Advies nodig: opvang tijdens zw-verlof?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door fenneke80, 23 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Hoi meiden,

Even mijn situatie in het kort:
    Mijn zoontje gaat 1 d/w naar het kdv, wat naast mijn werk is, wat 1,5 uur met de auto is van mijn huis.
    Ik ben zwanger van de 2e, als hij/zij geboren is gaan ze allebei 2 d/w naar het kdv.
    Ik woon dus nu ver weg van mijn werk, maar mijn huis staat te koop. Dat wil nog niet echt lukken, duurt al bijna 1,5 jaar :$.
    Als we ooit gaan verhuizen, woon ik 35 min van mijn werk, we willen dan opvang in mijn woonplaats.

Je ziet het probleem misschien al aankomen: tijdens mijn verlof kan ik mijn zoontje niet naar het kdv brengen, dat is veel te ver weg. Maar als ik hem 4 maanden thuis hou moet ie weer helemaal opnieuw wennen, wat op zijn leeftijd (dan 19 maanden) waarschijnlijk heel lastig is.
    Ik zou tijdelijk opvang in mijn woonplaats kunnen regelen, maar dan moet ie aan een andere groep wennen. En in het ergste geval daarna weer aan zijn oude groep en daarna aan de nieuwe groep in nieuwe woonplaats.

Dilemma, help!

2. Dana

Dana Niet meer actief

dit is wel heel lastig inderdaad, ik zou persoonlijk kijken naar mijn kindje, past hij zich makkelijk aan? went ie gauw? of is hij heel gevoelig en moet hij lang wennen?
    daarnaast heb je na je bevalling niet gelijk zin om anderhalf uur te rijden naar het kdv, afhankelijk van hoe je kindje is zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem dan thuis te houden voor 4 maanden. ik denk niet dat hij in die 4 maanden zijn leidsters en de groep vergeet waar hij nu in zit.

3. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Mijn dochter ging bijna niet na de zwangerschap. na 10 weken bijna alle dagne thuis ging ze gewon weer voor 3 dagen naar de opavng.

Oh wel als je de oppvang afzegd dan word je wel op de wachtlijst gezet

4. fenneke80

Bedankt voor de berichtjes!

Ik heb vandaag een mail gestuurd naar het kdv met de vraag of ik 4 maanden geen opvang kan afnemen en daarna weer wel. Eerst maar eens kijken wat zij zeggen.

5. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ze zeggen wel eens dat het slim is om kinderen na de geboorte van hun broertje of zusje wél gewoon naar de opvang te laten gaan. Dat is herkenbaar en er verandert al zoveel in hun leventje. Thuis moeten ze rekening houden met de nieuwe baby, op de opvang is alles nog lekker zoals ze gewend zijn.

Maar ja, ik snap helemaal dat je dat niet kan doen als de opvang vlakbij je werk is op zo'n reisafstand. Kun je niet op korte termijn opvang regelen dicht bij je huis? Dat hij daar nu al kan wennen, daar lekker kan blijven tijdens je zwangerschapsverlof en dat je daarna verder kijkt? Ik weet niet hoe de kdv/go-situatie is in jouw woonplaats. Maar op die manier kan hij zijn normale ritme behouden en kun jij wat rust pakken voor de bevalling én na de bevalling ook wat alleen-tijd met de nieuwe baby hebben. Dat zou ik denk ik heel prettig vinden, zeker als m'n oudste kindje het fijn heeft op de opvang.

Hoe het dan moet als je weer aan het werk moet, is wel de volgende vraag ja. Ik denk wel dat het wennen snel gaat als hij na het verlof weer naar z'n oude opvang gaat, ook als hij vier maanden thuis is geweest. En je jongste moet ook wennen, dus misschien ga je dan toch al kortere dagen werken ofzo.

Succes met deze lastige puzzel!

6. fenneke80

Chantico, bedankt voor het meedenken. Een lastige puzzel is het zeker.

Het lijkt mij ook heerlijk om minstens 1 dag alleen met de jongste te zijn. Het nadeel van opvang in mijn woonplaats is dat hij dan zo ver weg is als wij werken (mijn man werkt ook niet in onze woonplaats).

Mijn collega bedacht net een goede oplossing: een kdv zoeken waar mijn man werkt. Hij kan er dan zsm heen, kan blijven tijdens mijn verlof en kan daar ook blijven als we al verhuisd zijn en nog geen nieuwe kdv hebben.
    (moet het plan nog even met mijn man bespreken, maar het klinkt hoopgevend)

7. Chantico

Chantico Niet meer actief

Slim bedacht!

Deel Deze Pagina