hmm of het gewoonlijk is geen idee. Ik heb er nog nooit van gehoord..maar dat hoeft niks te zeggen Het enige dat ik zou kunnen bedenken is 2 mama's die elkaar daar leren kennen en dan gezellig een bakje bij elkaar doen met kindjes. Maar mijn peuter die zonder mij ergens gaat spelen kan ik mij persoonlijk weinig bij voorstellen.
Niet zonder de mama's idd, is mijn ervaring. Maar dat is net zo leuk hoor, nieuwe vriendinnen ontmoeten enzo
Hier gebeurt dat wel af en toe. Mn bij de oudste peuters die ouders broers of zussen hebben en dan ook zelf heel graag willen afspreken. De ouders kennen elkaar dan vaak al.
Hier gebeurde het al wel, de 1e keer was toen hij net 3 was, hij vroeg zegt of hij daar mocht spelen en dat mocht wel, ben na een half uurtje daar heen gegaan om te kijken hoe het ging, maar kon meteen weer weg, meneer zag me niet eens staan. Bij een ander afspraak ben ik er wel bij geweest, meer omdat die moeder het nog eng vond volgens mij En bij een ander vriendje ook alleen, maar die moeder kende ik al en die zien we nu nog elke week op een vaste dag Ik vond het de 1e keer ook wel snel gaan, echt zo van dat doen ze toch pas in groep 1? maar nu is het vrij normaal geworden, hij speelt gewoon graag met kindjes
hier na de kerstvakantie een meisje van de psz te spelen gehad en dochter is 1 x bij haar geweest. Beide meiden waren 3,5 en op psz erg dikke vriendinnnen . Vader is hier een half uurtje gebleven, maar werd vriendelijk, doch dringend gesommeerd om weg te gaan want ze wou alleen spelen . Ik heb daar ook even een bakkie thee gedronken en ben weggegaan. Beide keren hebben we de kinderen lopend terug gebracht. Alleen een maximale eindtijd afgesproken, waar ze eigenlijk niet genoeg aan hadden
Bij mijn oudste stond ik toen ook met open mond te kijken toen die kleintjes onderling aan het regelen waren dat ze bij elkaar gingen spelen . Nu heeft mijn jongste ook een vriendinnetje en met de moeder ben ik ook bevriend geraakt dus de kinderen spelen vaker met elkaar.
Hier gebeurt dat niet echt. Ik zie ook geen andere kindjes die met elkaar afspreken ofzo. Het zijn denk ik dan inderdaad meer de moeders die elkaar kennen en dan bedenken dat hun kinderen wel leuk kunnen spelen. Zo ga ik ook wel eens naar een vriendin met kinderen en neem dan mijn kinderen mee. Mijn dochter gaat wel eens naar de buren om te spelen, maar dat wordt ook meestal ter plekke bedacht en niet van te voren afgesproken, denk dat dat ook nog niet echt te overzien is voor een peuter 'zullen we volgende week dinsdagmiddag spelen?'
Tegen het einde dat ze bijna 4 waren kwamen de vaste vriendinnetjes wel spelen zonder mama erbij maar ook vaak genoeg gezellig wel met mama!
Bij mijn zoon deden we dat niet, maar hij vond alleen spelen in die tijd veel leuker dan in een groepje oid... Andere moeders spraken wel af maar die kenden elkaar geloof ik al buiten de psz om....
Mijn zus (24 jaar inmiddels) speelde op de psz veel met hetzelfde meisje. Ook speelafspraakjes al in de tijd van de psz, samen naar de basisschool gegaan en op de middelbare 'uit' elkaar omdat ze verschillende richtingen gingen doen. Het zijn nog steeds hele goede vriendinnen, die nog veel bij elkaar over de vloer komen. Kan me niet voorstellen dat mijn moeder bij de moeder van dat meisje op de koffie ging (nu wel, maar in de psz-tijd niet), was namelijk niet 'ons soort' mensen. Mijn moeder zou het meisje ook nooit als vriendinnetje hebben geadviseerd, ze heeft zelfs afspraakjes geregeld zodat mijn zus ook met anderen zou spelen. Maar (gelukkig) bleef dit meisje haar beste vriendin. Er kunnen zo klein al, levenslange vriendschappen ontstaan. Is natuurlijk wel ruim 20 jaar geleden.
Hier niet naar de psz geweest, maar wel naar het kdv. En daar inderdaad haar beste vriendin ontmoet, met wie ze al speelde voordat ze naar de basisschool gingen. Ik stond er verbaasd van, dat ze zo jong al een echte vriendschap had opgebouwd. Ze zitten nu bij elkaar in de klas en zijn nog steeds hartsvriendinnen.
Hier heb ik het nooit meegemaakt. Alleen idd dat de moeders koffie gingen drinken en de kinderen dan vanzelf ook meekwamen. Ik heb ook een aantal vriendinnen waarvan de kinderen toevallig op school of psz bij die van mij zitten en daar spreek ik ook wel eens mee af.
Oh hier gaat mijn dochter regelmatig bij een ander kindje spelen en komen hier ook kindjes spelen. Zonder moeders. Gaat allemaal prima, gewoon leuk spelen, samen een boterham eten.
Hier gebeurt dat (helaas) niet. Lijkt me wel leuk want mijn zoontje heeft helemaal geen leeftijdsgenootjes om zich heen buiten de psz