterke reactie als op die jas is er niet.
Ik zou zelf geen nieuwe jas kopen nu. Hij heeft een hele mooie jas gekregen en daar mag hij het mee doen (is mijn mening). En dan de afspraak maken dat hij vanaf volgend jaar mee mag beslissen? Persoonlijk heb ik nog nooit een winterjas online gekocht. Altijd in de winkel, samen met mijn (oudste) dochter.
Bedankt voor jullie reacties. Als het negatief blijft, dan is het me niet waard om de hele winter gedoe over te hebben. Dus dan zou hij teruggaan, al kost dat wat. Maar hij is zo supercool, mijn zoontje houdt veel van dieren maar ook van auto's, hij is waterdicht, winddicht, lekker warm EN jassen met alloverprints zijn niet zo makkelijk te vinden (betaalbaar). Bij de oudste laat ik het altijd zien op het scherm en dan mag ze mee beslissen. Ik dacht dat het bij de jongste nog niet nodig zou zijn. En het was de laatste maat 104 dus snel beslist. De dinojas is nu ook net uitverkocht in 104. Maar die durfde ik eigenlijk ook niet te bestellen zonder mijn zoontje inspraak te geven.
Jammer is dat he, vinden wij hem supercool staan en dan vinden die donderstenen het weer niks. Maar wij hebben altijd aangemoedigd om een eigen smaak te ontwikkelen en het leek er een tijd op dat hij dat niet zo boeiend vond. Nu laat hij soms van zich horen met kleding uitzoeken en dan vinden wij dat we er naar moeten luisteren. Hij mag ook altijd zijn eigen kleding uitzoeken 's ochtends, vaak vind hij dat niet nodig. Dus als hij er dan zo''n hekel aan heeft dan doet het echt wat met hem. En blijkbaar is jouw zoon gewend geraakt aan dierenprints en vind hij het misschien vertrouwd aangezien hij ze al zo lang draagt. Moet hij gewoon even omschakelen. jij kan het beste inschatten of het wennen is of een kwestie van een andere smaak hebben dan papa en mama. Wij laten meestal een paar dingen zien en dan mag hij kiezen welke hij het mooist vindt. We kennen zijn smaak, dus we zitten zelden fout gelukkig.
Ik laat ze ook meebeslissen vanaf het scherm. Zij moeten er in lopen, ik niet, maakt dus niet uit of ik het geweldig vind of niet...ik selecteer wel vooraf en uit die selectie mogen ze dan kiezen.
Ik weet alleen van mijn eigen dochter dat sinds zei 2 is ik niet zonder haar moet shoppen. Ze draagt het echt niet als ze het niet mooi vindt. En dit is dan zo een strijd die ik niet met haar aanga. Ze luisterd over het algemeen wel dat ze iets warms moet aan doen ( ze is nu 4 jaar)
Als je kind een eigen mening heeft, moet je dat toch gewoon volgen?Dan kan je wel iets anders gaan afdwingen, maar dan geef je een rare boodschap af vind ik. Alsof een eigen mening niet meetelt.
Ik zou het nog een keer proberen over 2 weekjes ofzo, een beetje enthousiast maken als hij hem weer aan mag. Leuk over auto's kletsen enzo. Ik geef ook weleens aan dat zijn jas/schoenen nu echt te klein zijn of dat ze opeens verdwenen/kwijt zijn/nog bij oma liggen en dat hij alleen de nieuwe nog maar aan kan. wij hebben er ook een met een duidelijke eigen mening, en die laat ik tegenwoordig kiezen uit 2 opties op de ipad bij jassen en bij schoenen. Voorkomt een hele hoop frustratie van 2 kanten. Het blijft altijd lastig, soms willen ze gewoon echt iets niet.
Hoe ik dat precies voor me zie? eh gewoon... zeggen dat hij die jas aankrijgt en gewoon pech heeft... Ik heb gewoon een tussenjas gekocht en een winterjas( winddicht, waterdicht, warm genoeg, boorden aan de mouwen) en hij doet het er maar mee...
Alleen dit al zou een reden zijn voor mij om hem echt niet terug te brengen het is een superjas! En tsja, als hij hem niet mooi vind is dat toch gewoon pech.. Niet mooi vinden is niet hetzelfde als de hele winter drama, dat weet je in de winter pas
Hier idem . En wanneer het zo ver is dat ze hem aanmoeten en ze willen écht niet - dan laat ik ze het gerust een keertje koud hebben. Of een ander moment waarop ze ergens heen wíllen; jas aan, anders niet. Het is een goede jas, hij doet geen pijn, er zitten geen rare dingen aan. Overleggen oke, maar accepteren dat papa/mama/volwassenen het laatste woord hebben in sommigen dingen, mogen ze ook leren.