kdv dicht op 24 en 31 december?!?!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door muis26, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    Beetje vreemd vind ik.

    Als ik nou niet zou werken en mijn kinderen 1 of 2 dagen naar een KDV breng omdat ik dan tijd voor mezelf zou willen is dat dan niet mogelijk?

    Mensen betalen gewoon een dienst. En wat die mensen nadat ze hun kinderen hebben gebracht gaan doen gaat het KDV niks aan.

    Dat leidsters niet genoeg vrij kunnen zijn is een probleem in de planning, roosters of bezetting.

    Ik vind het ook raar dat een KDV dicht gaat. Het zijn gewoon werkdagen voor de meeste mensen.
    Het doel van een KDV is juist dat er opvang is voor mensen ( al dan niet in loondienst) met kinderen op werktijden. Ik snap de logica echt niet om dicht te gaan.

    Een Ziekenhuis doet dat niet, een woonvorm niet, et cetera. Eigenlijk alleen scholen. Maar dat is om kinderen vrije tijd te geven en niet om de meesters en juffen extra vrij te geven.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had het hier op het kdv nagevraagd en het maakte ze niet uit of ik de kinderen zou brengen of niet, het is allang geregeld wie er vrij wil hebben en dat kan gewoon, als er dan 'teveel' kinderen komen wordt er gewoon een invalster ingeschakeld.
     
  3. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

    Joey gaat 3 dagen naar KDV, ik heb volgende week heel de week vrij. Ik heb gevraagd of het een probleem was, dit was niet het geval. Wel heb ik aangeboden te helpen bij de extra activiteiten; Ouderborrel, Kerstdiner, schoonmaken en opruimen etc. Wat waren die meiden blij zeg!
     
  4. tulip

    tulip Niet meer actief

    dan is dat ook goed geregeld. Bij ons dus niet, wij moesten wachten tot we wisten welke kindjes er kwamen en konden dan kijken wie er vrij mocht zijn. Dat wisten we dus ook pas net. Er mag bij ons geen inval voor komen. Wij moesten dus hopen dat er kindjes afvielen, anders hadden we geen vrij gekregen.

    bosi, nee zo bedoel ik dat niet. Er zijn genoeg mensen waarvan de kindjes ook door de week komen en de de mama dan vrij is op die dag. Het ging mij om ouders die bij ons binnenkomen en zeggen: zo heerlijk vrij op oudjaarsdag bv, dan denk ik wel eens, tja dat zou ik ook wel willen. Ik kan daar verder ook niks aan doen en zeg daar ook niks van, maar baal wel omdat ik zelf ook wel vrij wilde zijn. Ik heb vrij gevraagd, maar er vallen bij ons geen kindjes af, dus ik mag geen vrij. Bij ons willen ze geen invallers wegzetten omdat het niet leuk voor de kindjes is.
    Het is idd een probleem in het beleid, maar daar zijn wij als leidsters wel de dupe van. Ik snap dan gewoon niet op die feestdagen dat sommige ouders die het zelf heerlijk vinden om vrij te zijn, dan niet begrijpen dat wij dat ook wel willen.

    Hetzelfde geldt voor niet afmelden, vorig jaar stonden er de maandag na kerst 16 kids op de lijst, wij met zn drieen aanwezig dus. Komen er in totaal maar 5 opdagen en konden er dus 2 weer naar huis. Ik vind het gewoon niet netjes, zeg dan van te voren dat je kindje niet komt.
     
  5. tulip

    tulip Niet meer actief

    dat kan ik mij voorstellen, hartstikke lief van je.
     
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Dus het is niet het probleem van de ouders. En zeggen ze dat dan, dat ze dat niet begrijpen?
    Kijk ik (ook ouder) ga ervan uit dat als je als leidster bij een kdv solliciteert dat die dagen geopend is, je weet dat je die dagen ook moet werken. Daar heb je dan toch ook voor gekozen?
    Kijk en dan is het fijn als er toch iemand vrij kan nemen, omdat er minder kindjes komen, maar dat moet niet het doel zijn toch?
    En ik vind dat je een 'verkeerd' beleid van je kdv niet bij de ouders neer moet leggen.

    Dat niet afmelden vind ik een ander verhaal, dat is inderdaad niet netjes.
     
  7. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    hallo,

    ik werk zelf ook op een kdv en wij sluiten inderdaad ook de 24e om 17 uur en zijn dan grotendeels gesloten tot 1 januari.
    Dit is in de prijs doorberekend. Wel hebben we 1 vestiging open voor ouders die écht opvang nodig hebben, maar dit wordt wel apart doorberekend. Vaak als ouders dat horen kunnen ze hun kind ineens wel thuis houden of familie inschakelen als oppas.
    Op de ouders na die dus écht moeten werken (dat zijn er meestal weinig) die brengen hun kleintje dus wel. Personeel mag zich inschrijven om te werken en als niemand wil zijn de invallers vaak de sjaak. Die hebben nu eenmaal vaak een contract waarbij ze uren moéten maken.

    En tuurlijk heb je het recht om je kindje te brengen ook als je zelf vrij bent, wie wil er nou rond de kerst niet rustig zonder kind inkopen doen, maar ik zie best vaak dat ouders die vrij zijn hun kind direct om 7.30 uur brengen (openingstijd) om dan te zeggen: "Hij was vroeg wakker hoor, ik heb hem meteen gebracht, ga ik zelf nog even mn bed in" om vervolgens het kind een minuut voor (Of het liefst na) sluitingstijd te halen en te verzuchten dat het zoooo lekker is om even een dagje zonder kind te winkelen! Tja ik heb toch meer respect voor de ouder die zijn kind op een vrije dag van 9-4 brengt...kan de leidster misschien ook op tijd thuis zijn kerstavond ;)
     
  8. tulip

    tulip Niet meer actief

    nee, dat bedoel ik ook niet. Ik denk dat ik het beter niet meer uit kan leggen. Het is nooit het doel om vrij te zijn, maar het maakt dan toch niks uit waar je werkt??? Voor alle andere mensen in andere sectoren is het toch ook niet het doel om vrij te zijn. Maar het is gewoon lekker op die dagen. Net zoals wij dat lekker vinden. Dat is het enige. Elke ouder die op zulke dagen vrij is en zn kindje brengt snapt toch dat wij ook lekker thuis willen zijn. En zo'n verkeerd beleid is het misschien niet, want je moet die ouders eens horen als er 3 invalkrachten staan, dat is ook niet leuk.
    Maar goed het zal wel mijn probleem zijn, jammer dan.
     
  9. tulip

    tulip Niet meer actief

    precies, dat bedoel ik.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gek eigenlijk dat het zo anders geregeld is terwijl het zo dicht bij elkaar zit en van dezelfde organisatie is ;).

    Hier dus af en toe wel invallers, wij en de kindjes vinden dat helemaal niet erg, ze zijn altijd erg aardig en ook goed op de hoogte!

    En ik snap je standpunt helemaal hoor, jammer dat je geen vrij kan krijgen...
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    Ik heb de 24e gelukkig wel.:D
    als er op een gewone dag iemand vrij wil kan dat gewoon hoor, dan hebben wij ook inval. Maar op deze onrustige dagen doen ze het liever niet. Alleen de 2 vaste invalkrachten op lokatie, maar die zijn net zo bekend als de leidsters.
     
  12. Theepot

    Theepot Fanatiek lid

    21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Nogmaals, jullie kiezen ervoor om op een kdv te werken met de openingstijden die ervoor staan. Te laat komen ophalen vind ik ook niet kunnen maar verder hebben jullie er toch werkelijk niks mee te maken wat ouders doen als het kindje bij jullie is.
    Voor mijn part gaan ze de hele dag in bed liggen, ik betaal van 7.30-18.30 en als ik mijn dochter later breng en eerder ophaal krijg ik daar toch ook niks aan geld voor terug?
    Kortom het is een betaalde dienst, jullie leveren geen vrijwilligerswerk maar krijgen iedere maand gewoon je salaris gestort.

    Ik heb zelf tijden op een reisbureau gewerkt en wij waren 7 dagen per week open, daar kies ik voor en zal ook nooit zeuren dat ik weer een zondag tot laat aan het werk was omdat er een klant vlak voor tijd binnen kwam die toch een ingewikkeldere reis wilde boeken dan dat ze zelf dachten en hierdoor makkelijk een uur aan het overwerken was. Nee die mensen betalen voor de reis die ze boeken en daar werd uiteindelijk mijn salaris van betaald. Ik kan hard gaan klagen maar zonder klanten geen werk.

    Nu ik zelf wat regelmatiger werk wilde en aan vaste dagen en tijden gebonden ben vanwege mijn dochter ben ik op zoek gegaan naar werk wat daarbij aansluit. Kan niet van het werk en klanten verwachten dat ze zich maar aan mij aanpassen.
     
  13. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #133 luckybird, 19 dec 2010
    Laatst bewerkt: 19 dec 2010
    De kinderopvang sector verdient toch geld door het opvangen van kinderen? er wordt nu net gedaan aslof het een enorme gunst is dat je je kindje mag brengen en je je moet verantwoorden waarom je gaat winkelen? BELACHELIJK! (btw ik zou het zelf niet doen, ik haat winkelen op die dagen)
    Het is toch logisch dat je de uren moet werekn die je moet werken en waarvoor je betaald wordt? Ik snap dat het vervelend is dat je niet altijd vrijkan zijn met dit soort dagen, maar ja, dat kan een verpleegster ook niet en de slager ook niet.Ik denk dat je beter kunt klagen bij de leiding die dat "geen extra krachten inhuren" beleid voert dan bij de ouders die gewoon betalen voor de opvanguren. Vraag je leiding jullie beter te betalen op dit soort dagen, waarom niet? Of de toko te sluiten, kan ook. Maar als het gewoon open is en er voor betaalt wordt vind ik het wel heel gemakkelijk om boos naar de klanten te kijken. De mensen die hun kindje niet brengen mogen wel lekker doorbetalen voor de uren die ze niet komen!

    Ergens snap ik de frustratie wel hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat je die frustratie beter kunt uiten bij de leiding dan bij de klanten. De leiding maakt de regels, dus oook die over dit soort dagen en het vrijneem beleid.
     
  14. tulip

    tulip Niet meer actief

    advocaten, makelaars en andere kantoormensen worden ook betaalt, zij gooien om 16 uur hun deuren dicht. Wees blij dat het kdv uberhaupt open is, je wil niet weten hoeveel kdv's gewoon 2 weken sluiten. Een beetje dankbaarheid voor het feit dat er ook gewoon open zijn kan ook geen kwaad. Verder kan ik beter op mijn handen zitten denk;)
     
  15. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zie het al voor me, ik ren twee uur eerder weg op mijn werk op de spoedeisende hulp, omdat het anders zo jammer is voor de leidsters van het kdv... ben benieuwd naar de reactie van de patienten en collega's. Die hebben vast wel heel veel begrip;)
     
  16. tulip

    tulip Niet meer actief

    als ze dicht waren had je helemaal niet kunnen werken.
     
  17. tulip

    tulip Niet meer actief

    bovendien moet je eerst beter leren lezen, ik heb als allereerste gezegd: mensen die moeten werken moeten zich niet aangesproken voelen, want daar gaat dit niet over.
     
  18. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #138 luckybird, 19 dec 2010
    Laatst bewerkt: 19 dec 2010

    er zijn hier meerdere posts, wie zegt dat ik precies moet reageren op wat jij post? Ik bepaal graag zelf wat ik post ok? Dat jij je aangesproken voelt is wat anders.

    "moet je eerst beter leren lezen"; lekker denigrerend toontje btw...
     
  19. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    tja het blijft gewoon een beetje dubbel allemaal.
    wij als winkel gaan inderdaad waarschijnlijk ook om 5 uur dicht
    tja en als dan een klant om 1 over 5 voor de deur staat mag ie er ook niet meer in.
    maar snap ook wel dat als het kdv niet sluit op deze dagen je ook gewoon mag verwachtten dat ze gewoon open zijn.
    tuurlijk bij ons staat ook op de deur 5 uur sluiten we.
    ik hoop voor de leidsters dat iedereen op tijd komt met ophalen.
    succes allemaal
     
  20. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    vraag me dan ook echt af als je allebei als ouder al een uur eerder dicht gaan 5 uur dus
    hoe moet ik dan om 5 uur bij kdv zijn
    en nee heb helaas geen familie in de buurt.
    en werk echt in een winkel met allemaal moeders met dit probleem.
     

Deel Deze Pagina