KDV of NIET?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by claudia2008, Dec 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

ik denk dat dit een keuze is die gewoon ieder op zich moet maken en afhankelijk is van de situatie...
    werk je, hoe is je kind, hoe ben je zelf enz.

mijn mening is dat kinderen (vooral ietsje ouder) veel baat hebben om naar kinderopvang of een plek met andere kinderen te gaan. ik zelf zou echter niet kiezen voor 2 halve dagen. maar ook dat wisselt per kind en opvang. leidster op een opvang zullen het niet snel zeggen maar proffesionels zullen adviseren dat als je werkelijk gebruik maakt je beter geen 1 hele dag of 2 halve dagen kunt doen anders moet je kindje elke keer weer opnieuw een soort van wennen. je kunt dan eigenlijk beter beginnen met 2 hele dagen... maar dat zijn weer meer kosten. Ik zou gewoon bekijken hoe jouw kindje erop reageert. bij de een gaat het beter dan bij de ander

ikzelf ben een alleenstaande moeder en heb de luxe zoals hier vaak gezegd wordt om even zonder kindje te zijn al helemaal niet buiten mijn werkdagen om. ik werk 4 dagen, dan gaat hij naar de opvang. woensdagen vrij en samen thuis evenals de weekenden. Ik doe de dingen die ik doe gewoon samen met hem en dingen die beter in rust kunnen als hij slaapt.
    vakanties en extra vrije dagen of zo heb ik mijn zoontje gewoon bij me thuis. maar tja... normaal gaat hij al zo veel naar de opvang dat ik het ook wel lekker vind om op die momenten samen te genieten en niet heen en weer naar de opvang te brengen voor halen en brengen.

Tuurlijk heb ik als (alleenstaande) moeder ook wel eens momenten waarop ik me bedenk wat een gedoe en zou willen uitslapen enz. maar het is nu gewoon niet anders. En als ik hem dan weer zie rondlopen (wat die net een poosje kan) en hij tegen me aan komt om te kroelen of komt babbelen dan is toch alles weer goed.

2. josie

josie Bekend lid

Sep 28, 2007
    685
    0
    0
    Mijn oudste zoontje gaat vanaf dat hij een jaar is 2 ochtenden naar het kdv. Niet omdat ik werk maar omdat mijn jongste bijna elke week een paar keer naar het ziekenhuis moest. Zo had ik voor de oudste structurele opvang en niet elke week dan weer bij die buurvrouw en dan weer bij een ander. Hij vond het er erg leuk en nu de jongste niet meer zo vaak in het ziekenhuis is gaat hij ook 2 ochtenden mee. Ze vinden het er beide erg leuk. En ja, het is luxe om 2 ochtenden je handen even vrij te hebben.
    Ik vond dat ze vanaf een jaar echt veel lol hadden op het kdv, met jonger erheen heb ik dan geen ervaring.

Als je gevoel zegt dat het voor jou en je kindje goed is, gewoon doen.

Groetjes, Josie

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    #43 vruchtje24, Dec 22, 2009
    Last edited: Dec 22, 2009
    moet kunnen hoor! ik zou zelf voor 1 middag max. kiezen en ook vanaf dat ze wat ouder is en ze er meer aan heeft. Maar ieder kindje is anders, dus misschien heb jij veel een veeleisender kindje en dan snap ik dat 2 middagen ook goed is.

Ons kindje gaat niet naar Kdv, maar soms ben ik wel eens bang dat hij te weinig in contact komt met andere kindjes. Maar zodra hij een jaar is en 8 mnd mag hij hier naar peuterspeelzaal.

Vind de reactie van mamalous ook niet zo gek, ze wordt nu wel erg aangevallen terwijl ze ook alleen maar haar mening gevraagd waar TS zelf omvraagd;)

4. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0

dit is geen kortzichtige reactie, dit is haar mening....die helemaal strookt met mijn mening overigens.

je brengt je kindje van 6 maanden toch niet naar een dagverblijf, 2 ochtenden omdat je je handen vrij wilt hebben???
    Vanaf een jaar hebben ze er plezier aan, maar voor die tijd zal ik het zeker niet doen als het niet hoeft. Mijn kindjes moeten, omdat ik werk...Ze hoeven gelukkig maar 2 dagen per week.

iedereen mag hier zijn mening geven, want daar vraagt de TS naar....
    als dan achteraf blijkt dat de situatie vooraf e.d. zo van invloed is, en ze eigenlijk al een keus gemaakt had om haar kindje voor 2 ochtenden te brengen moet ze de vraag niet stellen toch?

ik vind het wel een leuke discussie....

5. Essiedo

Essiedo Lid

Nov 3, 2009
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn dochter is nu 3 en gaat vanaf dat ze 1,5 was 1 dag per week naar het KDV. Wij werken onregelmatig en kunnen de zorg zelf dragen (met hulp van oma) Toch is het goed voor Isis dat ze naar het KDV gaat, voor haar ontwikkeling, maar ook omdat ze het leuk vind! Ik vond het ook wennen, dan was ik vrij en bracht haar weg. Maar het doet haar goed en uiteindelijk mij ook, vooral we nu 2 kindjes heb en Isis meer uitdaging nodig heeft. Mijn advies, volg je hart, maar probeer je niet schuldig te voelen,

x Esther

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn zoontje is nog geen jaar en al sinds hij zo'n 8 maanden oud is, heeft hij echt plezier aan het KDV. Hij vermaakt zich daar beter dan thuis, vanwege alle kindjes die er zijn. Zodra ik hem daar neer zet, kruipt hij weg, op zoek naar vermaak. Dus ik ben het er zeker niet mee eens dat ze er pas vanaf een jaar plezier aan beleven.

@ TS: Ik kan me jouw gevoel heel erg voorstellen. Ik ben ook een ouder die moeite heeft om fulltime thuis te zijn bij haar kind. Ik heb die afwisseling echt nodig, anders word ik gek. Manlief was afgelopen week een paar dagen in het buitenland en mijn zoontje was bij mij thuis en ik heb het er echt moeilijk mee gehad... Ook tijdens mijn verlof vond ik het maar niets om zoveel thuis te zijn met mijn zoontje. Nu hij 3 dagen naar het KDV gaat, heb ik echt een fijne balans gevonden. Voldoende tijd voor mezelf, en veel tijd met mijn zoontje. Mijn zoontje krijgt volop liefde en aandacht als hij thuis is, hij komt absoluut niets te kort.
    Als je de mogelijkheid hebt en je denkt dat je je daardoor prettiger gaat voelen, moet je het gewoon doen. 2 halve dagen is echt niets! En als het niet bevalt, kun je er altijd nog mee stoppen.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,570
    113
    twee halve dagen is voor zo'n kleintje denk ik wel verwarrend. Zijn ze net gewend moeten ze al weer weg.
    Persoonlijk vindt ik ook dat zo'n heel kleintje toch zoveel mogelijk bij papa en mama moet zijn. Met een half jaar is een dagverblijf vooral vermoeiend, samen spelen kunnen ze nog niet.
    Als nu de oudste een deel van de dag weg is en ik alleen Fleur van 8 maand thuis heb vindt ik het al zo heerlijk rustig.

en besef dat je geen opvangtoeslag krijgt. Zo'n dagverblijf kost behoorlijk wat op deze manier.

8. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Snap je wel hoor. Ik werk zelf 2.5 dag in de week, dus ben dan blij als ik de andere dagen lekker met mijn zoontje thuis ben.

Maar volgende week heb ik vakantie, maar breng hem dan ook gewoon hoor.

Ik denk dat als ik zelf niet zou werken ik Milan ook een dag naar het KDV zou brengen. Of een halve. Milan is nog maar klein, maar vermaakt zich daar prima hoor. En vind het heerlijk om dag even het hele huis onder handen te nemen of wat dan ook.

9. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat bleek hier erg mee te vallen. Hier gaat ze donderdag ochtend en vrijdagmiddag. Maar dat komt misschien omdat het 2 dagen achter elkaar zijn, dat is dan misschien weer een voordeel.

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik zou er zelf niet voor kiezen, vind dat je zelf gekozen hebt om thuisblijfmama te zijn waarom dan een kdv?

Zou eerder 1 keer in de maand oma oid vragen of ze een dagje kan oppassen.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje is bijna 8 maanden en is heel nieuwsgierig en leergierig, maar met andere kindjes van dezelfde leeftijd heeft hij nog niks. Ik heb een vriendin met een baby van dezelfde leeftijd en ook die heeft niks met andere kindjes. Dat komt vanzelf. Het zal ook wel om die reden zijn dat kindjes pas met ruim twee jaar naar een peuterspeelzaal gaan. Ik ben totaal niet bang dat hij niet sociaal wordt oid doordat hij niet naar een kdv gaat. Ik neem hem overal mee naar toe en hij doet genoeg nieuwe indrukken op. Iedere dag met dezelfde mensen dezelfde dingen doen op het kdv lijkt me ook niet zo uitdagend. Kijk; als je werkt heb je geen keus, maar je kind onder 1 jaar wegbrengen om te poetsen of wat ook vind ik persoonlijk een vreemde keuze. Mijn zoontje slaapt nog 16 uur per dag, ik heb tijd zat om te poetsen, al besteed ik mijn vrije tijd liever anders, want het is m'n hobby niet! Ik zuig iedere dag en doe iedere dag de vaat en ik kook en de rest van de tijd breng ik graag samen door met mijn zoontje; daar heb ik bewust voor gekozen en geniet ik ook erg van!
    Zijn wereldje bestaat uit een geborgen veilige omgeving, waar hij kan spelen en leren in de nabijheid van mama. Het is nu vooral leren kruipen en babbelen. De mensen die er wat toe doen zijn de mensen die hij vaak ziet en die lief tegen hem zijn en dat zijn dus geen kindjes van dezelfde leeftijd en daarmee zitten ze wel ik een groep neem ik aan.

12. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Snap jou kant ook wel weer, maar niet iedereen heeft een kindje dat 16uur per dag slaapt. Milan slaapt misschien 10 uur, en de rest van de tijd is hij gewoon wakker. Dus dan schieten andere dingen er gewoon bij in.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk om met hem bezig te zijn. Maar soms ook wel lekker om mijn handen even vrij te hebben.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vertel gewoon hoe het hier thuis gaat, daarmee vel ik geen oordeel over anderen hoor!;)
    Soms is mijn zoontje ook langer wakker en dan schiet dat huishouden er ook bij in, dat boeit me echt niet. Zolang mijn kindje en mijn dieren goed verzorgd zijn en mijn zoontje op een schone plek kan spelen, vind ik het best. Hij kan zichzelf trouwens erg goed vermaken op de uurtjes dat hij wakker is; die ligt rustig twee uur te spelen.
    In het weekend gaan mijn man en ik er twee uurtjes tegenaan, dan kan het huis er weer even tegen!

14. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Ik ben helemaal niet jaloers, ik heb nu geen opvang meer nodig voor ons kindje heb er bewust een andere baan voor gezocht omdat ik het de veiligheid van zijn papa/mama wil bieden.
    Daarbij vind ik het een enorm gesjouw en geregel zo`n oppas, wij hebben een GO overigens.

Het was mijn mening, er zijn ook andere manieren om onder de kindjes te komen, hier is een buurthuis waar je op dinsdag gezellig koffie kan drinken en kunnen de kindjes met andere kindjes spelen

15. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Nou dit hadden dus mijn woorden kunnen zijn!

16. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    een kinderdagverblijf is een verblijf voor kindjes omdat de ouders werken
    weet je wat voor wachtlijsten daar voor zijn.
    ik zou als ik jou was een oppas zoeken.
    volgens mij heb je ook geen recht op een plek als je niet werkt.
    officieel gezien dan he!

17. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    #57 mirell, Dec 22, 2009
    Last edited: Dec 22, 2009

ik dacht toch echt dat je aan mede toppic schrijfsters een mening vroeg.
    maar je hebt het al voor jezelf besloten
    open dan geen toppic
    en doe je ding

en een baby van 6 maanden een handenbindertje noemen:(

18. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    maar it is heeel anders in mijn ogen
    jij werkt en hebt daarom een plek op een kdv
    maar als alle fulltime moeders nu eens een plek gaan innemen op een kdv.
    dan hebben alle werkende mamas straks echt een probleem!
    daar is toch een kdv niet voor
    of ben ik nou zo gek

19. music4life

music4life Niet meer actief

#59 music4life, Dec 22, 2009
    Last edited by a moderator: Dec 22, 2009
    ja ik twijfelde hier dus ook stevig over,
    ik werk maar 12 uur,,maar ik doe het dus niet
    omdat het gewoonweg hier erg duur is,en mn meisje heel vaak naar opa,s en oma,s gaat en ze komt vaak in aanmerking met justig haar speelvriendje van 15 maanden!
    ik doe het dus niet!
    mn meisje speelt soms wel goed alleen en somt niet,,en als ik tijd voor mezelf wil past oma op! maar ik denkd dat als alle :werkende moeders mochten kiezen,,zouden ze ook liever bij hun kindje zijn,of meenemen naar het werk! dus mijn mening is het niet nodig doe het niet!
    ik en mn broer zijn nooit geweest en we mankeren niks op sociaal gebied ofzo

20. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0

ik en mijn broer zijn ook nooit geweest maar mijn moeder koos dan ook bewust voor fulltime moederschap.
    ik werk 2 dagen en daarvoor is het kdv
    ben ik een dag vrij op haar kdv dag dan blijft ze lekker bij mama.

Share This Page