Heeft iemand hier ervaring met een gastouder die eigen familielid is en hoe dat allemaal in zijn werk gaat?
Dat kan mits oma/tante hun papieren hebben gehaald. Anders niet. Verder heb je nog een gastouderbureau erbij nodig, zij verzorgen de papieren en de uitbetaling aan de gastouder. Zelf zou ik het alleen doen als je qua opvoedideeen op 1 lijn zit. anders kunnen er de grootste ruzies ontstaan.
het klopt wat yolanthe zegt. ze moeten dan een cursus voor gastouder doen. de regeling is een tijd terug verscherpt omdat er veel mensen waren die ineens toeslagen aan gingen vragen om zo opa/oma (die normaal gratis oppasten), te gaan betalen. dat was nou niet echt de bedoeling van de toeslagen
en opa en oma bleven gratig oppassen en de ouders kregen dus geld toe! heel goed dat de regels zijn aangescherpt
Volgens mij was het altijd de bedoeling dat de oppas zich moest inschrijven bij een gastouderbureau, en via hun de 'loon' moest ontvangen. EN een vergoeding betalen aan het bureau voor de administratiekosten. Daarnaast ook de loon aangeven als normaal inkomen. Deze regeling was dus nooit handig voor oppassen die al een baan hadden, want dan kun je geen gebruik maken van arbeidskorting.
er waren een heleboel opa's/oma's die wel wilden oppassen maar dit niet konden doen omdat ze een baan hadden. als ze die op zouden geven voor de kleinkinderen dan zaten ze zonder inkomen. dus de kleinkinderen moesten noodgedwongen naar duurdere opvangmogelijkheden. met deze regeling kon opa/oma hun baan opzeggen en betaald op gaan passen. maar wat is er gebeurd, er waren opa's en oma's die zowiezo al gratis oppasten of die zowiezo wel gratis zouden willen doen, en die kregen ineens betaald. er werden ineens veel aanvragen gedaan voor grootouders die dus eerst gewoon gratis op de kinderen pasten. er zijn er ook een groot aandeel die betaald kregen en dit geld dus weer terug aan de kinderen gaven. dus alsnog gratis oppassen en de toeslagen aan
ik zou er niet heel snel voor kiezen, of je moet totaal in elkaars straatje passen. Ik ben nu gastouder na 6 jaar in de kinderopvang gewerkt te hebben en mijn schoonzusje (vriendin van mijn zwager, is niet zijn kindje) heeft voorzichtig geinformeerd of ik over een tijdje misschien de gastouder van haar zoontje wil zijn. Ik heb gezegd dat ik dat niet zie zitten omdat je familie van elkaar bent. Een keertje vind ik natuurlijk wel hartstikke leuk, maar das voor de lol. Ik weet dat wij totaal anders in de opvoeding staan en dat zou dus niet werken.
Voor die paar euro per uur je baan opzeggen? Wat voor werk deden ze dan? 't Zal wel aan mij liggen, maar ik kan het me niet goed voorstellen.
Mijn schoonmoeder is gastouder en de pleegzus van mijn man ook. Oma past 2 dagen op en tante 1 dag in de week, netjes via een gastouderbureau. Ze wilden het zelf graag en ik vind het ook praktisch, zo hoeven we bijvoorbeeld niet elk weekend naar oma omdat ze haar toch doordeweeks ziet. Ze hebben beide ook 1 of 2 andere kindjes erbij op de dagen dat Simone er is dus ze speelt heerlijk bij ze, en qua opvoeding gaat het ook prima. Toen ze nog kleiner was werd er heel veel overlegd over wat ze wel of niet mocht eten, nu laat ik het los, Simone weet heel goed dat het thuis iets anders gaat dan bij oma of tante en ze vindt het er heerlijk! We hebben overigens de prijzen zo gekozen dat tante er wel een beetje aan verdient en oma wat minder, maar dat we wel gemiddeld de maximale vergoeding krijgen. Bovendien stort oma elke maand weer een deel terug op haar spaarrekening, dus iedereen is blij haha
Mijn moeder is gastouder geworden. Heeft de opleiding van 10 weken gedaan op school op kosten van het GOB. Ik vind het wel prettig dat onze kleintjes gewoon bij oma zijn. Door omstandigheden moest zij gaan werken ( is altijd thuis gweest) en ik vond het niet prettig om mijn kind bij een vreemde te brengen dus zijn we zo tot deze oplossing gekomen. Ook vind ik het wat soepeler. Ik heb haar geboekt voor 35 uur per maand zeg maar, maar als het een paar uur langer wordt of een dag meer, hoor je haar ook niet mopperen. De ene keer komt ze hier in huis, de andere keer breng ik ze weg. De ene keer eten ze daar savonds en zo weer niet. En bij bekende gaat dat makkelijker dan bij een vreemde gastouder lijkt mij. Dan zit je toch wat meer aan de regels verbonden.
Mee eens! Mijn tante heeft een tijdje opgepast, maar wij betaalden haar zelf omdat ze geen opleiding en geen ehbo had gedaan. Geen toeslag dus. Echt heel goed dat dat niet meer zomaar kan, zag hier vaak verhalen langskomen van mensen die er misbruik van maakten.
Nou, toen de regeling op zijn gunstigst was kon er wel een aardig centje uit gehaald worden. Mijn moeder heeft toen nog over nagedacht om haar baan op te zeggen en fulltime op mijn kinderen te passen (4 dagen in de week). aangezien ze nu 2 dagen pw werkt, zou ze met die 4 dagen ongeveer hetzelfde verdienen, en onze opvangkosten zouden aanzienlijk lager zijn. Alleen hebben wij het nooit doorgezet, want wat zou mijn moeder doen na 3 jaar als kinderen naar school gaan? Zonder baan thuis zitten... Dus werd het toch een combi van een kdv en gratis oppasoma.
Nou dat jullie blij zijn vind ik heel leuk, maar ik word hier absoluut niet blij van. Nou moet ik dus volgend jaar nog meer gaan betalen omdat jij jouw kind een spaarpotje op kosten van de belastingen wilt geven.
Wat een onzin. Ze is geen gastouder geworden om dit zo te doen, ze was (waren allebei) al gastouder en Simone is daar naast de andere kindjes die er toch al waren. Dat er een deel van dat geld weer naar een spaarrekening gaat is gewoon goedheid van oma, daar worden jouw opvangkosten niet hoger van. En anders maar wel, pech voor jou en geluk voor ons.