jonge leidster wil baby van 2 1/2 maand fruithapje geven??

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door juenco, 25 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai!

Ik ben net klaar met janken...ik ben vandaag voor het eerst naar het KDV geweest om te wennen, maar wennen is niet gelukt :(

Ik wil jullie om raad vragen betreft:

-jonge leidster van 18 stelde min of meer voor om mijn meisje (2 1/2 maand) een fruithapje te geven: zal ik dit terugkoppelen aan de coördinator? Sowieso was deze meid echt heel sullig.

-hoeslakentje van het wiegje en het dekentje zelf waren vies (bruine vlekken en haren). Er ging wel een hydrofiele luier overheen, maar toch...is dit normaal?

-De leidsters zijn in de korte tijd dat ik er was 2 maal minimaal een paar minuten van de groep geweest. De deur naar de slaapkamer stond open en mijn dochter lag daar te slapen in een laaghangende wieg. Een ander kind (1 1/2 jaar) wilde de slaapkamer in lopen, maar toen kwam de leidster toch weer op de groep en zag het.

Het is echt wel een goed KDV, maar hier ben ik toch wel een beetje van geschrokken...

Terecht?

GRoetjes een onzekere, zich schuldig voelende moeder ;)

2. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik zou daar ECHT niet blij mee zijn; naar mijn idee: te weinig kennis, niet hygiënisch en gewoonweg gevaarlijk. Een groep mag echt NOOIT alleen gelaten worden, daar zijn geen excuses voor.
    Als ik dit zo zou meemaken zou ik idd gaan huilen en heel snel een andere vorm van opvang zoeken.
    Hoe weet je dat t een goed kdv is? Deze dingen zijn wel echt ernstig.

3. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    Op zich niets mis mee als die leidster van 18 jaar jouw meisje een fruithapje wilt geven. Misschien is ze daar wel heel erg handig in!? Maar snap je wel hoor, zou zelf ook even denken...huh???

Maar de kids alleen laten .....NEEEE dat kan echt niet! Ze worden betaald om BIJ de kids te blijven....was er iets gebeurd/iets incidenteels waardoor ze even weg moesten? Wel raar hoor. Zou een gesprek aanvragen als ik jou was en vertellen waar je mee zit en wat je gezien hebt. Dan voel je je daarna misschien beter of denk je, ik zoek een ander kdv!
    SUCCES!!!

Groetjes Claudia

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik denk dat het punt van TS is, dat haar dochter nog te jong is voor vast voedsel. Ze is pas krap 2,5 maand oud aan haar banner te zien.

5. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ja inderdaad, 2 1/2 maand is echt te jong :$ Ze was bovendien zo sullig, ik zal niet in detail treden, maar aan haar zorgen wil ik mijn kind niet overlaten...

Veel buren van ons brengen hun kinderen daar ook heen en het bevalt hen erg goed. Eén buurman van mij is erg kritisch en zijn dochter gaat daar ook naartoe, dus het zal wel goed zijn dachten we. Het is ook wel een erkende KDV, maar toch....

6. misa

misa Niet meer actief

Oei, jeetje! Dat is niet zo slim! Heeft ze wel een opleiding gedaan? Ze is wel maar 18...! (niet dat dat erg is, maar wel in combi met de sulligheid..)

Ik zou zeker even een gesprek voeren met de leidinggevende en dit melden.
    Als het echt niet goed voelt, is het misschien beter om een andere groep of kdv te zoeken. Jij moet een goed gevoel hebben, ondanks wat je buren/ kennissen er van vinden..!
    Succes!

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Rare zaken op het kdv! Een kind van 2,5 mnd fruit willen geven? Was ze een stagaire ofzo? Hoewel die ook beter moeten weten? Dat van het bedje vind ik smerig. Ik ben gastouder en elk kindje heeft eigen beddengoed. Vind ik wel zo fris, bij spuugdoekjes kan ik me nog indenken dat er bruine vlekken opzitten, maar bij beddengoed en dan ook nog haren.

Lijkt me niet de bedoeling dat andere kinderen binnen kunnen komen in de slaapkamers. Dreumessen en peuters zijn meestal erg lief en bedoelen het meestal goed, maar kunnen toch erg gevaarlijk zijn voor een ander kindje.

Ik zou erover praten en als dat jou niet genoeg vertrouwen geeft toch iets anders zoeken.

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Oei,kan me voorstellen dat je van slag was zeg, jeetje. Ik zou hier zeker contact met de leidinggevende over opnemen, en wel zsm! Dit zijn niet zomaar 'foutjes'. En dan merk jij deze dingen in een heel korte tijd al op. Wie weet wat er nog meer aan schort!
    Bel morgen direct!

9. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou een andere KDV zoeken als dat mogelijk is.
    Wat je vandaag hebt gezien zegt al genoeg vind ik en zelfs een leidinggevende had dit moeten zien aankomen want lijkt me dat ze weleens hun ronde doen en ze zal vast dat meisje van 18 eens gezien en gesproken hebben.
    2 en halve maand en fruithapje willen geven pfffff.
    Geen schoon beddegoed, weekend is nog niet eens om en het is (nog) vies?
    Je zou denken dat ze dit een aantal keer per week verschonen en vooral als er vlekken op het hoeslaken zit moet je dit gewoon meteen verschonen.
    En dan ook alles onbeheerd open laten?
    Nee hoor, ik zou maken dat ik mijn kindje weg haal daar.

10. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    vreemd!
    Allereerst, jij geeft aan wat en wanneer je kindje krijgt. Op die leeftijd is er geen plaats voor eigen inbreng van leidsters. Of ze nu 18 of 40 zijn. Mochten ze denken dat je kindje er evt aan toe is dan wordt dat eerst met ouders overlegt!

Ten tweede, ieder kind heeft eigen beddengoed. Dat was op t kdv waar ik gewerkt heb en op t kdv waar mn dochter heen ging. Er waren genoeg bedden en elk kind had een vast bedje (zodat ze niet steeds ergens anders lagen) en sowieso die dag was dat hun bed met schone was en savonds ging het eraf.

Ten derde, als jij geen goed gevoel hebt dan is het belangrijk dat je dat kenbaar maakt. je betaald voor goede zorg en dat je met een gerust hart kunt gaan werken. Je moet niet t idee hebben iedere 5 min te moeten gaan checken. En dat zou ik in jou geval hebben.
    Maakt dus niet uit dat alle buren wel blij zijn, jij nu niet dus aangeven.

Dan horen er toch altijd 2 leidsters te zijn. Kijk dat er 1tje ff 2 min weg is ofzo das geen probleem maar zoals jij t verteld vind ik het raar.

Maak t bespreekbaar, als je t niet kan of wil met de leidster zelf ga dan naar t hoofd. Tis voor je kindje

11. joenka63

joenka63 Fanatiek lid

11 nov 2006
    1.288
    0
    0
    leidster kdv
    Hey,

was het een vaste leidster vd groep??
    Kan natuurlijk een uitzendkracht of flexleidster zijn??
    Ook al moet dat zeker geen excuus zijn....

Heb je geen mentor toegewezen gekregen aan wie je dit kan melden? En zowiezo contact opnemen met de coordinator of dit de normale gang van zaken is.

Als leidster kun je wel dingen voorstellen mbt eten, maar dit moet natuurlijk wel logisch zijn! Beetje domme vraag dus van haar!

Bedden worden bij ons elke dag verschoond! Hoofdluiers mogen niet meer op het kdv bij ons! En aangezien je toch elke dag het bedje verschoond is dat ook niet meer nodig.

De groep alleen laten, gebeurd weleens! Meestal vraag je dan even aan een collega of zij een oogje in het zeil wil houden.. Ik moet ook weleens plassen of met een ouder bellen terwijl mijn collega pauze heeft of nog niet begonnen is....

Wat in ieder geval belangrijk is is dat je er zelf achter moet staan anders zie je alles negatief en zit je met een rotgevoel op je werk. Suc6 en sterkte!

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Die fruithap is inderdaad erg sullig. Dat kind heeft duidelijk niet zoveel kennis en ervaring. Die viezigheid vind ik lastig... Ik heb het natuurlijk niet gezien en die vlekken kunnen "gewassen vlekken" zijn zeg maar. Dus niet vies, puur niet meer er uit te krijgen. Dat de leidsters van de groep afgaan zou ik ook niet fijn vinden, maar ik weet dat het op de groep van mijn zoontje ook wel eens gebeurt. Dit op de momenten dat er 's ochtend en aan het einde van de middag er maar 1 leidster op de groep aanwezig is. Ook dan moeten er kinderen uit bed worden gehaald namelijk, al komt dat niet zo heel vaak voor en ze zijn hooguit 20 seconden weg. Daarbij zijn er 3 aan elkaar gekoppelde groepen die zijn verbonden met een schuifdeur (en die staan meestal open) waardoor andere groepen ook enigszins zicht er op hebben. Ik had daar dus niet zo'n moeite mee.

Al met al vind ik het wel redenen om je enigszins verontrust te voelen. Al moet ik zeggen dat ik tijdens de wendagen ook geen goed gevoel had overgehouden aan de groep. Zo zag ik bijvoorbeeld dat ze wel eens baby's even moeten laten huilen als ze net met een ander kindje bezig zijn. Of dat kinderen die in bed huilen er ook niet a la minute er uit worden gehaald. Of dat die ene leidster echt niet continu zo vrolijk is als ik dacht dat ze zou zijn (niet dat er verder wat aan de hand was). Pas later kon ik dat relativeren en kon ik beter begrijpen dat al die dingen echt niet zo'n drama zijn. Maar op zo'n dag vergrootte ik ieder klein dingetje. Ik had er spijt van dat ik de eerste dag aanwezig was tijdens zijn wenuurtjes.

13. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hmmz raar ik zou haar mijn kind niet toe vertrouwen een kind van 2 en halve maand geef je toch geen fruithapje :$ ik tenminste niet

en ook ik zou me kind niet op zo vieze gore lakentjes laten liggen bij niemand niet.

dan slaap het maar liever op me schoot van dat ik het in zo vies bedje leg

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou eerst eens vragen of ze zelfstandig werkt, of dat het een stage is, en ze een begeleidster heeft. Dan zou ik die erop aanspreken. In ieder geval moet je het even overleggen.

Dat wasgoed is wel naar. Hier hebben ze ook eigen beddengoed, maar daar zie je verder weinig van, omdat we niet op de slaapkamertjes komen. Dus ze zeggen het wel, maar of het wel zo is.. Ik ga ervanuit van wel..

En van de groep gebeurd hier ook wel. Mijn zoon zit in een groep van 0-4, en de kleinste moeten ook van/naar bed als de leidster eind van de dag alleen staan. De kamertje zijn aan de andere kant van de hal. Dus misschien 30 seconden alleen. Maar ik weet dat ze vaak op die momenten 2 groepen samenvoegen, om ze toch genoeg leidsters te hebben. Of ze roepen even de locatiemanager erbij om te helpen.

Ik zou gewoon eens het gesprek aangaan, misschien valt het allemaal wel mee. EN als je je er dan nog niet goed bij voelt, dan eens rondkijken naar een ander KDV..

15. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ik heb vandaag een gesprek gehad.

- de leidster is geen leidster en heeft geen verantwoordelijkheden (ze zei dat ze daar werkte :()
    - De lakentjes waren dan waarschijnlijk vergeten...tsja dan nog, dan doe je het toch even alsnog? (verschonen)
    - Ze mogen niet van de groep af en zéker niet een paar minuten.

De coördinator zou het aangeven en dat doe ik morgen ook.

Ik begin steeds meer te twijfelen...tijdens de intake was er een jongetje blauw aangelopen. De leidster zat aan tafel en was aan het schrijven. Iemand anders constateerde dit (zag het door het raam) en riep een andere leidster. Hmmmm bah....raar.

Misschien toch een gastouder, er is wel plaats nu hier in de buurt.

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat een jongetje blauw aanloopt en de desbetreffende leidster dit niet zag, kan overal gebeuren. Ook bij een gastouder. Sterker nog, een gastouder functioneert alleen dus er is niemand die in plaats van haar kan waarnemen.

Ik kan je niet de zekerheid geven dat je bij een gastouder een beter gevoel zult overhouden. Ook daar lees ik regelmatig negatieve verhalen over. Wat je zou kunnen doen is de gastouder ontmoeten bij wie je terecht zou kunnen. Misschien is het wel een topvrouw en heb je direct het gevoel 'ja, haar wil ik!'. En misschien niet, maar dan weet je dat in ieder geval. Niet geschoten is altijd mis toch?

17. misa

misa Niet meer actief

Goed dat je een gesprek hebt gehad. Wel een raar verhaal over die 18 jarig die zei dat ze er werkt, maar dat dus niet doet... Hadden ze daar een verklaring voor?

Die vieze bedje.. Tja vergeten kan, maar dan doe je dat zeker nog even voordat je een kindje in het vieze bed legt.

Ik zou het even aankijken. Maar je kent jezelf en je eigen gevoel het beste. Dus bij twijfel misschien toch wat anders zoeken.
    Succes! :)

18. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    zo zelf ff gaan kijken bij een ander kdv om te kijken of je dat beter bevalt.. het kan zijn dat dat meisje een assistent is op de groep..

19. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    poeh, dat zijn dan een paar flinke missers van het kdv, en ik zou mijn kindje daar niet gerust achterlaten, wetende wat jij weet.
    tuurlijk kan het even een momentopname zijn, maar hee: een kindje van 2,5 maand bijvoeden? is ze betoeterd!?! vanaf 6 maanden, niet 2. :x
    en vieze lakentjes vind ik gewoon ook ranzig. elementaire hygiëne mag je toch op z'n minst verwachten?
    en weglopen van de groep, allebei? slecht hoor. kan echt niet. een kindje wat ineens blauw aanloopt missen kan de beste gebeuren, en inderdaad: met een gastouder heb je daar theoretisch gezien meer kans op, want die is maar alleen (hoe gaat die dan naar de wc, bedenk ik me nu ineens...).

het punt is waarschijnlik dat je niet 1,2,3 een beter alternatief is, he? hier heb ik gemazzeld, want er was nergens plek, en het kdv waar we nu naar uitgeweken zijn (dorp verderop) is toevallig echt superfijn. maar keus had ik eigenlijk niet, want er was dus nergens anders plaats.

sterkte! ik zou nog een keer -onverwacht- gaan kijken, en kijken hoe het dan is.

20. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Als ik dit lees denk ik: ander kdv zoeken. Maar misschien ben ik wel een tuttebel wat dat betreft. Ik vind gewoon dat je je kind met een gerust hart achter moet kunnen laten. Vieze hoeslakens.. bah! Bij ons zijn ze altijd (legde haar toen ze jonger was altijd zelf op bed toen ik haar bracht) schoon. En kinderen alleen laten?? Onverantwoordelijk!

Voor nu zou ik het in ieder geval bespreken hoor!

Deel Deze Pagina