Hoeveel rekening houden ze met je kindje?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Snoopy1979, 30 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Beetje rare formulering, maar wist het anders niet zo kort te omschrijven.

Eva gaat pas over 2 maanden naar de kinderopvang, maar ik vraag me wel wat dingetjes af, misschien kunnen jullie me vertellen hoe dat bij jullie gaat?

Hoeveel rekening wordt er gehouden met je kindje, en dan bedoel ik bijvoorbeeld het slapen overdag, we laten Eva vaak eerst even jengelen, als het huilen wordt krijgt ze haar speentje, soms moeten we nog wel een paar keer terug. Doen ze dit bij het kdv dan ook zo? Aangezien het best wat tijd kost... of laten ze haar dan huilen? :( (iets wat wij dus nooit doen, ik vind het echt niet nodig maar kan me voorstellen dat het op het kdv niet altijd anders kan...)
    En bijvoorbeeld billendoekjes, gebruiken ze wat ze daar hebben of kan je ook aangeven welke je wil dat ze gebruiken (zelf meegeven)? Aangezien Eva van de meeste doekjes uitslag krijgt.

Dat was het wel zo'n beetje, als er nog meer vragen bovenkomen lezen jullie het wel ;). Maak me vooral zorgen over het eerste punt...

Liefs,
    Snoopy

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Het zal wel per kdv verschillen en natuurlijk zorgen ze er nooit helemaal zo voor als thuis, maar bij het kdv waar Robin heen gaat hebben ze dit bij de intake ook allemaal genoteerd. Hoe ze in slaap valt, of ze gelijk slaapt of hard gaat huilen etc. Vroegen ze ook allemaal naar.

Robin is allergisch voor snoetenpoetsers, die gebruiken ze daar niet, maar goed, ik heb het wel aangegeven. Verder gaat er nutriton door haar voeding, mag ze geen banaan, nog geen zuivel etc. Daar houden ze, voor zover ik weet dan (je moet ze maar op hun woord geloven) rekening mee.
    Maar goed, ik denk wel dat ze het goed doen, want ze is vrolijk daar, spuugt niet als ik haar ophaal (zou ze wel doen als je de nutriton weglaat) etc.
    Ik denk dus dat je gerust haar eigen billendoekjes mee kunt geven, kijken ze niet raar van op.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat klinkt wel goed in ieder geval. Ik vind het ook helemaal niet erg als het daar anders gaat dan thuis, het is nou eenmaal niet thuis. Maar bepaalde dingen vind ik wel heel belangrijk, zoals het huilen bijvoorbeeld, en een keertje vind ik ook niet erg, gebeurt hier ook wel eens.
    Ik ben in ieder geval blij dat ze over een paar maanden pas gaat. Eerst is mijn vriend nog thuis de dagen dat ik werk. Ik moet er niet aan denken haar nu al bij 'vreemden' achter te laten.... hopelijk heb ik daar over 2 maanden minder moeite mee.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Hier is ze ook pas sinds een week of 6 naar het kdv. Het is inderdaad anders dan thuis en ik ben blij dat ik haar gewoon het eerste half jaar volledig thuis heb gehad. Maar goed, ze vindt het daar ook leuk, weer een andere omgeving en al die kindertjes vindt ze reuze interessant.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet ook zeker dat Eva het ook leuk gaat vinden, ze zou het nu ook al leuk vinden, maar ik niet ;). Ik ben ook erg blij dat we het zo hebben kunnen regelen.
    Mijn moeder zou ook kunnen oppassen, maar ik vind het kdv juist wel goed voor kinderen, zeker als ze de eerste zijn. En ik denk dat het voor Eva ook leuker is.

6. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Noortje heeft ook een gebruiksaanwijzing nodig wat slapen betreft. Ik ken haar door en door en weet nu precies wanneer ik haar op bed moet leggen. Als ik dat te vroeg doe en ze is nog niet moe genoeg dan is het huilen, wacht ik te lang, dan is het ook huilen want dan is ze te moe. Op het kdv kunnen ze daar niet echt op letten, ze hebben wel meer kindjes om in de gaten te houden en ze zijn dan ook vaak 'net' te laat met Noortje in bed leggen. Ze hebben ontdekt dat inbakeren dan goede helpt. Dat doe ik thuis nooit, maar ja, als het daar wel helpt, dan moet dat maar.. Anders blijft ze huilen. Ik kan hier niks aan doen, en ik verwacht ook niet dat die meiden hier iets aan kunnen. Noortje is niet de enige en zal er toch aan moeten wennen dat ziet iedereen meteen klaar voor haar staat. Hoe moeilijk het is ook is. Ik kwam hier achter tijdens 10 minuten gesprek vorige week (van dat inbakeren).

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    laatje, wel herkenbaar van dat slapen, hier precies zo. Maar voordat ze echt oververmoeid raakt gaat ze wel jengelen, ik neem aan dat ze haar dan wel in bed leggen.
    Dat inbakeren, hebben ze dat in overleg met jou gedaan? Ik neem aan van wel? Ik wil dus absoluut niet dat ze dat met Eva gaan doen, dan moeten ze maar ietsjes beter opletten toch?

8. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    Snoopy Jesse is vandaag voor het eerst gegaan. Bij ons KDV vragen ze of je een schriftje wilt bijhouden waarin je alles schrijft wat ze moeten weten. Zo heb ik het dagschema van JEsse opgeschreven, dat ie altijd eventjes jengelt voor het slapen maar dat we hem nooit langer dan 10 min laten huilen bijv, welke liedjes hij leuk vindt.. etc. Ik schrijf elke ochtend een verhaaltje (hoe is de nacht gegaan, wat kan ie nu qua ontwikkeling hoelaat de fles etc) en zij pakken elke ochtend alle schriftjes bij elkaar en gaan ze lezen en houden er rekening mee.
    Je weet natuurlijk niet helemaal zeker of ze zich echt helemaal houden aan hetgeen je thuis doet maar ik kreeg vandaag het verslag van Jesse en hij heeft bijna op precies dezelfde tijden geslapen zoals thuis en ik kreeg een ontzettend lief en lacherig jochie mee naar huis.. je gevoel moet gewoon goed zitten bij een KDv en je kan echt wel een hoop overleggen met ze hoor. Het is je kostbaarste bezit en dat weten zij ook! En als je kindje ergens niet tegen kan zou ik gewoon eigen spulletjes meegeven....

9. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    snoopy bij het kdv van mijn zoontje zijn wel meer kindjes die bepaalde doekjes niet kunnen hebben en hebben ook eigen doekjes meegenomen. gewoon ff doorgeven dan komt het wel goed.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit klinkt echt heel fijn! Ik kon me er nooit zoveel bij voorstellen... heb met 11 weken zwangerschap een kijkje genomen en ingeschreven. Krijg je vanzelf een uitnodiging voor de intake, denk het wel toch?

Fijn dat alles goed is gegaan vandaag trouwens met Jesse! Is natuurlijk wel superspannend!

Tweety jij ook bedankt voor je reactie! Ik geef dan waarschijnlijk zelf de doekjes mee, of ik kijk even hoe het gaat met de doekjes daar.

11. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    Ja wij hebben eerst een intake gehad, daarna is JEsse 2 weken voor hij kwam 2 uutjes wezen wennen, de week erop ging hij 4 uurtjes wennen en de week daarop dus een hele dag voor het "echhie"

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Bij de intake vroegen ze werkelijk alles over Ymke! Over haar slaapritme, hoe ze inslaapt. Waar ze mag slapen (ik wil alleen in bedje). Wat je doet als ze niet kan slapen, wat je doet als ze snel wakker is. Hoe ze "speelt", wat ze leuk vindt om te doen, of ze zich alleen bezig kan houden.
    Ook hoe ze eet, hoelang ik haar daarna vasthoud enz enz.
    Op de groep waar Ymke komt zitten niet veel baby's en op haar dag (vrijdag) is ze de enige zuigeling. Ze konden me dus wel toezeggen dat Ymke iets meer voorrang krijgt bij honger of als ze de slaap niet kan vatten.
    En als het niet lekker loopt nemen ze het zo snel mogelijk met me op om te bespreken hoe het anders kan. Ze gaan niet op eigen houtje haar ritme veranderen!
    Ze gaat vrijdag voor het eerst wennen, vind het heel spannend!

13. schorpioentje82

schorpioentje82 Actief lid

13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf op de babygroep.Net van de week weer mijn eerste werkdag gehad.
    Wij bellen de ouders altijd ongeveer een maand van te voren op voor een afspraak voor een intake gesprek.Dan vragen we echt van alles over het kind.Ritme met slapen, eten, gewoontes, bijzonderhede, allergien.Wat de ouders van ons verwachten en wat ze absoluut niet willen.
    Dan komt het kindje 2 keer een ochtend wennen voordat ze voor het echt komen.
    Smorgens en savonds is er altijd een duidelijke overdracht hoe het is verlopen.
    Ook heeft elke kind een eigen schrift waarin alles staat van die dag.
    Er wordt zovel mogelijk rekening gehouden met het eigen ritme van het kind.
    Als het een kindje is die even huilt voordat het gaat slapen, leggen we die vaak in een aparte kamer neer, zodat de andere kinderen niet ervan wakker worden.Als ze groter zijn en het gaat beter, liggen ze gewoon bij elkaar op de kamer.
    Je mag ook gewoon je eigen spullen meegeven als je dat fijner vind.De kinderen hebben een eigen mandje en daarin worden zulke dingen gewoon bewaard.
    Door de overdracht met collega's weet iedereen dat en wordt het ook opgeschreven.Zo wordt het ook niet snel vergeten.
    Het zal vast wel wat anders gaan als thuis, maar toch proberen we altijd om zoveel mogelijk het ritme aan te houden.

Deel Deze Pagina