Bij een grote instelling kan het wel, houd je gewoon één groep open, voor kleinere instellingen kan het dus echt niet uit. Het salaris van een leidster (ééntje die niet helemaal aan de top van de schaal zit) heb je er ongeveer uit bij 3 kindjes. Daarnaast moet het gebouw worden verwarmd en moet er eten, drinken en evt. luiers komen. Als je dus alle ouders voor 52 weken laat betalen kan het wel uit, ook al heb je maar één kindje. Als je dat niet doet, kan het wel een dagje, maar niet 2 weken in de kerst en 6 weken in de zomervakantie.
Maar zoals je het zelf al zegt, is het toch een keuze van het KDV? Wij betalen inderdaad voor 50 weken omdat ze 2 weken in het jaar dicht zijn. Maar ik had best die paar euro extra willen betalen zodat ze niet dicht zouden gaan tussen kerst en oud & nieuw. Ook al zouden er maar 3 kinderen komen, daar maken ze dan geen verlies op. Overigens is het KDV van mijn zoontje niet heel klein met 3 verticale groepen van 12 a 14 kinderen, maar dat doet er dus niet zo toe.
Ik denk persoonlijk dat het met 3 verticale groepen wel moet kunnen. Als ze verder geen achterwacht-regeling hebben (dus iemand in de buurt die gebeld kan worden en binnen zeer korte tijd ter plaatse kan zijn in geval van nood) moeten er twee leidsters op de groep of een leidster en een stagiaire, vrijwilliger, enz., maar zoiets is vaak wel te regelen, want je mag een stagiaire die eigenlijk vrij is dan ook als vrijwilliger laten komen en een vrijwilligersvergoeding geven (doen wij meestal in de andere vakanties). je zou het voor kunnen leggen aan de oudercommissie en die zouden dan kunnen peilen d.m.v. een enquete ofzo, hoeveel ouders gebruik zouden maken van de opvang. Het blijft uiteindelijk aan de kinderopvangorganisatie of ze het willen regelen dan, maar als er voldoende kinderen zijn en een leidster die kan werken, kan het best. Wij hebben een aantal wat jongere leidsters in dienst die zelf geen kinderen hebben en graag tijdens vakanties willen werken (vond ik zelf ook helemaal niet erg toen ik nog geen kinderen had), bij ons gaat het ook in overleg, zodat mensen met kinderen dan niet op 5 december tot 18.00u hoeven te werken.
Bij het vorige KDV in DH sloten ze in de week tussen kerst en oud en nieuw. Gelukkig waar ze nu zit niet en ze zijn gewoon de reguliere tijden open.
Hier waren ze om 1 uur dicht en volgende week ook de hele week. Maar dat is de enige week dat ze dicht zijn, hoor ook wel eens van kdv's die in de zomervakantie dicht zijn. Ach, ik kan het wel begrijpen. Er zijn dan zo veel kindjes niet. Het was afgelopen week al heel rustig.
ik lees heel veel reacties van moeders die zeggen dat ze het "wel begrijpen", maar wat doen jullie dan in die week? hoe lossen jullie dit op? ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo maar heel de week vrij kan zijn, wij kunnen het in ieder geval niet dus ik ben heel blij dat ons kdv gewoon geopend is.
Ik heb dan toevallig zelf ook vrij maar had ik dat niet gehad dan waren mijn jongens naar 1 van de opa's en oma's gegaan. Maar goed die moeten dan natuurlijk wel net in de buurt wonen.
Tenzij je een eigen bedrijf hebt in de horeca of een winkel of zo, kan toch in elk geval één van tweeën wel een week vrij zijn, als je het ruim van tevoren weet? Wat doe je dan als je kindje ziek is?
Ja maar ik spaar mijn vrije dagen dan liever op voor als mijn zoon echt ziek is of voor vrijwillige vrije dagen. Niet omdat het is opgelegd door het KDV Het is mogelijk, maar ik bepaal liever zelf wanneer het ons beter uit komt. Maar goed, het is hier nogmaals geen issue omdat mijn man ook verplicht vrij is die dagen.
Tjah wij hebben toch echt de grootste moeite om vrij te zijn tussen kerst en oud&nieuw. Iedereen wil dan namelijk vrij zijn, dus dan wordt het gewoon loten. Wij werken trouwens niet in de Horeca/winkel en hebben geen eigen bedrijf. Maar gelukkig is ons kdv gewoon open. Maar ik lees dat veel kdv contracten hebben van 48 weken ofzo. Dus dan weet je het idd van tevoren. Wel jammer, want dan zit je nog vast aan de vakanties in het hoogseizoen...
KDV waar ik Gijs naar toe ga brengen is tussen kerst en oud&nieuw helemaal gesloten.. En week 31.. Vind t ideaal.. Heb ik een goede reden om gewoon te zeggen dat ik dan niet kan werken ( midden in zomer en einde van t jaar). Sowieso de feestdagen niet; geen oppas..en kdv gesloten8) ( Hoewel ik heel blijn zou zijn wanneer er een kdv in mn buurt komt dat "gewoon" 7 dagen in de week open is van 6.30- 24 uur ofzo.. ( 24 uur p.d. mag ook!!, dat biedt mij tenminste mogelijkheden om lekker in de zorg aan de slag te kunnen) Nu kan ik dat t.o.v collega's makkelijk doen, zeggen dat ik niet kan werken ivm geen opvang/oppas/ man ook aan t werk ( vind ik) omdat ik oproepkracht ben en dus geen vaste uren. Bij de sollicitatie heb ik duidelijk gemaakt afhankelijk te zijn van opvang..
Wij hebben er geen 'last' van gezien de oudste twee hier 1x per week een dag naar het kdv gaan en de jongste gewoon heel de week thuis is. Maar ons kdv is op 24 december gewoon de reguliere tijden open geweest. 25 december was het gesloten. Vind dit ook niet meer dan normaal eigenlijk. 25 december is een feestdag en dus gesloten. 24 december is bij mij weten geen speciale/feestdag dus heel normaal vind ik dat het dan gewoon open is. Volgende week precies hetzelfde. Op 31 december zijn ze open op de reguliere tijden, en op 1 januari zijn ze gesloten ivm feestdag. Kdv is hier overigens nooit helemaal gesloten (behalve feestdagen en weekend) maar bedoel dus met helemaal nooit bijv, 2 weken tussen kerst en oud&nieuw, 3 weken in de zomer vakantie, paar dagen met de carnaval, etc. Hier is het dan gewoon geopend, alleen de vastgestelde feestdagen (waarbij een hoop mensen vrij hebben of weekenddiensten draaien) zijn ze dicht.
Hier ging/gaat het kdv de dag voor kerst en oudjaarsdag een uurtje eerder dicht, 18.00 ipv 19.00. Verder zijn ze alleen gesloten in de weekenden en op feestdagen. Maar afgelopen donderdag was ik de laatste die mijn dochter ophaalde (half 5), dus hadden ze mazzel en konden toen al sluiten.
Ik denk ook dat het scheelt dat het meestal wel van tevoren bekend is wat de openingstijden zijn van een kinderdagverblijf. Ouders die de opvang persé nodig hebben in de kerstvakantie of die b. tot 18.00u werken (wij sluiten om 18.00u) komen meestal ook niet bij ons, maar kiezen voor de veel grotere stichting naast ons, die altijd open zijn. Nadeel is dan wel dat je daar niet zeker bent van een vaste leidster en in rustige periode ook niet van een vaste groep. Als je een KDV zoekt kies je natuurlijk ook wat voor jou het zwaarst weegt. Op verzoek van ouders/oudercommissie zijn we nu wel in de zomervakanite open, omdat het (net) uit kan, maar het is altijd een afweging. We hadden eerst geen voorschoolse opvang, omdat het pedagogisch verantwoord werd gevonden om ouders de mogelijkheid te bieden om een kind 11 uur lang naar de opvang te brengen. Toen bleek dat ouders toch moeten werken en kinderen dan eerst naar oma, buurvrouw o.i.d. moeten, is het er toch gekomen, maar er zijn nog steeds mensen die het voor de kinderen niet goed vinden.
Verschilt heel erg per dagverblijf maar waar mijn dochter heen gaat sluiten ze om 17.00 uur. Tussen 16.00 en 16.30 werden de meeste al opgehaald dus mijn moeder had ook opdracht om haar tussen die tijd op te halen.
Nee, het bestuur en dat zijn ook weer ouders en soms idd ook weer (ex)personeel, loopt een beetje door elkaar. Het is wel lastig hoor, want de één wil het liefst 24 uurs opvang, de ander vindt kinderopvang maar net kunnen, maar onze uitgangspunten zijn wel dat het klein, huiselijk en vertrouwd moet zijn. Waar de één (zowel ouder of bestuurlid) staat te juichen, vindt de ander het weer niks. Komt ook wel door de organisatiestructuur, heb je gewoon een organisatie met directeur of eigenaar dan kan diegene gewoon zeggen: zo gebeurt het !(natuurlijk voor alle goede betrekkingen, nadat hij/zij de oudercommissie heeft gehoord en uitleg heeft gegeven)
@ Towser: maar waarom zou je als ouder een verruiming van openingstijden tegenhouden omdat jij vindt dat het niet hoort? Dat is toch de keuze van die andere ouder? Je hebt zelf de vrije hand in hoe laat je je eigen kind brengt. Ik zou gek worden van zo'n organisatiestructuur waarbij ouders met elkaar in discussie gaan over wat goed zou zijn voor het kind van een ander. Het lijkt mij dat je de openingstijden aansluit aan de behoefte van de meerderheid (wat geloof ik uiteindelijk ook is gebeurd gelukkig). Maar goed, we dwalen af