KDV of NIET?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door claudia2008, 21 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claudia2008

    claudia2008 Bekend lid

    14 jun 2008
    686
    0
    0
    Hoi medemama's

    Even een vraagje;

    Vinden jullie het raar om je kindje naar een kdv te doen terwijl je eigenlijk zelf thuis bent?
    Ik zorg nu vanaf haar geboorte fulltime voor haar. Ik heb het idee dat ze wel behoefte heeft aan wat meer verandering in haar omgeving/iets meer uitdaging...Maar ook ik ben toe aan iets meer vrije tijd....mijn meisje is namelijk een handenbindertje als ze wakker is.

    Nu heb ik besloten om haar over een maandje voor 2 middagjes op een kdv te plaatsen. Toch voel ik me hier vreemd over.....Herkenbaar of juist niet??

    Groetjes Claudia
     
  2. Dretjuh

    Dretjuh VIP lid

    12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Zelf zit ik daar ook erg over te twijfelen..

    Ik zit zelf ook thuis, met 2 jonge kindjes.

    Aan de ene kant heb ik het gevoel dat ik ze dump en ik mijn eigen kindjes niet bij me wil hebben.

    Maar aan de andere kant geeft het je de vrijheid om iets leuks te doen of om thuis alles op orde te maken waar je met een kind niet altijd aan toe komt.

    En bovendien leert je kind spelen met andere kindjes, dat vind ik dan erg belangrijk.

    Ik denk toch dat ik ze ga inschrijven ergens.
     
  3. maartjev

    maartjev Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    het is belangrijk dat ze om leren gaan met andere kinderen en andere regeltjes dan thuis, dus een kdv is helemaal niet slecht om heen te brengen als ze anders thuis is bij jou alleen..! Lijkt me voor jou ook wel fijn, momenten voor jezelf.
     
  4. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik vind het niet vreemd hoor.
    Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je als moeder ook niet nog een beetje tijd voor jezelf zou mogen creëren, je bent toch ook nog vrouw en niet alleen maar moeder?

    Bovendien is het leuk voor kinderen op het kdv, mijn dochtertje vindt het er vooralsnog in ieder geval hartstikke leuk. Ze gaat er al naartoe en ik begin pas in januari met werken.

    Doen wat voor jou goed voelt! (ook als dat betekent dat je je wel rot of schuldig voelt als je je kindje naar het kdv brengt)
     
  5. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Ons liesje gaat meestal 1 dag in de week naar opa en oma.
     
  6. MvLiam

    MvLiam Fanatiek lid

    10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik vind het ook niet gek hoor! En inderdaad vind ik ook dat je best een middagje of 2 per week voor jezelf even mag hebben. Of gewoon een middag om het huis even helemaal te poetsen, de was even te doen of wat dan ook.

    Wat ik wel iets minder vind is dat een vriendin van mij haar zoontje 2 hele dagen per week naar het KDV brengt. Dit terwijl zij gewoon thuis zit.
    Dit vind ik wel iets te veel moet ik eerlijk zeggen, maargoed dat is haar eigen keuze. Twee hele dagen zou ik te lang vinden, maar 1 of 2 halve dagen niet hoor.
     
  7. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het is denk ik heel persoonlijk, maar ik breng Chelsey af en toe ook naar de oppas als ik gewoon tuis ben. Even lekker het huis poetsen van boven nar beneden, lang bellen met een vriendin, uitgebreid naar de kapper, of een middagdutje doen omdat ik er zin in heb. Chelsey vind het heerlijk bij de andere kindjes, en ik ook.
     
  8. Pruts27

    Pruts27 Fanatiek lid

    6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Patrick gaat standaard 2 dagen naar het KDV. In verband met deeltijd-WW ben ik een tijdje op de donderdagmiddag vrij geweest, terwijl Patrick op het KDV zat. Heb hem toen ook gewoon de hele middag daar gelaten en ben zelf met mijn studie bezig gegaan. Lekker even volledige rust. En nu met de kerst/oud en nieuw gaat hij ook zijn gewone dagen heen. Kunnen wij hier even het huis aan kant maken en samen een dagje weg. Wij voelen ons helemaal niet schuldig. Hij heeft het er super leuk met al zijn vriendjes en vriendinnetjes.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik snap je gevoel wel hoor, maar vind het niet gek. Ik doe hetzelf ook. Ik heb nog 2 weekjes vrij voor ik weer aan het werk moet en de kleintjes zijn deze week 2 dagen naar het kdv. Lekker 2 hele dagen voor mezelf, heerlijk weer eens. Als je dat kunt opbrengen zou ik het gewoon doen!
     
  10. Tesske

    Tesske VIP lid

    24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Ik breng haar regelmatig naar het kdv als ik gewoon thuis ben.
    Vind het heerlijk om dan even tijd te hebben voor mezelf
     
  11. Juli2009

    Juli2009 Niet meer actief

    Absoluut niet vreemd hoor! Natuurlijk is het heel persoonlijk, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je full-time voor je kleintje zorgt je af en toe ook wat tijd voor jezelf wil. Kan je ook weer even lekker opladen en daar profiteert je dochtertje dan ook weer van. Daarnaast vindt je dochtertje er idd misschien wat meer uitdaging en leert ze met andere kindjes spelen.

    Weet niet of het voor alle KDV's geldt, maar hier is het zo dat als je je kindje 1/2 dag brengt je wel voor 1 dag moet betalen. In dat geval lijkt het me een beetje zonde van het geld en zou ik voor 1 hele dag gaan.

    Succes!
     
  12. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Niet gek hoor :)
    Alleen betaal je wel de volle mep als je niet werkt, wel duur dus. Maar als dat geen probleem is, lekker doen en van genieten :)
     
  13. Seilenna

    Seilenna Actief lid

    9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Vind ik helemaal niet raar!!
    Ik werk zelf 3 dagen en onze dochter gaat 1 dag naar het KDV (en verder oma's) Als ik een keer een rooster heb waarbij ik de KDV-dag niet hoef te werken, gaat ze er toch gewoon heen, de hele dag!
    Kan ik ook een lekker mn gang gaan, ik zeg altijd, ik ben moeder, partner, maar ook nog steeds gewoon een vrouw met al haar hobbys en bezigheden!

    Gewoon lekker doen dus!
     
  14. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vind het ook niet gek.
    Maar als jij niet werkt, dan heb je toch ook geen recht op kinderopvangtoeslag toch? Dan kan het nog wel duur worden.

    Of jij moet een mini-baantje zoeken.
     
  15. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Oh Nathan gaat deze week ook naar het KDV hoor.
    Wij hebben vakantie, en normaal gesproken gaat hij dinsdag de hele dag, maar nu gaat hij alleen de ochtend.
    Ik merk ook echt dat hij daar aan toe is. 'Met de kindjes spelen' zegt hij dan. Even wat anders dan papa en mama, gewoon lekker met leeftijdsgenootjes.
    Maar hij is dan ook al 2 jaar.

    En papa en mama kunnen even naar de Hema om het e.e.a. op te halen voor kerst zonder dat boefje die overal snoepjes zit :p
     
  16. petra2278

    petra2278 Fanatiek lid

    11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    het is misschien niet eens de oplossing, alleen het KDV!
    zoek een baantje voor 1 of 2 dagen, dan ben je zelf ook echt even jezelf en even uit huis..want wat ga je doen als je kindje op het dagverblijf zit? winkelen? schoonmaken?
    dat is misschien even lekker voor 2 of 3 weekjes, maar daarna??

    vergeet niet dat je kindje altijd wel iets slechter slaapt op een kdv, dus 2 halve dagen lijkt mij zeer onrustig voor zo'n jong kindje.
    doe dan 1 hele dag!

    of inderdaad een ander soort oppas zoeken, een vriendin waar je om de week op elkaars kind past....Opa's en Oma's kan je ook verblijden, maar ik kan mij voorstellen ook niet elke week als jij dan thuis lekker alleen zit.....Mijn moeder wil best oppassen, maar wel met een reden. Niet omdat ik zonodig tijd voor mezelf wil!

    Ik denk dat het probleem dieper ligt, en dat je gewoon weer aan het werk wil....erg begrijpelijk trouwens. Ik zou ook gek worden van alleen maar thuis. Dan ga je je kind idd als een handenbindertje zien, en kan je niet eens genieten. ZONDE!

    Heb de andere reacties niet gelezen hoor...dus als ik iets gezegd heb waar al eerder op gereageerd is, sorry dan.

    Succes!!

    En oja, als ik bijv. op Goede Vrijdag een dag vrij heb van mijn werk (ambtenaar) dan breng ik mijn kinjdes ook naar het dagverblijf....lekker dagje voor mezelf. Maar dat is incidenteel. Als ik even tijd voor mezelf wil, stem ik dat vaak af met mijn vriend. Werkt prima.
     
  17. claudia2008

    claudia2008 Bekend lid

    14 jun 2008
    686
    0
    0
    bedankt voor jullie reacties!

    Ga het gewoon doen; mijn dochtertje 2 middagjes naar het kdv en dan heb ik weer eens lekker tijd om mijn dingetjes (rustig) te doen! :)

    Groetjes!!
     
  18. petra2278

    petra2278 Fanatiek lid

    11 sep 2009
    1.018
    0
    0

    Maar dat is dus anders dat dat je helemaal niet werkt, en je kind elke week een dag naar het dagverblijf brengt...toch?
    En daarbijj, hoe ouder kindjes worden, hoe meer plezier je ze doet door ze toch gewoon naar het dagverblijf te brengen...kunnen ze lekker knutselen en spelen met andere kindjes....en kan jij idd kerstboodschappen doen omdat je toevallig een keerjte een dagje vrij bent....
     
  19. hellen83

    hellen83 Actief lid

    16 nov 2008
    461
    0
    0
    ik breng haar meestal een halve dag als ik zelf vrij ben.. dan kan ze 's middags in d'r eigen bedje slapen. daar slaapt ze toch het best.!

    persoonlijk vind ik dat een kdv erg goed is voor kinderen en dus zeker het overwege waard. alleen moet ik eerlijk zeggen dat je dan lekker tijd voor jezelf hebt en om het huis te poetsen vindik geen goede reden.

    ik werk zelf 28 uur en mijn partner 32 wij moeten ook een huis poetsen en tijd voor ons zelf hebben.. maar met de keuze voor kinderen maakten we ook de keuze dat ons leven er anders uit ging zien.

    kies je voor een kdv om dat je denkt dat het goed is voor je kind om ook in een andere omgeving te zijn en om te gaan met andere kinderen dan zeg ik doen....!!!! of omdat je niet anders kan ivm werk e.d. ook doen!
    om elke andere reden zeg ik denk er nog is over na want wat iemand hiervoor al schreef als je na drie weken geshopt, gepoets e.d. hebt en je zit thuis zonder kind dan mis je het denk ik. ook omdat je nu al en twijfel uit!

    succes met de keuze... dit is puur mijn visie dus misschien kijk je er heel anders tegen aan.

    liefs Hellen
     
  20. petra2278

    petra2278 Fanatiek lid

    11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    dat bedoelde ik dus, iedereen die hierop gereageert heeft, werkt! Dus ja,wij vinden zo;n dagje voor ons zelf (eens in de zoveel maanden) heerlijk!
    Jij wilt dit elke week, 2 middagen! Vind ik veel!

    Je kindje vind ik nog te jong om voordelen te hebben aan het aanwezig zijn op een dagverblijf. Pas als ze kruipen / zitten, zo rond 9 maanden gaan ze aan het groepsgebeuren mee doen....en plezier hebben aan andere kindjes. als ze lopen wordt het pas echt feest...tot die tijd kan je zeker beter thuishouden...mits je aan het werk moet. GEwoon gezellig koffie ochtendjes houden met vriendinenn en hun kinderen, doen ze ook sociale vaardigheden op.
     

Deel Deze Pagina