hallo mama's Ik zit toch ernstig in dubio..ik heb een schat van een mannetje aar hij heeft nogal veel aandacht nodig. Nu hoor ik allerlei verschillende verhalen bijv over het kdv van iemand die daar heeft gewerkt, dat ze slecht aandacht aan de baby's geven, slecht billen schoonmaken, veel laten huilen, als er al 2 huilen heeft de derde 'pech'..ik zou dat echt vreselijk vinden..gastouders..zit je dan niet met de familie van die persoon? neemt ze je kind dan niet op sleeptouw en hoe betrouwbaar is het? Ik heb geen bekende in de buurt die gastouder kunnen zijn namelijk.. ik hoop op veel reacties!
Wij zijn voor een gastouder gegaan, om een aantal redenen... wij kunnen niet altijd regelen dat we tussen half 8 en 18 Thirza kunnen halen en brengen (en geen kdv in de buurt die langer open is), hebben flexibele tijden en af en toe 's avonds opvang nodig en vinden de kleinere setting erg prettig. Ik ben zelf niet zo van de kdv's verder, heb liever 1 vast persoon voor Thirza, die al ietsje ouder is... Wij hebben onze gastouder gevonden via www.flexmoeders.nl, maar zij is ook verbonden aan de kdv-organisatie hier in onze woonplaats... dan weet je dus dat het betrouwbaar is en is er een organisatie die je kan helpen mocht er iets zijn. Op kdv zal het mkisschien wel iets eerder gebeuren dat ze je kindje zullen moeten laten huilen even, maar dat voorkom je bij gastouder en thuis toch ook niet....
Als een gastouder meerdere (oppas)kindjes heeft zullen ze ook niet allemaal tegelijk aandacht krijgen. Misschien is het een idee om eens te kijken bij het kdv bij jou in de buurt?
Ik heb geen ervaring met gastouders, ons meisje gaat naar een kdv en daar heeft ze het erg naar d'r zin. Over aandacht heeft ze niet te klagen. Ze zit in een verticale groep, is de jongste en de oudere kindjes vinden het maar wat leuk, zo'n baby'tje. Ook van de leidsters krijgt ze volgens mij echt genoeg aandacht. Ze hebben in ieder geval heel goed in de gaten hoe ons meisje "in elkaar steekt". Wat jij beschrijft, lijkt me echt heel vervelend en als ik dit zelf zou constateren bij het kdv zou ik het zeker aankaarten. Maar wat ik mij wel afvraag, is of het echt zo is. Je zegt dat het komt van iemand die er gewerkt heeft. Weet je waarom diegene er weg gegaan is en hoe lang dat geleden is? Misschien zit er wel oud zeer? Ben je zelf op het kdv wezen kijken? Anders zou je een keer kunnen vragen om een rondleiding? Kun je zien hoe het er aan toegaat... Wij zijn vorig jaar in juni wezen kijken (heel raar, met m'n nog niet zo heel dikke buik, geen idee wat daar uit zou komen ) en toen hebben we een goede indruk gekregen. En misschien zijn er nog andere kdv's in de buurt? Als je er geen goed gevoel over hebt, moet je het niet doen hoor. Als je werkt, moet je echt zeker weten dat je kind in goede handen is. Dat moet echt goed voelen.
Ik zou inderdaad aan raden om gewoon te gaan kijken wij zijn tijdens mijn zwangerschap ook wezen kijken bij 3 kdv en 1 gastouder en we wisten "zeker" dat de gastouder voor ons prinsesje het beste zou zijn. Dingen zoals flexibel, kleinschalig, gezellig, 1 persoon waren dingen waarom voor ons een gastouder meer passen is. Verder waren er geen andere baby-tjes dus hoefde Jamila niet huilend in bed te blijven liggen omdat de gastouder het te druk had. Ik weet niet precies wat je bedoelt met "de familie van die persoon en op sleeptouw nemen" maar bij ons is het zo dat de gastouder nog een zoontje heeft van 12 en ja die is daar thuis wel aanwezig maar die speelt juist met de kinderen of doet zijn eigen ding is dus geen enkel probleem. De vader in het gastouder gezin komt pas als wij er al zijn en die "bemoeid" zich totaal niet met Jamila dat is ook niet zijn werk. Onze gastouder gaat regelmatig lekker wandelen met de kindjes naar de speeltuin of bijvoorbeeld andere kindjes ophalen van school maar dat vinden wij juist fijn (lekker buiten wandelen) maar nee ze gaat niet met alle kinderen bij een vriendin op de koffie ofzo . Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust!
Hoi, mijn schoonzus heeft op een KDV gewerkt en is momenteel gastouder (omdat ze ook pleegouders bij pleegzorg geworden zijn, is ze gestopt met werken). Van haar begrijp ik dat het idd wel eens niet anders is, als je echt een KDV met babygroep hebt, dat als er meer baby's tegelijk huilen, er eens eentje moet wachten. Tja, je kunt als leidster hooguit 2 baby's tegelijk hebben, als ze niet al te groot zijn... Zo gaat dat nou eenmaal. Maar dat gebeurt bij de gastouder ook heus wel: als Thirza ligt te huilen en twee van de andere kindjes krijgen tegelijk iets waar ook aandacht voor moet zijn, dan zal het niet altijd kunnen dat onze gastouder EN Thirza troost EN de twee andere kindjes helpt. Dat zal hier thuis ook wel eens gebeuren als we een tweede kindje krijgen... Bij onze gastouder, en ook bij mijn schoonzusje, is de man wel eens aanwezig tijdens de opvanguren. Ik vind dat helemaal niet erg, geeft wel een fijne huiselijke sfeer nog extra erbij... Ook zij moet kids van school halen of eens een boodschapje halen, maar dat zijn normale dingen die ik ook doe met m'n kind, (nouja, van school halen nog niet, maar we krijgen hopelijk nog wel eens een tweede ). Maar de opvanguren zijn wel werkuren voor onze gastouder en dan gaat ze idd niet theeleuten bij een vriendin. Oja, en ook bij onze gastouder zijn haar eigen kids erbij. Dat was voor haar de reden om gastouder te worden en lijkt mij geen probleem. Ze is hardstikke consequent en lief, dus dat komt wel goed, En vor haar eigen kids mag ze, zolang ze goed voor Thirza zorgt, best IETSJE liever zijn, dat gebeurt mij ook ten opzichte van andere kids hoor, Blijft het tenminste ook opvang en geen tweede mama,
dank je wle voor de snelle reacties! maar hoe weet je nu of de gastouder nu echt betrouwbaar is..of kijk ik ec ht teveel tv ofzo... ze is daar weg gegaan om met wat oudere kinderen te gaan werken. ik weet gewoon slecht wat ik wil en wat het beste is..ik wil gewoon graag met een gerust hart gaan werken en dat kan ik op dit moment niet. misschien is het gewoon een drempel waar ik overheen moet ofzo. maar je kunt dus gewoon gaan kijken bij die gastouder?
Ons zoontje gaat ook naar de gastouder om de volgende redenen. - gastouder is flexibeler in tijden - meer persoonlijke aandacht - wij hadden niet zo'n zin in 10 babies en maar 2 leidsters (bij ons kdv). Toen ik de huilende babies daar zag wist ik het zeker. Natuurlijk gaat het niet zo bij elk kdv hoor. Wij hadden gewoon een beter gevoel bij een gastouder. Wij hebben een gastouder via een gastouderbureau. De gastouders worden grondig gescreend. Natuurlijk zelfs dan heb je geen garantie, maar dat heb je bij kdv ook niet. En ze woont ook nog eens tegenover ons en heeft nog een ander kindje van de leeftijd van mijn zoontje waar ze de gastouder van is. Wij zijn erg blij met haar.
Ik kan je alleen aanraden om langs te gaan, ga een kopje koffie drinken terwijl daar kindjes zijn op die manier kan je zien hoe het er aan toe gaat. Je moeder instinct zegt snel genoeg of het wat is of absoluut niet En inderdaad kies voor een gastouder die aangesloten is bij een gastouder bureau, die voldoen aan de eisen die gesteld worden voor een gastouder.
een gastouder mag max 4 kinderen tegelijk hebben dus ze zullen heus niet allemaal tegelijk huilen en je kunt er ook voor kiezen een gastouder aan huis te nemen. Ik ga ook naar de gezinnen toe en neem Romy gewoon mee. Ik heb nu ook een gezin met 3 kinderen met de mijne erbij 4. ik heb dus 2 babies met mijne erbij 3 en 1tje die net naar school gaat. Gaat prima hoor. heb 1 keer gehad dat er 2 tegelijk huilde en dan nam ik ze beide bij me en dan vonden ze elkaar enorm interessant, ze scheelde ook maar 3 maanden met romy dus die zaten elkaar helemaal aan te voelen. en als de een eten krijgt en de ander huilt vraag ik altijd of een van de andere kinderen eventjes met de huilende baby gaat spelen, helpt dat niet neem ik ze bij me en geef ik ze een babykoekje of een fles als het de tijd is. (houden ze wel zelf vast) het is wel foefjes leren maar het gaat gewoon goed hoor, je moet idd een goede gastouder hebben. je kunt een gastouderbureau opbellen en vragen of ze iemand hebben voor je die ervaring heeft. Ik ga zelf zometeen 3 dagen i/d week werken en kies zonder twijfel voor een gastouder! succes!
Op mijn KDV zijn er maar 2 baby's per groep. Toen ik er was voor een intake, was het er echt spitsuur (veel spelende en weinig slapende kinderen) en ik heb geen enkel kind horen huilen... Dus 10 baby's met 2 leidsters is sowieso geen sprake van, de oudere kinderen kunnen zich vaak vrij goed zelf redden. Wat al eerder is gezegd, zou ik eens gaan kijken bij een KDV bij jou in de buurt. Er zitten echt wel veel goede tussen. Persoonlijk vind ik een gastouder helemaal niets en heb ik juist daarover veel slechte verhalen gehoord. Gastouders die niet doen wat je van ze vraagt (er is totaal geen controle op ze!)... Ik zou moeite hebben om ze te vertrouwen. Op mijn KDV lopen minimaal 7 mensen rond (2 per groep en 1 vliegende keep en dan nog vaak 1 a 2 stagieres) dus er is veel controle op elkaar.
nou ik heb altijd gedaan wat mensen vragen en er zijn duizenden gastouders met mij die dat ook gewoon doen hoor. Het zijn niet jou kinderen dus je hebt er niets over te zeggen. Je zorgt dat ze plezier hebben en veilig zijn en ze krijgen wat ze horen te krijgen. Kwestie van een goede gastouder zoeken! je voelt als moeder echt wel aan als het geen goede keuze is.
Kan wel zo zijn dat er duizenden gastouders zijn die het wel doen, maar mijn punt is juist dat je het nooit zeker weet. Er is geen mens die ze kan controleren hierop. Natuurlijk voel je het op een gegeven moment wel aan of het goed klikt of niet, maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand zich daar lelijk in vergist.
Ons zoontje zit op een kdv, gelukkig herken ik niks van de dingen die jij beschrijft. Hier altijd schone billen en een tevreden kind. Ook als ik op het kdv ben dan heerst er altijd een goede sfeer. Waarom wij voor een kdv kiezen: - gediplomeerde leidsters - pedagogisch beleid - bij ziekte van leidsters is er vervanging - professioneel - ik vind een gastouder geen fijn idee, je moet maar afwachten wat die de hele dag (niet) doen met je kind
Dit zouden voor mij ook de redenen zijn om voor een KDV te kiezen. Wij hebben een "gastouder" alleen is dat de oma, dus dat is iets anders dan een vreemde. Ik zou zelf nooit voor een vreemde gastouder kiezen.
Ik heb voor een kdv gekozen, ook omdat daar wat meer controle is onderling en ik niet zomaar iemand vertrouw. Al zullen de meeste gastouders prima zijn hoor en is er bij het kdv van onze dochter ook iemand op staande voet ontslagen, omdat ze niet goed met kinderen omging. Zelf ben ik me er wel van bewust dat het er natuurlijk allemaal geweldig aan toe gaat tijdens een open dag of iets dergelijks en ik geloof ook best dat het af en toe veel te druk is. Daarom heb ik mijn dochtertje er pas met 7 maanden heengebracht. Zowel bij een gastouder als kdv is het een kwestie van vertrouwen. Ik denk wel dat ze meer aandacht krijgen bij een gastouder over het algemeen. Maar goed, mijn dochtertje heeft het prima naar haar zin op het kdv, dus ik heb niet zoveel te klagen.
Joey gaa naar een gastouder, puur omdat er nog steeds geen plek is op het KDV. Waar ik tegenaan ben gelopen; * Wanneer zij ziek is, moet jij snel wat anders "regelen" * Vakanties moeten we echt op elkaar afstemmen omdat je de kans loopt dat je kindje dan door iemand anders word opgevangen. * Gezeur om geld wanneer Joey niet is geweest en dan toch betaald willen worden e.d Dus, zodra Joey naar het KDV mag, gaat hij daarheen! Hij is nu enig kindje bij de gastouder en ik merk dat hij graag met andere kindjes speelt. Bovendien wil ik gewoon zeker zijn dat Joey altijd terecht kan EN ik niet mijn roosters enzo om moet gooien omdat de gastouder een dag vrij wil hebben/ziek is.
klopt, maar daar heb je voor getekend. Bij het contract van onze gastouder hebben wij daar niet voor getekend