KDV of NIET?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door claudia2008, 21 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekie82

    miekie82 Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Sorry maar ik vind jullie reacties wel een beetje ver gaan. je moet niet alles zwart wit zien. Er wordt om een mening gevraagt en die geef ik. Verwijt niemand iets, zeg niet dat iemand het fout doet.

    En alles is niet zo zwart wit zoals jullie schrijven.
    Maar denk gerust dat wij over ouders roddelen, prima, als jij dat uit 1 posting van mij haalt, zegt dat meer over jullie.
    En ik heb het niet over ouders die om een medische, of dergelijke redenen hun kindje weg brengen. Ik breng mijn zoontje straks ook gewoon naar het kdv terwijl ik thuis met verlof zit.
    Ik heb het over ouders die hun kindje weg brengen zodat ze tijd voor zichzelf hebben, en als iemand dat opschijft lees ik: kapper gaan, shoppen etc.
    En dan daarbij een reden geven dat het beter is voor hun kindje: nee een kindje van 6 maanden wordt er niet beter van, ook niet slechter trouwens. En dit zeg ik uit professioneel oogpunt. Ik vind het dus geen excuus om een kindje van 6 maanden weg te brengen naar een kdv.

    Verder heb ik geen behoefte meer om mijzelf te verdedigen, dit is hoe ik erover denk en dat moest ik even kwijt.
     
  2. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    En toch zie ik dat mijn kindje van slechts 4 maanden echt baat heeft bij haar dagen op het kdv. Ze speelt niet samen met andere kindjes nee, maar ze ziet andere gezichten, andere kindjes van 0 tot 4 jaar) en wat die kunnen en wat die doen en dat inspireert haar duidelijk, ik zie het gewoon. Ze leert dat er ook andere veilige omgevingen zijn dan alleen thuis bij mama, ze leert andere volwassenen kennen. Ik zie niks dan voordelen. Natuurlijk ben je als mama het balngrijkst voor je kindje, maar ik heb geen pedagogische achtergrond en ben gewoon voor het eerst moeder en weet echt nog bijna niks. Dus wat mij betreft is het een goede en welkome aanvulling op haar beschermde leventje thuis.
     
  3. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Jij mag het vinden, maar ik ben blij dat jij dit land niet bestuurt en mij vertelt hoe ik het beste mijn kindje op kan voeden.
    Ik mag vinden dat ik het heel onprofessioneel vind om meningen te hebben over ouders en wat wel of niet goed is voor die ouders of voor hun kinderen. Als iemand naar de kapper gaat, so what? Het is nog altijd een vrij land.
     
  4. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Miep er is ook niets mis om je kindje naar het kdv te brengen. In elke situatie zijn er voor en na delen! Ik breng mijn kind niet naar een kdv en soms lijkt het door wat andere mensen zeggen dat ik mijn kind iets onthoud door hem juist niet naar een kdv te brengen....Ik heb totaal niet het idee dat hij iets mist en als ik wil dat hij andere kindjes en mensen ontmoet gaan we naar het zwembad of naar vrienden met kindjes.....En ik begrijp heel goed als je geen pedagogische achtergrond hebt dat je het fijn vind dat er mensen zijn die met je mee denken in het belang van je dochter! Er zijn ook ouders die hun kind weg brengen om bijv te gaan carnavallen en dan dronken hun kindje weer op komen halen.....en die roepen dan ook heel hard dat ze daar een leukere papa en mama van worden, en dan vind ik het echt stom!!
     
  5. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hm, het is ook waardoor je je aangesproken voelt denk ik. Zo zou ik sommige commentaren weer op kunnen vatten als zou ik niet het beste voorhebben met mijn dochtertje omdat ik haar wél naar een kdv breng. Maar dat doe ik niet (dat verkeerd opvatten dus hè ;)). Ieder zijn eigen keuze voor kdv of gastouder of thuis of bij opa&oma, het is mij om het even wat anderen doen.
    Ik zie mijn dochter floreren: ze "kletst" na zo'n dag de oren van mijn hoofd en heeft altijd weer een nieuw vaardigheidje, ik kan haar in mijn uppie niet zo stimuleren. Ik kom een eind hoor, maar dit is net even extra. Een fijne bijkomstigheid bij het feit dat ik ook echt achter het concept van kdv sta en (over het algemeen, klein deukje na sommige opmerkingen in dit topic) juist de professionaliteit van de leidsters zo waardeer.
    Maar ik begrijp heel goed dat dat voor veel mensen weer anders is en zou niemand het gevoel willen geven dat ze een 'verkeerde' keuze zou maken door een andere keuze te maken dan ik.
     
  6. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    En dus moeten wij allemaal naar haar mond praten? Want op haar vraag mag zij evengoed de voor en tegenstanders verwachten. Volgens mij wil ze dat ook om een goede keuze te kunnen maken....

    Ik vind het namelijk ook onzin. Je kiest voor je kinderen. En ja, die eerste 4 jaren van hun leven zijn gewoon tropenjaren, waarin je bijna niet aan jezelf toekomt. Ik zou er dan eerder voor kiezen om mijn partner (of mss opa of oma) in te schakelen om wat meer vrije tijd te krijgen, dan mijn kind wekelijks 1 of 2 dagdelen weg te brengen (als je dus thuisblijfmama bent hè)..Vanaf 2 jaar mogen ze al naar de psz, voor mij onbegrijpelijk om die 2 jaartjes niet full-time voor je kids te kunnen zorgen..

    Het zal de verwen maatschappij van tegenwoordig wel zijn dat mensen ineens niet meer voltijds voor hun kinderen kunnen zorgen en verlangen naar "vrije tijd". Mss ouderwets van mij gedacht en het zal vast boze gezichten opleveren, maar echt waar, persoonlijk vind ik het idee echt belachelijk..
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Wat een idiote discussie wordt dit.

    Ik heb ook bewust gekozen voor fulltime moederschap en ik kom ook nergens aan toe; jammer dan! Als ik naar de kapper wil, kan dat op donderdagavond of op zaterdag en hetzelfde geldt voor sporten of vriendenbezoek e.d. Gelukkig is winkelen niet mijn hobby en als ik de stad in ga voor boodschappen gaat zoonlief lekker mee; wandelen in de wagen vindt hij leuk. Maar ik ga liever naar het bos met de honden, dat kunnen die werkende moeders niet; die zitten heel de dag binnen in een muffe ruimte evenals hun kinderen. Ik benijd hun niet!

    Maar ik zit 's avonds liever op de bank dan dat ik nog weg ga; ik ben best moe ben na een hele dag bezig geweest te zijn met mijn zoontje; het is nu eenmaal een drukke periode van voeden, verzorgen, spelen en leren, eten, even slapen en zo weer rond. Tussendoor jezelf onder de douche hijsen, zelf eten, het huishouden doen, opruimen en dan is het alweer half acht en komt papa alweer thuis.

    Mevrouwen (juffies mag niet) die op een kdv werken en het belachelijk vinden dat BTM's hun kind daar naartoe brengen kunnen miz beter hun mond houden. Als leidster op een kdv heb je gewoon voor een kind te zorgen of de moeder nou werkt of niet. Je zou ook vraagtekens kunnen zetten bij het feit of baby's van +3 a 4 maanden er beter van worden als ze fulltime naar een kdv gebracht worden.

    Maar die moeders komen iig thuis in een schoon opgeruimd huis in hun nette pak met hun haar nog in de plooi. Hebben relaxed kunnen lunchen met hun collega's ipv niet zelf aan eten toe te komen omdat je kind jouw hulp nodig heeft omdat het anders de banaan in zijn haar smeert of de boterham met pindakaas op de muur. MAAR... ze maken het ook niet mee en dan kies ik er liever voor dat ik al die mooie momenten wel meemaak allemaal; van de eerste keer zelf eten tot gaan zitten tot kruipen tot praten etc. Dat vind ik pas luxe!!!;)
     
  8. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Nou, dit vind ik dan weer een beetje jammer. Ik als werkende moeder maak net zo veel mee van mijn kindje als jij als thuisblijfmama. Niet elk zuchtje, scheetje en boertje, maar ze is nog altijd mijn kindje dus ik geef haar haar eerste fruitje, ik troost haar als ze verdrietig is, ik voed haar en doe haar naar bed, ik zie straks ook de eerste stapjes en ik zal haar eerste woordjes ook horen. Nee, niet fulltime inderdaad en misschien ook niet als eerste. Maar daar zit het belang niet in, ik ben er voor haar als ze me nodig heeft, nu en later ook zeker. En dan telt kwaliteit net zo hard als kwantiteit. En dat ik als vrouw de keuze mag maken om te werken (of jij om thuis te blijven), dat is pas luxe!

    Enneh.... wat is dat toch met die "zelfopoffering"? Zo komt het af en toe ook een beetje op mij over. Dat je pas recht van spreken hebt als je niet aan jezelf toekomt omdat er overal banaan of pindakaas zit. Huh? Ik heb een supermakkelijk kindje en ben geen huishoudster dus eerlijk gezegd: als ze slaapt (en dat is veel) verveel ik mee vaak te pletter! Tel ik dan niet mee als moeder? Hou ik dan minder van mijn kindje als ik ervoor kies om wel te gaan werken en mezelf dus niet in dienst te stellen van mijn gezin? Of als ik ervoor zou kiezen om wel wat tijd voor mezelf te nemen om mezelf als persoon ook nog een beetje te kunnen onderhouden en niet slechts moeder te zijn? Tel je dan niet mee als echte moeder?
     
  9. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    #109 Kiwi1, 4 jan 2010
    Laatst bewerkt: 4 jan 2010
    Je haalt woorden uit mijn mond.

    Je bent pas een goede moeder als je dik en uitgezakt en niet gedoucht in slobberkleren rondloopt. Je bent pas een goede moeder als je al dagen niet normaal kan lunchen omdat je er niet aan toe komt. Je bent pas een goede moeder als je van elke boer of scheet van je kind en big smile krijgt.
    Tjah, als dit de standaard zou zijn dan ben ik een bar slechte moeder en dat bevalt mij prima.
     
  10. Miniman

    Miniman Niet meer actief

    Mijn zoontje is precies even oud als jou dochter. Ik kan me er juist echter niets bij voorstellen dat je dochter met 6 maanden het leuker zou vinden op een KDV. Op deze leeftijd maken ze dat niet bewust mee ben ik van mening. Hier kun je beter aan beginnen als ze wat ouder zijn, een maand of 9 a 10 op zijn minst. En dan nog vind ik 2 middagen best wel veel als niet werkende.. maar dat terzijde.
     
  11. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    deze discussie kan nog heel lang duren.....iedereen weet het schijnbaar beter en zien het allemaal zwart of wit.....
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Lees het met een grote dosis cynisme en je begrijpt wat ik bedoel! (mijn kind eet zijn banaan keurig netjes en pindakaas krijgt hij niet).

    Mijn beste vriendin heeft een baan op managementniveau en haar kind gaat 4 dagen van 7 tot 7 naar het kdv. Papa is 1 dag thuis. Zij maakt niet dat eerste hapje, stapje en woordje mee en dat vindt ze berejammer, maar daar heeft zij wel bewust voor gekozen en dat is haar goed recht; zij moet er niet aan denken fulltime thuis te blijven.

    Er zal altijd een strijd op dit forum blijven tussen de thuisblijfmoeders en de uithuiswerkendemoeders en hetzelfde geldt voor de borstvoedingsmoeders en de kunstvoedingsmoeders.

    Lees door de regels heen en zie wat ik bedoel. De werkende moeder vindt dit, de thuisblijfmoeder vindt dat, soi!

    Ik heb 3 studies gedaan, diverse carrieres gehad en al 20 jaar gewerkt waarvan de laatste jaren vanuit huis als ZZP-er en ik ben ook al weer bezig met wat projectjes, want ik kan ook niet niks doen, maar wel in de avonduren. Overdag ben ik er voor mijn kind, het is een bewuste keus, dat wil ik zo en daarmee ben ik niet zielig (ik loop inmiddels niet meer heel de dag met wallen onder mijn ogen ongedouched in een joggingpak) en ook niet beter dan een uithuiswerkende moeder, dat hoor je mij ook nergens zeggen.;)
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Dus zo stel jij je een thuisblijfmama voor: dik, uitgezakt, ongedouched in slobberkleren en genietend van elke boer of scheet van mijn baby?
    Wat een vreemde ideeen over thuisblijfmoeders houd jij erop na!
    Je bent van harte welkom om hier eens op de koffie te komen en te zien hoe ik niet dik en niet uitgezakt en niet gedouched in niet-slobberkleren rondloop.

    Als ik tijd heb om te forummen heb ik zeker tijd voor mijzelf (en mijn vele dieren) en daar hoort ook persoonlijke verzorging en hygiene bij. Dat was de eerste maanden wel anders, want toen huilde mijn zoontje continu en dronk 8 tot 12 x per dag 3 kwartier per keer. Toen had ik idd nergens tijd voor. Nu kan ik mezelf onder de douche zetten en leuke kleren draag ik ook, waarom zou ik in slobberkleren rondlopen? Omdat ik niemand zie? Of omdat mij zoontje mij heel de dag onderkotst en poept? Zo stel jij je de thuisblijmama kennelijk voor?
     
  14. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Discussie gaat ook compleet off-topic. Ts is een thuisblijfmama die haar kindje 1 of 2 dagdelen naar een kdv wil brengen om meer vrije tijd te krijgen, nìet omdat ze wil of mòet werken..

    Als je werkt ben je dus niet thuis en heb je geen andere keus dan dat je je kind op moet laten vangen. Als je niet werkt, ben je dus thuis voor je kids, waarom dan evengoed op laten vangen?? Nog even daargelaten dat de wachtlijsten al zo gigantisch lang zijn en deze onnodige plekken dan ook nog eens ingevuld worden en er dus geen plaats is voor de kids die ècht opgevangen moeten worden...
     
  15. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nee, zo zwart wit is het idd niet. Net zo dat het niet zo zwart/wit is als je voorbeeld van je beste vriendin die 4 dagen per week van 7 tot 7 werkt. Ik neem aan dat jij je zo de werkende mama niet voorstelt?
     
  16. kylain

    kylain Bekend lid

    7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Sorry ik ben het een beetje met loetje eens om even ontopic te komen...ik vind als je thuis bent en niet werkt dan kies je bewust voor je kids en dat moet iedereen zelf weten alleen ik zou ze dan dus niet naar het kdv brengen misschien als je familie/vrienden hebt die wel eens willen oppassen is daar natuurlijk niets mis mee...alleen ik ben bijv. inmiddels al 1 1/2 jaar bezig om mijn kind naar de opvang te krijgen en heb nu eindelijk een plekje kunnen bemachtigen nu dus inmiddels een jaar lang al een hele dure oppas moeten betalen omdat er gewoon geen plek is op de dagen die ik moet werken.
    Ik weet trouwens niet precies hoe je situatie eruit ziet alleen als je je kindje naar de opvang brengt terwijl je niet werkt krijg je niets van kinderopvangtoeslag ......en voor 1 dag opvang in de week betaal je dan +- 250 euro per maand.....heb je dat ervoor over?

    Groetjes Kylain
     
  17. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Nou, ik zie dat toch wel veel in mijn omgeving. Bijna geeneen van mijn vriendinnen die gestudeerd heeft, kiest ervoor om thuis te blijven. Zij vinden mij maar duf dat ik thuis blijf, maar aan de andere kant benijden ze me soms ook.
    Een andere goede vriendin van mij werkt 4x9, die kan echt geen pap meer zeggen op haar vrije dag en zit eraan te denken om ook die dag haar kind naar het kdv te brengen omdat ze anders geen tijd meer heeft voor zichzelf. Je kunt je voorstellen dat ik dat dus idioot vind en dat wij daar al stevige discussies over gevoerd hebben. Maar verschil van opvatting moet kunnen, daardoor wordt ze niet opeens een mindere vriendin ofzo!;)
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Iedereen die ervoor betaalt mag haar kind naar een kdv brengen. Het onnodig bezet houden van een plek van een thuisblijfmoeder vind ik een grove stellingname. Net zoals ik het belachelijk vind klinken als je het hebt over kinderen van buitenshuis werkende moeders die opgevangen "moeten" worden. Niemand in Nederland hoeft te werken voor zijn centen, de uitkeringen en subsidies en toeslagen zijn hier riant! Het is een vrije keus of je gaat werken en of je je kind naar een kdv brengt!
     
  19. kylain

    kylain Bekend lid

    7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Wat is dat nou weer voor een opmerking niemand hoeft te werken voor zijn centen! Ik moet er toevallig wel voor werken! En een uitkering ed is allemaal zo makkelijk niet als dat jij het voorschotelt. Zeker niet als je een werkende partner hebt. Als ik besluit niet te gaan werken krijg ik helemaal niets van de overheid en waarom niet ...omdat mijn man teveel verdient en dan zou je denken das toch lekker dan je man verdient toch veel alleen kunnen wij geen normaal huis huren omdat we teveel verdienen waardoor we een torenhoge huur hebben. Hebben we geen recht op allerlei toeslagen ed. dus we betalen voor alles de volle pond. Nu ook nog een jaar lang een dure oppas moeten betalen ivm te weinig plek. Dus dit vind ik een beetje een foute opmerking. Maar ja laten we het maar houden op ontwetendheid sommige mensen denken nou eenmaal alles beter te weten maar voortaan een beetje nadenken voordat je dat soort dingen neer gaat zetten!
     
  20. Kletskous

    Kletskous Niet meer actief

    Toen ik net zwanger was heb ik gelijk div kdv's aangeschreven. Toen mijn zoontje 3 maanden was kreeg ik uitnodingen van kdv's. Dus het duurt zeker lang eerdat je een plekje hebt.

    Het was wel de bedoeling dat ik weer zou gaan werken maar door div omstandigheden zit ik nog thuis. Maar mijn zoontje wel 2 dagen op het kdv. Dit omdat ik ook mijn plekje niet wil verspillen als ik straks wel moet werken. Ik ben namelijk voorlopig afgekeurd voor werk door mijn ppd. Ik kon er ook voor kiezen om hem thuis te houden maar heb hem bewust naar het kdv laten gaan omdat ik dus anders weer overnieuw moest beginnen op de wachtlijst. Daarbij kan ik de 2 dagen rust die ik dan nu heb als hij op het kdv zit heel goed gebruiken. Moet dan echt weer even bijtanken.
     

Deel Deze Pagina