Overschoenen in kinderdagverblijven: gebruikelijk?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Banaantje81, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Hallo allemaal,

Deze winter had het kinderdagverblijf van mijn dochter, waar ze 2 dagen per wk naartoe gaat, de overschoenen geïntroduceerd. Blauwe plastic hoesjes die je om je schoenen heen kunt doen, om het vuil op de groep tegen te gaan.

Fantastisch, vind ik zelf. Bij mij thuis moet iedereen altijd zijn schoenen helemaal uitdoen, omdat mijn dochter over de grond kruipt. Ik vind het smerig dat er vuil van de straat meekomt in mijn huis.

Nu lees ik zojuist in de nieuwsbrief van het kinderdagverblijf dat de overschoenen weer worden opgeborgen. Reden: de zomer komt eraan, dus dan komt er minder vuil mee (?).

Ligt het aan mij, of is het een beetje vreemd dat mensen gewoon schoenen mogen aanhouden op babygroepen?? Dat lijkt me toch wel een redelijk hygiënische norm?

2. Bambi2011

Bambi2011 Actief lid

12 dec 2011
    121
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf op een kdv en bij ons moet het ten alle tijden. Mochten er ouders binnenkomen zonder hoezen dan worden ze teruggestuurd ofmoeten ze even achter het muurtje wachten, (verticaal)

Mijn dochter gaat zelf naar een kdv en hier doen ze daar dus niet aan en mag je gewoon binnenwandelen,

sja wat is beter idd?

3. Triskele

Triskele Niet meer actief

persoonlijk vind ik het een beetje "zeik" (overdreven) een beetje viezigheid maakt niemand slechter, ze poetsen daar ook gewoon en je lichaam heeft ook wat "vuiligheid" nodig om gezond op te groeien ,onderling wisselen ze heel wat viezere dingen uit (zoals bullies uit hun neus, lebberkussen e.d.) een beetje aarde kan echt niet zoveel kwaad, in de winter kan ik me iets bij voorstellen omdat veel mensen natte voeten hebben en het er dan extra smerig word (waar niet tegen op te poetsen valt) maar ik vind het dus onzin om mee te beginnen..

4. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Bedankt voor je reactie! Alleen mijn vraag was meer of het gebruikelijk was op KDV's, dat vraag ik me af namelijk.

Of het wel of niet fris is, is een heel andere discussie ;)

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Bij het kdv van mijn jongens moet het met nat weer wel, anders niet.

6. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik vind het ook vies als mensen hun schoenen aan houden op een baby groep, je weet nooit waar mensen allemaal hebben ingestaan. Het kinderdagverblijf waar ik werkte moesten de ouders ook allemaal de blauwe schoentjes aan en wij liepen op de sokken. Mijn sokken waren gewoon na zo een dag helemaal verpest zo vies waren ze moet je nagaan als mensen daar met schoenen hadden gelopen. Kinderen gaan heus niet dood van een beetje vuiligheid maar om ze daarom nou maar in de viezigheid te laten kruipen

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier moet het alleen als er sneeuw ligt buiten. Volgens mij is het niet gebruikelijk dat je standaard van die blauwe dingen om je voeten moet.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Waar ik werk moeten ze altijd hoezen om de schoenen, wij leidsters hebben ook meestal sloffen aan of lopen op sokken.
    We hebben dan ook verticale groepen, dus er kruipen ook baby's rond.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Bij ons hoef je geen overschoen aan ofzo, zowel baby als peutergroep niet. Ik zorg er wel zelf voor dat ik mijn werkschoenen niet aan heb daar omdat die gewoon vies zijn (tuinbouw).

10. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op ons oude kdv hadden we wel altijd van die blauwe hoezen. op het nieuwe kdv weer niet.. Wisselt dus denk ik nogal.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    bij ons niet, iedereen veegt goed zijn voeten op de grote droogloopmat

12. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Op de kinderdagverblijven waar ik tot nu toe heb gewerkt moeten ze wel aan met elk type weer.

13. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Hier ook altijd...

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Hier ook altijd: Of overschoentjes aantrekken, of op je sokken, anders kom je de groep niet op.

15. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Bij ons doen ze dat niet. Gewoon op je schoenen naar binnen.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij Thijmen op het kdv was het ook bij de baby en dreumesgroep het hele jaar door, vooral om dat de kinderen natuurlijk veel op de grond zijn. Beetje vuil is niet erg, maar er komen zo veel mensen op zo'n groep dat je al snel een heleboel vuil hebt.
    Bij de ukken en peutergroep deden ze het alleen als het weer echt te erg was.

17. Hester

Hester Niet meer actief

Bij ons KDV hadden ze eerst die blauwe hoesjes maar nu plakken ze iedere dag een nieuwe kleefmat voor de ingang, binnen in de hal. Die plakt zo ontzettend dat ik wel eens mijn schoen ben verloren :)

Halverwege de dag plakken ze er indien nodig een nieuwe en daar blijft alle vuil op kleven. Ik vind het goed werken hoor, je ziet s avonds gewoon hoe vies dat is. En dan ligt daarvóór ook nog eens een "gewone" deurmat.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier staat de bak er ook altijd met sneeuw of regenachtig weer. Verder niet.

Ik moet bekennen dat ik ze dan zelfs maar zelden aan doe - ik veeg m'n voeten helemaal droog en check dit extra goed. 1 x goed uitgegleden met die slofjes :p dus ik sta liever 5 minuten m'n voeten te vegen, dan dat ik die dingen aandoe. Alleen als het echt te erg is, doe ik ze aan.
    Hier lopen overigens de meeste mensen de bak voorbij.

19. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Bij de babygroepen wel, het hele jaar door. Bij de peutergroepen hoeft het niet.

20. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    meeste kdv's in onze regio doen het niet, enkele wel.

Deel Deze Pagina