Kdv en 24 uur koortsvrij

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Fortunato, 15 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fortunato

Fortunato Lid

14 okt 2008
    75
    0
    0
    Ik snap dat je gebeld word als je kind 39 graden koorrs heeft en opgehaald moet worden, maar dat ze ook minimaal 24 uur koortsvrij moeten zijn ?
    Is dat bij jullie op het kdv ook zo geregeld?

Gisteravond had ze al geen koorts meer en vanmorgen ook niet, ze is verder goed te pas, maar toch mag ik haar niet brengen.

Ben erg benieuwd hoe ze bij jullie op het kdv omgaan met ziektebeleid.

2. p1982

p1982 Niet meer actief

ow hier net en anders zeg ik het gewoon niet
    dochter had afgelopen week loopoor maar nu niet meer en is goed te pas dus gaat ze gewoon naar het kdv

3. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Nee die regel hebben ze hier niet. Maar ik begrijp het wel, ze willen liever dat een kindje thuis goed uitziekt. Het kan immers goed zijn dat een kindje 's morgens geen koorts heeft maar 's middags weer wel.

En het gewoon niet zeggen, daar doe ik niet aan. Wie help je daarmee?

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    geen idee eigenlijk hoe het hier officieel gaat. maar als ze geen koorts hebben op de dag zelf, breng ik haar gewoon. heb er ook nog nooit wat over gehoord dat dat niet mag.
    Lijkt me ook raar, want de koorts bij die kleintjes kan heel hard stijgen, maar ook ineens weer over zijn. Geen nut om ze dan nog een dag thuis te houden zou ik zeggen..

5. Fortunato

Fortunato Lid

14 okt 2008
    75
    0
    0
    Pcies de koorts is zo weee laag en ook zo hoog, maar ik vind dat je dat per dag moet aankijken, als een kind savonds en smorgens geen koorts heeft gehad en alleen die middag wakker is geworden met 39 graden dan vind ik dat ze gewoon de dag erna kan komen en als het dan weer mis is, dan bellen ze maar weer..?! Als ze last heeft van dr tandjes heeft ze ook wel eens koorts maar dat kon volgens het kdv niet de koorts veroorzaken want dit was toch echt een virus want anders was de koorts niet zo hoog?

Hoe moet je anders dat iedere keer op het werk regelen en iedere keer thuisblijven.

Laats was ze ook eens ziek en heb k haar lekker thuisgehouden, maar de volgende dag toen ze beter was gevraagd of ze in diezelfde week dan nog een dg kon, maar daar was geen plek voor (ok daar kan ik inkomen ) maar ze vermelde er ook bij dat ruilen in diezelfde week wel kan maar niet voor alskindje ziek is enzo.. Daar kwam het voornamelijk op neer.

Ik heb steeds meer het gevoel dat dit kdv zo onflexibel is en niet meedenkt met de ouders.. Maar wij betalen toch ook gewoon door enzo..

Wellicht ligt het aan mij, maar ik vind het gewoon lastig wat ik hier mee moet. Naast dit zijn er nog meer punten waar ii mee zit en denk dan ook sterk over om eens bij een ander kdv te informeren voor plek e.d. Al wil ik gewoon het liefst dat het hier beter gaat.

Als voorbeeld, eigenaresse is hork van een mensn, staat ook vaak op de groep en als ik dan binnenkon kijkt ze niet op of om, ik moet goedemorgen xeggen en meestal zegt ze wat terug maar soms moet ik het gewoon herhalen. Ik kan zo mijn kind op de grond neerzetten en ze zal het niet eens merken.
    En als ze moet huilen blijft mn dochtertje 5 min aan mn been hangen en dan komt ze vanuit haar luie stoel in actie om mn dochtertje enigr aandacht te geven zodat ik weg kan gaan.
    Verder ook nooit vragen hoe het met haar is enzo, gewoon erg onpersoonlijk.
    Andere leidsters zijn wel weer erg leuk dus lastig dilemma :(

6. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik word gebeld boven de 38,5. Maakt het KDV niet uit waar de koorts vandaag komt. Koorts = Koorts.

Als ik haar moet ophalen, en ze staat de volgende dag koortsvrij op, en ze maakt op mij ook geen zieke indruk, mag ze gewoon weer komen. Vinden het KDV ook helemaal geen probleem. Wel houden ze haar die dag dan extra in de gaten, en als ze het niet vertrouwen word ze wel getempt.

7. mila2008

mila2008 Bekend lid

12 jun 2009
    628
    0
    0
    ik vind het niet zo gek dat je niet kunt ruilen voor een andere dag als ze door ziekte niet geweest is, ze hebben die dag toch een plek voor haar vrijgehouden.

Verder vind ik de 24 uur regeling wel wat overdreven, maar begrijp het aan de andere kant ook wel. Als mijn kinderen ziek zijn dan voelen ze zich s ochtends altijd wel goed en loopt later de koorts weer op. maar ik vind toch dat ze de ouders moeten laten beoordelen of ze wel of niet kunnen komen.

8. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Op het KDV waar ik werk is deze regel ook, maar dit is meer omdat er bij ons helaas veel ouders waren die het kind de volgende dag met een zetpil kwamen brengen..

Ruilen snap ik ook, want stel je kind is 3 dagen ziek, dan zou je 3 dagen "moeten" ruilen.. Reken dan even mee dat er soms meerdere kinderen ziek zijn, dan word het lastig inplannen met ruilen!

9. Hester

Hester Niet meer actief

Op ons KDV zijn ze wat minder strict, het gaat er vooral om dat het kindje zich goed voelt. Als ik hem 's ochtends thuis paracetamol geef, zeg ik dat er gewoon bij en dat ze me moeten bellen als hij zich niet lekker voelt. Uiteraard breng ik hem alleen als hij dan geen echt zieke indruk maakt, anders houd ik m natuurlijk liever thuis.

10. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Die regel ken ik (gelukkig!) niet van ons KDV. Hier bellen ze pas bij 39,5 graden OF als het kind gewoon helemaal uit z'n doen is (hangerig, huilerig, spugen, whatever). Dan vragen ze je om je kind op te halen. Als hij de volgende dag geen koorts heeft en goed in z'n hum is, mag ik hem gewoon weer brengen en zien we wel. Gelukkig gaat hier veel in overleg. Laatst werd ik zelfs gebeld omdat mijn zoon (net 2 jaar) gevraagd had of hij naar bed mocht 's morgens. Of ik het ok vond als hij evt 2 keer zou slapen :D Top-KDV!

@ paracetamol geven: heb ik laatst wel een keer gedaan, maar dat had ik de dag ervoor al met de leidster besproken en nog extra benadrukt bij het brengen.

11. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Nee hier zijn ze niet moeilijk, ze houden haar dan wel extra in de gaten en als ze het niet vertrouwen, bellen ze even om te vragen wat ik liever heb.

12. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou vreemd hoor. Hier laatst 1 dag met 40 graden koorts. ik dacht ook echt van: waarom?? Maar toen was er de dag daarna opeens een kies doorgebroken. En de koorts was echt maar 1 dag.. Dus ik vind dat het wel kan van de tandjes hoor..
    En als je om andere redenen die je net beschrijft wilt veranderen, dan kan ik dat begrijpen. zou gewoon eens rondkijken. Kijken kan nooit kwaad ;)

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb hem weleens met koorts (38,5) tijdens een oorontsteking gebracht. In overleg met zijn mentor. Hij was vrolijk, wilde de hele dag spelen, alleen per se niet slapen omdat liggen pijn deed.
    Afgesproken dat ze bij de minste twijfel moesten bellen, zelf nog 2 keer gebeld om te checken, maar op het slapen na ging het super met hem. Ik denk dat thuis houden in die situatie slechter was geweest. Hij wilde gewoon graag naar de creche.
    Al met al, wij hebben die regel niet, en ik denk ook dat je het per situatie moet kunnen bekijken. Kinderen hebben regelmatig opeens koorts, terwijl er een dag later niet veel meer aan de hand is.

14. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Dat is hier ook zo. Ik ben 2x gebeld omdat Robyn 38,5 graden koorts had, maar dat ze wel gewoon goed at en dronk en ook lekker aan het spelen was. Ze was dan alleen iets rustiger dan normaal maar niet hangerig. Ze bellen dan ook alleen om het te melden, ik hoefde haar niet op te halen.
    En ze heeft een keer waterpokken gehad, de blaasjes waren wel ingedroogt en ze had nog wat verhoging, maar ook toen mochten we haar wel gewoon brengen. Dat hebben we toen niet gedaan, we hadden al vrij geregeld.

15. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook bij ons zijn ze niet zo strikt. Kind mag met koorts komen als ze gewoon goed te pas is. Onze oudste had elk jaar wel een paar keer koorts maar daar was niets van te merken. Gewoon vrolijk spelen, alleen misschien een langer slaapje. Ze belden wel als er geen land mee te bezeilen was en zoonlief hangerig en duidelijk ziek was (is in 4 jaar tijd maar 1 keer gebeurd)

16. Bri

Bri Niet meer actief

Hier hoeven de kindjes ook geen 24 uur koortsvrij te zijn.
    Als je zelf het idee hebt dat je kind het aan kan, mag je hem/haar gewoon brengen. Wel handig om zo'n eerste dag goed bereikbaar te zijn (en in de buurt), zodat je meteen kunt komen als het toch niet lekker gaat. Sowieso altijd eerlijk zeggen als je kind de dag ervoor koorts heeft gehad, ook al komt dat voor je werk niet handig uit.

Ik word gebeld vanaf 38,5. Je hoeft dan niet meteen op te halen, behalve als ze er zelf veel last van hebben, maar dan weet je vast dat het zou kunnen dat ze je later wel gaan bellen om op te halen. Als een kindje echt ziek wordt, of hoge koorts krijgt, moet je natuurlijk wel komen ophalen.

Vond het ongelooflijk om te horen, maar heb inderdaad wel eens begrepen dat er ouders zijn die een kind met koorts een zetpil geven en wegbrengen, zonder te zeggen dat het kind koorts had en een zetpil heeft gekregen. Zij nemen daarmee een, in mijn ogen, onverantwoord risico. Zo´n kind heeft een verhoogde kans op een koortsstuip, en omdat die koorts onderdrukt wordt weet het kdv niet eens dat ze daar alert op moeten zijn. Dan kan iemand het nog zo moeilijk hebben met z´n werk, de gezondheid en veiligheid van een kind lijkt me hoe dan ook belangrijker. Ik hoop dat het alleen maar onwetendheid is, en dat niemand bewust z´n kind in zo´n positie brengt.

17. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Hier geldt de regel niet. De leidsters kennen dochterlief inmiddels goed genoeg om te bepalen of ze echt ziek (aan het worden) is. Vaak heeft ze nl wel verhoging maar is ze verder wel hartstikke vrolijk. Vaak bellen ze me wel even zodat ik zelf kan bepalen of ik haar op ga halen of niet.

18. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Hier zijn ze ook niet zo streng hoor. Als ze koorts heeft maar ze is verder gewoon goed te pas, dan mag ze gewoon blijven. Ze geven geen zetpil maar dat doe ik ook niet als ik zie dat ze er geen last van heeft. Nee, hier zijn ze niet zo moeilijk.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.170
    113
    Daarom bij ons ook de regel: je mag een kind met verhoging/koorts best brengen, als je maar geen paracetamol hebt gegeven.
    En ze hebben groot gelijk.
    Dan kunnen ze zelf kijken of het goed gaat, of dat ze je toch gaan bellen dat je ze op moet komen halen.
    Uiteraard maak je als moeder zelf de voorselectie (wel/niet naar kdv) ;)

Deel Deze Pagina