KDV / gastouder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door smartie1980, 24 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    1 dag naar oma (omdat ze het zo leuk vind en mijn dochter hierdoor een goede oma-kleindochter relatie krijgt). Meer dagen zou ik niet willen, dan wordt de opvoedkundige rol wat mij betreft te groot.
    En 1,5 dag naar kdv. Bewust niet voor gastouders gekozen, omdat ik dat 'te intiem' vind. Ik vind het goed dat ze op het kdv een vast ritme heeft in een grote groep kindjes en dus ook bijvoorbeeld op haar beurt leert wachten.
    Er zitten ongetwijfeld ook voordelen aan gastouders zitten, maar ik voelde me daar niet zo goed bij, heel persoonlijk.

2. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Ik denk dat zowel voor KDV als GO geldt dat de ene de andere niet is en het sowieso handig is om er eens te gaan kijken voor je je kindje er brengt.

Wij zouden bij 1 gaan voor een KDV (zit een heel fijne hier in de buurt), maar ik kies er nu voor om een tijd te stoppen met werken. Geen idee hoe dat gaat bevallen, dus kan best dat ik na een jaartje ofzo toch weer aan het werk ga, maar in ons geval is het simpelweg goedkoper om níet te werken dan wel.
    Ik zit in het onderwijs en zou dan 2,5 dag werken, dus 3 dagen KDV voor 3 kids. Kost bijna 2000 euro per maand, krijgen we wel weer ruim 900 van terug, maar dan nog kost het meer dan ik verdien met 2,5 dag werken.

Voordeel van het onderwijs is dat ik weet dat ik ook altijd redelijk makkelijk weer aan het werk zal komen als ik thuis gillend gek wordt en dus toch liever wel werk.....maar eerst maar eens een tijdje aankijken hoe het zo bevalt.

3. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.960
    126
    63
    zuid holland
    Ik ga straks van 32 uur naar 16 uur werken en verdeeld over 2 dagen. Oma gaat oppassen. Vind ze helemaal leuk en heb ook een erg goede band met mijn mams en weet zeker dat ze ons kindje opvoedt zoals ik ook ben opgevoed en dat is gewoon goed haha

4. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Wij kiezen voor gastouders om de genoemde redenen; ze zitten bij ons in de wijk, de opvang is kleinschalig en de organisatie waar ze zijn aangesloten heeft een erg goede reputatie, ze zijn erg flexibel en het is ideaal gezien mijn redelijk onregelmatige werktijden. (Vooral 's ochtends tussen 9 en 12, maar kan ook eens 's middags zijn of eerder of later). Daarnaast gaat mijn vriend 1 of 2 ochtenden thuiswerken - hij is accountmanager en kan dat gerust doen, scheelt weer files rijden etc. - dus dat is ook ideaal.
    En we kennen de gastouder al enigszins bij ons uit de buurt, dus dat geeft een bepaalde mate van vertrouwen.
    Hoe het precies gaat uitpakken weten we nog niet, mijn werktijden als ik weer ga werken zijn we nog niet helemaal over uit, maar ik ga ervan uit dat dit voor ons en natuurlijk voor ons manneke de beste oplossing is.
    Onze ouders zitten niet in de buurt, dus dat is voor ons jammer genoeg geen optie.

5. Indigo

Indigo Lid

12 nov 2010
    99
    0
    0
    ML zou in eerste instantie huispapa worden, maar moet nu verplicht 5 dagen per week een integratietraject gaan volgen van minimaal 1 jaar. Omdat ik onregelmatig werk, en we dus niet alle ochtenden opvang nodig hebben gekozen voor een GO.

We hebben ons ingeschreven bij een klein bureau in de regio, waar direct persoonlijk contact was. Ik had al goede verhalen en ervaringen gehoord van een gastouder in onze straat, en nu bleek zij bij dit bureau aangesloten te zijn EN nog plek te hebben voor onze baby. Dus 1+1 = 2 :)

Mijn ouders hebben bewust gekozen om niet vast op te gaan passen en ik sta helemaal achter deze keuze, daarbij werken zij beiden ook. Ouders van ML wonen in de VS dus dat gaat natuurlijk ook niet ;)

6. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Wat ben ik blij met dit topic!
    Zojuist hebben we besloten om voor het KV te kiezen. Persoonlijk zou ik onze baby straks (4 maanden oud) liever bij een GO onderbrengen, maar ik vind het samen spelen met leeftijdsgenootjes ook erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt ook dat kinderen die op een KV zijn geweest een half jaar voorsprong hebben op kinderen die daar niet zijn geweest. Ligt natuurlijk ook heel erg aan je gastouder, aantal kindjes en hun leeftijd.

Wij zouden ons kindje met 3 jaar toch willen aanmelden bij het KV. Daarbij kan ik gewoon geen echt goede gastouder vinden... Kun je wel een bureau voor inschakelen, maar we hebben nu dus besloten het niet te doen.

Deze week ga ik bellen met het KV. Lekker in de buurt. Mocht ons kindje ziek worden (dan moeten ze echt naar huis bij het KV) dan is mijn man er zo vanaf zijn werk. Opa's en oma's willen graag oppassen in geval van nood.

Het KV biedt straks ook Buitenschoolse opvang. Dan is dat allemaal al lekker bekend voor ons nu nog kleine ukkie!

7. kellyskeezer

kellyskeezer Actief lid

25 okt 2010
    388
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Sittard
    zeker opa en oma....wanneer ik wil en zo vaak ik wil.....maar het zal wrs een vaste dag worden..

8. misa

misa Niet meer actief

@Smartie: ik denk dat jullie een goede keuze hebben gemaakt voor jullie situatie. Daar moet je altijd naar kijken én het moet natuurlijk goed voelen! Dus wel kijken/zoeken naar en gastouder waar je je goed bij voelt.

Ik werk straks 20/24 uur op een kdv. Wij kiezen er dan ook voor om de kleine mee naar mijn werk te nemen (andere groep).
    Hij gaat voor 1,5 dag naar het kdv,
    een halve dag is manlief thuis
    en een halve of een hele dag is hij bij mijn moeder (ouders).

Wij hebben ook voor mijn moeder gekozen omdat het makkelijk is en omdat we haar er een mega plezier mee doen. :)

9. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

10. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Hier een update; schoonmoeder gaat ook 1 dag oppassen....! Nog even de vraag of het oppassen hier is of bij haar. Moet er nog een beetje aan wennen; had niet verwacht dat ze het zou doen!

11. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Onze zoon gaat straks twee dagen naar een gastouder (uit onze kennissenkring) en een dag naar opa en oma.

Deel Deze Pagina