KDV doet moeilijk over BV op verzoek

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Hellen1971, 2 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Moet even mijn ei kwijt hoor....Heb wéér gelazer op het KDV (zie het topic http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/185182-grrr-kritiek-op-hoeveelheid-bv-door-kdv.html )over de borstvoeding en ik ben er echt even niet goed van. Roos is nu aan het schuiven met haar voedingstijden (ter info: ik geef BV op verzoek). Dus toen ze vanochtend pas om half 11 voor een flesje kwam, heb ik ze pas om half 2 live gevoed ( en da's nog vroeg) en toen kwam ze om 17.00 uur weer voor een flesje. Niets mis mee, zou je zeggen. Totdat ik haar babybriefje van vandaag las. Daar staat, I quote:

"Maar eerlijkgezegd is flessen tussen 5 en 6 nogal moeilijk voor ons. Het is dan een drukke tijd voor ons met heel veel ouders die binnen komen en vragen hebben. Dus als het ff kan liever niet in die tijd flessen graag! "

Nu snap ik dat het best druk is en niet zo prettig, maar ik kan toch moeilijk tegen Roos zeggen dat ze dan geen honger mag hebben? Ik moet noodgedwongen en tot mijn eigen verdriet mijn kind daar brengen en 9 uur op een dag werken ( van half 8 tot 5) dus ik KAN haar niet eerder halen. Als dat wel kon, deed ik dat nl. met alle liefde! En nu weer zo'n miep die zei dat het met flesvoeding allemaal veel makkelijker is voor ze. Ik had ze dolgraag even een flesje bij d'r binnen geduwd, je weet wel: daar waar de zon niet schijnt! En nu ze bijna 5 maanden is en al die tijd op verzoek is gevoed, ga ik mijn kind niet ineens een schema opdringen. Dat zou lekker zijn: eten wanneer je moet en niet wanneer je trek hebt. Straks krijg ik nog een kind met overgewicht.

Maar goed...wind ik me nu teveel op? Houd ik met mijn lastige borstvoedingsfanatisme te weinig rekening met die leidsters daar? Ik heb het alleen en full-time werkend, met een ton aan schuldgevoel omdat Roos zo vaak weg moet worden gebracht, met een amper op peil blijvende melkproductie al zwaar genoeg. Ik kan dat gezeur van de leidsters van het KDV missen als kiespijn!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Jeetje, wat een belachelijk kdv. Op deze leeftijd kun je ook met fv toch nog helemaal niet verwachten dat ze niet tussen 5 en 6 uur komen? Vind het echt niet normaal hoor.

3. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoi hellen,

ik werk zelf op het kdv en snap hun idee wel van dat het onhandig is om een fles te geven tussen 5 en 6, bij ons sta je dan in je 1tje en dat is niet altijd even handig als andere ouders ook hun kindje komen ophalen en aandacht willen, maar...

Ik vind het Nergens op slaan hoe ze dat aan jou vertellen en op wat voor manier, en precies wat je zegt het is echt waar, kinderdagverblijven zijn gewoon veel meer flesvoeding kindjes gewend, waarbij het verschuiven van een ritmetje misschien best kan,

heel veel leidsters vinden borstvoeding volges mij moeilijk(vooral misschien meiden die zelf geen kinderen hebben?), en zeker als het op verzoek is, wat natuurlijk niet zo hoort te zijn(dat ze het moeilijk vinden he)

Maar voor dat onze kleine er was, zou ik borstvoeding op verzoek misschien ook moeilijker dan flesvoeding vinden om te geven, omdat het niet je eigen kindje is, en omdat je misschien de verschillende huiltjes niet goed kent ( k weet niet hoelang ze al gaat?) dus dan kan het twijfelen zijn van goh honger, of slapen of iets anders? en borstvoeding eenmaal opgewarmd, kan je dat niet nog een keer doen natuurlijk.

Maar even terug op je vraag, ik vind niet dat jij je er teveel over opwind, ik vind het heel logisch, en ook heel logisch dat je jou meisje niet ineens een ritme gaat opdringen, terwijl ze dit anders nooit heeft en niet gewend is.

ik denk dat je even een gesprek met hun aan moet gaan over hoe of wat, en dat hun dus ook zo dn snappen dat als je borstvoeding geeft, dit niet altijd op de zelfde tijd is, en dat jou meisje dan dus ook altijd op verschillende tijden drinkt, en dat het hun taak is, omdat maar in hun rooster te passen.

ik bedoel jij betaalt hun om voor jou kindje te zorgen, dus dat moeten ze dan ook gewoon doen!

maar ik zou dus een gesprek aan gaan en hun dus vertellen hoe het in zn werk gaat, en dat jij het dus ook niet te zeggen hebt wneer je meisje drinkt.

heel veel suc6!

4. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    tja.. snap dat je het op verzoek wilt geven maar snap ookwel weer dat het tussen 5 en 6 druk is .. werk zelf op een KDV en alle ouders komen dan hun kinderen halen ..
    maar snap ik nou dat je het zelf geeft .. ? en moeten de leidsters t geven ..
    vind het wel raar dat ze zeggen dat je dan niet kunt flessen ? want dan merk ik op dat je het dan zelf geeft ? of??? snap m niet helemaal ..

maar de leisters zeuren niet hoor .. en ben maar blij dat je ze hebt ;) ! ze doen er vast alles aan om je tegemoed te komen maar het is nou eenmaal echt druk op die tijden..

maar goed.. wacht ff je antwoord af of je t zelf geeft ? want je werktijd zegt van niet maar je verhaal lijkt van wel ..

en snap natuurlijk wel dat je niet kan zeggen 'ohke je hebt honger honger maar uit .. ' maar als ze standaard rond die tijd honger heeft zouden ze misschien om half 5 een beetje kunnen geven zodat ze het volhoud tot je haar hebt gehaald en je haar dan nog bij kunt geven zoveel dat ze tevreden is ....

x

5. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Ik werk ook op een kinderdagverblijf en bij ons is ook hebben we ook de "De regel" dat we na 17.00 geen flessen meer geven. Wel proberen we natuurlijk om met de ouders tot een oplossing te komen.
    Meestal geven we dan nog een laatste fles rond half 5 zodat ze het redden tot papa of mama er is.
    Dit werkt bij ons goed en ouders hebben hier ook begrip voor. MIschien kan je samen met de leidster tot een oplossing komen.
    Voeden op verzoek is moeilijk op een kinderdagverblijf omdat je 9 kinderen op de groep heb en niet zoals thuis 1, maar vind wel dat ze zich hier zoveel mogelijk aan moeten houden.

6. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Nou Hellen, ik geef flesvoeding maar dat gaat ook op verzoek, dus dat verschil zie ik gewoon echt niet. Ik vind het dus gezeik van het kdv, sorry dat ik het zo zeg. Het is hun werk en dan zorgen ze verdorie maar voor extra mensen rond het spitsuur, kom nou. Als je iets raars zou vragen of als het om bijvoorbeeld een fruit- of groentehap ging à la, maar melk is haar eerste behoefte en je betaalt genoeg voor je kdv.

Bij mijn kdv geven ze gewoon fles als de kleine honger heeft, ook op spitsuur. Je kan die kleine toch geen honger laten lijden? Ik snap niet wat er moeilijker is aan bv via de fles of kv via de fles, of ben ik nou zo simpel?

7. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    nou jaa zeg :$ gezeik ... extra mensen .. weet niet wat voor werk jij doet ?! maar zo makkelijk is dat niet
    bij ons is het 1 op 5 maar om 5 uur gaat er gewoon iemand naar huis .. klaar .. extramensen .. lekker makkelijk gezegt..
    en je kunt gewoon afsrpaken maken voor t voeden.. ff net wat eerder voordat de 1e leidster weggaat bijv..

je denkt er wel heel makkelijk over..8)

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik vind dat het KDV het op moet lossen. dan maar een leidster minder die met de ouders praat.

Ik vind het helemaal niet raar dat je je kwaad maakt.

Ze krijgen genoeg betaald dus moeten ze ook doen wat er op dat moment van ze verwacht wordt.

En is het tussen 17.00 en 18.00 druk dan is dat hun probleem dat ze zelf moeten oplossen. Als de ouders komen kunnen die toch gewoon hun kindje ophalen en gaan?

Ik zou me ook opwinden.

9. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    Sorry maar vind jou reactie echt nergens op slaan. Op een kdv proberen ze het beste te doen voor je kindje, maar ze kunnen geen extra mensen eropzetten omdat er 1 kindje zijn voeding moet krijgen.
    Je kiest er overgens zelf voor om je kind naar een kdv te doen en dan is het ook een beetje geven en nemen.
    Ze kunnen rekening houden met je wensen, maar het is bijna niet mogelijk om na 5e een fles te geven. Kinderen met die leeftijd zijn erg ondernemend en ik denk dat jezelf het ook niet leuk zal vinden als jouw kindjes straks van tafel afvalt omdat een leidster en ander kindje de fles MOET geven.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik zie gewoon hoe het op mijn kdv gaat, en daar hebben ze een soort van vliegende keep tussen de groepen. Dat heeft verder echt helemaal niks met mijn werk te maken (als je het dan over tijdsdruk en capaciteitstekort wil hebben...?) Bovendien geef ik kritiek op de organisatie en niet op de leidsters.

Anyway, je hoeft als ouders toch niet alles te pikken omdat je maar blij moet zijn dat je überhaupt opvang hebt? Er wordt ook voor betaald namelijk hoor. Ik vind dit echt één van de basiszaken en ik ben zelf verder echt helemaal geen moeilijke moeder ofzo maar hier heb ik wel mijn mening over.

11. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    er werkt iemand van 7.30 tot 17.00 en iemand van 8.30 tot 18.00 ...

kan wel merken dat jullie wel praten maar er niet precies iets vanaf weten ..

het is niet zo makkelijk als jullie denken..

kijk daar kan ik al pedagogisch medewekster weer aan irriteren .. ouders menen dat wij maar overal rekening mee moeten houden..

ik ben het met TS eens dat het raar is hoe ze het zeggen.. maar er zijn ook andere manieren te bedenken..

12. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    ik ben het helemaal met lydia eens

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben het helemaal met Bosi eens :D

14. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Volgens mij zeggen ze helemaal niet dat het niet kan, maar dat ze het liever niet hebben. Dus ik denk dat er eigenlijk bedoeld wordt dat als het mogelijk zou zijn om ietsjes te schuiven met de voedingstijden dat dat dan heel fijn zou zijn. Dus als je dochter dan onverhoopt toch tussen 5 en 6 zou komen dat ze haar dan niet laten verhongeren, maar dat het voor iedereen fijner is als deze fles naar bijvoorbeeld half 5 verschoven kan worden.
    Ik zou me er dus niet te druk over maken, je krijgt echt geen kind met overgewicht als je een beetje flexibel met de voedingstijden omgaat. Voeden op verzoek kan soms ook inhouden dat er gevoed wordt op jouw verzoek (of in dit geval dan op verzoek van de leidsters van het kdv) Als ik jou was zou ik er eens over praten en aangeven dat je het fijn zou vinden dat ze zich zoveel mogelijk aan het ritme van je kindje houden en als er ooit afwijkingen moeten zijn dat deze dan zo klein mogelijk moeten zijn. Dus half 5 ipv 5 uur ofzo.
    Ik kan me voorstellen dat de opmerking, "flesvoeding is ook veel makkelijker voor ons" nogal verkeerd valt, maar daar moet je gewoon niet naar luisteren.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Misschien wel

Maar in de zakenwereld kun je ook niet je rug keren als er een probleem is.

Dit probleem kan niet alleen naar het kind en ouders worden teruggespeeld.

Verandering in beleid en eventueel mentaliteit lijkt me meer op zijn plaats.

De leidsters kunnen dit niet doen maar hun managers wel.

Lekker makkelijk om te zeggen dat het niet gaat. Zo werkt dat natuurlijk niet.

De klant is koning en keizer en zo zal ook het management van een KDV met de ouders om moeten gaan.

16. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    dan heb je er dus duidelijk geen verstand van ;)
    maar goed...
    je wilt niet weten hoe wij ons soms aanpassen , en rennen en weet ik t allemaal om het ouders naar de zin te maken ..
    en ik ben zo vaak later naar huis omdat ik nog graag even wil helpen/blijven omdat de leidster t niet alleen aankan ..

dus ja...

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Misschien hebben leidsters er ook gewoon niet genoeg verstand van.

18. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    ze zeggen niet dat het niet gaat Bosi ... liever niet ...

19. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    en waaruit maak jij dat op :$ ?????

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Uit het feit dat het hier gaat om beleid.

Ik heb de opleiding ook gedaan en weet dat dit niet wordt behandeld. Ieder zo zijn ding.

Deel Deze Pagina