Hallo allemaal, Deze winter had het kinderdagverblijf van mijn dochter, waar ze 2 dagen per wk naartoe gaat, de overschoenen geïntroduceerd. Blauwe plastic hoesjes die je om je schoenen heen kunt doen, om het vuil op de groep tegen te gaan. Fantastisch, vind ik zelf. Bij mij thuis moet iedereen altijd zijn schoenen helemaal uitdoen, omdat mijn dochter over de grond kruipt. Ik vind het smerig dat er vuil van de straat meekomt in mijn huis. Nu lees ik zojuist in de nieuwsbrief van het kinderdagverblijf dat de overschoenen weer worden opgeborgen. Reden: de zomer komt eraan, dus dan komt er minder vuil mee (?). Ligt het aan mij, of is het een beetje vreemd dat mensen gewoon schoenen mogen aanhouden op babygroepen?? Dat lijkt me toch wel een redelijk hygiënische norm?
Ik werk zelf op een kdv en bij ons moet het ten alle tijden. Mochten er ouders binnenkomen zonder hoezen dan worden ze teruggestuurd ofmoeten ze even achter het muurtje wachten, (verticaal) Mijn dochter gaat zelf naar een kdv en hier doen ze daar dus niet aan en mag je gewoon binnenwandelen, sja wat is beter idd?
persoonlijk vind ik het een beetje "zeik" (overdreven) een beetje viezigheid maakt niemand slechter, ze poetsen daar ook gewoon en je lichaam heeft ook wat "vuiligheid" nodig om gezond op te groeien ,onderling wisselen ze heel wat viezere dingen uit (zoals bullies uit hun neus, lebberkussen e.d.) een beetje aarde kan echt niet zoveel kwaad, in de winter kan ik me iets bij voorstellen omdat veel mensen natte voeten hebben en het er dan extra smerig word (waar niet tegen op te poetsen valt) maar ik vind het dus onzin om mee te beginnen..
Bedankt voor je reactie! Alleen mijn vraag was meer of het gebruikelijk was op KDV's, dat vraag ik me af namelijk. Of het wel of niet fris is, is een heel andere discussie
Ik vind het ook vies als mensen hun schoenen aan houden op een baby groep, je weet nooit waar mensen allemaal hebben ingestaan. Het kinderdagverblijf waar ik werkte moesten de ouders ook allemaal de blauwe schoentjes aan en wij liepen op de sokken. Mijn sokken waren gewoon na zo een dag helemaal verpest zo vies waren ze moet je nagaan als mensen daar met schoenen hadden gelopen. Kinderen gaan heus niet dood van een beetje vuiligheid maar om ze daarom nou maar in de viezigheid te laten kruipen
Hier moet het alleen als er sneeuw ligt buiten. Volgens mij is het niet gebruikelijk dat je standaard van die blauwe dingen om je voeten moet.
Waar ik werk moeten ze altijd hoezen om de schoenen, wij leidsters hebben ook meestal sloffen aan of lopen op sokken. We hebben dan ook verticale groepen, dus er kruipen ook baby's rond.
Bij ons hoef je geen overschoen aan ofzo, zowel baby als peutergroep niet. Ik zorg er wel zelf voor dat ik mijn werkschoenen niet aan heb daar omdat die gewoon vies zijn (tuinbouw).
Op ons oude kdv hadden we wel altijd van die blauwe hoezen. op het nieuwe kdv weer niet.. Wisselt dus denk ik nogal.
Bij Thijmen op het kdv was het ook bij de baby en dreumesgroep het hele jaar door, vooral om dat de kinderen natuurlijk veel op de grond zijn. Beetje vuil is niet erg, maar er komen zo veel mensen op zo'n groep dat je al snel een heleboel vuil hebt. Bij de ukken en peutergroep deden ze het alleen als het weer echt te erg was.
Bij ons KDV hadden ze eerst die blauwe hoesjes maar nu plakken ze iedere dag een nieuwe kleefmat voor de ingang, binnen in de hal. Die plakt zo ontzettend dat ik wel eens mijn schoen ben verloren Halverwege de dag plakken ze er indien nodig een nieuwe en daar blijft alle vuil op kleven. Ik vind het goed werken hoor, je ziet s avonds gewoon hoe vies dat is. En dan ligt daarvóór ook nog eens een "gewone" deurmat.
hier staat de bak er ook altijd met sneeuw of regenachtig weer. Verder niet. Ik moet bekennen dat ik ze dan zelfs maar zelden aan doe - ik veeg m'n voeten helemaal droog en check dit extra goed. 1 x goed uitgegleden met die slofjes dus ik sta liever 5 minuten m'n voeten te vegen, dan dat ik die dingen aandoe. Alleen als het echt te erg is, doe ik ze aan. Hier lopen overigens de meeste mensen de bak voorbij.