Ik werk zelf op een kdv. Wij zijn gewoon open, maar op de 24 & 31e zijn we gesloten om 17.00 uur ipv 19.00 uur. En drukkkkk op die dagen!!!!!!! Er zijn gewoon ouders die natuurlijk moeten werken, maar de ouders die vrij zijn brengen hun kind om o.a. boodschappen te doen en voorbereidingen te treffen! En dan om 17.00 uur binnenstormen....
Wat raar... ik vind het vreemd dat een dienstverlener niet open is op de 24e en de 31e. Ik kan me nog iets voorstellen bij verkorte openingstijden maar gelukkig is dat hier niet aan de orde. Het kdv is gewoon alle werkdagen geopend.. zoals het naar mijn idee hoort.
Mijn kdv is gewoon open, ze hebben wel in een mail gevraagt of er eventueel dagen zijn waarop je kindje niet of minder komt. Dan kunnen ze eventueel een leidster vrij geven. En tussen kerst en oud en nieuw zijn ze gewoon open, lijkt me ook niet meer dan normaal. Ze gaan sowieso nooit een week dicht, vind dat ook absurt want dan ben je als ouders verplicht om ook vrij te nemen of om iets anders te regelen. Maar je brengt je kids toch niet voor niks naar een kdv, als ik iemand had die kon oppassen dan bracht ik haar daar wel heen. Ik ben dus weer erg blij met mijn kdv, maar betaal daar dan ook 6,62 voor per uur!
Jij hebt mijn zoontje nog niet mee winkelen gehad zeker . Je reageert in mijn ogen een beetje verontwaardigd, maar zo bedoelde ik het helemaal niet. Het was ook puur interesse, ik heb dus niet de ervaring dat ik mn kids (mn dochter alleen dan nog wel) mee kan nemen om lekker te winkelen. Fijn dat jij dat wel hebt. Maar als ik langer dan een 5 minuten in een winkel wil zijn om even te kijken dan gaat dat niet. En ik heb dus geen andere mogelijkheid voor oppas. Maar de keren dat ik ga winkelen sinds dat ik kinderen heb zijn op 1 hand te tellen in een jaar. Wat ik dus zelf nu doe is heel af en toe een halve dag vrij nemen van mn werk. Op het kdv is het verplicht om hele dagen af te nemen dus ze mogen pas vanaf 16:00 gehaald worden. Dan heb ik toch de mogelijkheid om ff rustig rond te kijken.
Ons KDV is tussen kerst en oud & nieuw dicht. Dat zijn dit jaar dus 5 dagen! Gelukkig werkt mijn man in het onderwijs en heeft hij toevallig ook tussen kerst en oud & nieuw verplicht vrij Overigens, sinds wanneer is de 24e zo hot? Ik kan me helemaal niet herinneren dat wij toen echt al aan kerstviering deden? Alleen de 25e en 26e. Wat betreft 31 december kan ik me alleen voorstellen dat je eerder sluit, maar niet de hele dag. Waarom het KDV van mijn zoontjes al die dagen dicht is, is mij trouwens een raadsel.
Ik snap dit dus niet. Waarom is het zo belangrijk om op 31 december bij je kind te zijn? Tov alle andere dagen in het jaar? Wat is er zo bijzonder aan 31 december?
Ik heb trouwens wel eens gewinkeld hoor terwijl mijn zoontje op het KDV zat. Waarom niet? Winkelen met mijn zoontje er bij gaat inderdaad niet, dan heb ik continu een zeurend/jengelend kind om me heen. Begrijpelijk, ik vond het vroeger ook niets aan om met mijn moeder mee te hobbelen. Behalve als we kleren voor mij gingen kopen Dus wat is het verschil tussen je kind "droppen" bij je ouders om te winkelen of je kind "droppen" op het KDV? Mijn zoontje vindt beide even leuk. Nu ben ik nog niet in die positie dat ik daarvoor vrij moet nemen. Ik studeer, dus ik ga dan bijv. tussen de middag even de stad in. Weet niet of ik er ook vrije dagen voor zou gebruiken, maar goed, principe is hetzelfde vind ik.
Hier zijn ze ook dicht tussen kerst en oud & nieuw. Vorig jaar hadden veel ouders geklaagd en toen is er een enquête geweest. Als ze die dagen wel open zouden gaan, zou heel 't jaar het uurtarief iets omhoog gaan en toen bleek dat de meeste ouders toch liever hadden dat ze dicht gingen . Gelukkig werk ik vanuit huis (en heel flexibel), dus voor ons maakt het niet zoveel uit, maar ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is dat je min of meer verplicht wordt die dagen te snipperen (als je zelf wel moet werken).
Het is voor mij toch een soort van feestdag en het zou fijn zijn dat ik overdag rustig bij mn kindje thuis was, en wat dingetjes voor kan bereiden voor de avond die komen gaat. Thuis slaapt ze overdag toch beter dan op het kdv en dan is ze s avonds lekker uitgerust. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. haha, dat is ook wel weer wat. Bij ons was er een ouder die ook 2 kindjes heeft en zei dat ze de kindjes 1 dag in die week thuis zou houden en dat wij mochten zeggen welke dag. Als er dus voor hen 1 leidster moest zijn, dus nummer 13 en 14 op een verticale groep dan bleven ze die dag thuis. Want als je kindjes nummer 10 en 11 zijn, maakt het natuurlijk niet uit. nee lieverd, dan lees je niet goed. Ik heb het niet over de ouders die werken, en als je op jouw kdv vragen of je eerder van je werk wil komen dan vind ik dat echt schandalig. Al vind ik 5 uur een mooie sluitingstijd. Het gaat puur om de kindjes die komen waarvan de ouders gewoon thuis zijn. Jij zit in het zelfde schuitje als ik.
het kdv waar ik werk is de week na kerst en voor oud en nieuw gesloten en de 24 om 13.00 dicht. Mijn dochtertje gaat altijd met mij mee maar wij betalen voor 51 weken dus netjes verekend. De bso van mijn zoontje is echter wel gewoon open die week en eigenlijk geen idee hoe laat ze de 24 sluiten maar ik ben altijd vrij op vrijdag ( is een andere kinderopvang keten ) Dit jaar is er aan het personeel gevraagd op ze zouden willen werken die week, maar er was te weinig animo. Volgend jaar schijnen ze van de 3 lokaties 1 te maken en kan je als ouder je kind brengen tegen EXTRA betaling en je hebt niet eens garantie op je eigen pedagogisch medewerker, dus met beetje pech heb je een vreemd loklaal met vreemde pedagosch medewerkers. En voor het persoon geld dat ze dan willen verplichten om te werken als je vrije uren te kort komt........... Heb wel gehoord dat het een hoop werk gaat geven oa alle conrtachten moeten aangepast worden en hoop eigenlijk dat het gewoon blijft zoals het is....
Nog even een opmerking van een leidster Ik zie dat er verschillende meningen zijn over je kindje brengen terwijl je zelf thuis bent... Ikzelf heb er geen moeite mee als ouders hun kind komen brengen om bijvoorbeeld boodschappen o.i.d. te doen, maar waar ik wél kwaad om kan worden is dat er dan nog ouders zijn die het presteren te laat te komen:x Vorig jaar sloten wij op 5 december om 16.00 en toen heb ik tot 18.30 op mn werk gezeten, omdat er een kindje niet was opgehaald (ouders waren "vergeten" dat we om 16.00 dicht gingen)...terwijl ouders vrij waren...grrr....daar kan ik wel behoorlijk pissig van worden...
Hebben jullie dan wel gebeld ofzo??? Wat rottig zeg! Hier vorig jaar ook hoor. Om 17.15 was er een kindje nog niet opgehaald, toen heb ik gebeld en ook gezegd dat hij een kwartier had om hier te zijn (of iemand anders), ik was echt niet zolang gebleven. Dan had ik het protocol gevolgd wanneer een kindje niet opgehaald wordt: mee naar huis nemen of op het politiebureau afzetten.
We hadden wel gebeld, maar er nam niemand op, ook zo handig En op het politiebureau afzetten?!? Die is nieuw voor mij! Bij ons staat in het protocol het kind eventueel mee naar huis nemen, maar aangezien ik toen nog geen kleintje had en mn collega ook niet, kon ik het kind niet veel bieden bij mij thuis... En weet je wat dan nog het ergste is? Dat die ouders binnenkwamen met 300 plastic tasjes en met de woorden: "sorry hoor, was een beetje uitgelopen...maar hoe is het gegaan?" Dat ze het dan nog in hun hoofd halen om een uitgebreide evaluatie van de dag te vragen!!! Btw. vond ik het voor het kind zieliger dan voor mezelf, gelukkig heeft ie zich goed vermaakt, maar mn hart breekt als ik zo'n ukkie alleen in de groep heb wetende dat zijn papa en mama lekker aan het shoppen zijn
Ik vind dat eerder dicht bij weinig kinderen of pushen tot "niet brengen, want dan kan iemand vrij nemen" erg raar. Let wel: als het betaalde uren zijn natuurlijk. Zijn het geen betaalde uren dat is dicht gewon dicht tenzij er en mogelijkheid is tot extra bijkopen. Dat op het gemoed van ouders spelen vind ik echt niet kunnen, dan moeten ze maar meer personeel regelen als ze anders geen vrij kunnen nemen. Betalen betekent ook gewoon leveren. Als jij als enige gast een week in een , noem maar wat- landal- bungalow, zit op een park, vragen ze toch ook niet de hele week of je misschien ook zaterdagavond weg kunt, omdat je zelf ook een huis hebt waar je kunt slapen en de receptioniste er anders alleen voor jou zit en zij op zondag ook wel eens naar haar oma wil en dat dat niet eerlijk is?!
o wat erg!!!! ja dat van het politiebureau is natuurlijk ook niet iets dat vaak gebeurt he??? Maar op mn vorige werk waren er een aantal kindjes in een niet zo stabiele gezinssituatie. Je kan moeilijk met zo'n kind op je werk blijven, en als je zelf geen kinderen hebt, dan heb je zo'n kindje thuis ook niks te bieden. Uiteraard probeer je eerst familie, maar vaak is die er niet en dan moet je uiteindelijk wat. Het is in de 5 jaar dat ik er werkte gelukkig niet voorgekomen, maar in het verleden wel. Wat is jullie protocol als een kindje niet opgehaald wordt en je kunt het thuis niet opvangen??? Moet je dan op het kdv blijven?
@Tulip: Ja, dan moeten we gewoon blijven... Kijk, als het écht te lang duurt en we krijgen niemand te pakken, gaan we politie bellen, want er kan natuurlijk ook wat gebeurd zijn, maar dit heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt... Ik heb ook 1x gehad dat we een alleenstaande moeder hadden die in slaap was gevallen voor de tv..gevolg...i.p.v. 18.00 uur kwam moeder pas 19.00... Het maakt me totaal niet uit dat ouders hun kinderen komen brengen op hun vrije dagen, maar waar ik wel een hekel aan heb is als ouders te laat komen...
Ik denk dat de 24e dit jaar zo hot is omdat de kerstdagen precies in het weekend vallen. Er zijn volgens mij veel bedrijven die daarom de 24 vrij geven of hun werknemers eerder naar huis laten gaan, soort compensatie ofzo .
Tulip had ook al geantwoord, maar de 24e en 31e is de kans wat groter dat je vrij kunt zijn, omdat er aardig wat mensen die dagen niet hoeven te werken. Maar als al die mensen hun kinderen gewoon brengen, kunnen er op het kdv geen leidsters vrij nemen.
Op maandag zitten ze geloof ik met 15 kinderen en 3 leidsters, zoiets. In ieder geval 1 groep met 2 leidsters en 1 subgroep met 1 leidster. Dus als Eva en Lisa en nog 1 of 2 kindjes niet komen, kan er al 1 leidster vrij nemen . Ik ga het vrijdag gewoon even vragen.