Naar de opvang Mag mijn kind naar de kinderopvang? Vanaf 11 mei 2020 mogen kinderen van 0 tot 4 jaar naar de dagopvang (crèche) en kinderen van 0 tot 12 jaar naar de gastouderopvang. Kinderen van 4 tot 12 jaar waarvan de ouders een contract hebben met de BSO mogen naar de BSO op de dagen dat zij naar school gaan, aangepast dus volgens het ritme van school. Op andere dagen mogen zij niet naar de BSO. De rijksoverheid blijft de eigen bijdrage voor de kinderopvang vergoeden aan ouders zolang het maatregelenpakket voortduurt. dit staat op site rijksoverheid
Als ik het goed lees mogen alleen kinderen die die dag les hebben naar de bso die dag. Dus dat zullen een heel stuk minder kinderen zijn en zal er toch plaats over blijven voor noodopvang
Basisschoolleeftijd zal wel loslopen denk ik ook. Maar de leeftijd tot 4 jaar kan wel lastig worden. Als daar echt alle kinderen elke dag komen en dan ook nog noodopvang er bij moet dan moeten ze daar echt iets op bedenken.
Ik heb vanmiddag navraag gedaan bij de opvang en zij geven aan dat ze nog steeds noodopvang aanbieden voor de kinderen van ouders is vitale beroepen. Maar ze moeten wel kijken naar de bezetting. Mijn jongste 2 gaan vanaf juni ook naar een locatie en daar zouden ze eventueel de 2 donderdagen die ik in mei moet werken, ook naartoe kunnen. We hebben het ook wel gehad over de dinsdagen. Ik heb gezegd dat ik ze sowieso wel thuis kan houden, omdat ik de dinsdagen in mei niet hoef te werken, maar hij zei dat ik ze gewoon mocht brengen. We gaan dus t.z.t. bekijken hoeveel kinderen er komen voor noodopvang in mei. Zijn dat er veel, dan blijven mijn kinderen thuis. Zijn dat er niet zoveel, dan gaan mijn kinderen gewoon naar de opvang. Dit gaat over de jongste 2. De oudste gaan nu nog naar de opvang/BSO van dr school en daar weet ik nog niet hoe het zal gaan.
Hopelijk denken alle ouders zo mee. Dan blijft er wellicht genoeg plek voor noodopvang zonder dat de kinderopvang en gemeente zich in allerlei bochten moet wringen om het te regelen.
Ik hoop het ook. Ik vind het gewoon onzin dat mijn kinderen 2 plekken bezet zouden houden, die ze misschien nodig hebben voor kinderen die normaal gesproken niet komen.
wat ik hoop is dat ze de vitale beroepenlijst eens onder de loep gaan nemen. Er zijn nu echt veel ouders die thuis kunnen werken en omdat ze in een bepaalde sector werken, toch de kinderen naar de noodopvang doen. En dan ook nog lekker even boodschappen gaan doen. Het is te algemeen. Beroepen in de gezondheidszorg niet meer dan logisch, maar de lijst is zo algemeen dat ik op dit moment niet van plan ben om de reguliere plekken af te staan voor noodopvang.
Dat gaan wij hier inderdaad doen, de onderwijsassistent doet de noodopvang, wel proberen we kinderen van de noodopvang zoveel mogelijk in te delen in de lesgroep op de dagen dat ze nu op de opvang zitten, lukt nooit helemaal, maar zo houden we wel de noodopvang groep zo klein mogelijk.
Helaas mag de BSO ook maar de helft opvangen aan kids. Waar ze normaal 60 op mogen vangen, mogen er nu 30. Normaal zitten de groepen al aardig vol, dus dit wordt echt een uitdaging.
ik ben het met je eens dat mensen nu hun kind onnodig naar de noodopvang brengen.. zie dat te vaak gebeuren in mijn omgeving.. maar gelukkig zie ik ook vaak ouders die er wel alles aan doen om er geen gebruik van te maken terwijl ze er recht op hebben, maar het juist samen op te lossen.. maar welke beroepen staan er dan volgens jou op de lijst die niet vitaal zijn? Waarvan je vindt dat die mensen goed genoeg thuis kunnen werken? oprechte vraag hoor!
nou ik ben echt benieuwd hoe het allemaal geregeld gaat worden. Ik werk in de kinderopvang. Als wij straks helemaal open zijn werk ik waarschijnlijk mijn eigen dagen (ma,wo,vrij) Mijn zoontje gaat naar dezelfe kdv als mij dus geen probleem. Maar stel dat mijn dochter op andere dagdelen naar school moet en geen recht heeft op bso op de dagen dat ik werk wat moet ik anders? We gaan het allemaal zien .
Je werkt in een vitaal beroep, dus dam heeft je dochter op de dagen dat jij werkt en zij naar school moet, recht op bso.
Jij hebt een vitaal beroep. En hebt dus recht op noodopvang als je het niet anders kunt regelen. Dat blijft net zoals het nu ook is.
Ja helemaal mee eens. In mijn vriendenkring werkt ook iemand in de zorg, maar wel een functie die ze vanuit huis kan doen. Partner heeft geen vitaal beroep en werkt ook thuis. Kinderen gaan fulltime naar de noodopvang. Vind ik niet netjes en nodig op deze manier ook al heb je er recht op. Overigens hoorde ik van onze opvang dat ze ook al best wat afmeldingen hebben voor de opvang van ouders die hun baan kwijt zijn geraakt. Dus daardoor zullen er ook weer plekken vrij komen voor noodopvang.
Dat is echt schandalig zeg dat misbruik maken. Dat mensen dat in hun hoofd halen zonder enige schaamte. Echt onbegrijpelijk.
het gaat mij er niet om dat een volledige groep niet als vitaal mag worden gezien, maar het is zo algemeen gesteld. Bijvoorbeeld de politie, niet de gehele politieorganisatie is vitaal of defensie. Bijvoorbeeld de personeelsdiensten binnen zo’n organisatie is echt niet vitaal, kan vanuit huis. En dan noem ik maar een klein voorbeeld.
Nou ja, wij hebben allebei een vitaal beroep en werken ook allebei thuis. Maar werken met onze drie kinderen dat gaat echt niet. Mijn man zit en hele dag in overleg. En ik moet gewoon dingen doen waar ik echt mijn aandacht bij moet houden. Het feit dat je thuis werkt betekent niet dat je er ook kinderen bij kan hebben. Wij maken geen gebruik van de opvang, we hebben het anders geregeld. Maar als je geen andere mogelijkheden hebt.
Dat is ook de realiteit voor ouders in andere beroepen. Zij werken ook thuis met kinderen om zich heen. Het is natuurlijk niet zo dat mensen zonder vitaal beroep nu hele dagen rond lopen te fluiten. Ook zij hebben een werkgever met verwachtingen. Ik denk dat er genoeg vitale functies zijn waarbij vanuit huis gewerkt wordt met net zoveel of zo weinig ruimte om hun kinderen te verzorgen als mensen in andere branches.
Voorbeeld uit mijn omgeving: vrouw werkt in een vitaal beroep. Man werkt thuis. En ze brengen de kinderen naar de nood opvang want anders krijgt de man niet genoeg werk gedaan met de kinderen thuis. Dat klopt. Net zoals bij de rest van Nederland. Ik vind eigenlijk dat ze de nood opvang alleen moeten doen als beide ouders in vitale beroepen werken. Voor de rest kun je het net zo als de rest van Nederland regelen. Lastig, maar nog geen nood. En ja, ik heb ook recht op noodopvang en heb dat ook nog niet gebruikt want mijn man kan gewoon thuis werken. Niet efficiënt, maar het wil wel.
Klopt idd. Mijn schoonzus werkt in de jeugdzorg, en moet nu ook zoveel mogelijk thuis werken. Met 2 kids, waarvan 1 een berg huiswerk. Veel telefoontjes, bijna onmogelijk. maarja, het is niet anders op dit moment. En ze werkt daarom dus ook veel savonds...