KDV duur: stoppen met werken? Minder uren gaan werken?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Florida13, 17 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    (schoonouders werken niet, maar willen niet voor vast oppassen, en mijn ouders werken allebei fulltime, dus ben op kdv aangewezen).

Ik werk 3 dagen per week er verdien er (vind ik) weinig mee: € 835,- per maand.
    Mijn dochter van 3 breng ik 2 dagen per week naar het KDV, daar betaal ik € 152,- per maand voor.
    In februari komt de 2e, en deze zal na mijn verlof ook naar het KDV 'moeten'. Mijn dochter wordt pas in oktober 4, dus van mei t/m oktober heb ik 2 kids op het kdv, waar ik straks dik over de 300 euro voor ga betalen.
    Nu kan ik zeggen, oké, het is maar voor een paar maanden dat ik dubbele kosten heb, omdat de oudste dan naar school gaat, maar dan heb ik ook de buitenschoolse opvang nodig, wat qua kosten denk ik ongeveer gelijk is.
    Nu ben ik in dubio: helemaal stoppen met werken? Of minder uren werken, waardoor ik minder opvang nodig heb.
    Of toch gewoon dit doorzetten, waardoor ik straks maar rond de 500 euro over hou van mij loon?
    Wat is jullie visie hierin?

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Zijn je berekeningen wel goed want voor een tweede kind (kind die minste uren afneemt) krijg je meer KOT. Daarnaast moet je even goed naar het tarief van de BSO kijken. Mijn oudste gaat over anderhalve maand naar BSO (zelfde dagen als dat hij nu naar KDV gaat) en ik betaal toch echt minder (ook als KOT verrekend is).

Ikzelf zou blijven werken. Want het levert nog altijd meer op dan dat je betaalt aan KDV/BSO.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hou je van je werk? Wat verdient je man?
    Dat zijn zaken die ook meespelen. Heb je jouw salaris nodig of is er van 1 ook te leven?
    Voor een tweede kind betaal je een veel lagere uurprijs maar dat duurt maar even omdat je oudste naar school gaat. Ik zou eerst goed laten uitrekenen wat het je daadwerkelijk gaat kosten en ook kijken naar je gevoel.

Een gastouder aan huis kan soms de oplossing zijn goedkoper!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ben je alleenstaand? Want dan vind ik de verhouding tussen kosten voor kinderopvang en jouw salaris wel erg scheef.
    Als je nog ee partner hebt, snap ik je rekenvoorbeeld niet. Je betaalt de opvang toch niet in je eentje? Dat gaat dan toch ook van zijn salaris af?

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

In geval van alleenstaand lijkt me stoppen met werk dan ook geen optie? ?

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    als je helemaal stopt met werken heb je dus sowieso 500 euro minder. Dat vindt ik nog een heel bedrag.
    Nu stoppen met werken zou ik niet doen. De arbeidsmarkt is niet zo best en bevalt het niet dan ben je niet zo maar weer aan het werk. Ook een paar jaar uit het arbeidsproces lijkt me niet fijn.
    En denk niet alleen aan nu maar ook aan je pensioen opbouw. Lijkt nog ver weg maar het telt wel mee.

7. baby01

baby01 Actief lid

6 dec 2009
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook nu twee kindjes op het kdv en het is inderdaad erg duur. Ik zou ook gewoon blijven werken dat levert altijd meer op dan dat jou volledige loon weg valt.
    Voor een tweede kind krijg je ook altijd meer toeslag dan voor je eerste kind je zou dit kunnen berekenen op de site van de belasting dienst. Het blijft lastig ik zit met het zelfde probleem..waardoor ik nu heb gekozen voor een gastouder.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voor een tweede kindje krijg je meer toeslag, en bso is goedkoper dan kdv. De kinderen gaan hier 2 dagen naar het kdv/bso, de rekening voor Lisa is 600 euro, voor Eva 300 euro. Netto betalen we 250 euro en dat zal straks als Lisa naar school gaat zo'n 175 euro zijn.

En al zou je er 'maar' 500 euro aan over houden, dat is toch best wat geld?

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Helemaal mee eens. Wij hebben 3 kinderen die inmiddels allemaal naar school gaan. Hebben alleen nog vakantieopvang nodig. Heb mijn werk wel eens vervloekt en ja met twee kindjes en een baan is het best druk. Maar ben blij dat ik doorgezet heb. We kunnen nu ook een hoop leuke dingen doen. 500 euro is een hoop geld.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou ja, de reden dat ik het vraag is omdat ts (net als veel andere vrouwen) doet alsof de kosten voor kinderopvang alleen van haar salaris afgaat. Ik vind daar de suggestie in zitten dat je er alleen voor stat. Maar volgens mij gaan bij een gezin met twee ouders de kinderen naar de opvang omdat beide ouders werken en betaal je er dus ook allebei aan.

Dus als ts 835 per maand verdient en haar man (ik noem maar wat) rond de 1500, dan houden ze dus na de kosten voor kdv samen ruim 2000 euro over. Anders zou het 'maar' een slordige 1500 zijn. Dat lijkt me toch de moeite waard om voor te blijven werken.

En kijk niet alleen naar het bedrag dat je netto overhoudt, maar ook naar het dat het deel dat je van je bruto loon afstaat. Dat is niet alleen maar belasting, maar ook premie voor o.a. je pensioen. Lijkt me toch ook fijn als beide partners dat blijven opbouwen.
    En natuurlijk het feit dat een baan houden één ding is, maar over een paar jaar (met een 'gat' in je cv) een nieuwe baan vinden, iets heel anders. Ik weet nog wel dat mijn moeder als 'herintreder' zoals dat toen zo mooi heette weer aan een baan probeerde te komen. Nou, daar heeft ze een flinke kluif aan gehad. Ze moest ook echt ver onder haar niveau beginnen om maar iets te krijgen.
    Door gewoon te blijven werken, houd je (met een beetje geluk) in ieder geval een baan op eigen niveau en wordt je straks niet voorbijgestreefd door jongere (goedkopere) mensen als je weer terug op zoek gaat naar een baan.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Eventueel als het bespreekbaar is op je werk een tijdje minderen naar 2 dagen per week werken? Waardoor je maar 1 dag opvang nodig hebt.

Of je man kan misschien inspringen en 4/5de gaan werken of van thuis uit?

Vaak is het ook wel zo dat de lasten van een lening of de huur plus de vaste kosten van 't loon van de man gaan ;) ... Ik snap haar berekening dus wel.

Tenzij je echt een rotbaan hebt die je sowieso al haat, zou ik je job wel niet helemaal opgeven.

12. Ballie

Ballie Niet meer actief

Ik denk inderdaad dat je moet kijken of jullie het op een salaris kunnen redden. Mee moet nemen dat je dan een gat in je cv komt (wat natuurlijk niet belangrijk is als je helemaal niet meer wilt werken) en moet kijken of voor julllie dat extra geld opweegt tegen de tijd die je dan niet met je kinderen doorbrengt.

Ik snap trouwens wel dat je als je kijkt hoeveel je eraan over houdt je alleen naar je eigen salaris kijkt. Het is natuurlijk zo dat het kosten voor jullie beide zijn maar als jij stopt zijn die kdv kosten er niet meer dus om te kijken hoeveel je er nu op vooruit gaat met werken vs niet werken kijk je natuurlijk alleen naar het verschil met je eigen salaris.

13. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Of anders een jaartje ouderschapsverlof opnemen als dat kan?? heb je ook de garantie weer terug te kunnen en je krijgt er nog wat voor terug?

14. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Je kunt ook zien dat het geld van het gezamelijk inkomen afgaat. 500 overhouden vind ik best netjes, ik kan zo'n bedrag per maand niet missen. En je blijft enigszins onafhankelijk.

Deel Deze Pagina