2e taal aanleren op school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door visitor, 8 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    Hoi allemaal,

Ik heb het volgende probleem sinds we zijn geimigreerd spreken we geen nederlands meer thuis ( mijn man spreekt ook geen nederlands). Maar nu moeten we terug naar NL en kent mijn zoontje geen enkel woordje nederlands. Hij gaat dan als hij 2,5 jaar is naar school. Ik vraag me af komt het dan nog goed krijgt hij geen achterstand op school. We hadden niet verwacht dat we terug moesten naar NL en zijn nu een beetje bezorgd om onze zoontje. Iemand iets soortgelijks meegemaakt. Ik vind het vooral zielig dat hij naar school gaat en dan in het begin periode niets begrijpt.

Veel liefs,
    Visitor

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou als ik jou was vanaf nu NL tegen je zoontje gaan praten. En hoezo gaat hij naar school als hij 2,5 is? In NL gaan kinderen pas vanaf 4 naar school.

3. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    peuter speelplaats bedoelde ik je hebt gelijk

4. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik neem aan dat je man ook nederlands gaat leren?
    dan doet je zoontje toch automatisch mee?

en op een peuterspeelzaal is het echt nog niet erg als hij
    nog niet 100% nederlands kan.
    hij is nog jong, hij zal de taal waarschijnlijk zo oppikken.

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou ook al vast veel NL tegen hem gaan praten.
    Welke taal spreekt hij nu? Turks is wel weer wat lastiger dan Duits bijvoorbeeld.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Bij het kdv van mijn dochter zitten 2 portugese kindjes, in 8 weken spraken ze al behoorlijk NL! En nu hoor je eigenlijk het verschil niet meer.

7. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik denk ook dat hij de taal zo oppikt, maar voor de zekerheid kan jij nu al volledig nederlands tegen hem gaan praten! Zo raakt hij al gewend aan de taal. Ook sneu voor hem als hij naar de psz gaat en zijn oren beginnen te klapperen omdat hij totaal niks verstaat. Denk dat dat ook frustratie oplevert.

Zie dat hij net 1 is (gefeliciteerd ;)), dus ik zal er nu echt al mee beginnen. Nu heeft hij nog 1,5 jaar de tijd om het op te pikken! En daarbij ook gunstig voor manlief om het meteen te leren!

8. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Mijn zusje sprak tot 5 jaar geen Nederlands (woonde ook niet hier, sprak wel Grieks, Engels, Bulgaars en Turks) en binnen een half jaar, sprak ze super Nederlands! Ze heeft wel 1 kleuterschool extra moeten doen en nu wordt ze in feb dus 7 en gaat ze vanaf aug. pas naar groep 3!

Maak je geen zorgen, het komt echt wel goed!! Ik zou ook niet nu al beginnen met Nederlands, dan word het verwarrend denk ik. Ze pikken de taal zo snel op als ze met vriendjes/kindjes/opa's en oma's moeten praten!

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als tweetalig opgevoed kind kan ik je dit advies geven:

- ga nu NL spreken met je kind. De afwisseling is prima en kan een kind prima aan. Verwacht niet dat een kind NL terug gaat praten maar wees zelf consequent. Hierbij is het belangrijk dat je NL boekjes gaat voorlezen. Nijntje is hiervoor heel geschikt.

Met 2,5 uur begrijp je kindje dan voldoende NL om zich makkelijk te redden op de psz en dan heeft hij helemaal geen achterstand als hij naar school gaat met 4 jaar!

Tweetalig zijn is een groot voordeel in deze wereld dus pak die kans voor je kindje aan!

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Zoals al gezegd, kleine kindjes pikken de taal zó snel op, dat komt echt goed. Hij mag dan misschien ook twee extra dagdelen naar de PSZ, maar dat moet je dan even navragen bij het CB.
    Struikelblok is alleen als jou man ook Nederlands gaat leren en dat gebrekkig tegen jullie zoon gaat spreken. Dan kan hij beter de andere taal tegen jullie zoon blijven spreken zodat hij die ook niet vergeet.

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Je kan extra dagdelen peuterspeelzaal aanvragen. En misschien zou je hem nu naar een kdv kunnen doen, daar pikken ze ook gauw nederlands op.

12. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    bij ons in de flat woont een gezin die hier naar toe zijn gekomen waarvan de moeder uit egypte komt en de vader uit irak
    hun zoontje is hier geboren en sprak de taal die vader en moeder ook spraken
    hij ging toen naar de peuterspeelzaal en daar verstonden ze hem dan ook niet ,maar al snel begon hij nederlands te praten dat hij oppikte op de peuterspeelzaal en spreekt nu super goed nederlands

dan woont twee deuren verder dan ons sinds kort een vrouw met twee kindjes uit kongo en spreekt frans
    het jongetje is 2 en een half en speelt wel eens met ons zoontje op de gallerij hij spreekt frans en ons zoontje nederlands of dialekt en dat jongetje neemt alls over van ons zoontje en praat nu zelfs dialekt haha

dan hebben wij kennissen die beide spaans zijn maar in nederland woonde en nederlands spraken
    ze kregen een dochter waar ze nederlands tegen spraken
    maar op een gegeven moment zijn ze naar panje verhuist en daar spraken ze spaans en hun dochter sprak van de ene op de andere dag vloeiend spaans
    dus ik denk tot dit bij jullie zoontje er ook van zelf wel in gaat kinderen pikken dit echt heel snel op

13. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Tot een jaar of vier dacht ik, pikken kinderen een vreemde taal moeiteloos op. Daarna wordt het lastiger.
    Maar mijn man was 10 toen hij in nl kwam wonen en spreekt nu accentloos nl.
    Onze dochter wordt tweetalig opgevoed en zij spreekt alleen nl., maar begrijpt haar vader wel feilloos.
    Zou everschakelen naar nl nu, maar verder niet te druk over maken.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.103
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens de laatste theorieën (maar die veranderen om de paar jaar ;)) is dit de beste manier om een kind tweetalig op te voeden:
    * ouder 1 praat altijd taal A als hij / zij alleen is met het kind.
    * ouder 2 praat altijd taal B als hij / zij alleen is met het kind.
    * Als beide ouders met het kind samen zijn, praten ze taal beiden taal A.
    Daarbij moet je voor de taal die je spreekt als jullie met z'n drietjes zijn, de taal kiezen die jullie beiden goed beheersen. Zoals al eerder gezegd: het is niet gunstig om voor de taalontwikkeling van je kind, als de papa straks slecht Nederlands tegen hem spreekt.

Verder zou je nu al kunnen beginnen met het voorlezen van boeken in twee talen. Een heleboel prentenboekjes zijn in meedere talen te krijgen. Je man kan dan het boek voorlezen in de ene taal en jij in de andere. Kinderen vinden het toch schitterend om boeken 100 000 keer te horen. :D Door hetzelfde boek ik twee talen aan te bieden leert je kind spelenderwijs beide talen.

En vergeet straks als jullie in Nederland wonen ook niet lekker gebruik te maken van de tv: eerst Teletubbies, later Sesamstraat. Voor nog oudere kinderen klokhuis en jeugdjournaal. Hier leren ze ook echt veel woorden van!

15. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon wordt 2-talig opgevoed. Nl. Nederlandstalig en Friestalig (fries is een taal en geen dialect...) ik praat zelf nederlands met hem, maar op de creche en in zijn omgeving wordt veel/altijd fries gepraat en een kind pikt dit heel snel op! Ik zelf lees vaak friestalige boekjes voor en praat ook af en toe fries met hem. Ik vind dat hij nederlands moet leren omdat wij in nederland wonen, maar het fries is hier eigenlijk de voertaal dus dat moet hij ook leren. En inm. praat hij zelfs al een beetje fries, en gooit veel frieze woorden door zijn zinnen. en hij verstaat het fries al heel goed. dus mijn advies is ook, praat ook nederlands met je kindje en lees hem nederlandstalige boekjes voor e.d. een kind pikt het ongelooflijk snel op nl.

16. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Mijn dochter wordt viertalig opgevoed!
    Ik spreek nederlands met haar (taal A)
    Mijn man spreekt alleen spaans tegen haar (taal B)
    Mijn man en ik spreken engels tegen elkaar (taal C)
    En op de opvang waar ze 3 ochtenden naartoe gaat spreken ze
    papiamento tegen haar (taal D)
    Dus ik raad je aan om gewoon nu te beginnen met woordjes in het nederlands en je huidige taal te zeggen zodat hij dingen gaat linken aan elkaar. En ik beloof je, het komt vanzelf goed hoor! Niet te druk maken!!

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Meid, niet druk over maken, komt vanzelf goed zeker als ze zo jong zijn.

Wij hebben vroeger in Spanje gewoon, ik ging er naartoe toen ik 3,5 was, en kwam terug toen ik bijna 8 werd. Binnen een maand daar sprak ik vloeiend spaans en toen we terugkwamen sprak ik geen woord nederlands meer en ging gewoon naar de basisschool. Niets aan het handje en binnen een afzienbare tijd sprak ik weer netjes Nederlands hoor. Kleine kinderen pakken het zo op.

Je kan inderdaad nu al beginnen zodat hij aan de klank kan wennen, maar echt, ze pakken het snel weer op. Probeer alleen wel te zorgen dat je allebei de talen erin houdt. Mijn ouders hebben ons toen wij terugkwamen niet meer in het spaans aangesproken, en ik spreek dus ook geen spaans meer. Best jammer.

18. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Wij gaan volgend jaar emigreren en zijn nu bezig om haar Engels aan te leren.
    Te beginnen met liedjes, maar ook vanuit het niet in het Engels tegen haar praten ipv Nederlands.

Ze spreekt nu al redelijk Engels, althans ze begrijpt veel en we merken dat haar woordenschap zich sterk vergroot.
    En dat in 1 maand tijd!!!

Ze pakken het erg snel op als ze zo jong zijn, dus dat komt wel goed!

Deel Deze Pagina