Hoi dames, ik werk nu zelf 3 dagen op een kdv een ouder daar vertelde mij dat hun eigenlijk een nanny zochten, om op hun 2 kindjes te passen omdat hun dus werken, en de moeder ver van huis werkt. ik heb hier een tijdje over na zitte ndenken, en wil misschien een gesprek met hun aan gaan over de verdere informatie (mag ik mijn kleine mee nemen, hoe gaat dat als ik ziek ben/vakantie's, hoeveel opvang hebben ze nodig enz enz) maar ik vroeg mij dus af, heeft er iemand een beetje een idee van wat ik hiervoor zou kunnen vragen?? ik wil er niet op achteruit gaan, maar het is natuurlijk anders als werken voor een baas, want ik doe dan dus w.s. ook wat huishoudelijk werk, kom naar hun huis toe, maak w.s. het avond eten (start)klaar, maar ik krijg dan denk ik niet doorbetaald als ik ziek ben of vrij wil, en een pensioen bouw je natuurlijk ook niet op zo.. iemand nog tips hier over? of iemand die een redelijk bedrag weet, of misschien meiden die zelf nanny zijn??
Als je gewoon 'wit' werkt (wat ik je wel zou adviseren!) bouw je gewoon pensioen op. Ik zou dit zeker niet zwart doen, want stel dat ze over een half jaar besluiten dat ze je niet meer nodig hebben, dan sta jij op straat en heb je eigenlijk geen poot om op te staan!
Dat hoeft niet. Je kunt ook wit werken zonder direct een pensioen op te bouwen. Wanneer je geen werkgever hebt die dit voor je regelt, moet je zelf een verzekering afsluiten. Zo werkt dat ook als je eigen baas bent en in haar geval zou ze denk ik ook op die manier werken (dus niet via een derde partij, maar als eigen baas). Dat kan nog steeds met contract, maar dan krijg je dus bruto-bruto uitbetaald zeg maar. @ TS: ik zou het wel met ze over hebben dat je wordt doorbetaald tijdens vakanties. In ieder geval tijdens die van hun. Verder mag je best een aardig salaris vragen voor een dergelijke baan.
hey dames, thnx voor jullie reacties haha wat is een aardig salaris? hahaha ik weet ook niet voor hoeveel dagen het is hoor, volges mij niet voor de volle week ofso, en dat zou ik ook niet willen ik wil het liefst dat dan gewoon 3 dagen doen, maar dan moet ik dus wel ook in gedachten houden dat ik meer moet vragen zowiso, maar ook voor pensioen en al dat soort dingen toch? zijn daar geen speciale regels ofso voor hoeveel dat dan is? iemand een idee?
owja, weet ook iemand hoe dit dan gaat, stel dat mn vriend en nog voor een kindje willen gaan proberen, en dit lukt, hoe zit het dan met zwangerschapsverlof, krijg je dan wel ook gewoon uitbetaald??
als je als zelfstandige werkt kun je je met een arbeidsongeschiktheidsverzekering verzekeren. Dan krijg je een uitkering bij ziekte en zwangerschap(sverlof). Alleen heb je vaak wel een wachttijd. Ik heb bijvb. 30 dagen eigen riscico als ik ziek ben. En op de uitkering voor mijn verlof werden ook 30 dagen wachttijd ingehouden. En ik mocht na het afsluiten de eerste 3 jaar niet zwanger worden (tenminste dan kreeg ik geen uitkering) Zo'n verzekering is wel erg duur, trouwens. MAar was blij tijdens mijn verlof dat ik hem had. Tegenwoordig kun je als zelfstandige bij het uwv een ZEZuitkering aanvragen. Zelfstandig en zwanger uitkering! Deze is afhankelijk van je inkomen vd afgelopen jaren. Dat ik wat ik erover weet omdat ik zelfstandige ben. ik vraag me af of er geen bemiddelingsbureaus zijn voor nannys. Die zouden je dan vast verder kunnen helpen. Misschien ff googelen? suc6 ermee iig
Er zijn wel bemiddelingsbureaus, namelijk de gewone gastouderbureaus. Je bent dan namelijk een gastouder die op het 'vraagadres' opvangt, i.p.v. op haar eigen adres. Ik weet dat bijvoorbeeld dit gastouderbureau dat regelt Welkom bij Gastouderbureau Bontekoe. Via dergelijke bureaus kun je ook meer informatie krijgen over vergoeding etc.
Ook voor zelfstandigen (wat je in de meeste gevallen bent als Nanny), is er tegenwoordig een zwangerschapsuitkering bij verlof. Als Nanny via een goed bureau heb je recht op minimaal het minimumloon, vaak via een gastouderbureau krijg je een iets hogere vergoeding dan de reguliere gastouder. Er zit dus veel verschil tussen de bureau's!