kdv en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door yaika, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Mijn zoontje gaat sinds februari twee dagen per week naar het kdv. Nu ben ik inmiddels zwanger van de tweede en heb dus binnenkort zwangerschapsverlof. Nu vraag ik me af hoe ik dat moet doen met het kdv.
    Laat ik hem tijdens mijn verlof toch gewoon door gaan terwijl ik thuis zit, of laat ik hem die tijd thuis met de kans dat zijn plek vergeven is na mijn verlof?

Ik vindt het een niet erg prettig idee om hem te laten gaan terwijl hij ook gewoon thuis kan blijven maar om na mijn verlof weer op de wachtlijst te komen zie ik ook niet zitten. Hoe hebben andere dat gedaan?

2. Chantico

Chantico Niet meer actief

Oudste kindje gewoon wegbrengen. Is voor een peuter (ik weet niet hoe oud jouw kindje is) gewoon fijner: vaste ritme, duidelijkheid. En kan je als zwangere lekker je nestje op orde maken, extra slaapje doen, beetje op de bank hangen, al die dingen waar je straks geen tijd meer voor hebt.

Ik deed wel soms onze oudste wat later brengen en wat eerder ophalen, maar zeker juist elke dag dat ze normaal naar het kdv ging nu ook blijven doen. Je kan je kind vast ook gewoon thuis houden zonder dat de plek aan een ander wordt gegeven, zolang je maar blijft betalen ;) Maar ik zou daar niet voor kiezen.

Ze hebben er baat bij als dingen hetzelfde blijven, dus ook het weekritme van naar de opvang gaan. Zeker ook straks als de baby er is. Thuis moeten ze dan opeens papa en mama delen en steeds rekening houden met de baby (stil zijn, op je beurt wachten, etc). Op de opvangdagen zijn ze even lekker weg van de baby, lekker onder de grotere kinderen, lekker hard rennen en schreeuwen en buiten spelen etc. En dan heb je als mama thuis de volle aandacht voor je baby, ook heerlijk.

Als je in je verlof voor de bevalling je kindje thuis houdt en het dan na de bevalling weer gaat brengen (omdat het dan voor het oudste kind en voor mama en de baby dus juist fijn is om die opvangdagen te hebben), dan voelt je oudste zich misschien 'afgedankt' of hij/zij moet weer erg wennen.

Dus nu lekker het ritme er in houden en genieten van de extra tijd die je hard nodig hebt voor rust en kleine babygedoetjes!

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Lekker laten gaan, zeker als ie het leuk vind. Om toch het ritme erin te houden (er verandert ten slotte straks al genoeg ;)) en voor jou is het ook lekker om goed uit te rusten, want dat krijg je nu toch een stuk minder dan bij de eerste. Ook ben je met 36 weken vaak niet echt meer in staat om achter m aan te rennen, dus kan hij daar lekker zn energie kwijt.

Ik heb dus mijn zoontje in die tijd om bovenstaande redenen 2 dagen naar het kdv laten gaan.

Als het toch niet goed voelt: als je gewoon betaald (en je hebt ook gewoon recht op kot tijdens je verlof) raakt ie zn plek niet kwijt.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Ik zou hem ook gewoon heenbrengen, doe ik straks ook met dochtertje, ze heeft het wel heel erg naar haar zin daar.

Voelt dat voor jou niet goed, idd wat iemand ook al zei, gewoon thuishouden en wel door betalen, dan ben je sowieso je plek niet kwijt.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle is in mijn verlof van Jitte ook gewoon naar het KDv gegaan. Ik was juist wel blij met even een dag geen kind om me heen. (jelle was 23 maanden toen Jitte geboren werd) Gaf me de kans om lekker uit te slapen en om mijn nesteldrang even de kans te geven... ;)

Na de bevalling is hij ook gewoon gegaan, behalve in de weken dat we op vakantie zijn geweest. Ik had een maand verlengd zwangerschapsverlof (CAO VVT) en daarna nog 3 weken vakantie. In het verlengde verlof zijn we op vakantie gegaan en in mijn vakantieweken kon Jitte mooi wennen op het KDV terwijl ik gewoon thuis was, voor het geval dat. En ik had weer mooi 1 dag per week zonder kinderen, zodat de boel thuis ook weer lekker op orde was voor ik weer moest gaan werken... ;)

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    443
    83
    Limburg
    Hier ook lekker laten gaan. Wel wat later gebracht en eerder gehaald elke keer. Ook voor een kind is het fijn om het ritme te houden anders moeten ze straks ook weer opnieuw wennen, lijkt mij ook niets.

7. babyproject

babyproject Niet meer actief

Jup, gewoon laten gaan. Voor je kindje fijner hoor! En zelf heb je de tijd voor jezelf hard nodig. En na de geboorte is wat tijd alleen met de baby ook erg prettig. Zeker als je baby wat onrustig blijkt, is het heel fijn als je niet altijd ook een peuter te vermaken hebt.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vond het ook zo raar voelen... ook eigenlijk naar de leidsters toe :p dat ik m'n kind wegbracht terwijl ik gewoon thuis zat. Maar je bent thuis voor je rust. Dus die moet je dan ook gewoon nemen.

M'n dochter vond het ook gewoon normaal en vaak zei ik ook tegen m'n dochter dat mama was 'werken' - voor het gemak :p - zo was het altijd tenslotte. Dit was voor haar makkelijker.

En juist doordat je ze vóór de bevalling gewoon wegbrengt kan je ze ná de bevalling ook gewoon, zonder problemen wegbrengen, ook al ben je dan nog thuis met de baby - dan heb je juist dan even écht tijd voor de jongste. Want de oudste eist sowieso de aandacht wel op als die thuis is.

Ik had namelijk het idee dat de jongste veel minder aandacht kreeg dan de oudste indertijd (weer iets om je -onnodig- schuldig over te voelen :p ) , maar dat kon ik dan een beetje compenseren op de momenten dat de oudste naar het kdv was.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb Ties wel weggebracht. Ten eerste omdat ik het hem niet kon aandoen hem niet te brengen, vokgens mij gaat hij met de gastouder trouwen later.. Ten tweede had ik de rust hard nodig.

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Zoontje gaat ook nog gewoon elke donderdag. Hij vindt het geweldig en ik heb lekker dagje samen met mijn kleine meid:)

11. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Ik heb mijn zoon in mn verlof ook gewoon gebracht mede doordat hij heel moeilijk er kon wennen en nu hij gewend was wou ik hem er niet weer vanaf halen. Ook vind hij het heerlijk een dag spelen met andere kindjes. Hij ging/gaat ook 2 dagen in de week, en als het zover is vind je de tijd voor jezelf vast en zeker wel even lekker. Tenminste dat had ik wel, even rustig aan doen, zeker op het laatst.

12. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ik breng r straks ook gewoon. Wel 1 dag ipv 2 omdat ze dat na mijn verlof ook zal gaan. Lijkt mij ook wel prettig even rust en daarbij blijft ze zo lekker in haar ritme.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik loop op het eind en ik kan je vertellen dat het nu heel prettig is dat onze dochter nog gewoon naar de opvang gaat. Om eerlijk te zijn had ik het anders echt niet meer getrokken en sowieso opvang moeten regelen.
    Daarnaast wil ik onze dochter niet uit haar ritme halen, en verandert straks nog zoveel!

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij houden onze oudste zoon ook gewoon in het ritme van kdv zodat hij na mijn verlof niet opnieuw hoeft te wennen. Het zal voor mij even wennen zijn maar dan kan ik wel twee dagen per week écht uitrusten en na de bevalling even exclusief tijd aan mijn jongste besteden.
    Daarnaast kan de oudste zich daar lekker uitleven want zoveel speelmogelijkheden hebben wij thuis niet.

15. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb mijn dochter eraf gehaald (werk in het basisonderwijs en had dus ook zomervakantie en ouderschapsverlof ong. half jaar thuis) Wij dachten dat het beter voor haar zou zijn, dat ze kon hechten aan zusje...... Ik merkte al vrij snel dat ze wilde spelen met andere kinderen en niet als maar thuis wilde zitten. Dus na 6 weken is ze weer naar het kdv gegaan. Zo kon ze heerlijk spelen met leeftijdsgenoten en had ik 1 op 1 tijd voor de baby.

Deel Deze Pagina