KDV of NIET?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door claudia2008, 21 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik denk altijd goed na en weet waar ik het over heb. Heb zelf bij de sociale dienst gewerkt en heb zelf ook een uitkering gehad. Hoe jij eea opvat is een tweede.

    Als jouw man "teveel" verdient, dan mag je niet klagen. Wij hebben tijdens/na onze studie ook gehuurd in de vrije sector en kregen ook niks, nada, nakkes. Ga kopen zou ik zeggen, ben je wsl goedkoper uit (wij hebben een groter huis en zijn er honderden euro's op vooruit gegaan).

    Als je nou alleenstaande moeder was met een slecht betalend baantje zou ik me nog kunnen voorstellen dat je gepikeerd was door mijn opmerking. Die hebben het namelijk niet makkelijk. De overheid wil dat moeders uit de bijstand of uitkeringssituatie komen en gaan werken; als daar nou plekken op kdv's voor vrij gehouden zouden worden! Maar moeders die werken om het werken en de extra centen, (dus de tweeverdieners met bijv. twee of meer keer Jan Modaal), daarvan zeg ik: als je moet wachten op een plek, huur je maar een oppas!

    Ik reageerde op iemand die zei dat plekken op een kdv voorbehouden moeten blijven voor uithuiswerkende moeders. Daarop zeg ik: als je gaat werken en je kind naar een kdv brengt is dat een keus, net zoals het een keus is om als thuisblijvende moeder je kind naar een kdv te brengen.

    Mijn man verdient ook "teveel" om voor wat dan ook voor uitkering, subsidie of toeslag in aanmerking te komen en dan vloeit ook nog eens meer dan de helft van zijn inkomen terug naar de staatskas waar al die uitkeringsgerechtigden van betaald worden. Als ik daar echt zo van zou balen, zou ik niemand adviseren om steun te trekken.

    Ik weet wat een alleenstaande bijstandsmoeder krijgt: 910 euro en voor gehuwden/samenwonenden is dat 1200 eurie schoon aan de haak. En dan heb je ook nog eens recht op huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget (al die toeslagen kunnen zo oplopen tot 300 euro). En dan heb je nog de bijzondere bijstand voor kosten voor medische voorzieningen en kosten voor vervanging van duurzame gebruiksgoederen (bijv. een wasmachine of verwarminsgketel of koelkast). Er zijn zelfs potjes voor culturele activiteiten. Gemeentelijke belastingen hoef je niet te betalen of krijg je terug.

    Ik zeg niet dat weinig geld of een uitkering hebben waarvan je moeilijk rond kunt komen altijd even leuk is, maar ik zeg wel dat je in Nederland niet arm hoeft te zijn.
     
  2. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Er ook een middenweg. Die zie ik in mijn omgeving namelijk. Ik (heb gestudeerd) werk 32 uur waarvan 1 dag thuis. Ik kan mijn werkdagen zelf indelen waardoor er een heel goed balans is tussen werk en prive. En natuurlijk heb ik niet altijd "de eerste keer" meegemaakt, maar dat vind ik niet erg. Ik neem aan dat jij als niet werkende moeder ook weleens de deur uitgaat zonder je zoontje. En zo niet dan neem ik aan dat jij ook weleens een douche neemt zonder je kindje. En tjah, dan kan het zomaar gebeuren dat hij iets voor het eerste keer doet dat jij net niet gezien hebt. Dus hiervoor hoef ik niet thuis te blijven.
    Mijn vriendinnen met kinderen die ook allemaal hebben gestudeerd hebben, werken bijna allemaal heel burgerlijk 3 dagen per week. Dus wederom een prima balans.
    Maar goed, uiteindelijk gaat er om hoe wij ons er bij voelen. Jij vindt het heerlijk om full time thuis te zitten, ik zou er knettergek van worden. Uiteindelijk probeert iedereen de meest ideale situatie voor eigen gezin te realiseren.
     
  3. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    x2!
    Komt ontzettend proffessioneel over... NOT!

    Ontopic:
    Als je er echt behoefte aan hebt, zou je dat natuurlijk kunnen doen. Maar als er een mogelijkheid is tot een opa's of oma's zou ik daar voor kiezen.
    Nathan gaat 1.5 dag in de week naar het KDV en vindt het helemaal fantastisch! Maar hij is nu ook al 2 geweest.
    Het eerste jaar is hij thuis geweest, daarna ben ik weer gaan werken en is hij naar het KDV geweest.

    Trouwens, dat thuisblijfmoeder gedoe.... Ik vond het totaal niet zwaar. Verveelde me kapot. Had voor 10 uur s'ochtends alles in huis klaar. Daarna wandelen/boodschappen doen en de rest van de dag met de kleine.
    Nee, ben het er niet mee eens als mensen zeggen dat het ook 'werken' is. Kan je nagaan hoe zwaar het is om én te werken én het huis op orde te houden én genoeg tijd met je kind doorbrengen is ;)
     
  4. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    @zogelukkig: sorry, je cynisme was me ontgaan. Dan hoef je je niet aangesproken te voelen over mijn opmerkingen, die ik verder in zijn algemeenheid stelde en waar ik nog wel achter sta.
     
  5. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    En we zijn het weer eensch! :)
     
  6. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Whahaha over grove stellingname gesproken:D:D Juist jou stellingname zorgt ervoor dat juist al die uitkeringen, subsidies en toeslagen steeds moeilijker te krijgen zijn door mensen die het ècht nodig hebben, omdat steeds meer mensen ervan profiteren die verdorie zelf kunnen werken, maar niet willen. Kom op zeg!!!!!

    Kinderopvang is in het leven geroepen om kinderen op te vangen van mensen die uit werken gaan, nìet om kinderen op te vangen die van moeders die dan vervolgens thuis lekker even hun eigen ding kunnen doen. Thuisblijfmoeders kiezen er toch bewust voor om thuis te blijven voor hun kinderen?

    En ja, ik werk. Wel 2 hele dagen in de week. Mijn dochter is die dagen bij mijn ouders, Milan gaat naar de buitenschoolse opvang..En ik werk omdat het nodig is, niet omdat ik dat nou zo supergraag wil. En ik werk in jou beleving dus ook om al die uitkeringen, subsidies en toeslagen mogelijk te maken voor al die mensen die in die land niet hoeven te werken!!
     
  7. MissMom

    MissMom Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd wat TS heeft besloten?
    Alle offtopic berichten daar gelaten die ik overigens heel leuk vind om te lezen hihi.
     
  8. kylain

    kylain Bekend lid

    7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    @loetje

    Ik ben het helemaal met je eens!!!!
     
  9. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Ik studeer en mijn zoontje ging ook altijd naar het kdv. Ook als ik vakantie had bracht ik hem dan minimaal een dag per week. Om twee redenen, ik vond dat het voor hem wel heel verwarrend en vreemd zou worden als hij 2 maanden niet zou gaan en dan weer zou moeten gaan. En daarnaast omdat ik gewoon knettergek werd van de hele dag moeder zijn. Ik heb af en toe gewoon tijd nodig waarin ik niet alleen moeder ben.
    Dat is ook de reden waarom ik nooit zou kiezen om fulltime thuisblijfmoeder te zijn. Ik denk dat het voor kinderen wel goed is om in contact te komen met andere kinderen, maar ik weet niet of je daar perse een kdv voor nodig hebt. Als je het allemaal zelf moet betalen is het sowieso erg duur.
     
  10. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Voor mij geldt hetzelfde. Ik studeer en breng mijn kind ook in de zomervakantie naar het KDV omdat ik de regelmaat er in wil houden.

    Verder een hele boeiende discussie hier :D Ik ben het in ieder geval volledig eens met onder andere kiwi :)
     
  11. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Ik vind niet dat je naar haar mond moet praten. Maar als er dan toch gereageerd wordt, lijkt het mij niet nodig om alleen maar te zeggen dat je zo'n keuze raar vindt. TS zit met een probleem, namelijk dat ze zich niet prettig voelt bij de situatie zoals die er nu is. Dat jij het geen oplossing vindt als ze haar kleine voor 2 dagdelen naar het KDV brengt kan, maar kom dan met een andere oplossing/suggestie/ervaring.
     
  12. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Overigens vind ik het argument dat het niet juist is om een plek bezet te houden op het KDV die eigenlijk primair is bedoeld voor werkende moeders, wel een goede. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Als ik de wachtlijsten van de KDV's hier zie, zou ik het ook niet eerlijk vinden als mijn kind niet geplaatst kon worden terwijl het kind van een niet-werkende moeder er wel heen gaat.
     
  13. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    En een kindje van 6 maanden wordt ook 8 maanden, 1 jaar en 1,5 jaar. Dat vind ik geen argument. Een kind blijft niet eeuwig 6 maanden oud. Zoals je al zei, wordt een kindje van 6 maanden er niet slechter van. Sterker nog, ik vind persoonlijk dat mijn zoontje er juist beter van wordt. Ik zie hoe hij reageert op de kinderen op het KDV en hoe goed hij zich daar vermaakt (beter dan thuis!). En zoals ik al eerder heb gezegd, bemerkte ik dit al zeker bij 8 maanden oud en dat is het kindje van TS al bijna.
     
  14. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Misschien moet ze eerst haar kindje inschrijven...want eer dat ze een plek heeft.......dan was deze dicussie ook niet nodig ;)

    En dat er wachtlijsten zijn komt echt niet doordat er een paar kinderen per kdv zijn die een plekje bezet houden....Veel gemeentes hebben niet genoeg beschikbare panden voor een kdv waardoor er snel een wacht lijst is.....

    En ik denk dat er in de toekomst geen peuterspeelzalen meer zullen zijn en dat het allemaal word samengevoegt dus dan zullen er veel meer kinderen op een kdv komen waarvan er een ouder niet werkt...(bredescholen)
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Dat jouw kindje zich beter vermaakt op het kdv wil niet zeggen dat alle kindjes zich beter vermaken op het kdv, dat ligt maar net aan de thuissituatie dan wel de situatie op het kdv.;)

    Mijn kindje van 8 maanden heeft hier de hele dag de mogelijkheid om te spelen en te leren onder de liefdevolle 1 op 1 begeleiding van zijn moeder. Ik vind het heerlijk om de hele dag met hem bezig te zijn en hem te zien groeien. De tijd buitenshuis komt vanzelf en ik denk zelfs eerder dan ik zou willen.
    Ik zie niet in wat voor meerwaarde een kdv voor mijn zoontje op dit moment zou zijn. Zoals ik al eerder zei interesseren andere kindjes van eenzelfde leeftijd of iets ouder (kindjes van vriendinnen, nichtjes en neefjes) hem niet.

    Ik denk dat peuterspeelzalen niet voor niets de leeftijd van 2 jaar aanhouden. Ze zijn in het leven geroepen voor het bevorderen van het sociaal contact en de zelfstandigheid van het kind. Op een psz wordt actief omgegaan met de kindjes tijdens een ochtend of middag. Het is spelen en leren, iets anders dan een kdv dat een opvang is.
     
  16. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Whaha dan ben ik ook een superslechte moeder!
     
  17. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Ik zeg toch ook niet dat dit voor alle kinderen geldt? Ik zeg evenmin dat het een argument is om je kind naar het KDV te doen. Ik voer het wel aan als argument dat het naar mijn mening niet slecht is of dat het kind er niets aan zou hebben. Ik vind het dus geen reden om het niet te doen. Ik snap overigens ook niet waarom je je aangesproken voelt.

    Denk je trouwens dat er op het KDV niet gespeeld en geleerd wordt? ;) Er zit echt geen verschil tussen beiden, behalve dat het KDV tegelijkertijd ook een opvang is en ook voor kinderen onder de 2 jaar is. Maar er wordt evengoed gewerkt volgens een pedagogisch programma waarbij kinderen van alle leeftijden worden gestimuleerd.
     
  18. claudia2008

    claudia2008 Bekend lid

    14 jun 2008
    686
    0
    0
    zoooooo dit is echt een hele discussie geworden zeg!!
    Maar iedereen bedankt voor haar bijdrage....de een wat meer dan de ander natuurlijk :D
    MAAR ik ben eruit.....mijn vriend was er al eerder uit, DOEN, maar ik had wat tijd nodig....maar we gaan haar 2 middagjes naar een leuk dagverblijf brengen met leuke leidsters. Ben erg benieuwd hoe ze het gaat vinden, en ik ook natuurlijk...:)

    Groetjes Claudia
     
  19. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Goed zo, geniet van je tijd en met je meisje komt het echt wel goed en zo niet: dan kun je het altijd nog terug draaien, ja toch?
     
  20. claudia2008

    claudia2008 Bekend lid

    14 jun 2008
    686
    0
    0

    Dankjewel! Ja hoor, dat kan altijd, het is een proefperiode van eerst 3 maanden.
     

Deel Deze Pagina