KDV en insmeren (zon), hoe gaat het bij jullie?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Sisa, 26 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
     
  2. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Hier smeren ze alle kinderen in als ze naar buiten gaan en het is zonnig weer in lente en zomer. In de winter en herfst niet, volgens mij, maar ja, dan is de zonkracht ook niet zo sterk. Ze gebruiken bij ons zonnebrand van Zwitsal, als je een ander merk wilt, moet je dat zelf meegeven.

    Ik vraag er altijd wel om, of ze het willen doen, als het een zonnige dag is (doe het dan voor het brengen thuis ook al), omdat ik twee rossige kindjes heb, die snel verbranden.
     
  3. tulip

    tulip Niet meer actief

    chantal, ben benieuwd hoe het gaat donderdag, laat je het nog even weten??
     
  4. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ja ik laat het zeker weten. Zit me er constant over te ergeren trouwens....bah heb ik er zo'n rotgevoel bij!
    Weet je wat het is, volgens mij hebben ze in de winter meer werk met jasjes aan, knoopjes, ritsen, mutsen, sjaals, wantjes, noem maar op. Die kleine koppies en armpjes en beentjes insmeren is toch helemaal niet veel moeite lijkt me? Iedereen bij de deur, 1 voor 1 even wat smeersel op die lijfjes en hup, naar buiten als ze klaar zijn. Of zie ik het nu te simpel?!
     
  5. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    @Chantal, hier doen ze dat gewoon als ze toch de verschoon ronde doen. Na het fruit eten bijv, iedereen plassen, schone luier en dan gelijk ff smeren.
     
  6. tulip

    tulip Niet meer actief

    dat zeg ik dus ook altijd, ben erg blij als de winter voorbij is, met al die accesoires. Zeker kids die dan op een kdv (waar je weet dat het warm/behaaglijk is) dan nog een maillot onder de broek aankrijgen, vreselijk, koop dan een fatoenlijke gevoerde broek.
     
  7. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    oh ook dat nog! Hier fatsoenlijke broeken én eigen smeersel voor de zon mee en nog hebben ze wat te zeuren....pffff was het maar al donderdag, alleen al voor mijn eigen rust :x
     
  8. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Nou dames, komtie :x:x:x

    Vanmorgen de bazin aangesproken op dat insmeren. Gewoon gevraagd van goh, heb je even tijd, ik zit ergens mee en wil even iets bespreken.
    Ja, oke, kom even zitten, wat is er.
    Nou zei ik, ik wil graag jullie beleid weten van het insmeren bij zonnig weer want ik heb het idee dat daar geen duidelijk beleid in is.
    Bazin: 'Nee zegt ze, dat klopt, in principe smeren wij de kinderen niet in, omdat we vinden dat ze uit de zon gehouden moeten worden. We vragen de ouders om de kindjes 's ochtends in te smeren maar 's middags smeren we niet meer in, tenzij ze met water spelen in de zon. Persoonlijk ben ik er ook geen voorstander van om in te smeren, ik geloof niet in dat chemische spul en ben van mening dat het enige juist wat je kunt doen is, de kinderen uit de zon houden.
    Ik: ' ja oke, maar jullie hebben hier 16 kinderen, die lopen en kruipen, die hou je toch niet met 1 of 2 mensen in de schaduw?
    Zij: 'nee dat klopt, ik heb ook vorige week een offerte aangevraagd voor een groot zonnescherm op de speelplaats, maar het ligt aan het budget of dat dit jaar nog haalbaar is'.
    Ik: begrijp ik, maar als ik het snap smeren jullie de kinderen dus standaard niet in. Dat vind ik een kwalijke zaak. Iedereen weet hoe gevaarlijk de zon kan zijn en ook dat je bij kleine kinderen extra oplettend moet zijn met de zon, ook in de schaduw en dat ze ingesmeerd moeten worden.
    Zij: ja, maar zoals ik al zei, ik ben geen voorstander van smeren en je moet je ook voorstellen: 16 kinderen insmeren is heel erg veel werk.
    Ik: nou sorry, maar als het winter is en 16 kinderen gaan naar buiten, met jasjes, mutsen, sjaals en wanten, dat lijkt mij nog veel meer werk
    Zij: ja, klopt, maar daarom is het ook zo fijn als het mooi weer is, dan zijn we lekker snel buiten met ze allemaal!
    Ik: :$:$:$
    Zij: maar maak je nou geen zorgen, we weten dat jij er heel erg op gefocust bent dat we charlotte insmeren, dus dat gaan we ook echt doen.
    Ik: ja, heel fijn, maar ik wil niet 2 dagen per week telkens zeggen van: denk aan het smeren, het zou gewoon een routine moeten zijn. En wat andere ouders daarvan denken, het is dan hun kind, maar ik wil niet dat mijn kind onbeschermd buiten speelt want je houdt een dreumes/peuter die loopt niet in de schaduw. Is er van andere ouders nooit deze vraag gekomen dan?
    Zij: nee, je bent de eerste (kdv bestaat al 10 jaar he?!)
    Ik: daar begrijp ik niks van. Maar ik heb het ook nog in het schriftje geschreven, dus....
    Zij: maak je nou maar geen zorgen, we smeren haar in voordat ze naar buiten gaat.
    Ik: tja, als jullie nou gewoon een fles zonnebrand bij het verschoonkussen zetten, even snel wat smeer in je handen, huppakee over die wangen, neusje, armpjes en beentjes, zoveel wek is het echt niet. Ik vind dat het een routine zou moeten zijn, net als eten, drinken en slapen.
    Zij: tja, dan hebben we toch een andere mening maar we respecteren die van jou en zullen zorgen dat Charlotte wordt ingesmeerd voordat we naar buiten gaan als de zon schijnt.

    Nou, dat was het dan. Ik vind het zooooooooo slecht!! :x
    Wat moet ik hier nou mee?! Zijn die andere ouders dan zo simpel?! Was een kindje trouwens vanmorgen, 1 maand ouder dan charlotte, met rode, beetje verbrande armpjes, als ik zoiets zie :(

    Mijn man weet het nog niet, is aan het werk maar weet zeker dat ie niet goed wordt als ie dit hoort.
    Maar wat ik al zei: verder zijn ze ontzettend goed en leuk met de kinderen dus om haar daar nu weg te halen? Als blijkt dat ze niet smeren, doe ik dat zeker. Maar als ze het bij haar wel doen, laat ik haar liever daar gaan maar die andere kinderen dan? Ik ga het toch aankaarten bij de oudercommissie. Dan maar een zeikerd....

    Dames, heel verhaal maar jullie wilden het graag weten toch ;)
     
  9. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Maar op zich is het nu dan toch opgelost? Ze geeft aan dat ze ervoor zorgen dat jouw kind wordt ingesmeerd.
    Je zou er inderdaad eens met andere ouders over kunnen praten wat zij er van vinden maar als het echt zo is dat er verder niemand echt problemen mee heeft dan kan je er verder toch ook niks mee.
     
  10. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    ik heb geen ervaring met kdverblijven maar ik zou zoiets ook zeker niet pikken!:x ik vind dat zoiets er gewoon bij hoort. net als dat daar de kindjes verschoont worden eneten en drinken krijgen. idd wat betekent het om tijdens het verschonen even een keer over de armpjes en beentjes en gezichtje te vegen? kost misschien 1-2 minuten x 16 kinderen : door 2 leidsters is hooguit 8 minuten! nou dan maar 8 minuten minder lang buiten spelen hoor als het om de tijd te doen is! het komt op mij over dat ze er gewoon geen zin in hebben.;)
    chantal@ misschien is het een idee om meerder ouders ervan op de hoogte te stellen. sommige ouders staan er misschien niet bij stil of gaan er gewoon vanuit dat het gebeurt op het kdv ( die ene met rode armpjes uitgezonderd dan:() kan jou het schelen. het ""zeikwijf"" ben je nu toch al! ja zo zou IK zijn hoor. dikke pech!:x als er meerder ouders achter je staan gaan ze het toch wel invoeren hopelijk..... succes;)
     
  11. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    @plurkie: ja dat klopt, het 'zeikwijf' ben ik nu toch al, heb je gelijk in, dat dacht ik trouwens al toen ik het vanmorgen alweer aankaartte daar :x
    @lotte: ik zou het heel vreemd vinden als ouders dit weten en het dan naast zich neerleggen eerlijk gezegd.
     
  12. Pila79

    Pila79 Bekend lid

    4 dec 2007
    978
    0
    0
    @chantal: OMG :$ daar verschillen jullie in mening over??? Waar komt ze vandaan, onder een steen ofzo. Net of hier om een mening gaat. De laatste tijd is er wel genoeg bewezen dat de zon zo slecht is, en zelfs zo'n schaduwdoek houdt niet alle stralen tegen hoor. Ik zou zeker de oudercommissie oid inlichten. Is het een op zichzelf staand kdv of is er een overkoepelende organisatie, vind het echt niet kunnen. (en ik zou als er niet van die vreselijk lange wachtlijsten zijn, ook echt overgestapt zijn naar een ander kdv als ik jou was. Hier zou dat ook geen optie zijn want met een wachtlijst van 1,5 jaar stap je ook niet zomaar over.)

    Wat je zelf misschien nog kunt doen is aan een zonnebrandcreme beginnen die je maar 1x per dag hoeft te smeren (dan weet je iig zeker dat jouw kindje goed is ingesmeerd). Ik zelf gebruik altijd ultrasun en weet uit eigen ervaring ook dat die echt maar 1x per dag hoeft, maar je hebt ook nog P20 of iets van sunvision ofzo.

    Bij ons op het kdv worden alle kindjes ingesmeerd en als ik mijn dochter ophaal zitten haar haartjes ook altijd onder de zonnebrand zodat ook de randjes hoofdhuid van haar staartje ingesmeerd zijn (ze heeft bijna wit haar, dus dat houdt ook niet zoveel tegen) daar staat idd gewoon naast het aankleedkussen een fles zonnebrandcreme met spray en alle kindjes krijgen een schone luier voordat ze na het middag tussendoortje naar buiten gaan en worden meteen ingesmeerd.
     
  13. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ja Pila, je leest het goed....helaas.
    Het is idd een op zichzelf staand kdv, hier in het dorp. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik de eerste ben met deze vraag in 10 jaar tijd!! En maar lullen van: ja, je brengt hier je kostbaarste bezit!!! En ondertussen gaan ze zo laks om met de zon terwijl iedere malloot dit nu toch wel weet dat je daarmee zo voorzichtig moet zijn!! Tsssssss ben er echt boos om!!

    Overplaatsen vind ik zo zielig voor Charlotte maar ga het andere kdv (hier 5km verderop) toch bellen of en welke dagen ze plekken hebben. Zijn daar ook al gaan kijken maar hebben toch de keuze binnen ons eigen dorp laten vallen, heb ik dus nu wel spijt van geloof ik...

    Wordt ongetwijfeld vervolgd.....
     
  14. Rodi

    Rodi Actief lid

    20 okt 2009
    208
    0
    0
    Drenthe
    Ik heb je topic doorgelezen en vind het echt belachelijk hoe ze op het KDV reageren. Wat een ander al zei "komen ze onder een steen vandaan ofzo".

    Zelf ben ik er ook heel erg mee bezig om mijn zoon en mezelf goed in te smeren. Zijn oppasmoeder is er gelukkig uit zich zelf ook heel alert op. Mijn man daarintegen vind me soms geloof ik wel een zeur. Hij gelooft ook echt in de fabel dat als je je insmeert met een hoge factor je niet bruin wordt .... :$. Om over mijn schoonmoeder maar niet te spreken, die spant helemaal de kroon.

    En zo zijn er een heleboel mensen die het nog steeds niet (willen) snappen. Blijkbaar dus ook ouders met jonge kinderen.

    Heel veel succes met de keuze die je gaat/moet maken en veel sterkte met je moeder.

    Liefs!
     
  15. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0

    Dank je!

    Hier ook een schoonmoeder die denkt dat je niet bruin wordt met een hoge factor... Nou het zal mij een worst wezen: dan maar niet zo bruin maar tenminste wel goed beschermd.

    Ben trouwens nog wat vergeten wat ze zei: voor alle veiligheid kon ik dan beter een longsleeve aantrekken bij haar??!
    Ik zeg: ja sorry hoor, maar dat lijkt me gewoon te warm??! Zelf loop je toch ook met korte mouwen met dit weer???
    Uhhhhh ja zei ze toen.

    Hoe meer ik erover nadenk, hoe bozer ik wordt. BAH!! :x:x:x

    Heb intussen wel mijn man gesproken en die zei (typisch kerels ;)) nou ja, als ze charlotte insmeren is het toch goed?!
     
  16. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Sorry hoor!
    Heb ik dan zoveel mazzel met ons KDV????
    Hier worden alle kindjes, zomaar, vanuit eigen iniatief, altijd ingesmeerd! Ook mijn zoontje, die braaf in de schaduw gelegd wordt....

    En wat nou, ik geloof niet in die chemische dingen????
    Waar wast zij dr reet mee, met een lava steen ofzo!!!

    Kan daar zo woest om worden.....
     
  17. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik vind de tip van de oudercommissie wel een goede. Het probleem is nu inderdaad opgelost doordat ze er bij jouw dochter wel op letten, maar het is wel een vreemd beleid. Via de oudercommissie kun je er misschien achter komen of meer ouders vinden dat dit moet veranderen en kunnen ze het gebundeld aankaarten zeg maar. Sta je toch sterker in je schoenen.

    Irritant trouwens dat je net zo'n vrouw tegen het lijf loopt die niet gelooft in 'chemische troep'. Daar zou ik echt ontzettend de kriebels van krijgen!
     
  18. Rodi

    Rodi Actief lid

    20 okt 2009
    208
    0
    0
    Drenthe
    Haha, ja kerels ;), maar hij heeft wel gelijk.

    Over die hoger factor en het wel of niet bruin worden en die longsleeve .... ik heb net informatie over dit soort feiten en fabels van internet gehaald via de site van KWF. Volgens mij veiligzonnen.nl. Het zijn beide fabels namelijk, leuk voor je schoonmoeder en het KDV! En er stann er nog een aantal.

    Mijn schoonmoeder smeert zich trouwens helemaal niet in ...
     
  19. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    o en zon longsleeve beschermt zeker ook dr gezicht???
    Zou als ik jou was gelijk een bivakmuts opzetten!
     
  20. Pila79

    Pila79 Bekend lid

    4 dec 2007
    978
    0
    0
    Mijn schoonmoeder heeft ook nog nooit een potje zonnebrandcreme gezien, en dat is inmiddels aan haar huid ook heel goed te zien, fijn hoor zo'n lekkere bruine huid, beetje jammet dat het uit 1 en al rimpel bestaat ;)
     

Deel Deze Pagina