Ik ben nog pril zwanger maar in mijn omgeving hoor ik dat je voor KDV al moet inschrijven als je weet dat je zwanger bent, ivm wachtlijsten. En anders heb je gewoon geen opvang optijd. Ik vind KDV te duur voor 4 dagen dus denk dat ik gastouderopvang kies. Wanneer moet ik ongeveer dat gaan regelen? Voor mijn gevoel is dit allemaal veeeeel te vroeg, ik ben nog maar 8 weken.
ik krijg hier vaak aanstaande moeders aan de telefoon als ze de 20 weken echo hebben gehad. Wat slim is hangt ook af van waar je een gastouder zoekt en op welke dagen, in de ene regio zijn er zat gastouders op zoek en in de andere regio is het veel moeilijker. Maar als je weet dat je graag een gastouder wilt dan zou je ook alvast kunnen gaan kijken als je de 12 weken echo hebt gehad.
Ligt erg aan de regio en welke gastouder je wilt. Hier in de buurt zijn gastouders, waar je bijna direct terecht kan. Alleen er was één ontzettende leuke gastouder en deze had een wachtlijst van ruim een jaar. Ik had daar een goed gevoel bij en heb daarom daar voor gekozen. Inmiddels is ze wel een KDV geworden voor maximaal 6 kinderen, maar financieel is dit voor ons zelfs interessanter dan een gastouder. Je betaalt ook per uur, een redelijk laag tarief en krijg meer terug van de belastingdienst dan bij een gastouder. Ik zou als je de termijnecho hebt gehad, al wel gaan informeren.
voor bijna alle kdv's is die wachtlijst er allang niet meer, in tegendeel. Maar GO worden steeds populairder met name om de reden die jij aangeeft. Ik zou na de termijnecho eens gaan informeren, je merkt dan al gauw of er wachtlijsten zijn.
Te ver van tevoren is soms ook weer lastig in de gastouderopvang. Een gastouder moet dan namelijk maandenlang een plekje reserveren en dat kost erg veel inkomen. Er zijn dan ook weinig gastouders die meer dan 3 maanden van tevoren al plek gaan reserveren voor een nieuw kindje, tenzij er volgens planning natuurlijk een plekje vrij komt als je opvang nodig hebt. Maar informeren kan nooit kwaad natuurlijk, een beetje rondkijken. Wachtlijsten zijn momenteel bijna nergens meer door al die bezuigingen... Mocht je meer informatie willen over gastouderopvang, mag je altijd contact met me opnemen. Ik ben eigenaar van een gastouderbureau en ben zelf 2,5 jaar gastouder geweest.
Ik heb me wel vroeg ingeschreven bij het gastouderbureau én kinderdagverblijf (ik was volgens mij rond de 3 maanden zwanger toen) maar mijn bureau ging pas bemiddelen na de geboorte van mijn kindje. Ze hebben een paar gastouders aan me voorgesteld en ik ben toen gewoon gaan kennismaken, mijn zoontje was toen ongeveer 6 weken oud. Het klikte meteen met de eerste