KDV of Gastouder of Allebei???

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Janneke21, 18 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik ga binnenkort 3-4 dagen per week werken.
    Dit ligt aan de baan die ik ga krijgen.
    Nu heb ik een gastouder gevonden die wel 3 dagen wil oppassen, maar de dinsdag alleen niet kan.
    Vandaag ben ik ook gebeld door het kinderdagverblijf dat ze ma-di-wo plek hebben voor Jayro.

Wat nu??? Ik zit de denken aan MA+DI: kdv en WO+DO gastouder.
    Zo hebben we een lang weekend en hoeft hij niet elke dag aan een nieuwe oppas te wennen, maar steeds 2 dagen achter elkaar.
    Ik vind het kdv het voordeel hebben dat hij daar eerdaags vriendjes maakt en de gastouder is een kennis dus daar krijgt hij lekker veel individuele aandacht en zit hij zeker goed.

Of is het beter voor Jayro om hem 3-4 dagen naar 1 plek te doen. Kdv of gastouder en niet beide doen?

Ik kan financieel gezien ook 3 dagen gaan werken, maar dan werk ik en dan heb ik nog niet echt 'veel' geld. 4 dagen zou ons net financieel wat meer ruimte geven.
    En ik ben aan het solliciteren naar een baan met wat meer uitdaging, maar dat is wel zo'n 30 uur.

Pfff dan heb ik ook nog het probleem dat ik soms een zaterdag zal moeten werken, dus dan heb ik de gastouder sowieso nodig.

Ik weet gewoon even niet meer wat beter is.

En nog een kleinere vraag...

En hoe zit het met de vergoeding van de belasting? Als ik die nu aanvraag is dat dan op tijd met de betaling van het kdv en de gastouder? Of moet ik alles voorschieten?

2. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Je moet wel echt op tijd aanvragen bij belasting, dan hoef je niet voor te schieten! Maand van tevoren is wel op tijd.
    Ik werk zelf op een KDV, en zie dat het wel prettig is voor kindjes als ze minimaal 2 dagen komen. 3 dagen zou helemaal niet verkeerd zijn.. maar als hij dan ook nog 1 dag gastouder moet weet ik niet of dat wel ideaal is.. Kun je hem niet bij je ouders brengen voor 1 dag?

3. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Janneke!

Moeilijk om de keuze te maken he? Mijn dochter gaat sinds juli voor 3 dagen in de week naar het kdv. Ik vind dit persoonlijk wel erg heftig voor zoon kleintje. K heb dan ook de keuze gemaakt om per 1 september 2 dagen gastouder (ma en dinsdag) en donderdags naar het kdv om toch ook te leren met andere kinderen te spelen en het ritme van school voor later zeg maar. En natuurlijk ook alle leuke dingen! Ik weet nog niet hoe het gaat bevallen maar naarmate het dichterbij komt ben ik blijer met de keuze! De gastouder heeft nog één baby van mn vriendin op maandag (ze schelen 2 dagen) en de dinsdag is haar kleindochter er en die scheelt een maand met mijn dochter. Voor de rest heeft ze 2 kindjes van 1 en 2 incidenteel, dus alle tijd voor de kleine meiden ;)!

En wat maartje schrijft snap ik niet helemaal, wat is het verschil tussen je moeder en gastouder? Je kindje wordt ook "weer" naar een andere plaats gebracht, dus als je dan stabiliteit wil zou ik helemaal voor een gastouder gaan.. kdv wisselt toch best vaak vind ik zelf! En zeker als je kindje 4 dagen gaat! Moeilijke keuze he? Nou veel succes, en misschien heb je wat aan mijn verhaal..

4. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    o bedenk me net dat je schreef dat je gastouder geen plek heeft voor 4 dagen ;)! Ik heb ook niet helemaal vrijwillig voor deze combi gekozen, mijn gastouder had op donderdag geen plek (want dan heeft ze de kleine van mn vriendin en haar kleindochter en meer dan 2 baby's mag niet) maar ben nu erg blij met deze combi ;)! Nu maar kijken hoe het gaat.

5. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    4 dagen gastouder zou wel kunnen, ze kan alleen de dinsdag niet.

Ik zie het verschil tussen mijn moeder en gastouder niet echt. Het kost mijn moeder haar tijd en de gastouder verdient er mee zonder dat het mij wat kost.
    De gastouder vindt het ook echt leuk en mijn moeder niet.
    Daarnaast is mijn moeder al in de 60 en is dit haar 5e kleinkind, ik vind dat ze haar portie wel gehad heeft.
    Zelf wil ze het wel doen als het écht MOET, maar goed financieel gezien heeft dat dus geen zin en de gastouder is ook een vriendin van haar, dus dat zit ook wel goed.

Ik heb zelf ook kdv-en gewerkt en ik wil hem dus maar 2 dagen naar het kinderdagverblijf gaan doen en eventueel als hij wat groter is pas 3 dagen, maar 4 dagen vind ik toch echt te veel.

Nu ga ik binnenkort kijken bij het kdv, het is een dependance en dus volgens mij niet echt optimaal. Het is gewoon in een omgebouwd klaslokaal. Als het er niet positief voelt of uitziet ga ik voor volledig gastouder tot er een plekje is op een 'echt' kdv. Ook moet de leidster mij wel aan staan, ik ken denk ik alle leidsters wel, dus ik ben benieuwd ;)

Bij het aanvragen van toeslag moet ik al echt invullen of het een gastouder wordt of kdv en hoeveel uur enzo.. Dat is dus allemaal nog niet zeker.. Dus ik zal helaas voor moeten schieten! Lastig zeg! Dat wordt nog wat, want ik verdien bij de baan die ik ga nemen zelf al zo weinig en dan gaat dus echt alles meteen naar de opvang...

6. Roodkapje1979

Roodkapje1979 Fanatiek lid

22 feb 2009
    2.729
    0
    0
    Hoezo kost het jou niks als je kindje naar een gastouder gaat? Gastouder kost ook geld! (onze wel en die is via een stichting)

7. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hier ma-di gastouder en wo-do KDV/BSO.

Omdat ik de gastouder thuis heb, was 4 dagen niet mogelijk, is een wettelijke regeling.

Deel Deze Pagina